EIKONIKO ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΘΕΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Σχολικό Έτος: 2011-2012 Α’ Τετράμηνο Διδάσκουσα : Ζαραλίκου Ευδοξία
Τι είναι εικονική πραγματικότητα; Η Εικονική Πραγματικότητα (αγγλ. Virtual Reality (VR)) είναι η προσομοίωση ενός περιβάλλοντος από έναν υπολογιστή. (Wikipedia) Προσομοίωση (simulation) είναι η αναπαράσταση μιας διεργασίας με τη βοήθεια ενός μοντέλου. Η αναπαράσταση αυτή μπορεί να είναι: οικονομικότερη, ταχύτερη, λιγότερο επικίνδυνη ή περισσότερο προσιτή από την πραγματική διεργασία.
Εικονική πραγματικότητα και θετικές επιστήμες. Η χρήση της εικονικής πραγματικότητας είναι ιδιαίτερα διαδεδομένη στις θετικές επιστήμες και ειδικότερα στους τομείς εκείνους που αντιμετωπίζονται πειραματικά. Η χρήση υπολογιστών για τη δημιουργία πειραμάτων φυσικής, χημείας, μαθηματικών και βιολογίας έχει βοηθήσει: Στην κατανόηση πολύπλοκων φαινομένων Στην υλοποίηση «ακριβών» πειραμάτων Στην υλοποίηση «αργών» πειραμάτων (ξεπερνώντας τα εμπόδια του χρόνου)
Πειράματα και σχολικό περιβάλλον Επιθυμητό αποτέλεσμα της εργασίας μας ήταν η δημιουργία ενός εικονικού πειράματος από κάθε ομάδα εργασίας και τα βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν τα εξής: Εξοικείωση των μαθητών με γνωστά υπάρχοντα εκπαιδευτικά λογισμικά όπως το Αβάκειο. Χωρισμός των μαθητών σε ομάδες βάσει των ενδιαφερόντων τους. Αναζήτηση ανά ομάδα για κατάλληλο λογισμικό ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο απασχόλησής τους. Επιλογή θέματος και ενότητας και υλοποίηση ενός ( ή περισσότερων) εικονικού πειράματος ανά ομάδα. Εξαγωγή συμπερασμάτων.
Ομάδες εργασίας Παρακάτω θα παρουσιάσουμε τις πέντε ομάδες εργασίας που δημιουργήθηκαν, το επιλεγόμενο αντικείμενό τους καθώς και το λογισμικό που χρησιμοποίησαν.
Λογισμικό: Φυσική Γυμνασίου Μπουζούκης Ι. Ντούκα Λ. Τσολακίδης Ι. « Ηλεκτρικό κύκλωμα με λάμπες συνδεδεμένες σε σειρα και παράλληλα.» Παπαδοπούλου Μ. Σαμσωνίδης Κ. Σιδηροπούλου Δ. Σπυριδοπούλου Κ. « Ηλεκτρικό κύκλωμα με λάμπες συνδεδεμένες σε σειρά.»
Λογισμικο edison 5 Αραούζου Α. Ασλανίδου Ν. Δήμας Β. Νικοδημητροπούλου Λ. Τουλούμη Α. « Σύνδεση λαμπών σε σειρά ή παράλληλα, με ρελέ ή με απλό διακόπτη και αναπαράσταση των σχημάτων των κυκλωμάτων με τη βοήθεια του λογισμικού.»
PHET Εκατοντάδες προσομοιώσεις για διαφορετικά φαινόμενα που έχουν σχεδιαστεί από το Πανεπιστήμιο του Colorado. Δημιουργούνται αφού δοκιμαστούν και αξιολογηθούν από μαθητές και με τέτοιο τρόπο ώστε να κατανοούν αποτελεσματικά οι μαθητές τις έννοιες.
Φυσική PHET Χημεία Αλεξανδρόπουλος Ι. «Μελέτη της κίνησης της Γης και της Σελήνης» Γερονίκος Λ. « Στατικός Ηλεκτρισμός» Ναβροζίδης Γ. « Πειράματα Ηλεκτρομαγνητικών πεδίων» Χαρίτος Μ. «Ηλεκτρικά Κυκλώματα» Χημεία Παπαδόπουλος Γ. « Ο Περιοδικός Πίνακας των Στοιχείων- Η συμπεριφορά του πυρήνα και των στοιβάδων.»
Βιολογία Κλωνοποίηση Μεταγραφή – Μετάφραση Συμπληρωματικότητα Βάσεων Εξαγωγή DNA Καλαντζή Μ. Καρποδίνη Ο. Λιώρης Μ.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Ακολουθούν τα συμπεράσματά μας για τη χρήση της εικονικής πραγματικότητας στην εκπαίδευση.
Εικονική πραγματικότητα και εκπαίδευση. «Βοηθάει τους μαθητές να εμπεδώσουν καλύτερα τις γνώσεις απ’ ότι τα βιβλία, καθώς οι μαθητές μπορούν να ‘μπουν’ μέσα στο εικονικό περιβάλλον, δηλαδή να το ζήσουν. Φανταστείτε πώς θα ήταν να μπορείτε να περπατήσετε στην Αρχαία Ρώμη.» Αλεξανδρόπουλος Ι.
Εικονική πραγματικότητα και εκπαίδευση. «Πιστεύω πως η χρήση εικονικής πραγματικότητας αναπτύσσει σε μικρό χρόνο τη νοημοσύνη των μαθητών.» Μπουζούκης Ι. «Η διδασκαλία μέσα από την εικονική πραγματικότητα θα κέντριζε το ενδιαφέρον των μαθητών.» Γερονίκος Λ.
Εικονική πραγματικότητα και εκπαίδευση. «Θεωρώ ότι για να μπορεί να βοηθήσει θα πρέπει να υπάρχει το κατάλληλο θεωρητικό υπόβαθρο ώστε να μπορεί να γίνει αντιληπτή.» Καλαντζή Μ. Η χρήση της τεχνολογίας δίνει τη δυνατότητα απλά και εύκολα να εξηγήσουμε και να επιβεβαιώσουμε τη θεωρία. Ναβροζίδης Γ.
Εικονική πραγματικότητα και εκπαίδευση. «Μπορούμε να μελετήσουμε αντικείμενα τα οποία είναι αδύνατο να κατανοηθούν διαφορετικά, εξαιτίας τους μεγέθους, της θέσης τους και των ιδιοτήτων τους.» Χαρίτος Μ. «Μπορεί να βοηθήσει στην πραγματοποίηση δύσκολων και επικίνδυνων πειραμάτων. Σαμσωνίδης Κ.
Ερευνητική Εργασία Παρακάτω παρουσιάζουμε πώς κρίναμε την συνεργασία μας στα πλαίσια της ερευνητικής εργασίας και αν θα αλλάζαμε κάτι στην όλη πορεία μας.
Ερευνητική Εργασία «Θα κράταγα την ομάδα μας όπως είναι γιατί υπήρχε πολύ καλή χημεία.» Αλεξανδρόπουλος Ι. «Με ενθουσίασε αρκετά η συνεργασία της ομάδας μας.» Καλαντζή Μ. «Ήταν μια ευκαιρία να δεθούμε μεταξύ μας.» Καρποδίνη Ο.
Ερευνητική Εργασία «Κρατάω την ομαδικότητα και το πνεύμα συνεργασίας και θα άλλαζα τους χρόνους των συναντήσεών μας.» Αραούζου Α. «Θα ήθελα να είμαστε πιο συνεργάσιμοι και να αντιμετωπίζαμε πιο ομαδικά τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Δε θα άλλαζα όμως την ομάδα μου. Σαμσωνίδης Κ.