Διεπιστημονική Προσέγγιση στη Φροντίδα Υγείας Δρ. Αναστασία Μαλλίδου Αναπληρώτρια Διοικητής Νοσοκομείου Παίδων «Η Αγία Σοφία» Associate Faculty Member, Faculty of Nursing, University of Alberta, Canada E-mail: anastasia.mallidou@ualberta.net Τμήμα Νοσηλευτικής Πανεπιστημίου Αθηνών, 6ο Εξάμηνο, Φεβρουάριος - Μάιος 2008
Διεπιστημονική Εκπαίδευση στην Υγεία We are in a new place, not on the edge of an old place” Sister Elizabeth Davis, 2006 - CHSRF
Interprofessional education occurs when two or more professions learn from and about each other to improve collaboration and the quality of care. CAIPE, 1997 (revised)
Δυσκολίες εφαρμογής της ΔΕΕ (IPE) (1) Διαφορετικές ατζέντες Έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού Επικοινωνιακές απαιτήσεις Εναλλαγή μελών της ομάδας Έλλειψη συστηματικής αξιολόγησης της ΔΕΕ Ενδυνάμωση κριτικών ικανοτήτων Εκλογίκευση των δαπανηθέντων πόρων Γλώσσα επικοινωνίας & επαγγελματική κουλτούρα Δομικές αλλαγές εκπαιδευτικών ιδρυμάτων
Δυσκολίες εφαρμογής της ΔΕΕ (IPE) (2) Διαφορές: στις προϋποθέσεις εισαγωγής για την επαγγελματική εκπαίδευση, στην πρακτική άσκηση, στην επιλογή μαθημάτων, στις μεθόδους διοίκησης. Εύρεση αντίστοιχου χώρου για πολυπληθείς ομάδες σπουδαστών. Εύρεση χρόνου για την έναρξη συνεργασιών & επίτευξη συμφωνιών. Ακαδημαϊκά αποδεκτοί μηχανισμοί αξιολόγησης των αποτελεσμάτων της ΔΕΕ.
Προϋποθέσεις (1) Μελέτη των χαρακτηριστικών & συμπεριφοράς των εμπλεκομένων σχολών υγείας Μελέτη των χαρακτηριστικών που έχουν αλλάξει (εξέλιξη, πρόοδος) τελευταία σε κάθε σχολή Καταγραφή κριτηρίων που χρησιμοποιούνται για την αξιολόγηση των ομαδικών εργασιών σε κάθε σχολή σχετικά με τις διαδικασίες & αποτελέσματα Καταγραφή των προϋποθέσεων, επιπτώσεων και προσδοκιών από τη διεπιστημονική συνεργασία στην εκπαίδευση Καταγραφή παρεμβάσεων για την επίτευξη του στόχου χρησιμοποιώντας ως επίκεντρο την ασφάλεια του ασθενή
Προϋποθέσεις (2) Μελέτη της διεθνούς βιβλιογραφίας & εμπειρίας από ανάλογες προσπάθειες. Ταυτοποίηση των νόμων, διατάξεων και πολιτικών παρεμβάσεων για τη διεπιστημονική εκπαίδευση των επαγγελματιών υγείας Καταγραφή των εμποδίων Μελέτη των παρεμβάσεων & προτάσεων για την υπερνίκηση των εμποδίων προς αυτή την κατεύθυνση Συνέντευξη του διδακτικού προσωπικού των εμπλεκομένων σχολών για καταγραφή απόψεων, κλίματος και προσδοκιών Καταγραφή τριών κυρίων στόχων/ωφελειών από τη διεπιστημονική εκπαίδευση στο χώρο της υγείας.
Στρατηγικές Διοργάνωση ημερίδας με θέμα τη διεπιστημονική εκπαίδευση των μελλοντικών επαγγελματιών υγείας για την αποτύπωση των προθέσεων & προσδοκιών. Εμπλοκή πολιτών & συλλόγων ασθενών για ενημέρωση και καταγραφή του κλίματος και επιθυμίας τους. Καταγραφή των πόρων των εμπλεκομένων σχολών Ρόλοι, αρμοδιότητες, υπευθυνότητες, υποχρεώσεις & ηγεσία Μηχανισμοί επικοινωνίας, αλληλεπίδρασης, λήψης αποφάσεων και διαδικασία λύσης προβλημάτων Σχέδιο δράσης & Στελέχωση Εργαστήρια εκπαίδευσης εμπλεκομένων & αυτό-αξιολόγησης
Αποτελέσματα Διεπιστημονικής Εκπαίδευσης Βελτιώνει την ποιότητα φροντίδας υγείας Εστιάζεται στις ανάγκες χρηστών, επαγγελματιών Εμπλέκει χρήστες & επαγγελματίες Προάγει τη διεπαγγελματική συνεργασία Παροτρύνει τη μάθηση με, από, & για τον άλλον επαγγελματία / επιστήμονα Εμπλουτίζει την κλινική πρακτική επαγγελματιών υγείας Σέβεται & αναγνωρίζει τη συμβολή όλων Αυξάνει την επαγγελματική ικανοποίηση
Οφέλη από τη συνεργασία Ενδυνάμωση της ποιότητας αξιολόγησης & χρήσης τεκμηριωμένης πρακτικής για καλύτερη λήψη αποφάσεων. Οικονομικά οφέλη επειδή το σύστημα υγείας είναι αποτελεσματικό, αποδοτικό, ασφαλές και επίσης, εύρωστο, προσιτό, αποδεκτό, χρησιμοποιήσιμο. Ευκαιρίες για ειδικούς εκτιμητές που θα επηρεάζουν την ανάπτυξη παρεμβάσεων πριν από τις κλινικές μελέτες. Υιοθέτηση αυστηρών και πανομοιότυπων μεθόδων δημοσίευσης και διασποράς των αποτελεσμάτων.
Από την εμπειρία σας..... Ανακαλέστε ένα παράδειγμα από την πρακτική σας άσκηση που να σχετίζεται με όσα συζητήσαμε σήμερα.
Άσκηση Center for the Advancement of Interdisciplinary Education (CAIPE) http://www.caipe.org.uk/ CAIPE Bulletin Journal of Interprofessional Care: http://www.informaworld.com/smpp/title~content=t713431856~db=all Institutional Management in Higher Education (IHME): www.oecd.org/edumin2006 «Ανώτατη Εκπαίδευση: Ποιότητα, Ισότητα, Αποδοτικότητα» kkk