Μεθοδολογια εκπαιδευτικης ερευνας Μάθημα 5
Πρόοδος Ανεύρεση μίας εμπειρικής έρευνας για όποιο θέμα σχετικό με την εκπαίδευση θέλετε. Να είναι δημοσιευμένη πηγή σε περιοδικό ή πρακτικά συνεδρίου (όχι διπλωματική, όχι PhD) Να συζητήσετε και αιτιολογήσετε σε ένα δισέλιδο την πληρότητα της εμπειρικής έρευνας (παρουσίαση και ανάλυση της έρευνας) αναφορικά α) με τη δομή του κειμένου, β) τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε 2 σελίδες, παράδοση ηλεκτρονικά στο magfocus79@gmail.com Τελική προθεσμία παράδοσης 23/12/2016
Φάσεις διεξαγωγής μιας ερευνητικής διαδικασίας (2) Επιλογή ερευνητικής μεθόδου (ποιοτική και ποσοτική προσέγγιση - διερεύνηση, επισκόπηση, πείραμα, παρατήρηση) Επιλογή ερευνητικών εργαλείων (ερωτηματολόγια, συνέντευξη, παρατήρηση, αρχειακό υλικό) Σχεδιασμός της διεξαγωγής της έρευνας (επιλογή εμπειρικού πεδίου, «διαπραγμάτευση» με τα υποκείμενα έρευνας)
Σε ομάδες Χρήση σκοπού – στόχου από προηγούμενο μάθημα Χρήση ερευνητικών ερωτημάτων από προηγούμενο μάθημα Επιλογή ποιοτικής, ποσοτικής προσέγγισης ή μεικτής προσέγγισης Επιλογή ερευνητικού εργαλείου Ο ρόλος της θεωρίας Ηθική και δεοντολογία
Μορφές ποιοτικής έρευνας Μελέτη Περίπτωσης - Case study Θεμελιωμένη θεωρία - Grounded theory Φαινομενολογία - Phenomenology Εθνογραφία - Ethnography Ιστορική - Historical Πολιτική - Policy
Μελέτη Περίπτωσης - Case study Επιχειρεί να ρίξει φως σε φαινόμενα μελετώντας σε βάθος μία περίπτωση ενός φαινομένου. Η περίπτωση μπορεί να είναι ένα μεμονωμένο άτομο, ένα γεγονός, μια ομάδα ή ένα ίδρυμα.
Θεμελιωμένη θεωρία - Grounded theory Θεωρία αυτή αναπτύχθηκε επαγωγικά από ένα corpus των δεδομένων που αποκτήθηκαν από έναν συμμετέχοντα-παρατηρητή.
Φαινομενολογία - Phenomenology Περιγράφει τις δομές της εμπειρίας όπως παρουσιάζονται στη συνείδηση, χωρίς προσφυγή στη θεωρία, την αφαίρεση, ή υποθέσεις από άλλες ειδικότητες
Εθνογραφία - Ethnography Επικεντρώνεται στην κοινωνιολογία του νοήματος μέσα από στενή παρακολούθηση των κοινωνικοπολιτιστικών φαινομένων. Τυπικά, η/ο εθνολόγος επικεντρώνεται σε μια κοινότητα.
Ιστορική - Historical Συστηματική συλλογή και αντικειμενική αξιολόγηση των δεδομένων που σχετίζονται με παρελθοντικά περιστατικά, προκειμένου να ελέγξουν τις υποθέσεις σχετικά με τα αίτια, τις επιπτώσεις, ή τις τάσεις αυτών των γεγονότων που μπορεί να βοηθήσει να εξηγήσει παρόντα γεγονότα και να προβλέψει μελλοντικά γεγονότα. (Gay, 1996)
Πολιτική - Policy Επικεντρώνεται στην ανάλυση και μελέτη εκπαιδευτικών πολιτικών και των επιπτώσεων τους σε εκπαιδευτικό, κοινωνικό, πολιτικό, οικονομικό και πολιτισμικό πλαίσιο
Ερευνητικά εργαλεία ποιοτικής έρευνας Συνεντεύξεις - Interviews Οι άνθρωποι κλήθηκαν να περιγράψουν προφορικά τις εμπειρίες τους αναφορικά με το φαινόμενο. Παρατηρήσεις - Observations Περιγραφική παρατηρήσεη της λεκτικής και μη λεκτικής συμπεριφοράς. Περιγραφές - descriptions Οι άνθρωποι καλούνται να γράψουν τις περιγραφές των εμπειριών τους από το φαινόμενο.
Συνεντεύξεις - Interviews Αφηγηματικές (Ιστορία της Ζωής) - Life history Αξιολόγηση - Evaluation Ομάδα εστίασης - Focus group Πολιτιστικές - Cultural Πολιτική - Policy
Αφηγηματικές (Ιστορία της Ζωής) - Life history - biography Οι αφηγηματικές συνεντεύξεις (ιστορίες ζωής) ασχολούνται με ατομικές εμπειρίες ή τελετουργίες που οδηγούν σε αφηγήσεις και ιστορίες που ερμηνεύουν το παρελθόν.
Αξιολόγηση - Evaluation interview Οι συνεντεύξεις αξιολόγησης εξετάζουν νέα προγράμματα ή εξελίξεις στο σχολείο και προτείνουν βελτιώσεις. Καθώς η αξιολόγηση ασχολείται με αρνητικές ή θετικές συμπεριφορές, καθώς και δικαιολογίες συμπεριφορών, το αποτέλεσμα μπορεί να αποτελείται από μύθους και ανεπίλυτες εντάσεις (Patton, 1990).
Ομάδα εστίασης - Focus group Σε συνεντεύξεις ομάδας εστίασης οι άνθρωποι συναντιούνται για να μοιραστούν τις εντυπώσεις και τις αλλαγές σκέψης ή συμπεριφοράς σχετικά με ένα προϊόν ή ένα ίδρυμα. Οι συμμετέχοντες μπορούν να είναι άγνωστοι μεταξύ τους και πιθανόν κάνουν προσπάθεια να διατηρήσουν την υπεροχή τους και να μην αποδεχθούν τυχόν σφάλματα.
Πολιτιστική Συνέντευξη - cultural interview Η πολιτιστική συνέντευξη επικεντρώνεται στις νόρμες, αξίες, αντιλήψεις, και τους κανόνες συμπεριφοράς μιας ομάδας ή κοινωνίας Αυτό το είδος της συνέντευξης εκθέτει ΤΥΠΙΚΑ κοινές δραστηριότητες και τη σημασία τους. Το στυλ της συνέντευξης είναι χαλαρό και οι ερωτήσεις ακολουθούν φυσική ροή χωρίς καθορισμένη agenda. Οι άνθρωποι συμμετέχουν στη συνέντευξη αρκετές φορές, έτσι ώστε αναδυόμενα θέματα να συζητιούνται αργότερα
Πολιτική (θεματικές συνεντεύξεις) – policy interviews Οι Θεματικές Συνεντεύξεις ασχολούνται με τα γεγονότα και την ακολουθία ενός γεγονότος. Ο ερευνητής ενδιαφέρεται για την ανασυγκρότηση της εμπειρίας και τη διαδικασία των γεγονότων (πολιτικών)
Χαρακτηριστικά Ποιοτικών Συνεντέυξεων Μια ποιοτική συνέντευξη είναι διαφορετική από την καθημερινή συνομιλία είναι ένα ερευνητικό εργαλείο ένας ερευνητής ετοιμάζει ερωτήσεις εκ των προτέρων αργότερα θα αναλύσει και θα αναφέρει τα αποτελέσματα ο ερευνητής καθοδηγεί τις ερωτήσεις και εστιάζει τη μελέτη Καλές δεξιότητες συνέντευξης απαιτούν την πρακτική εξάσκηση και αναστοχασμό απόκτηση δεξιοτήτων συνέντευξης Η συνέντευξη είναι μια φιλοσοφία μάθησης. Η συνεντευξιαστής γίνεται ένας μελετητής και στη συνέχεια προσπαθεί να κάνει τους ανθρώπους να περιγράψουν τις εμπειρίες τους με τους δικούς τους όρους. (Rubin & Rubin, 1995, σελ.2).