Είδη Χορού Κάθε χορός έχει τα δικά του βήματα, την δική του προέλευση, την δική του ιστορία. Ελάτε λοιπόν να εμπλουτίσουμε αυτήν την ιστορία προσθέτοντας νέα στοιχεία. Εδώ δεν κάνουμε λογοκρισία, όλες οι γνώμες θα καταγραφούν γιατί μέσα στην ιστορία του κάθε χορού, συμπεριλαμβάνονται και οι διάφορες εκδοχές, οι φήμες, και οι αναπόδεικτες παραδόσεις. Το θέμα αυτό δημιουργήθηκε για να αποδείξει και να αναδείξει τον πλούτο του χορού (ακόμα και μέσα από ανακρίβειες, μύθους και παρερμηνείες) Κατά τους αρχαίους χρόνους, χορός λεγόταν ο χώρος όπου χόρευαν και τραγουδούσαν οι αρχαίοι. Σήμερα, χορός ονομάζεται το σύνολο των ρυθμικών κινήσεων και συσπάσεων του σώματος, αυτό που ονομαζόταν στην αρχαιότητα όρχηση ή χορεία. Ο χορός αποτελεί ένα από τα αρχαιότερα εκφραστικά μέσα και χρονολογικά έπεται του τραγουδιού. Οι ρίζες του χορού στην Ελλάδα εντοπίζονται περίπου το 1000 π. Χ. Ομάδα μαθητριών: Δέσποινα Κουλούρη Στέλλα Ψαρρού Κέλλυ Καλογήρου Υπεύθυνος Καθηγητής: Νείρος Αντώνιος Εργασία για το μάθημα Εφαρμογές Υπολογιστών Σχολικό Έτος 2010-2011
Μπαλέτο
Το μπαλέτο είναι χορογραφική σύνθεση προορισμένη να παρουσιάζεται σε κοινό, με ή χωρίς μουσική, ερμηνευμένη από έναν ή περισσότερους χορευτές. Πρόκειται για εξευγενισμένη ανθρώπινη κίνηση και έκφραση που απαιτεί λεπτές δεξιότητες δύναμης, συντονισμού και αίσθησης του χώρου και του εαυτού μας. Υπάρχουν διάφορα είδη: ακαδημαϊκό, αυλικό, αφηρημένο, μπαλέτο σολφέζ, μπαλέτο δωματίου, κλασικό μπαλέτο κ.ά. Ιστορικά στοιχεία: Το μπαλέτο εξελίχθηκε κατά τη διάρκεια των δυο προηγούμενων αιώνων, προερχόμενο απ' τις βασιλικές αυλές της Γαλλίας και της Ιταλίας, ως ευγενής ψυχαγωγία. Βασίστηκε στο danse d'ecole και οι κανόνες και το λεξιλόγιό του κωδικοποιήθηκαν γύρω στο 1700 στη Γαλλία. Φιγούρες που ξεχωρίζουν: Ο σταθερός άξονας προέρχεται από τη συμμετρία των μελών του σώματος. Δουλεύοντας συμμετρικά και με τον ίδιο ρυθμό όλες τις πλευρές, αναπτύσσονται οι μυς το ίδιο, πράγμα που είναι απαραίτητο για την ισορροπία. Το κέντρο βάρους του σώματος είναι στην κοιλιά και για να ισορροπήσει πρέπει το σώμα να στέκεται τελείως ευθεία.
Tango
Το Tango Argentino είναι ένας χορός σχετικά αργός που χορεύεται σε ζευγάρια, που είτε είναι σφικτά αγκαλιασμένα, είτε σε κάποια απόσταση. Οι χορευτές του Tango Argentino, συχνά χορεύουν και δυο κοντινούς χορούς: το Waltz και τη Milonga. Οι χορευτές της Milonga λέγονται milongueros. Το αργεντίνικο τάνγκο βασίζεται στον αυτοσχεδιασμό και όχι σε συγκεκριμένα βήματα όπως το Tango. Ιστορικά στοιχεία: Η προέλευσή του είναι από το Tango Habanera, το οποίο με τη σειρά του προέρχεται από το Milonga και το Tango Flamenco. Το στιλ του διαμορφώθηκε περισσότερο μεταξύ 1938-1940 με τον τραγουδιστή Tango, τον Carlos Gardel. H Χρυσή Εποχή του Tango ήταν στα τέλη του '40 κι αρχές του '50. Φιγούρες που ξεχωρίζουν: Cruzada: σταύρωμα του αριστερού ποδιού της ντάμας πάνω από το δεξί. Media Luna: μισή στροφή Sacada: Ο καβαλιέρος αλλάζει θέση στο πόδι της ντάμας που δεν έχει βάρος. Gancho: Η ντάμα κάνει γάντζο με το πόδι της στο πόδι του καβαλιέρου. Parada: ο καβαλιέρος ακινητοποιεί τη ντάμα μπλοκάροντας το πόδι της.
Latin
Ο χορός λάτιν έχει την καταγωγή του στην λατινική Αμερική Ο χορός λάτιν έχει την καταγωγή του στην λατινική Αμερική. Τυπικοί χοροί λάτιν είναι οι Τσα τσα τσα,Ρούμπα, Σάμπα, Σάλσα, Μάμπο, . Μερικοί δάσκαλοι χορού επίσης συμπεριλαμβάνουν το Τανγκό και το Αργεντίνικο Τανγκό παρόλο που είναι εντελώς διαφορετικοί στην μορφή τους. Επίσης σε κάθε χώρα υπάρχουν και άλλοι παραδοσιακοί χοροί Λάτιν. Στην Αργεντινή υπάρχουν οιΤσακαρέρα, Γκάτο, Εσκοντίδο και Ζάμπα. Στην Βολιβία υπάρχουν οι Μορενάδα, Γιαμεράδα,Καποράλες και ο πρόσφατα δημιουργηθείς Τίνκου Επίσης ως λάτιν χοροί αναφέρονται οι χοροί που διδάσκονται σε διεθνές επίπεδο στις σχολές λάτιν χορού. Οι κυριότεροι χοροί που διδάσκονται στις σχολές είναι οι: Τσα τσα, Μπολερό (το οποίο λανθασμένα αναφέρεται ως ρούμπα αρκετές φορές), Σάμπα, Τάνγκo, Πάσο ντόπλε, Τζάϊβ. Οι δύο τελευταίοι χοροί ωστόσο δεν προέρχονται από την Λατινική Αμερική. Σε σχέση με τους χορούς Λάτιν που διδάσκονται στις σχολές οι αυθεντικοί χοροί Λάτιν είναι γενικώς πιο γρήγοροι, πιο αισθησιακοί και έχουν περισσότερες ρυθμικές εκφράσεις. Ο ρυθμός των χορών Λάτιν είναι 4/4. Τα ζευγάρια στον Λάτιν χορό ξεκινούν στέκοντας αντικριστά. Εκτός από τις σχολές γενικού χορού λάτιν, υπάρχουν και αυτές που ειδικεύονται στο Αργεντίνικο Τάνγκο, και αυτές που ειδικεύονται στον χορό Σάλσα. Στις σχολές Σάλσα συνήθως διδάσκονται και οι χοροί Μπατσάτα και Ρούμπα.
Flamenco
Οι ρίζες του φλαμένκο απλώνονται πίσω 12 αιώνες και σε τέσσερις διαφορετικές κουλτούρες. Άνθισε στην Ανδαλουσία της Ισπανίας στα μέσα του 9ου αιώνα. Χωρίς τις τέσσερις πηγές του το φλαμένκο δεν θα υπήρχε όπως το ξέρουμε σήμερα. Αρχικά το φλαμένκο, ως το τραγούδι των φτωχών και των εξορισμένων, δεν παρουσιαζόταν σε κοινό που πλήρωνε. Σε κάποιο στάδιο στα τέλη του 18ου αιώνα άρχισε να παρουσιάζεται στις ντόπιες ταβέρνες με τη συνοδεία κιθάρας. Γύρω στο 1850 το φλαμένκο είχε μπει σε πολλές νέες ταβέρνες-καφέ (cafe cantante). Περισσότερος κόσμος το γνώριζε και είχε χάσει την κακή του φήμη. Οι καλλιτέχνες συνέχισαν να είναι χαμηλής κοινωνικής τάξης, αλλά το φλαμένκο άρχισε να έχει θαυμαστές ανάμεσα στους μορφωμένους και τους πλούσιους. Το φλαμένκο με τη συνοδεία κιθάρας και χορού ήταν πλέον αποδεκτό και πιο προσιτό, ενώ οι καλλιτέχνες του είδους ήταν επαγγελματίες. Οι καλλιτέχνες ξέφυγαν από τα οικογενειακά πλαίσια και από τα χωριά τους. Αυτό άλλαξε την πορεία ανάπτυξης της τέχνης αυτής αφού ο τραγουδιστής (cantaor) έπρεπε πλέον να γνωρίζει περισσότερα κομμάτια και τεχνοτροπίες για να ευχαριστεί το αυξανόμενο και απαιτητικότερο κοινό. Ήταν πλέον εύκολο για όλους να ακούσουν όλα τα είδη του cante αλλά και τζαζ, ροκ, ρέγγε, μποσανόβα και σάλσα. Έτσι προέκυψαν όλοι οι δυνατοί συνδυασμοί του φλαμένκο με άλλα είδη. Η επίδραση της τζαζ έφερε και την προσθήκη μη παραδοσιακών οργάνων από δημιουργούς όπως τον Paco De Lucia που άρχισαν να χρησιμοποιούν φλάουτο, κρουστά, μπάσο και σαξόφωνο.
Oriental
Ο χορός οριεντάλ (η χορός της κοιλιάς, όπως είναι ως επι το πλείστον γνωστός στον δυτικό κόσμο) είναι ο κατ' εξοχήν χορός της ανατολής. Η ιστορία του χάνεται στα βάθη των αιώνων. Σύμφωνα με διάφορες θεωρίες προέρχεται από τις τελετουργίες γονιμότητας της κεντρικής Αφρικής ή από τις τελετουργίες προς τιμήν των Θεών της γονιμότητας (όπως η Αστάρτη, η Αφροδίτη κλπ) της μέσης Ανατολής και της Μεσογείου. Στη σημερινή του μορφή είναι κυρίως διαδεδομένος στον αραβικό χώρο, καθώς και στην Τουρκία, Ελλάδα, Βαλκάνια, Περσία και σε ορισμένες περιοχές της Ινδίας. Παρότι φαινομενικά ο χορός της κοιλιάς είναι αρκετά ελεύθερος, στην πραγματικότητα διέπεται από αυστηρούς κανόνες, και ειναι εκτελεστικά ιδιαίτερα δύσκολος. Υπάρχουν πολλά είδη χορού της κοιλιάς, ανάλογα με τη μουσική, την προέλευση και το επιθυμητό αισθητικό αποτέλεσμα.
Παραδοσιακοί Χοροί
Στους σύγχρονους νεοελληνικούς χορούς συναντώνται ρυθμοί και μουσικά μοτίβα της αρχαίας Ελλάδας. Οι νεοελληνικοί χοροί διαιρούνται ουσιαστικά σε δυο κατηγορίες: στους «συρτούς», στους «πηδηκτούς» και στις παραλλαγές αυτών. Η ονομασία του κάθε χορού συνήθως σχετίζεται με τον τόπο καταγωγής του (ο συρτός-καλαματιανός, ο μακεδονικός κ.α) ή έχει την ονομασία κυρίων προσώπων (ο Μενούσης, ο Μανέτας). Επίσης, μπορεί να παίρνει την ονομασία του από τις διάφορες εποχές (ο πασχαλινός χορός), ή να προέρχεται από τις ονομασίες επαγγελμάτων (ο χορός των σφουγγαράδων) κ.α. Οι ελληνικοί χοροί παρουσιάζουν αξιοσημείωτη ποικιλία από παραλλαγές και επηρεάζονται μορφολογικά από τον τόπο καταγωγής τους. Είναι γνωστό ότι οι χοροί της ηπειρωτικής Ελλάδας έχουν «βαρύ» ύφος και για αυτό αποκαλούνται συχνά και «λεβέντικοι», σε αντίθεση με αυτούς της νησιωτικής Ελλάδας, οι οποίοι είναι περισσότερο «ανάλαφροι» και λυρικοί. Οι παραδοσιακοί χοροί στην Ελλάδα παρουσιάζουν μεγάλη ποικιλία. Κάθε περιοχή ή χωριό της Ελλάδας έχει τους δικούς του χορούς, οι οποίοι διαφέρουν από περιοχή σε περιοχή ή ακόμη και από χωριό σε χωριό. Αυτή η διαφορά των χορών οφείλεται σε λόγους όπως το κλίμα, ο τρόπος ζωής των κατοίκων, οι πόλεμοι και οι καταστροφές και άλλοι. Οι παραδοσιακοί ελληνικοί χοροί, λόγω της ποικιλίας που παρουσιάζουν, χωρίζονται σε διάφορες κατηγορίες. Αυτές είναι: Ανάλογα με το θέμα τους χωρίζονται σε: · Θρησκευτικούς · Πολεμικούς ή πυρρίχιους · Ερωτικούς · Πολεμο-ερωτικούς χορούς Ανάλογα με το σχήμα τους χωρίζονται σε: · Κυκλικούς · Αντικριστούς χορούς
Hip-Hop
Τo Hip-Hop δεν είναι ένας είδος μουσικής ή ένα είδος χορού, αλλά μία κουλτούρα που αποτελείται από 4 στοιχεία: 1. Rap (Ο στίχος) 2. Break dancing (O χορός) 3.Djing (Η μουσική) 4. Graffiti (Η εικόνα) To Hip-Hop αναπτύχθηκε σε υποβαθμισμένες περιοχές των ΗΠΑ, όπως το Bronx στη Νέα Υόρκη και σε άλλες μεγάλες πόλεις όπου υπήρχε μεγάλη ανεργία και φτώχεια.Τα 4 στοιχεία δεν αναπτύχθηκαν την ίδια χρονική στιγμή αλλά σε διαφορετικές χρονικές περιόδους. Οι ρίζες του ανάγονται στην δεκαετία του ’70, όταν άρχισαν τα πρώτα δειλά δειλά βήματα. Νονός του χιπ χοπ θεωρείται ο Afrika Bambaataa ο οποίος είναι ένας από τους τρεις βασικούς δημιουργούς του break-beat deejaying και είναι επίσης ο κύριος συντελεστής της διάδοσης της ραπ και της hip hop κουλτούρας σε όλο τον κόσμο. Είναι γνωστός ως «Παππούς» ή «Νονός» ή Amen Ra της Παγκόσμιας κουλτούρας του χιπ χοπ, καθώς και ως πατέρας της Electro Funk.
Disco
Η ιστορία του χορού disco διαμορφώθηκε από τη μουσική disco Η ιστορία του χορού disco διαμορφώθηκε από τη μουσική disco. Η ειρωνεία του πράγματος είναι όταν ακούς “disco” δε σκέφτεσαι τη μουσική, αλλά έναν άνθρωπο με άσπρο κουστούμι και σκούρο ξεκούμπωτο πουκάμισο, με δάχτυλα που δείχνουν προς τα πάνω. Η ιστορία του χορού disco ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’70 από αφροαμερικάνικες και λατινοαμερικάνικες κοινότητες των Ηνωμένων Πολιτειών, γι’ αυτό ακριβώς και έχει δυνατές επιρροές από τους χορούς των κοινοτήτων αυτών. Ο χορός disco είχε σαφέστατες μουσικές επιρροές από rock, soul, blues και funk, τις οποίες εμπλούτισε με ηχητικά εφέ και φωνητικά. Από τις μουσικές αυτές προέκυψε το χορευτικό στιλ με το όνομα “Hustle” το οποίο περιλάμβανε κινήσεις με τα χέρια και στροφές. Δε διέφερε και πάρα πολύ από το swing των δεκαετιών ’50 και ’60. Γενικά, ο χορός disco προήλθε από παλιότερους χορούς, όπως το mambo και η salsa. Ενσωμάτωσε το ρυθμό της salsa και χρησιμοποίησε τις κινήσεις των γοφών του swing. Γενικά, ο χορός disco δεν έχει τεχνικές δυσκολίες, ούτε περίπλοκα βήματα. Ο ρυθμός ήταν καθαρός και μπορούσε οποιοσδήποτε να χορέψει ντίσκο, με κινήσεις προς τα εμπρός και προς τα πίσω με κάποιες στροφές. Οπωσδήποτε, βέβαια, κάποιοι ήθελαν να κάνουν εντύπωση στην πίστα και αυτοί χόρευαν με δύσκολες φιγούρες και εντυπωσιακές κινήσεις.
Εργασία από τις: Δέσποινα Κουλούρη, Στέλλα Ψαρρού, Κέλλυ Καλογήρου Ο χορός είναι η κρυμμένη γλώσσα της ψυχής. Martha Graham Ο χορός είναι ένα τραγούδι του σώματος. Είτε της χαράς είτε του πόνου. Martha Graham Βλέπω το χορό να χρησιμοποιείται ως επικοινωνία μεταξύ του σώματος και της ψυχής, για να εκφράσει κάτι που είναι πολύ βαθύ να βρεθεί με λέξεις. Ruth St. Denis Το άγγιγμα, η κίνηση, η έμπνευση - αυτό είναι το αληθινό δώρο του χορού.Aubrey Lynch Το να μαθαίνεις να περπατάς, σε αφήνει ελεύθερο. Το να μαθαίνεις να χορεύεις, σου δίνει τη μεγαλύτερη ελευθερία απ' όλες, να εκφράζεις τον εαυτό σου, το "είναι" σου... Melissa Hayden Ο χορός μπορεί να αποκαλύψει όλο εκείνο το μυστήριο που κρύβει η μουσική. Charles Baudelaire Είμαστε ανόητοι, είτε χορεύουμε είτε όχι, γι' αυτό ας συνεχίσουμε να χορεύουμε…!!! ;) Γιαπωνέζικη παροιμία Εργασία από τις: Δέσποινα Κουλούρη, Στέλλα Ψαρρού, Κέλλυ Καλογήρου