ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ «ΑΣΠΑΙΤΕ» ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΒΟΛΟΥ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ Διδάσκων: Κώστας Βαϊνάς
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Σύντομη ιστορική ανασκόπηση της Διδακτικής Μεθοδολογίας Η Διδακτική Μεθοδολογία και οι συγγενικές της επιστήμες 3. Σκοπός και περιεχόμενο της Διδακτικής Μεθοδολογίας 4. Αναφορά στις πορείες Διδασκαλίας 5. Προετοιμασία του/της Εκπαιδευτικού για τη Διδασκαλία
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 6. Σταδιοποίηση της Διδασκαλίας (η τετραμερής πορεία) 7. Σχέδιο μαθήματος 8. Βασικές έννοιες της Διδακτικής. Διδασκαλία – Μαθητεία – Μάθηση 9. Γενικά περί μεθόδου Διδασκαλίας. Βασικά στοιχεία των μεθόδων Διδασκαλίας 10. Σκοποθετική στην Αγωγή, στην Εκπαίδευση και στη Διδασκαλία. Ο διδακτικός σκοπός ως βασική κατευθυντήριος γραμμή της προετοιμασίας και της διεξαγωγής της Διδασκαλίας
ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 11.Κίνητρα μάθησης. Αξιοποίηση στη Διδακτική των νεότερων συμπερασμάτων της Ψυχολογίας Κινήτρων 12. Διδακτικές αρχές ή Διδακτικά αξιώματα 13. Aναφορά στο παιδγωγικο-διδακτικό έργο του Georg Kerschensteiner (1854-1932), του θεωρούμενου ως πατέρα της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης 14. Προετοιμασία για τις Σύγχρονες Μεθόδους Διδασκαλίας που θα ακολουθήσουν στο Β΄ Εξάμηνο
ΣΥΝΤΟΜΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΑΝΑΣΚΟΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ Στην Αρχαία Ελλάδα τέθηκαν τα θεμέλια της Παιδαγωγικής Επιστήμης, όχι όμως και στης Διδακτικής Σωκράτης Πλάτων Αριστοτέλης Πλούταρχος
Η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΘΕΜΕΛΙΩΝΕΤΑΙ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΣ ΚΛΑΔΟΣ ΤΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΜΕ ΤΟΝ JOCHAN AMMOS COMENIUS (1592-1670) Didactica Magna Orbis pictus
Johannes Friedrich Herbart (1776-1841) Αυστηρότητα στην Οργάνωση της Διδασκαλίας Εισαγωγή σταδίων Εισαγωγή του θεσμού των Πειραματικών Σχολείων Το πρώτο βιβλίο Γενικής Παιδαγωγικής (Algemmeine Pädagogik) Μαθητές του: Rein και Zieler
Johann Heinrich Pestalozzi Το δίκαιο του παιδιού Σκοποθετική στη διδασκαλία και την αγωγή
Τέλος 19ου αρχή 20ου αιώνα
BAΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Διδασκαλία – Μάθηση - Μαθητεία Το διδακτικό τρίγωνο Εκπαιδευτικός Μαθήτρια μαθητής Αντικείμενο διδασκαλίας Μα
---- Αναστροφή του διδακτικού τριγώνου ---- Σύνδεση των τριών βασικών παραγόντων της διδασκαλίας Διδακτικό πλαίσιο Διδασκαλία είναι ένα σύστημα μεθοδικών και προγραμματισμένων ενεργειών που γίνονται συνήθως μέσα σε πλαίσιο άμεσης διαπροσωπικής επικοινωνίας μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητριών – μαθητών και έχουν σκοπό να επιφέρουν μάθηση στις/στους τελευταίους.
Κατηγορίες ή μορφές διδασκαλίας ---Δ ασκαλοκεντρική διδασκαλία ---Μ αθητοκεντρική διδασκαλία ---Γ νωσιοκεντρική διδασκαλία ---Ο μαδοκεντρική διδασκαλία ---Δ ογματική διδασκαλία ---Δ ιδασκαλία εξάσκησης ---Κ ριτική διδασκαλία ---Π αραδειγματική διδασκαλία ---Π ροβληματοκεντρική διδασκαλία