Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Επιμορφωτική Ενότητα 7 Ο ρόλος του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στη διερεύνηση και τη δημιουργικότητα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Επιμορφωτική Ενότητα 7 Ο ρόλος του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στη διερεύνηση και τη δημιουργικότητα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Επιμορφωτική Ενότητα 7 Ο ρόλος του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στη διερεύνηση και τη δημιουργικότητα

2 Εισαγωγή στο έργο CEYS (χρησιμοποιήστε ανάλογα με το πλαίσιο)
Ευρωπαϊκό έργο Erasmus+ Εταίροι σε Βέλγιο, Ελλάδα, Ρουμανία, ΗΒ Συνέχιση του έργου «Creative Little Scientists» (Δημιουργικοί Μικροί Επιστήμονες) Στόχοι Ανάπτυξη της πορείας εξέλιξης του/της δασκάλου/ας και ανάπτυξη του συνοδευτικού υλικού Προώθηση της χρήσης δημιουργικών προσεγγίσεων στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην προσχολική εκπαίδευση και στα πρώτα χρόνια της δημοτικής εκπαίδευσης (μέχρι την ηλικία των οκτώ) Το έργο «Creativity in Early Years Science» είναι ένα ευρωπαϊκό έργο του Erasmus+ με εταίρους τις χώρες Ελλάδα, Ρουμανία, Βέλγιο και ΗΒ Όπως αναφέρθηκε, στοχεύει στην ανάπτυξη μιας επαγγελματικής πορείας εξέλιξης των Ευρωπαίων δασκάλων, καθώς και στην ανάπτυξη συνοδευτικού υλικού για την προώθηση της χρήσης δημιουργικών προσεγγίσεων στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην προσχολική εκπαίδευση και στα πρώτα χρόνια της δημοτικής εκπαίδευσης (μέχρι την ηλικία των οκτώ). Αποτελεί συνέχιση του έργου «Creative Little Scientists» (Δημιουργικοί Μικροί Επιστήμονες), έργο του 7ου ΠΠ της ΕΕ, στο πλαίσιο του οποίου καταρτίστηκαν οι αρχές σχεδιασμού των προγραμμάτων σπουδών για να ενισχυθεί η διερεύνηση και η δημιουργικότητα στην εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες.

3 Στόχοι αυτής της ενότητας
Εισαγωγή των συμμετεχόντων στη σημασία του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στις διερευνητικές και δημιουργικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης της πρώιμης παιδικής ηλικίας στις φυσικές επιστήμες. Εξερεύνηση του ρόλου του/της δασκάλου/ας στην υποστήριξη και την επέκταση του παιχνιδιού και της εξερεύνησης για την ενθάρρυνση της δημιουργικής σκέψης. Εμπλοκή των συμμετεχόντων στην ανταλλαγή ιδεών σχετικά με τη χρήση αυτής της προσέγγισης στις δικές τους επιστημονικές δραστηριότητες.

4 Περιεχόμενο της ενότητας
Εισαγωγή στο ρόλο του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στις διερευνητικές και δημιουργικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης της πρώιμης παιδικής ηλικίας στις φυσικές επιστήμες Εξερεύνηση υλικών Συζήτηση των δυνατοτήτων για παιχνίδι και εξερεύνηση Αναστοχασμός σχετικά με τη χρήση των υλικών Ανάλυση και συζήτηση σχετικά με τον ρόλο του/της δασκάλου/ας Ανάλυση παραδειγμάτων από την τάξη Εστίαση στη δημιουργικότητα: αναστοχασμός σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο οι προσεγγίσεις μπορούν να στηρίξουν τη δημιουργικότητα. Συζήτηση σχετικά με τις δυνατότητες για εφαρμογή της γνώσης στη δική σας πρακτική στην τάξη: επιπτώσεις στον σχεδιασμό και στον ρόλο του/της δασκάλου/ας. Συνεχίστε με ό,τι έχετε κερδίσει από την ενότητα - από πλευράς περιεχομένου και διαδικασίας, σε σχέση με τους στόχους της ενότητας.

5 Σύνδεση με τις αρχές σχεδιασμού περιεχομένου και τα αποτελέσματα 1
7. Η εκπαίδευση των δασκάλων θα πρέπει να εξοικειώνει τους/τις δασκάλους/ες με μια σειρά από προσεγγίσεις και στρατηγικές τυπικής και άτυπης διερευνητικής και δημιουργικής μάθησης, διδασκαλίας και αξιολόγησης και τη χρήση αυτών σε σχέση με πραγματικά προβλήματα στους τομείς των φυσικών επιστημών και των μαθηματικών. 7.3 Οι δάσκαλοι/ες θα πρέπει να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν την αξία του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στις φυσικές επιστήμες και στα μαθηματικά για τη στήριξη και την επέκταση της διερεύνησης και της δημιουργικότητας, ενθαρρύνοντας για παράδειγμα τις ερωτήσεις, συλλέγοντας ιδέες, παρέχοντας ευκαιρίες για την εξέταση εναλλακτικών στρατηγικών κατά την εξοικείωση των παιδιών με φαινόμενα και γεγονότα. 7.4 Οι δάσκαλοι/ες θα πρέπει να είναι σε θέση και να ενσωματώνουν και να αξιοποιούν στο έπακρο τις υπάρχουσες ευκαιρίες παιχνιδιού με πρωτοβουλία των παιδιών, αναγνωρίζοντας και αξιοποιώντας τις δυνατότητες των εξερευνήσεων των παιδιών πέρα από τις αρχικές προθέσεις του/της δασκάλου/ας. .

6 Σύνδεση με τις αρχές σχεδιασμού περιεχομένου και τα αποτελέσματα 2
8. Η εκπαίδευση των δασκάλων θα πρέπει να τους παρέχει τη δυνατότητα να σχεδιάζουν και να αξιολογούν διερευνητικές δραστηριότητες που να ενεργοποιούν τη δημιουργικότητα, να είναι φιλικές προς τα παιδιά και να περιλαμβάνουν και καθοδηγούμενες και ανοιχτές διερευνήσεις. 8.1 Οι δάσκαλοι θα πρέπει να είναι σε θέση να σχεδιάζουν και να αξιολογούν ανοιχτές δραστηριότητες μάθησης. 17. Η εκπαίδευση των δασκάλων θα πρέπει να αντιμετωπίζει με τους /τις δασκάλους/ες ζητήματα εξασφάλισης ευρείας παροχής, σχεδιασμού και χρήσης των πόρων (συμπεριλαμβανομένων των ψηφιακών πόρων) μέσα και έξω από την τάξη για τη στήριξη της διερεύνησης και της δημιουργικότητας των παιδιών. 17.2 Οι δάσκαλοι/ες θα πρέπει να μπορούν να αναγνωρίζουν τη φύση και τις δυνατότητες των διαφορετικών υλικών και πόρων τόσο για να περιορίζουν όσο και να επεκτείνουν τις εξερευνήσεις των παιδιών. 17.4 Οι δάσκαλοι θα πρέπει να είναι σε θέση να αξιολογούν την παροχή ελεύθερου παιχνιδιού στο σχολικό τους περιβάλλον. 17.6 Οι δάσκαλοι θα πρέπει να είναι σε θέση να αποκτούν γνώσεις σχετικά με τις αναπτυσσόμενες εξερευνήσεις και τη δημιουργικότητα των παιδιών με βάση τη χρήση των πόρων τους.

7 Εισαγωγή στο ρόλο του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στο πλαίσιο της διερεύνησης και της δημιουργικότητας Σημασία του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στις φυσικές επιστήμες στην πρώιμη παιδική ηλικία Κεντρικός ρόλος στη διερευνητική εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες και τις δημιουργικές προσεγγίσεις Στηρίζει την ανάπτυξη των δημιουργικών δεξιοτήτων και προδιαθέσεων Καλλιεργεί τα κίνητρα των παιδιών Ενισχύει τη δημιουργικότητα των παιδιών Αναπτύσσει τις διερευνητικές δεξιότητες όπως την παρατήρηση, τη διατύπωση ερωτήσεων, την ταξινόμηση, τη διατύπωση υποθέσεων, την επικοινωνία, τη σκέψη και τον συλλογισμό Διευκρινίζοντας ότι το επίκεντρο αυτής της ενότητας είναι ο ρόλος του/της δασκάλου/ας στη δημιουργία ευκαιριών για το παιχνίδι και την εξερεύνηση.

8 Creative Little Scientists, 2012
Σύνδεση διερευνητικής εκπαίδευσης στις φυσικές επιστήμες και δημιουργικών προσεγγίσεων Διερευνητική εκπαίδευση στις φυσικές επιστήμες Δημιουργικές προδιαθέσεις Αίσθηση πρωτοβουλίας Κίνητρο Δυνατότητα να παράγουν κάτι νέο Δυνατότητα να κάνουν συσχετισμούς Φαντασία Περιέργεια Δυνατότητα να εργάζονται από κοινού Δεξιότητες σκέψης (για παράδειγμα Chappell et al 2008) Ερωτήσεις Σχεδιασμός και προγραμματισμός ερευνών Συλλογή αποδεικτικών στοιχείων Δυνατότητα να κάνουν συσχετισμούς Ερμηνεία αποδεικτικών στοιχείων Παρουσίαση αποδεικτικών στοιχείων (για παράδειγμα Minner et al 2010) Έχω προσθέσει αυτό καθώς πιστεύω ότι μπορεί να είναι χρήσιμο για την ενημέρωση των συμμετεχόντων σχετικά με τα χαρακτηριστικά δημιουργικότητας και διερεύνησης στις δραστηριότητες που ακολουθούν παρακάτω. Creative Little Scientists, 2012

9 Ορισμός δημιουργικότητας που υιοθετείται από το έργο CEYS (Creative Little Scientists, 2014)
Ορισμός της Δημιουργικότητας: H σκόπιμη διαδικασία της φαντασίας η οποία παράγει πρωτότυπα και αξιόλογα αποτελέσματα για το μαθητή. Ορισμός της Δημιουργικότητας στις Φυσικές Επιστήμες: Η γένεση ιδεών και στρατηγικών ως άτομο ή ως κοινότητα, η κριτική επιχειρηματολογία μεταξύ αυτών και η παραγωγή αληθοφανών εξηγήσεων και στρατηγικών σύμφωνων με τα διαθέσιμα στοιχεία.

10 Ανάγκες & προσδοκίες; Ποια ερωτήματα ελπίζεις ότι θα απαντηθούν;
Βασικά προβλήματα; Τι θα ήθελες να μάθεις; Οι δάσκαλοι καταγράφουν ξεχωριστά αυτά που θέλουν να μάθουν κατά τη διάρκεια αυτής της ενότητας και τις ερωτήσεις τους. Χρήση της μεθόδου ‘5 finger fix’. Οι συμμετέχοντες λένε εν συντομία στον συνάδελφό τους αυτό που έγραψαν. Ο διαμεσολαβητής κάνει μια γρήγορη λίστα των βασικών προβλημάτων και ερωτημάτων. Με αυτόν τον τρόπο αποκτά μια σαφή εικόνα για το τι θέλουν να μάθουν οι συμμετέχοντες και ποια προβλήματα αντιμετωπίζουν.

11 Εξερεύνηση υλικών Οι συμμετέχοντες εξερευνούν τα υλικά και τις δυνατότητές τους. Αφήστε τους συμμετέχοντες να παίξουν με τα υλικά. Πιθανές υποδείξεις για να βεβαιωθείτε ότι οι συμμετέχοντες παίζουν και διερευνούν: Μπορείτε να δείτε την αντανάκλασή σας στα διαφορετικά υλικά; Πώς φαίνεται; Μπορείτε να κατευθύνετε το φως του φακού κάπου αλλού; Μπορείτε να έχετε το ίδιο αποτέλεσμα αν χρησιμοποιήσετε άλλα υλικά; Μπορείτε να κρατήσετε κάποια υλικά και να τα διαθέσετε όταν δείτε ότι οι συμμετέχοντες δυσκολεύονται να συνεχίσουν να παίζουν.

12 Δυνατότητες για παιχνίδι και εξερεύνηση;
Τι κάνατε με τα υλικά; Τι ερωτήσεις προέκυψαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού; Οι συμμετέχοντες συζητούν για την προηγούμενη δραστηριότητα Οι συμμετέχοντες σημειώνουν τι έκαναν με τα υλικά. Οι συμμετέχοντες γράφουν ποιες ερωτήσεις προέκυψαν κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Ανταλλάσσουν ιδέες από πιθανότητες παιχνιδιού και εξερεύνησης.

13 Αναστοχασμός σχετικά με τη χρήση καθημερινών υλικών στην τάξη
Διαθέσιμο βίντεο για παιχνίδι και εξερεύνηση σε τοπικό επίπεδο ή φωτογραφίες καθημερινής παροχής δυνατότητας παιχνιδιού και εξερεύνησης Σημειώστε πώς παίζουν τα παιδιά, τι εξερευνούν και ερευνούν. Σημειώστε τις ερωτήσεις που κάνουν τα παιδιά ή μπορεί να κάνουν στον εαυτό τους καθώς εξερευνούν τα υλικά. Αφού εξερευνήσουν τα υλικά οι ίδιοι, οι συμμετέχοντες καλούνται να μπουν στη θέση των παιδιών. Αυτή η φάση ξεκινά με την εμφάνιση ενός διαθέσιμου βίντεο κλιπ σε τοπικό επίπεδο με τα παιδιά να εξερευνούν και να παίζουν με μια επιλογή υλικών ή φωτογραφιών παιχνιδιού και εξερεύνησης που περιλαμβάνονται στα υλικά για αυτή την ενότητα. Οι συμμετέχοντες αναλύουν αυτό το υλικό απαντώντας στις ερωτήσεις που εμφανίζονται στη διαφάνεια.

14 Δυνατότητες μάθησης των φυσικών επιστημών
Ως άτομο Καταγράψτε τις βασικές επιστημονικές δραστηριότητες μάθησης ή τη χρήση λεξιλογίου - το καθένα σε ξεχωριστό αυτοκόλλητο χαρτάκι Συζήτηση (μικρές ομάδες) Ομαδικές δραστηριότητες και λεξιλόγιο που έχει χρησιμοποιηθεί στην κόλλα Α3 Σκεφτείτε τον ρόλο του/της δασκάλου/ας (που συνδέεται με τις συνέργειες) Μπορείτε να δείτε πώς προσεγγίζεται αυτή η επιστημονική δραστηριότητα με δημιουργικό τρόπο; Ποιες συνέργειες χρησιμοποιούνται για τη στήριξη των διερευνητικών δεξιοτήτων και εννοιών; Συζήτηση με όλη την ομάδα Οι συμμετέχοντες σημειώνουν ξεχωριστά τις επιστημονικές δραστηριότητες και το βασικό επιστημονικό λεξιλόγιο που μπορεί να χρησιμοποιήσουν τα παιδιά ή να αναπτύξουν (τουλάχιστον 5), κάθε ιδέα σε διαφορετικό αυτοκόλλητο χαρτάκι. Συζήτηση με τη μικρή ομάδα: συγκεντρώστε τις δραστηριότητες και το λεξιλόγιο στην κόλλα Α3. Εξετάστε αποδείξεις του ρόλου του/της δασκάλου/ας παρέχοντας αυτές τις δυνατότητες Αναπτύξτε συσχετισμούς με τις συνέργειες: μπορούν να δουν πώς αυτές οι φυσικές επιστήμες προσεγγίζονται με δημιουργικό τρόπο; Μπορούν να δουν ποιες συνέργειες χρησιμοποιούνται για τη στήριξη της μάθησης σε σχέση με τα επιστημονικά θέματα και το λεξιλόγιο που εντοπίζεται στα βίντεο/φωτογραφίες

15 Συνέργειες μεταξύ διερευνητικών και δημιουργικών προσεγγίσεων Από το Εννοιολογικό Πλαίσιο που υιοθέτησε το έργο CEYS (Creative Little Scientists, 2012) Παιχνίδι και εξερεύνηση Κίνητρο και συναίσθημα Διάλογος και συνεργασία Επίλυση προβλημάτων και αυτενέργεια Ερωτήσεις και περιέργεια Αναστοχασμός και συλλογισμός Διδακτική στήριξη και εμπλοκή του εκπαιδευτικού Αξιολόγηση για τη μάθηση

16 Ρόλος του/της δασκάλου/ας
Πώς μπορείτε να στηρίξετε το παιχνίδι, την εξερεύνηση και επομένως τη δημιουργικότητα και τη διερεύνηση στις φυσικές επιστήμες και να επεκτείνετε την μάθηση των παιδιών σε αυτό το παράδειγμα; Ερωτήσεις των παιδιών (όσες εκφράζονται και όσες δεν εκφράζονται): πώς θα ενεργούσατε για να στηρίξετε τη δημιουργικότητα; Χρησιμοποιήστε τη λίστα με το βασικό επιστημονικό λεξιλόγιο και τις εμπειρίες μάθησης που σχετίζονται με τις φυσικές επιστήμες Οι συμμετέχοντες αναστοχάζονται σχετικά με μια συγκεκριμένη καταγραφή από την τάξη. Οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν τις ερωτήσεις των παιδιών που έχουν καταγραφεί στην κόλλα για να συζητήσουν τι θα κάνουν σχετικά με αυτές για να στηρίξουν τη δημιουργικότητα. Οι συμμετέχοντες χρησιμοποιούν το βασικό επιστημονικό λεξιλόγιο και τις επιστημονικές δραστηριότητες που έχουν καταγράψει για να εξερευνήσουν πώς ένας/μια δάσκαλος/α μπορεί να στηρίξει τη δημιουργικότητα σε αυτούς τους τομείς.

17 Διδάγματα Η σημασία ενός πλούσιου φυσικού περιβάλλοντος
Η σημασία του χρόνου και του χώρου στην εξερεύνηση των παιδιών Η σημασία της ανάπτυξης συσχετισμών με την καθημερινότητα των παιδιών για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος και τη στήριξη της δημιουργικότητας Σύντομη συζήτηση με όλη την ομάδα. Διδάγματα: Επισημάνετε τη σημασία ενός πλούσιου φυσικού περιβάλλοντος, του χρόνου και του χώρου που μπορούν να εξερευνήσουν, καθώς και τη σημασία της ανάπτυξης συσχετισμών με την καθημερινότητα των παιδιών για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος και τη στήριξη της δημιουργικότητας.

18 Συζήτηση & αναστοχασμός παραδειγμάτων από την τάξη
Η σκηνή BE_Class_TheTipi MA_Class_MeasuringRobots MA_Class_Fruit_Multimodal Ρομπότ μέτρησης Φρούτα

19 Συζήτηση & αναστοχασμός παραδειγμάτων από την τάξη
Με ποιον τρόπο ο/η δάσκαλος/α στηρίζει το παιχνίδι και την εξερεύνηση για την ανάπτυξη της επιστημονικής διερεύνησης των παιδιών; Με ποιον τρόπο ο/η δάσκαλος/α στηρίζει το παιχνίδι και την εξερεύνηση για την ανάπτυξη της δημιουργικότητας των παιδιών; Μπορείτε να παράσχετε άλλες δυνατότητες; Σημειώστε βασικά σημεία στην κόλλα καταγραφής που σας δόθηκε (Πχ πρόσθεση περισσότερων πόρων, ερωτήσεις, συμμετοχή στο παιχνίδι, να δοθούν παραδείγματα, διαμόρφωση ερωτήσεων και περιέργεια, παρατήρηση για να είστε έτοιμη να στηρίξετε...) Να έχετε μαζί την κόλλα για να συζητήσετε τις απαντήσεις και τις αλληλεπικαλύψεις (ελπίζουμε ότι υπάρχει αλληλεπικάλυψη, επειδή μια καλή επιστημονική διερεύνηση είναι δημιουργική). Σύντομη ανατροφοδότηση γενικών σχολίων που έχουν σχέση με κάθε ερώτηση.

20 Εφαρμογή της γνώσης στη δική σας πρακτική στην τάξη
Εμπειρίες από την ενότητα Η δική σας πρακτική Εμπλουτίστε τις δραστηριότητές σας με ιδέες για να στηρίξετε περισσότερο το παιχνίδι και την εξερεύνηση, προκειμένου να προκαλέσετε την διερεύνηση και τη δημιουργική σκέψη των παιδιών. Πρώτα γράψτε ο καθένας ξεχωριστά 3 παραδείγματα επιστημονικών δραστηριοτήτων που χρησιμοποιείτε ήδη στο δικό σας περιβάλλον της τάξης. Έπειτα εμπλουτίστε τις δραστηριότητές σας με ιδέες για να στηρίξετε περισσότερο το παιχνίδι και την εξερεύνηση, προκειμένου να προκαλέσετε την δημιουργική σκέψη. Σημειώστε τις πιθανές δυσκολίες και τις ερωτήσεις που έχετε όταν μεταφέρετε αυτή την προσέγγιση στο δικό σας περιβάλλον της τάξης. Ανταλλάξτε ιδέες, συζητήστε ερωτήσεις και πιθανές δυσκολίες. Όλη η ομάδα μοιράζεται ενδιαφέρουσες πληροφορίες.

21 Αναστοχασμός και επιπτώσεις
Σε ποιο βαθμό εκπληρώθηκαν οι στόχοι στην αρχή αυτής της ενότητας; Βασικές προκλήσεις Σημειώστε 2 δράσεις που θα αναλάβετε αξιοποιώντας το υλικό της ενότητας. Με ποιο τρόπον στήριξαν οι διαφορετικές δραστηριότητες την ανάπτυξη της σκέψης σας;

22 Περισσότερες πληροφορίες
Creative Little Scientists (Έργο του 7ου ΠΠ της ΕΕ 2011 – 2014) Αρχές σχεδιασμού και πρότυπο υλικό βάσει επί τόπου εργασίας Creativity in Early Years Science Education (Έργο της ΕΕ Erasmus – 2017) Υλικό προγράμματος σπουδών και επιμόρφωσης για τη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη (CPD) των δασκάλων για την προώθηση δημιουργικών προσεγγίσεων στις φυσικές επιστήμες στην πρώιμη σχολική εκπαίδευση

23

24 © 2017 CREATIVITY IN EARLY YEARS SCIENCE EDUCATION Consortium
Creativity in Early Years Science EDUCATION ( ) © 2017 CREATIVITY IN EARLY YEARS SCIENCE EDUCATION Consortium This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License. To view a copy of this license, visit nc-nd/4.0/.


Κατέβασμα ppt "Επιμορφωτική Ενότητα 7 Ο ρόλος του παιχνιδιού και της εξερεύνησης στη διερεύνηση και τη δημιουργικότητα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google