8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών 8ο Δ.Σ. Κορίνθου Νέα Προγράμματα Σπουδών
Διδακτικό Σενάριο A’ Τάξης Ο Καραγκιόζης στην Τάξη μας Υπεύθυνοι Εκπαιδευτικοί ► Κακιζή Μαρία ► Βλάχου Μαρία- Γιάννα
1.2. Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές Στο σενάριο εντάσσονται τα γνωστικά αντικείμενα: της Γλώσσας Α΄ Δημοτικού ► των Μαθηματικών Α΄ Δημοτικού της Αισθητικής Αγωγής της Μελέτης Περιβάλλοντος Α΄ Δημοτικού
1.3. Συμβατότητα με τα Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών 1.3. Συμβατότητα με τα Νέα Πιλοτικά Προγράμματα Σπουδών Το παρόν σενάριο είναι απόλυτα συμβατό με τα Νέα Πιλοτικά ΠΣ : Σε επίπεδο περιεχομένου καθώς δίνει έμφαση στην απόκτηση γλωσσικών αλλά και κοινωνικών δεξιοτήτων. Σε επίπεδο οργάνωσης της ύλης καθώς υπάρχει ευελιξία ως προς τη χρήση του εκπ/κού υλικού. Σε επίπεδο διδακτικών μεθόδων καθώς ξεφεύγει από την παραδοσιακή διδασκαλία.
1.4. Οργάνωση της διδασκαλίας Διεξαγωγή των δραστηριοτήτων μέσα στη σχολική τάξη Χωρισμός της τάξης σε τέσσερις ομάδες των 3-4 μαθητών Ομαδικές και ατομικές δραστηριότητες
1.4. Γνωστικά Προαπαιτούμενα Έχει προηγηθεί η διδασκαλία των γραμμάτων: Αα, Ττ, Ππ, Εε, Σσς, Κκ, Οο, Νν, Ρρ και Ιι.
1.4. Υλικοτεχνική υποδομή Η εφαρμογή του διδακτικού σεναρίου απαιτεί: Το σχολικό εγχειρίδιο Την ύπαρξη φορητού υπολογιστή που να διαθέτει σύνδεση με το διαδίκτυο Έναν βιντεοπροβολέα Έντυπο υλικό διαφόρων ειδών (αφίσες, προσκλήσεις και κάρτες) Φιγούρες των ηρώων του Θεάτρου Σκιών
1.5 Διδακτικοί Στόχοι Α. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο 1.5 Διδακτικοί Στόχοι Α. Ως προς το γνωστικό αντικείμενο Να είναι σε θέση να αναγνωρίζουν το γράμμα Θθ στην αρχή ή στο μέσο μιας λέξης, καθώς και μέσα σε ένα ολόκληρο κείμενο. Να μπορούν να διαβάζουν λέξεις που περιέχουν το καινούριο γράμμα. Να έχουν τη δυνατότητα να επεξεργάζονται ενσυνείδητα το γράμμα, συνθέτοντας λέξεις που το περιέχουν.
Να ασκηθούν στην ενεργητική ακρόαση με σκοπό την επίλυση προβλήματος Να έρθουν σε επαφή με το κειμενικό είδος της αφίσας και να το ξεχωρίσουν από άλλα πολυτροπικά κείμενα Να γνωρίσουν τις φιγούρες του θεάτρου σκιών.
Β. Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών 1.5 Διδακτικοί Στόχοι Β. Ως προς τη χρήση των νέων τεχνολογιών Να συνειδητοποιήσουν τη χρήση των νέων τεχνολογιών ως διδακτικό εργαλείο για την προαγωγή στόχων γραμματισμού, αλλά και απόκτησης βιωμάτων/ γνώσεων που αφορούν στο γνωστικό αντικείμενο της Α΄ τάξης του δημοτικού.
Γ. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία 1.5 Διδακτικοί Στόχοι Γ. Ως προς τη μαθησιακή διαδικασία Να μπορούν να λειτουργούν ομαδοσυνεργατικά, φέρνοντας σε πέρας δραστηριότητες. Να τονώσουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες.
Να αναπτύξουν δημιουργική και κριτική σκέψη, οδηγούμενοι σε ασφαλή και τεκμηριωμένα συμπεράσματα. Να εκφράζονται μέσα από τη δραματοποίηση ιστοριών. Να έρθουν σε επαφή με στοιχεία της πολιτισμικής μας κληρονομιάς, όπως είναι το θέατρο σκιών και η βασικότερη μορφή του, ο Καραγκιόζης.
1.6 Εκτιμώμενη διάρκεια Το διδακτικό σενάριο σχεδιάστηκε για να υλοποιηθεί μέσα σε 2 διδακτικές ώρες.
2. Διδακτική προσέγγιση Θεωρητική προσέγγιση Διαθεματική – διεπιστημονική προσέγγιση Κοινωνικός εποικοδομισμός Ανακαλυπτική- διερευνητική μάθηση
Μεθοδολογική προσέγγιση Ενεργητικές μέθοδοι διδασκαλίας: ομαδοσυνεργατική ιδεοθύελλα βιωματικές δραστηριότητες (δραματοποίηση) επίλυση προβλήματος
2.1 Διδακτική προσέγγιση με ΤΠΕ Χρήση πολυμέσων: παρακολούθηση βίντεο, διαδραστικό παιχνίδι: «Παίζω με λέξεις και γράμματα».
2.2 Το προτεινόμενο σενάριο (Παρουσίαση δραστηριοτήτων) Ο Καραγκιόζης στην Τάξη μας
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Α. 1η διδακτική ώρα (προοργανωτής) Αφήγηση σύντομης ιστορίας «Το μεγάλο Θ και το μικρό θ θέλουν να πάνε στο θέατρο σκιών»
καταιγισμός ιδεών «Θέατρο Σκιών» (Ατομική δραστηριότητα)
Παρατήρηση αφίσας στην εικόνα του βιβλίου και αναζήτηση πληροφοριών Παρατήρηση αφίσας στην εικόνα του βιβλίου και αναζήτηση πληροφοριών (Ατομική δραστηριότητα)
Επεξεργασία στην τάξη αφισών και άλλων πολυτροπικών κειμένων (προσκλήσεων, καρτών, συνταγών) και σύγκρισή τους
Α. 2η διδακτική ώρα Ανάγνωση κειμένου από παράσταση του Καραγκιόζη. Εντοπισμός λέξεων που περιέχουν το Θ θ και καταμέτρησή τους. (ομαδική εργασία)
Ο Καραγκιόζης και τα ελληνικά λαϊκά μουσικά όργανα Θρακιώτης: Καραγκιόζη, έβγα έξω ήρθα για το πανηγύρι. Καραγκιόζης: Μου φαίνεται πως είμαστε για τα πανηγύρια Θρακιώτης: Έβγα Καραγκιόζη μην αργείς ήρθα από τη μακρινή ΘΡΑΚΗ. Καραγκιόζης: Κάηκες, ψήθηκες, καρβούνιασες; Θρακιώτης: Τι εννοείς; Καραγκιόζης: Που έγινες θράκα! Θρακιώτης: Α! μα εσύ έχεις όρεξη για αστεία! Καραγκιόζης: Λοιπόν, για λέγε θα πάρεις μέρος στο διαγωνισμό; Θρακιώτης: Βέβαια κι έφερα και τη γκάιντα μου. Καραγκιόζης: Τι έφερες τον γκάινταρό σου; Θρακιώτης: Άσε τα αστεία την γκάιντα μου ν’ ακούσεις ωραία μουσική από την πατρίδα μου. Άκου……
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Α. 2η διδακτική ώρα δραματοποίηση διαλόγου και ταυτόχρονο άκουσμα τραγουδιών από παραστάσεις θεάτρου σκιών Ενδεικτικά τραγούδια παραστάσεων Καραγκιόζη: 1) Χορός Καραγκιόζη (χασαποσέρβικο) 2) Διονύσιος (απόψε την κιθάρα μου) 3) Εβραίος-Σολωμός (βίζο λα βίζο) 4) Χατζηαβάτης (το 'πες και το 'κανες) 5) Ροζαμούντα (χορός Καραγκιόζη-Χατζηαβάτη)
εντοπισμός και αναγνώριση φιγούρων θεάτρου σκιών που βρίσκονται κολλημένες σε σημεία της τάξης, από την κάθε ομάδα
Μορφονιός Χατζηαβάτης Καραγκιόζης μοιράζονται τα ονόματα των φιγούρων, τα μαντεύουν και τα κολλούν αναλόγως Μορφονιός Χατζηαβάτης Καραγκιόζης
Δίνονται καρτέλες με λέξεις, όπου απαιτείται η συμπλήρωση του γράμματος Θθ (π.χ. κάθισμα, καθαρός, Σπαθάρης, Θάλια, Θανάσης, θέατρο, θάλασσα, θέαμα)
ανάγνωση και επιλογή για το ποια θα μπει στο «κουτί του θεάτρου» (ατομική εργασία) Το κουτί του Θεάτρου
διαδραστικό παιχνίδι «Παίζω με λέξεις και γράμματα- Θθ»
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Β. 2η διδακτική ώρα παρακολούθηση και τραγούδι με το βίντεο «Θέατρο Σκιών» (CD Λάχανα-χάχανα)
2.3 Επέκταση –Αξιολόγηση Πραγματοποιήθηκε αξιολόγηση: Από τους ίδιους τους μαθητές με τις μορφές της αυτοαξιολόγησης (αξιολογούν τον εαυτό τους) και της ετεροαξιολόγησης (η μία ομάδα αξιολογεί την άλλη) Από τις εκπαιδευτικούς κατά τη διάρκεια της πραγματοποίησης των δραστηριοτήτων
Το μάθημα ενδείκνυται για επέκταση: Εικαστικά (κατασκευή φιγούρων θεάτρου σκιών, κατασκευή αφίσας για μια παράσταση)
Φυσική αγωγή (παιχνίδια με το φως και τη σκιά, εκμάθηση παραδοσιακών χορών)
Θεατρική αγωγή (ανεβάζουν τη δικιά τους παράσταση) Φιλαναγνωσία (διάλογοι από παραστάσεις Καραγκιόζη, Ανθολόγιο «Ο Μέγας Αλέξανδρος και το καταραμένο φίδι)
Μουσική (ακούν παραδοσιακή μουσική, έρχονται σε επαφή με παραδοσιακά μουσικά όργανα)
Πληροφορική (παρακολούθηση βίντεο με παράσταση Καραγκιόζη, αναζήτηση πληροφοριών για την ιστορία του θεάτρου σκιών)
Δράσεις: Επίσκεψη στο Σπαθάρειο μουσείο, στην Αθήνα Παρακολούθηση παράστασης στο χώρο του σχολείου από θίασο Επίσκεψη σε χώρο του Δήμου Ιλίου για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: «Ο Καραγκιόζης, Η Γοργόνα και το μήνυμα της Γης».
Βιβλιογραφία http://blogs.sch.gr/persidou/2012/11/18/%ce%b8%ce%ad%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf-%cf%83%ce%ba%ce%b9%cf%8e%ce%bd-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%84%ce%bf-cd-%ce%bb%ce%ac%cf%87%ce%b1%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%87%ce%ac%cf%87%ce%b1%ce%bd%ce%b1/ http://www.karagkiozis.com/deite-figoures.htm http://blogs.sch.gr/persidou/2012/12/12/%ce%bc%ce%b9%ce%b1-%cf%80%ce%b1%cf%81%ce%ac%cf%83%cf%84%ce%b1%cf%83%ce%b7-%cf%83%cf%84%ce%b7%ce%bd-%cf%80%ce%bb%ce%b1%cf%84%ce%b5%ce%af%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%ce%b4%cf%81%ce%b1%cf%83%cf%84%ce%b9/)
Δυσκολίες… Έλλειψη χρόνου Δυσκολία στην υλοποίηση συνεργατικών δραστηριοτήτων
Ευχαριστώ!!!