Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/ ), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Παιδιού
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΣΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μέρος Α΄ - Έρευνα •Η έρευνα έγινε βάσει ερωτηματολογίων που μοιράστηκαν σε παιδιά δημοτικών σχολείων του Ηρακλείου, στα οποία έχει γίνει χρήση υπολογιστών.
Νοέμβριος 2009 Κατερίνα Φυτράκη Φιλόλογος ΜΑ
ΣΧΟΛΗ ΤΕΧΝΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Κοινωνικές Δεξιότητες
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
Η Θεματική Ταξινόμηση και η Συμβολή της στην Αναζήτηση Ευρωπαϊκών Κοινωνικών Δεδομένων.
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
ΨΗΦΙΑΚΟ ΧΑΣΜΑ Η ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Θεωρίες Μάθησης και Εκπαιδευτικά Λογισμικά
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΤΜΗΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΗΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ & ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ «ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΝΕΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.3 Εσωτερικά επαγγελματικά προφίλ και δεξιότητες.
ΟΔΗΓΟΣ ΨΗΦΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΔΙΣΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΚΑΙ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΚΙΝΗΤΩΝ ΚΑΙ ΑΚΙΝΗΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΡΟΚΙΔΗ ΧΡΥΣΟΥΛΑ-ΔΙΟΝΥΣΙΑ.
Induction Course/Πρόγραμμα ένταξης στην εταιρία Το πρόγραμμα αυτό προσφέρει τα μέσα που χρειάζονται για την επιτυχημένη ένταξη νέων υπαλλήλων σε μια εταιρία.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Ψυχολογία Φυσικής Αγωγής ΜΚ 208, Διάλεξη 12
Ικανότητες και δεξιότητες.
ΔΙΑΚΗΡΥΞΕΙΣ , ΨΗΦΙΣΜΑΤΑ, ΠΡΟΤΥΠΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
STANFORD DIGITAL LIBRARY TECHNOLOGIES Ανταβάλογλου Δέσποινα Βλισίδου Εύα Γόντικα Ειρήνη.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Ασφάλεια Διαδικτύου Το Διαδίκτυο είναι σήμερα καθημερινό εργαλείο στη ζωή μας: για την αναζήτηση πληροφοριών, για επικοινωνία, για αγορές, για ψυχαγωγία.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ Τ.Ε.Π.Α.Ε.Σ Μάθημα: Ανάπτυξη Εκπαιδευτικών & Παραγωγικών Δραστηριοτήτων και Πρακτική Άσκηση Τίτλος: Καταγραφή.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
O/Η «ΘΕΤΟΣ/Η ΓΟΝΕΑΣ». Πρόκειται για γονέα ελληνικής καταγωγής που «υιοθετεί» έναν/μια μετανάστη/ιδα γονέα και συνεργάζεται μαζί του/της, με στόχο την.
Τεχνολογία ΛογισμικούSlide 1 Τεχνολογία Απαιτήσεων u Καθορίζει τι θέλει ο πελάτης από ένα σύστημα λογισμικού.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
Η γραφική ε π ικοινωνία στο Αναλυτικό π ρόγραμμα Μάντολε Ειρήνη Σύμβουλος Σχεδιασμού και Τεχνολογίας Δημοτικής Εκπαίδευσης.
Εκτίμηση της Απόδοσης των Οργανισμών Αθλητικής Αναψυχής
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
Το δικαιωμα ςτο παιχνιδι
Τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες κατά τη μάθηση έχουν-πέραν των κοινών-και ορισμένες ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ Α.Τ.Ε.Ι. ΠΑΤΡΑΣ ΣΤΟ INSTALL INSTALL Innovative strategy for raising awareness of lifelong learning in Greece.
ΑΞΙΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 5. Πώς αντιλαμβάνεστε την έννοια της στάσης (attitude);
Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία Ενότητα 8 Α Το δικαίωμα στο παιχνίδι Καφένια Μπότσογλου Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό.
ORGANIZATIONAL BEHAVIOR I. Εισαγωγή στην Οργανωτική Συμπεριφορά (Κεφάλαιο 1) Με τι πιστεύετε ασχολείται το μάθημα της οργανωτικής συμπεριφοράς;
ΣΧΟΛΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ & ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΤΜΗΜΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΠΤΥΧΙΑΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ «Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΣΤΑΘΜΩΝ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ:ΔΗ.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Το παιχνίδι στην εκπαιδευτική διαδικασία Ενότητα 8Β Το δικαίωμα στο παιχνίδι: Παιδιά με ειδικές ανάγκες και υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού Καφένια Μπότσογλου.
ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ 5: Κινητικός έλεγχος –Αισθητηριακές πληροφορίες
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Η ένταξη των μαθητών με αναπηρία στη φυσική αγωγή
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
10. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Φοιτητής: Τάρταρης Παναγιώτης (Α.Μ 6510)
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
H ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ THΣ ΕΝΤΑΞΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΑΠΩΛΕΙΑ ΑΚΟΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
«Μόνο ότι δέχεσαι με την ψυχή σου, αυτό μόνο μαθαίνεις και αυτό ενσωματώνεις στη ζωή σου και το χαρακτήρα σου» Dewey.
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Επαγγέλματα Ο όρος επαγγέλματα στη γενικότερη αντίληψη χαρακτηρίζει την κατά κλάδο ή αντικείμενο συνήθη ασκούμενη βιοποριστική ενασχόληση, (εργασία), του.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΣΧΟΛΕΙΟΥ-ΓΟΝΕΩΝ Γιαλυράκη Πόπη Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας(Msc), Play Therapist Θεραπεύτρια ζευγαριών (ICEEFT), Εκπαιδεύτρια ομάδων γονέων(Gordon-Fillial)
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Προσβασιμότητα για ΑμεΑ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Το δικαίωμα στο παιχνίδι: Παιδιά με ειδικές ανάγκες και υπαίθριοι χώροι παιχνιδιού

Στην Ελλάδα, σε πρόσφατο Φύλλο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης (ΦΕΚ B 931/18.5.2009), στο άρθρο 6 και στην παράγραφο Γ΄ σε σχέση με τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και τους υπαίθριους χώρους παιχνιδιού προβλέπεται: «σε κάθε παιδική χαρά να προβλέπεται μία θέση τουλάχιστον χρήστη ΑμεΑ ανά 10 τουλάχιστον θέσεις χρηστών, με τις κατάλληλες προσβάσεις και διατάξεις ασφαλούς χρήσης κάθε οργάνου σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές (ASTM κ.λπ.). Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει οπωσδήποτε να προβλέπονται θέσεις ΑμεΑ στο σύνολο των θέσεων χρηστών όλων των παιδικών χαρών της περιφέρειας του Δήμου ή κοινότητας».

Η προσβασιμότητα μπορεί να θεωρηθεί ότι αντιπροσωπεύει τη σχέση αλληλεπίδρασης ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον και μπορεί να οριστεί ως η συνεργασία της λειτουργικής ικανότητας ενός ατόμου ή μιας ομάδας με τις απαιτήσεις του φυσικού περιβάλλοντος (Dunn and Moore,2005).

Σύμφωνα με τους (Heseltine and Hicks, 2001) προσβάσιμος είναι « ένας χώρος ή ένα αντικείμενο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί, είτε σαν σύνολο, είτε μέρος αυτού από άτομα με ειδικές ανάγκες. Η αντίληψη απαιτεί ίδιες ή παρόμοιες εμπειρίες να είναι διαθέσιμες σε όλους τους χρήστες.

Τα τελευταία χρόνια, η έρευνα έχει δείξει ότι οι ειδικές ανάγκες των παιδιών παίζουν ένα μικρό ρόλο σε σχέση με τη συμμετοχή τους σε δραστηριότητες της καθημερινής ζωής όπως είναι το παιχνίδι που για όλα τα παιδιά είναι μια αυτονόητη δραστηριότητα, ενώ οι περιβαλλοντολογικοί παράγοντες έχουν ισχυρότερη επίδραση στον αποκλεισμό αυτών των παιδιών από αυτές τις δραστηριότητες

Άλλες μελέτες κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν είναι η ίδια η διάγνωση ενός παιδιού που πλήττει κυρίως τη συμμετοχή του στις δραστηριότητες· oφείλεται, αντίθετα, λόγω των εμποδίων που το ίδιο το περιβάλλον θέτει. Η προσβασιμότητα των ατόμων με ειδικές ανάγκες σε χώρους παιχνιδιού βοηθάει τα ίδια και τις οικογένειες τους να αναπτύξουν σχέσεις με άλλες οικογένειες, γεγονός που μπορεί να λειτουργήσει ενισχυτικά για την κοινωνική ένταξη.

Σύμφωνα με τις κατευθυντήριες γραμμές προσβασιμότητας της οργάνωσης Americans with Disabilities Act (ADA, 2000), σε έναν υπαίθριο χώρο παιχνιδιού τουλάχιστον μία από κάθε είδος παιχνιδοκατασκευής, και το 50% του συνολικού εξοπλισμού θα πρέπει να προσφέρει προσβασιμότητα στα παιδιά με ειδικές ανάγκες.

Σε πρόσφατη έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στην πόλη του Βόλου, (Χρυσίκου, 2009) μόνο το (13,3 %) σε δείγμα 46 υπαίθριων χώρων παιχνιδιού, διέθεταν ράμπες αλλά καμία από αυτές δε διέθετε εξοπλισμό γι’ αυτά τα παιδιά.

1. Να ενθαρρύνει τα παιδιά να χρησιμοποιούν όλες τις αισθήσεις τους. 2. Να αφήνει τα παιδιά να νιώθουν ανεξάρτητα και να βελτιώνουν την αυτοεικόνα τους χρησιμοποιώντας αυτόνομα το περιβάλλον. 3. Να ενθαρρύνει την επικοινωνία, και την κοινωνική αλληλεπίδραση με τα άλλα παιδιά. 4. Να εμπλουτίζει τις κινητικές τους ικανότητες με δραστηριότητες που απαιτούν διαφορετικό βαθμό δυσκολίας. 5. Να προσφέρει μια ποικιλία από μέσα που τα να βοηθάει να αναπτύξουν τις γνωστικές τους δεξιότητες. 6. Να προωθεί μια ατμόσφαιρα που ενθαρρύνει το δημιουργικό παιχνίδι και προσφέρει πάνω από όλα χαρά.

Η Bishop (2004) εντοπίζει κάποια σημεία-κλειδιά που πρέπει να προσφέρει το περιβάλλον παιχνιδιού στα παιδιά με ειδικές ανάγκες, βασισμένη στην κατανόηση και την παραδοχή ότι η ανάπτυξη του παιδιού είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανότητά του να αλληλεπιδρά με το περιβάλλον. Αυτά είναι: Να βοηθά τα παιδιά να ανακαλύπτουν τη χαρά του παιχνιδιού. Να ενθαρρύνει τα παιδιά να παίζουν σε ένα περιβάλλον το οποίο είναι ελκυστικό και να ανταποκρίνεται στις ανάγκες τους και να τα ανταμείβει, στα επίπεδα ικανότητας που μπορούν να ανταπεξέλθουν.

Να αναπτύσσει κοινωνικές σχέσεις με τους συνομηλίκους Να αναπτύξει δεξιότητες για τη καθημερινή ζωή τους Να παρέχει εμπειρίες που μπορεί να είναι κατανοητές τόσο από τους γονείς όσο και για τα παιδιά μπορούν να γενικευθούν σε πλαίσια εκτός παιχνιδιού.

Σχεδιασμός για όλους (Universal design) Ο καθολικός σχεδιασμός προϊόντων και περιβάλλοντος ορίζεται ως ο σχεδιασμός που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από όλους τους ανθρώπους, χωρίς καμιά προσαρμογή ή ιδιαίτερο σχεδιασμό (Christophersen, 2002· Preiser & Ostroff, 2001.) Η έννοια αυτή αναπτύχθηκε από μια ομάδα αρχιτεκτόνων, σχεδιαστών προϊόντων, μηχανικών, και ερευνητών περιβαλλοντικού σχεδιασμού στην Αμερική και συνδέεται με ένα σύνολο επτά αρχών που προσφέρουν καθοδήγηση για σχεδιαστές ώστε να συνδυάζουν καλύτερα τα χαρακτηριστικά που ικανοποιούν τις ανάγκες όσο περισσοτέρων χρηστών είναι δυνατόν (Dahlin, Ivanoff, Iwarsson & Sonn, 2006).

Δίκαιη χρήση Ο σχεδιασμός να είναι χρήσιμος σε άτομα με διαφορετικές ικανότητες. Να παρέχει το ίδιο μέσο χρήσης για όλους τους χρήστες, ώστε να αποφευχθεί ο διαχωρισμός των χρηστών ή ο στιγματισμός τους, να είναι ασφαλής και ελκυστικός σε όλους τους χρήστες.

Ευελιξία στη χρήση Ο σχεδιασμός εξυπηρετεί ένα ευρύ φάσμα προτιμήσεων και είναι μπορεί να προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες ικανότητες του χρήστη.

Απλή και διαισθητική χρήση Η χρήση του σχεδιασμού είναι εύκολα κατανοητή, ανεξάρτητα από την εμπειρία του χρήστη ή το επίπεδο γνώσεων του.

Αντιληπτές πληροφορίες χρήσης Ο σχεδιασμός να πληροφορεί αποτελεσματικά τις απαραίτητες πληροφορίες χρήσης, ανεξάρτητα από τις συνθήκες ή τις αισθητηριακές ικανότητες του χρήστη.

Ανοχή στο λάθος Ο σχεδιασμός να ελαχιστοποιεί τους κινδύνους και τις αρνητικές συνέπειες από την τυχαίες ή ακούσιες πράξεις.

Απαίτηση χαμηλής φυσικής προσπάθειας Ο σχεδιασμός να μπορεί να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά και με άνεση και με ελάχιστη φυσική προσπάθεια.

Κατάλληλο μέγεθος και χώρος για πρόσβαση και χρήση Το μέγεθος και ο χώρος που προβλέπεται πρόσβαση, χειρισμό και χρήση να είναι κατάλληλο και να λειτουργεί ανεξάρτητα από το μέγεθος του σώματος του χρήστη, ή την ικανότητα κινητικότητας του