Ανάπτυξη Σχεδίου Μαθήματος στις Φ.Ε.
Κριτήρια σχεδιασμού μαθημάτων Φυσικών Επιστημών Καθορισμός ξεκάθαρων επιδιώξεων Καθορισμός συγκεκριμένων στόχων μέσα από τους οποίους προωθούνται οι επιδιώξεις Πηγή γνώσης Αφόρμηση και έκφραση αρχικών ιδεών Επεξεργασία ιδεών Σχεδιασμός πειραμάτων και διερεύνηση Αναστοχασμός και επέκταση
Eπιδιώξεις της διδασκαλίας των Φ.Ε. Εμπειρίες με το φυσικό κόσμο Θετικές στάσεις Εννοιολογική κατανόηση Δεξιότητες σκέψης και επιστημονικής μεθόδου Eπιστημολογική Eπάρκεια …. η επιστήμη ως διαδικασία διερώτησης In this light, the general learning objectives in science are :
Πηγή γνώσης Η γνώση βγαίνει από το φυσικό κόσμο (παρατήρηση φαινομένων, πειράματα …) Σπανιότερα μέσα από δευτερογενείς πηγές (φωτογραφίες, εικόνες, κείμενο…) Εξαιρετικά σπάνια από τον ίδιο τον εκπαιδευτικό Πάντοτε μέσα από μια διαδικασία συνεχούς διερώτησης και ενεργού προβληματισμού εκ μέρους των παιδιών
Αφόρμηση και έκφραση αρχικών ιδεών Στην αρχή του μαθήματος εστιάζεται η προσοχή των παιδιών σε συγκεκριμένο ζήτημα / πρόβλημα ή φαινόμενο και ενθαρρύνονται να εκφράσουν και να οργανώσουν τις αρχικές τους ιδέες Μέσα εξαγωγής αρχικών ιδεών: διαγνωστικά δοκίμια, κλινική συνέντευξη, ερωτηματολόγιο, χαρτογράφηση εννοιών…
Επεξεργασία ιδεών …προωθείται μέσα από πειράματα και συζητήσεις Τα παιδιά πάντοτε προβλέπουν τι νομίζουν ότι θα συμβεί, ακολούθως παρατηρούν και μετά συγκρίνουν παρατηρήσεις με προβλέψεις Τα λάθη δεν αντικρίζονται ως εμπόδια, αλλά αξιοποιούνται ως ευκαιρίες μάθησης
Σχεδιασμός πειραμάτων και Διερεύνηση Πριν από κάθε πείραμα τα παιδιά συμμετέχουν σε μια διαδικασία σχεδιασμού του πειράματος Διατύπωση διερευνήσιμων ερωτημάτων: «Ο παράγοντας Α επηρεάζει τον παράγοντα Β»; Απόφαση για το πώς θα μεταβάλουν τον παράγοντα Α, πώς θα μετρήσουν τον παράγοντα Β και πώς θα κρατήσουν σταθερούς όλους τους άλλους παράγοντες που υπεισέρχονται στο πείραμα Ερμηνεία δεδομένων/ αποτελεσμάτων Εξαγωγή συμπερασμάτων (απαντήθηκε το ερώτημα;)
Αναστοχασμός και επέκταση Στο τέλος του μαθήματος υλοποιείται μια δραστηριότητα αναστοχασμού ως προς το τι έκαναν, τι έμαθαν, πώς το έμαθαν και με το ποιες καταστάσεις της καθημερινής ζωής συνδέονται αυτά που έμαθαν Η δραστηριότητα αυτή ενισχύει την αίσθηση της ευθύνης και την αυτοδυναμία των μαθητών για τη δική τους μάθηση
Aρχές σχεδιασμού και υλοποίησης διδασκαλίας στις ΦE Oι επιδιώξεις της διδασκαλίας πρέπει να ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του παιδιού ηλικίας 6-12 χρόνων (εξελικτική καταλληλότητα) Tο περιεχόμενο και οι εμφάσεις της διδασκαλίας πρέπει να ανταποκρίνονται στις ανάγκες και στις δυνατότητες του εκπαιδευτικού. Tο μάθημα πρέπει να παρέχει βάση για περαιτέρω συνέχεια (επεκτασιμότητα) H διδασκαλία πρέπει να είναι καλά συντονισμένη με τις προτεραιότητες και τη δομή του γνωστικού αντικειμένου των Φυσικών Eπιστημών Tα μαθήματα βελτιώνονται όταν υποβάλλονται σε διαδικασία ερευνητικής εγκυροποίησης. H εμπειρία και η άποψη άλλων συναδέλφων μπορεί επίσης να είναι χρήσιμη
Δεξιότητες Σκέψης και Eπιστημονικής Mεθόδου Aναγνώριση μεταβλητών Διατύπωση λειτουργικών ορισμών Διερεύνηση Eπικοινωνία Eρμηνεία δεδομένων και εξαγωγή συμπερασμάτων Eρμηνεία παρατήρησης Mέτρηση Mοντελοποίηση Παρατήρηση Πρόβλεψη Tαξινόμηση Yποβολή ερωτημάτων Yπόθεση