Η χρήση των ΤΠΕ στην Ιστορία Γενικής Παιδείας της Β’ Λυκείου «Μαθαίνω Ιστορία με Wiki» «Συνδυάζω και συνθέτω στην Ιστορία» με τη χρήση Glogs (διαδραστικών αφισών) Παπαχρήστου Μαρία (φιλόλογος) Κοκκίνου Ελένη (φυσικός – πληροφορικός) 7ο Συνέδριο Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ, 21 – 23 Ιουνίου 2013
Λόγοι αναζήτησης εναλλακτικών προτάσεων διδασκαλίας Λόγοι αναζήτησης εναλλακτικών προτάσεων διδασκαλίας Οι μονολογικές διδασκαλίες που φθάνουν μέχρι τον κατευθυνόμενο διάλογο δε χαροποιούν ούτε το διδασκόμενο αλλά ούτε και τον διδάσκοντα, που νιώθει ένα «βαρύ» κλίμα μέσα στην τάξη. Οι μαθητές της Θετικής και Τεχνολογικής κατεύθυνσης δείχνουν μειωμένο ενδιαφέρον στην Ιστορία Γενικής Παιδείας της Β΄ λυκείου.
Το βασικό ερώτημα είναι: Πώς θα μπορούσε να συνδυαστεί η ποιότητα του μαθήματος από την πλευρά του διδάσκοντος και η «διευκόλυνση» των μαθητών να ασχοληθούν με πραγματικό ενδιαφέρον για την Ιστορία;
Στρατηγικές Διδασκαλίας Παραδοσιακή μέθοδος Ενδιαφέρον των μαθητών Στοχοθεσία, Καταιγισµός Ιδεών Δημιουργία οµάδων Αξιολόγηση Αξιοποίηση των ΤΠΕ Χρήση Εκπαιδευτικού Λογισµικού Μέθοδος της ιστοεξερεύνησης Χρήση κειµενογράφου
Διεπιστημονική συνεργασία Φιλόλογος Πληροφορικός Η συζήτηση αφορούσε τη μεθοδολογική οργάνωση: την επιλογή και σύνθεση στρατηγικών διδασκαλίας την επιλογή συστήματος οργάνωσης των μαθητών τον προγραμματισμό του χρόνου
Εναλλακτικές προτάσεις διδασκαλίας Πρώτη απόπειρα Wiki ιστότοπος όπου ο καθένας μπορεί να επεξεργαστεί τις σελίδες του ή να δημιουργήσει άλλες. Δεύτερη απόπειρα Glog Ηλεκτρονικές διαδραστικές Αφίσες
Wiki: www.wikispaces.com Glog: www.glogster.com
Συζήτηση με τους μαθητές Πώς θα χρησιμοποιηθεί το wiki/glog στο μάθημα; Ποιοι θα μπορούν να δουν το wiki/glog, οποιοσδήποτε ή μόνο τα μέλη; Ποιοι θα μπορούν να τροποποιήσουν το wiki/glog; Ποιοι θα μπορούν να συμμετέχουν στο wiki; Ποιοι θα ελέγχουν το wiki /glog; Με ποια θέματα της Ιστορίας θα ασχοληθούμε;
Πρώτη απόπειρα Wiki Δημιουργία ενός ιστοτόπου στον οποίο ο καθένας μπορεί να επεξεργαστεί τις σελίδες του ή να δημιουργήσει άλλες.
Τι είναι το wiki; Tο πιο γνωστό wiki παγκοσμίως είναι η Βικιπαίδεια. Διευκολύνεται η συνεργασία πολλών ατόμων για τη συγγραφή ενός έργου Επιτρέπει τη συνεχή βελτίωση και ενημέρωση Μπορεί να αναπτυχθεί και συζήτηση
Υλικοτεχνική υποδομή Υπολογιστές του σχολείου Διαδραστικός πίνακας της τάξης Βιβλία Ιστορίας Διαδίκτυο Email για την επικοινωνία μεταξύ μαθητών και μαθητών - εκπαιδευτικών
Θέμα wiki: Νεοελληνικός Διαφωτισμός Οι ρίζες του Νεοελληνικού Διαφωτισμού. Ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός (ορισμός, χαρακτηριστικά) Παράγοντες ανάπτυξης της διαφωτιστικής προσπάθειας στον ελληνικό χώρο. Σημαντικές προσωπικότητες – εκδόσεις –μυστικές εταιρείες. Η πολιτική σκέψη του νεοελληνικού διαφωτισμού. Η απήχηση του Νεοελληνικού διαφωτισμού. Ο νεοελληνικός διαφωτισμός και οι Τέχνες (λογοτεχνία, θέατρο, μουσική των Ελλήνων, αρχιτεκτονική, γλυπτική) : η δυναμική της ανανέωσης.
Οργάνωση δραστηριότητας wiki Οι μικρές ομάδες συγκέντρωναν υλικό από διάφορες πηγές και το κατέγραφαν σε μορφή Word και Power Point. Ομάδα οργάνωσης wiki Ομάδα αναζήτησης υλικού ιστορίας
Δημιουργία λογότυπου από την ομάδα του wiki
Μεθοδολογία δραστηριότητας wiki Συχνά γινόταν συνέλευση ολομέλειας μαθητών για συζήτηση πάνω στην πορεία του έργου, όπου οι υπο-ομάδες παρουσίαζαν σε ppt τη μέχρι τότε πορεία της έρευνας, ενώ η τεχνική υποστήριξη παρουσίαζε το wiki και την εκάστοτε δομή του.
Μάθημα από μαθητές για μαθητές
diafotismos.wikispaces.com
Η σελίδα του Αδαμάντιου Κοραή με χρήση embedded video από το YouTube.
Η σελίδα του Ευγένιου Βούλγαρη: με χρήση widget περιεχομένων και υπερσυνδέσεων
Η σελίδα του Μεθόδιου Ανθρακίτη με χρήση widget για τα περιεχόμενα τύπου Embeded.
Η ομάδα wiki
Δεύτερη απόπειρα: Glog Ηλεκτρονικές Διαδραστικές Αφίσες
Τι είναι το Glog; Το Glogster είναι μία web 2.0 πλατφόρμα, ένα κοινωνικό δίκτυο που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν δωρεάν διαδραστικές αφίσες ή Glogs. Μια "glog" είναι μία διαδραστική multimedia εικόνα. Μοιάζει με μια αφίσα, αλλά οι αναγνώστες μπορούν να αλληλεπιδρούν με το περιεχόμενο. Ο χρήστης εισάγει κείμενο, εικόνες, φωτογραφίες, ήχο (MP3) και βίντεο με τα ειδικά εφέ. Το Glogster βασίζεται σε Adobe Flash στοιχεία.
Glogster Edu To Glogster EDU ξεκίνησε το 2009 για να εξυπηρετήσει την εκπαιδευτική κοινότητα. Το Glogster EDU επιτρέπει στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να χρησιμοποιούν glogs ως εκπαιδευτικά βοηθήματα και να μοιραστούν τα Glogs. Η τελική glog αφίσα μπορεί να φιλοξενηθεί από το Glogster EDU ή μπορεί να ενσωματωθεί σε wiki, σε blog ή σε ιστοσελίδα. Επειδή το Glogster έχει την ικανότητα να χειριστεί ήχο, οι μαθητές μπορούν να δημιουργήσουν podcasts και να «ανεβάσουν» το περιεχόμενο στο glog τους.
Θέμα των Glog: Eικονομαχία Συνθήκες εκδήλωσης της Εικονομαχίας Έναρξη της εικονομαχίας Κορύφωση της εικονομαχίας Αναζωπύρωση και τέλος της
Οργάνωση δραστηριότητας Glog Χωρισμός Ομάδων – Ανάθεση θεμάτων Προτεινόμενες Πληροφορίες – Προτεινόμενες Πηγές Βασικό περίγραμμα κάθε θέματος Ορισμός αρμοδιοτήτων στην κάθε ομάδα Επιμόρφωση για τα Glog Σύνθεση πολυτροπικού / πολυμεσικού υλικού Τελικός σχεδιασμός κάθε Glog
Η αρχική σελίδα του Glog
Το Glog για την έναρξη εικονομαχίας
Η αναζωπύρωση και το τέλος
Οι πηγές είναι 2 glog με σύνδεση μεταξύ τους και με παρουσίαση (ppt)
Συμπεράσματα
Συμπεράσματα για τους μαθητές… Δημιούργησαν συνθήκες ανάπτυξης διαδικασιών επεξεργασίας και όχι απλής καταγραφής στη μνήμη των πληροφοριών της διδασκαλίας. Αποτέλεσαν έναν ελκυστικό τρόπο προσέγγισης του μαθήματος, αφού η ίδια η δημιουργία του glog ήταν ένα είδος παιχνιδιού. Διατήρησαν το ενδιαφέρον των μαθητών για το μάθημα, γιατί χρησιμοποιούνταν τεχνικές που απευθύνονταν στον εντυπωσιασμό των αισθήσεων και στην προβληματοποίηση της σκέψης
Συμπεράσματα για τους μαθητές Ανταποκρίθηκαν στις μαθησιακές ανάγκες όλων των μαθητών. Ενεργοποίησαν όλους τους μαθητές στην ομάδα και εξασφάλισε δυνατότητες αυτενέργειας τόσο στη δράση όσο και στη σκέψη. Ανέπτυξαν δεξιότητες που αφορούν την αναλυτική, συνθετική και κριτική σκέψη. Καλλιέργησαν και τόνωσαν την αισθητική τους μέσα από την κατασκευή του glog.
Συμπεράσματα για τους μαθητές Τους έμαθαν να διαχειρίζονται και να αξιοποιούν το χρόνο τους και να αντιμετωπίζουν προβλήματα πειθαρχίας μέσα στην ομάδα, χωρίς να προκαλούν δυσλειτουργία στην τάξη. Βελτίωσαν τις σχέσεις μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών και, επομένως, το κλίμα μέσα την τάξη, μειώνοντας στο ελάχιστο στοιχεία παραβατικότητας των μαθητών.
Συμπεράσματα για τους μαθητές Οι μαθητές στο σύνολό τους είχαν πολύ καλές έως άριστες επιδόσεις σε γραπτή εξέταση στη θεματική ενότητα της Εικονομαχίας
Συμμετοχή στο 4ο και 5ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη Με το wiki
Συμμετοχή στο 4ο και 5ο Μαθητικό Συνέδριο Πληροφορικής στη Θεσσαλονίκη Με το Glog
Συμπεράσματα για τους εκπαιδευτικούς Τους δίνει νέες προοπτικές στην εξέλιξη της διδασκαλίας τους και στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Τους βοηθά να κινητοποιήσουν τους μαθητές για να αναδείξουν και να αξιοποιήσουν τις ικανότητές τους.
Συμπεράσματα για τους εκπαιδευτικούς Θετικοποιεί τα συναισθήματά τους για το μάθημα και αποτελούν οι ίδιοι θετικό παράδειγμα για τους μαθητές τους ότι ζουν τη γνώση ως μία ευχάριστη διαδικασία που συμβάλλει στην αυτοπραγμάτωσή τους. Δίνει τη δυνατότητα συνεργασίας με εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων στα πλαίσια της διαθεματικής προσέγγισης του μαθήματος.
Προτάσεις για άλλα διδακτικά αντικείμενα Έκφραση – Έκθεση: Σχεδιάγραμμα με αίτια, αποτελέσματα , τρόπους αντιμετώπισης του θέματος Κείμενα που αφορούν στις θεματικές ενότητες που διδάσκονται. Αρχαία Ελληνικά: Οι μαθητές μπορούν να αναρτούν μεταφράσεις, ασκήσεις, ιδεολογικά και πραγματολογικά σχόλια ή παράλληλα κείμενα για το μάθημά τους. Γενικά, η εφαρμογή αυτή είναι προσιτή σε κάθε διδακτικό αντικείμενο.
Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι Πες μου και θα ξεχάσω. Δείξε μου και ίσως να θυμάμαι. Κάνε με να το βιώσω και θα το καταλάβω. Κινέζικη παροιμία