THE GREEK EPIC CYCLE Malcolm Davies

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Achilles Tatius Leucippé et Clitophon Dominique Augé.
Advertisements

ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ – ΑΠΡΟΣΩΠΗ ΣΥΝΤΑΞΗ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου «Ένα στοργικός ηγέτης»
Ιλιάδα και Οδύσσεια Κωνσταντίνα Ντούρα.
GREEK NOUN DECLENSIONS 2 nd Declension (-ο Stems) Masculine Examples: (λόγος) Singular NOMINATIVE GEN./ABL. L.I.D. ACCUSATIVE VOCATIVE Plural NOMINATIVE.
Platon, Le Timée Aide à la traduction Dominique Augé.
Αλίκη Αποστολάκη. Ω, Μούσα των δασόπυκνων βουνών! Στα ματόκλαδά σου πάνω οι κερασιές δένουν τον πρώιμο εύχημο καρπό για το φιλί των εραστών. Αφήνοντας.
Φύγαμε για αρχαία Αθήνα! Έχει διάλεξη ο Ισοκράτης... Θα μιλήσει:
Επιμέλεια: Βέρα Δακανάλη
Ιστοριογραφικά προοίμια
Exercise 5.8, p Matthew 9:2 καὶ ἰδὼν ὁ Ἰησοῦς τὴν ______ αὐτῶν εἶπεν τῷ παραλυτικῷ· θάρσει, τέκνον, ἀφίενταί σου αἱ ἁμαρτίαι. Matthew 9:22 ὁ δὲ Ἰησοῦς.
Αρχαία Ελλάδα Χρήστος Αράπογλου !!! Οι Μυθικοί Ήρωες Οι Θεοί
Η Αιτιατική ως ετερόπτωτος προσδιορισμός
Ιωάννης Χρυσόστομος Επίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως Οικουμενικός διδάσκαλος Άγιος της Εκκλησίας Ικανός ρήτορας, γι’ αυτό Χρυσόστομος Προσπάθησε να καταπολεμήσει.
Η Καλλιπάτειρα Αρχαία Ελληνικά Γ΄ Γυμνασίου Ενότητα 9
ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
Ομήρου Οδύσσεια Α΄ Γυμνασίου Εισαγωγή
Αναφορικές προτάσεις Οι αναφορικές προτάσεις αναφέρονται σε όρο άλλης πρότασης που υπάρχει ή εννοείται.
Ἡ μερίδα Συνοδικ ῆ ς Ἐ πιτροπ ῆ ς Θείας Λατρείας καί Ποιμαντικο ῦ Ἔ ργου «Τό πνε ῦ μα ὅ που θέλει πνε ῖ » ( Ἰ ωάννου 3,8) Ὀ ρθόδοξη πνευματική ζωή - Σύγχρονοι.
ΤΟ ΝΕΡΟ ΣΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ Η αγιαστική ιδιότητα του νερού βασίζεται στην ενέργεια επ΄ αυτού της χάριτος του Πανάγιου Πνεύματος. Τα Θεοφάνεια και η αποκάλυψη.
Επανάληψη για το διαγώνισμα του β΄ τρίμηνου
Ευίνα Τσιχρηντζή Φανή Παπαχρήστου.  Στην Αγία Γραφή και συγκεκριμένα στο 3 ο κεφάλαιο του βιβλίου Βασιλειών Γ ' (3, 16-28) πρωτοαναφέρεται η ιστορία.
ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΑΣΟΥΛΑΣ ΜΕΝΕΛΑΟΣ ΑΧΕΙΜΑΣΤΟΣ
Vers οἶσθ ´ οὖν ἃ λέξαι σοί τε καὶ παισὶν θέλω ;
Κατσούγκρη Αγγελική Γυμνάσιο Ατσιποπούλου
Εισαγωγή στη δραματική ποίηση
Ο Σωκράτης για τη φιλία Χαρακτηριστικό παράδειγμα στενών φίλων ήταν ο Αχιλλέας και ο Πάτροκλος.
Learning To Use New Testament Greek Lesson XXI. The disciple reads a parable about the kingdom. ajnaginwvskei oJ maqhth;V parabolh;n peri; th:V basileivaV.
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα Ενότητα 6: Ο μύθος του Οιδίποδα - Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή. Ευφημία Δ. Καρακάντζα Τμήμα Φιλολογίας.
K ΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΠΑΝΤΑΖΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ.  ΔΙΑΣ ΔΙΑΣ  ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ ΠΟΣΕΙΔΩΝΑΣ  ΑΠΟΛΛΩΝ ΑΠΟΛΛΩΝ  ΑΡΗΣ ΑΡΗΣ  ΗΦΑΙΣΤΟΣ ΗΦΑΙΣΤΟΣ  ΕΡΜΗΣ ΕΡΜΗΣ  ΗΡΑ.
Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα 2η Θυσία για την πατρίδα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ΄ Γυμνασίου Συντακτική ανάλυση Ενότητα.
ΑΤΑΛΟΤΑΤΑ ΠΑΙΖΕΙ Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Γ Γυμνασίου Ενότητα 6 Ελένη Αδαμοπούλου 3 ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου.
ΑΙΓΟΣ ΠΟΤΑΜΟΙ Οι κινήσεις Αθηναίων και Λακεδαιμονίων Ξενοφώντος Ελληνικά Βιβλίο 2, κεφάλαιο 1, §16 και εξής Παρουσίαση Δοϊρανλή Άννα, φιλόλογος.
11. Ιγνάτιος ο Θεοφόρος Αποστολικός πατέρας Αποστολική παράδοση Φρόνημα, διδασκαλία, τρόπος ζωής των αποστόλων Αποστολικοί Πατέρες Εκκλησιαστικές προσωπικότητες.
Όμηρος Ιλιάδα Οδύσσεια.
NAGY :Oral traditions, written texts and questions of authorship
ΤΑ ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Κείμενα Ελληνιστικής – Ρωμαϊκής περιόδου
Ο ΕΥΚΛΕΊΔΗΣ ΣΕ ΛΕΠΤΟΜΈΡΕΙΑ ΑΠΌ ΤΗ ΣΧΟΛΉ ΤΩΝ ΑΘΗΝΏΝ ΤΟΥ ΡΑΦΑΉΛ
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 6η: Αἰωνιότητα ΙV Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας.
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
1 Ἐν Λέσϐῳ θηρῶν, ἐν ἄλσει Νυμφῶν θέαμα εἶδον κάλλιστον ὧν εἶδον· εἰκόνα γραπτήν, ἱστορίαν ἔρωτος. Καλὸν μὲν καὶ τὸ ἄλσος, πολύδενδρον, ἀνθηρόν, κατάρρυτον·
Γλωσσική επαφή στην Αρχαιότητα
1: Λίγες Πληροφορίες Αθηνά
Χρόνος καί αἰωνιότητα στόν Πλωτῖνο Ενότητα 9η: Κριτική των Πρότερων Θεωριών Περί Χρόνου ΙΙ Ελένη Περδικούρη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών.
Texte 1 : Aristophane - Les Nuées - v
Texte 1 : Aristophane - Les Nuées - v
Αρχαίες Ελληνικές Επιγραφές
Ἱστορία ἀρχαία καὶ μεσαιωνικὴ
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
Αναστάσιμη Προσευχή ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!.
Η συνταξη τησ αε.
Texte 1 : Platon - Hippias majeur - 290d-291a
Ενότητα 3 η Τα επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων. Tα επαγγέλματα των αρχαίων Αθηναίων Ἀθηναῖοι, ὡς καὶ οἱ ἑτέρας πόλεις κατοικοῦντες, πολλὰ ἐν τῷ βίῳ ἐπιτηδεύουσι,
Αρχαίο Ελληνικό Δράμα: Ευριπίδης
ΑΡΧΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Exercise 9.
Croy 15 - Exercises 1. ἐν ταῖς ἡμέραις ἐκείναις ἦν ὁ υἱὸς αὐτῆς μικρός, νῦν δὲ γέγονεν ἄνθρωπος καὶ ἔχει αὐτὸς υἱόν.
Le DYSCOLOS (Ménandre)
Συμπερασματικές ή αποτελεσματικές προτάσεις
Croy 7 - Exercises 1. λέγετε λόγον κατὰ τοῦ κυρίου τοῦ οὐρανοῦ;
Συμπερασματικές ή αποτελεσματικές προτάσεις
ΤΑ ΑΓΙΑ ΘΕΟΦΑΝΕΙΑ Θεοφάνεια σημαίνει Φανέρωση το ῦ Θεο ῦ, ἀ πό τίς λέξεις Θεός + φαίνομαι.
Αξιολόγηση Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας στο Λύκειο ( )
Croy 14 - Exercises 1. ἐν ἐκείνῃ τῇ ἡμέρᾳ ἡμεις ἐπίομεν οἶνον
Croy 11 - Exercises 1. Οἱ οφθαλμοὶ τοῦ τέκνου ἐθεραπεύοντο
Paus ἔστι δὲ τῆς στοᾶς τῆς μακρᾶς, ἔνθα καθέστηκεν ἀγορὰ τοῖς ἐπὶ θαλάσσης —καὶ γὰρ τοῖς ἀπωτέρω τοῦ λιμένος ἐστὶν ἑτέρα—τῆς δὲ ἐπὶ θαλάσσης στοᾶς ὄπισθεν ἑστᾶσι Ζεὺς καὶ Δῆμος, Λεωχάρους ἔργον.
Η ΔΥΝΑΣΤΕΙΑ ΤΩΝ ΣΕΛΕΥΚΙΔΩΝ
ΟΙ ΠΤΟΛΕΜΑΙΟΙ.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

THE GREEK EPIC CYCLE Malcolm Davies The Oedipodeia The Thebais The Epigoni Π.Μ.Σ. 2016-2018 «Ερευνητικά Θέματα Κλασικής Φιλολογίας» Διδάσκων: Μενέλαος Χριστόπουλος Επιμέλεια: Μαριάννα Καραγιώργου - Φαίη Παπαδημητρίου

The Oedipodeia Από την Οἰδιπόδεια διαθέτουμε μόνο δύο αποσπάσματα και μέρος μιας επιγραφής, που μας πληροφορεί ότι το έπος συντέθηκε από κάποιον Κιναίθωνα και είχε έκταση 6.600 στίχους. Τ τ]ὴν Οἰδιπόδειαν τὴν ὑπὸ Κιναίθωνος τοῦ [Λακεδαιμονίου λεγομένην πεποιῆσθαι παραλιπόν]τες ἐπῶν οὖσαν Tabula Borgiana (Nap. Mus. Naz. Inv. 2408) = I.G. XIV 1292 ii 11 (p.341 Kaibel) = Jahn-Michaelis K = Sadurska, Les Tables Iliaques 10 K (p.60) L 3 (Pl. XI)

The Oedipodeia Σ(ΜΑΒ) Eur. Phoen. 1760 (1.414sq. Schwartz) F1 οἱ τὴν Οἰδιποδίαν γράφοντες †οὐδεὶς οὕτω φησὶ περὶ τῆς Σφιγγός†. ἀλλ’ ἔτι κάλλιστόν τε καὶ ἱμεροέστατον ἄλλων παῖδα φίλον Κρείοντος ἀμύμονος Αἵμονα δῖον Σ(ΜΑΒ) Eur. Phoen. 1760 (1.414sq. Schwartz)

The Oedipodeia F2 Λαΐῳ δὲ βασιλεύοντι καὶ γυναῖκα ἔχοντι Ἰοκάστην μάντευμα ἦλθεν ἐκ Δελφῶν ἐκ τοῦ παιδός οἱ τὴν τελευτήν, εἰ τέκοι τινὰ Ἰοκάστη, γενήσεσθαι. καὶ ὁ μὲν ἐπὶ τούτῳ τὸν Οἰδίποδα ἐκτίθησιν· ὁ δὲ καὶ τὸν πατέρα ἀποκτενεῖν ἔμελλεν, ὡς ηὐξήθη, καὶ τὴν μητέρα ἔγημε. παῖδας δὲ ἐξ αὐτῆς οὐ δοκῶ οἱ γενέσθαι, μάρτυρι Ὁμήρῳ χρώμενος, ὃς ἐποίησεν ἐν Ὀδυσσείᾳ (Od. 11.271sqq.) μητέρα τ’ Οἰδιπόδαο ἴδον, καλὴν Ἐπικάστην, ἣ μέγα ἔργον ἔρεξεν ἀϊδρείῃσι νόοιο   γημαμένη ᾧ υἱεῖ· ὁ δ’ ὃν πατέρ’ ἐξεναρίξας γῆμεν· ἄφαρ δ’ ἀνάπυστα θεοὶ θέσαν ἀνθρώποισιν. πῶς οὖν ἐποίησαν ἀνάπυστα ἄφαρ, εἰ δὴ τέσσαρες ἐκ τῆς Ἐπικάστης ἐγένοντο παῖδες τῷ Οἰδίποδι; ἐξ Εὐρυγανείας δὲ τῆς Ὑπέρφαντος ἐγεγόνεσαν. δηλοῖ δὲ καὶ ὁ τὰ ἔπη ποιήσας ἃ Οἰδιπόδια ὀνομάζουσι· καὶ <Ὀνασίας> Πλαταιᾶσιν ἔγραψε κατηφῆ τὴν Εὐρυγάνειαν ἐπὶ τῇ μάχῃ τῶν παίδων. Pausan. 9.5.10 (3.10sq. Rocha-Pereira)

Επικάστη, Ιοκάστη ή Ευρυγάνεια; The Oedipodeia Επικάστη, Ιοκάστη ή Ευρυγάνεια; Όμηρος: Επικάστη – σύζυγος και μητέρα του Οιδίποδα, αλλά όχι μητέρα των παιδιών του (απουσία αναφοράς στην αυτοτύφλωση του Οιδίποδα). Παυσανίας: Επικάστη – 1η σύζυγος και μητέρα του Οιδίποδα, Ευρυγάνεια – 2η σύζυγος του Οιδίποδα και μητέρα των παιδιών του. Σοφοκλής: Ιοκάστη – σύζυγος, μητέρα του Οιδίποδα και μητέρα των παιδιών του. Γερμανοί κλασικιστές (19ος αι.): Άσκηση κριτικής στην εκδοχή του Παυσανία – πρόταση μιας εναλλακτικής ερμηνείας → Πίσω από τα διάφορα ονόματα της μητέρας και συζύγου του Οιδίποδα κρύβεται το ίδιο πρόσωπο (Ευρυγάνεια στην Οἰδιπόδεια, Επικάστη στην Ὀδύσσεια, Ιοκάστη στην τραγωδία, Ευρύκλεια στον Επιμενίδη και Αστυμέδουσα σ’ ένα σχόλιο της Ἰλιάδας).  Η εκδοχή απόκτησης παιδιών από το δεύτερο γάμο του Οιδίποδα αντανακλά μια απόπειρα μείωσης του στοιχείου της φρίκης, γεγονός που θυμίζει την τάση του Ομήρου να αποφεύγει αποκρουστικές λεπτομέρειες στους μύθους του.

The Thebais Από τη Θηβαΐδα διαθέτουμε 4 μαρτυρίες και 9 αποσπάσματα. Και οι τέσσερις μαρτυρίες υποδεικνύουν ως συγγραφέα της Θηβαΐδος τον Όμηρο. T1 ἐποιήθη δὲ ἐς τὸν πόλεμον τοῦτον καὶ ἔπη Θηβαΐς˙τὰ δὲ ἔπη ταῦτα Καλλίνος ἀφικόμενος αὐτῶν ἐς μνήμην ἔφησεν Ὅμηρον τὸν ποιήσαντα εἶναι (fr. 6 W), Καλλίνῳ δὲ πολλοί τε καὶ ἄξιοι λόγου κατὰ ταὐτὰ ἔγνωσαν˙ ἐγὼ δὲ τὴν ποίησιν ταύτην μετά γε Ἰλιάδα καὶ τὰ ἔπη τὰ ἐς Ὀδυσσέα ἐπαινῶ μάλιστα. Pausan. 9.9.1 et 5 (3.17sq. Rocha-Pereira)

The Thebais T2 ὁ δὲ Ὅμηρος ἀποτυχὼν τῆς νίκης περιερχόμενος ἔλεγε τὰ ποιήματα, πρῶτον μὲν τὴν Θηβαΐδα, ἔπη ̗ζ, ἧς ἡ ἀρχή˙ (F 1 infra) …. εἶτα Ἐπιγόνους ἔπη ̗ζ (Epig. T 2) ὧν ἡ ἀρχή (Epig. F 1) … φασὶ γάρ τινες καὶ ταῦτα Ὁμήρου εἶναι. Certamen Hom. et Hes. 265sqq. Allen = 15.42 sq. Wilamowitz Τ3 ὑποθήσομεν Θηβαΐδα [Ὁμήρου ἐπῶν … καὶ τὰ κατ’ Ἐπιγόνους ἃ ποιῆσαι ….] τὸν Μιλήσιον λέγουσιν ἐπῶν ὄντα ΄θφ΄. Tabula Borgiana (Nap. Mus. Naz. Inv. 2408) = I.G. XIV 1292 ii 12 (p.341 Kaibel) = Jahn-Michaelis K = Sadurska, Les Tables Iliaques 10 K (p.60) L 4 (Pl. XI) T4 τὸν παλαιὸν δ’ Ὅμηρον Διονύσιος ὁ κυκλογράφος φησὶν ἐπ’ ἀμφοτέρων ὑπάρχειν τῶν Θηβαϊκῶν στρατειῶν καὶ τῆς Ἰλίου ἁλώσεως. Tzetz. vita Hes. p.49. 27sq. Wilamowitz = Hes. T 80 Jacoby (p.113)

The Thebais Ιλιάδα: αναφορές στον Τυδέα, οι οποίες προϋποθέτουν γνώση του Θηβαϊκού κύκλου εκ μέρους του Ομήρου. 19οςαι.: Οι μελετητές αναρωτιούνται κατά πόσο η Θηβαΐς αποτέλεσε πηγή για τον Όμηρο. 20οςαι.: Αμφισβητήθηκε η ίδια η έννοια των πηγών στο πλαίσιο της προφορικής ποιητικής παράδοσης (≠ ιστορία).  Βέβαιο είναι ότι ο Όμηρος ήταν εξοικειωμένος με μια σειρά παραδόσεων σχετικά με τον πόλεμο των επτά επί Θήβας.

The Thebais F1 τὴν Θηβαΐδα … ἧς ἡ ἀρχή˙ Ἄργος ἄειδε θεὰ πολυδίψιον ἔνθεν ἄνακτες … Certamen Hom. et. Hes. = T 1 supra cit. F2 ὁ δὲ Οἰδίπους δι’ ἐκπώματα τοῖς υἱοῖς κατηράσατο, ὡς ὁ τὴν κυκλικὴν Θηβαίδα πεποιηκώς φησιν, ὅτι αὐτῷ παρέθηκαν ἔκπωμα ὃ ἀπηγορεύκει, λέγων οὕτως·   αὐτὰρ ὁ διογενὴς ἥρως ξανθὸς Πολυνείκης   πρῶτα μὲν Οἰδιπόδῃ καλὴν παρέθηκε τράπεζαν   ἀργυρέην Κάδμοιο θεόφρονος· αὐτὰρ ἔπειτα   χρύσεον ἔμπλησεν καλὸν δέπας ἡδέος οἴνου.   αὐτὰρ ὅ γ' ὡς φράσθη παρακείμενα πατρὸς ἑοῖο   τιμήεντα γέρα, μέγα οἱ κακὸν ἔμπεσε θυμῷ,   αἶψα δὲ παισὶν ἑοῖσι μετ' ἀμφοτέροισιν ἐπαρὰς   ἀργαλέας ἠρᾶτο (θεῶν δ’ οὐ λάνθαν’ Ἐρινύν),   ὡς οὔ οἱ † πατρωίαν εἴη φιλότητι †   δάσσαιντ’, ἀμφοτέροισι δ’ ἀεὶ πόλεμοί τε μάχαι τε ... Athen 14.465E (3.14 Kaibel) 

The Thebais F3 οἱ περὶ Ἐτεοκλέα καὶ Πολυνείκην δι’ ἔθους ἔχοντες τῷ πατρὶ Οἰδίποδι πέμπειν ἐξ ἑκάστου τοῦ ἱερείου μοῖραν τὸν ὦμον ἐκλαθόμενοί ποτε εἴτε κατὰ ῥαστώνην εἴτε ἐξ ὁτουοῦν ἰσχίον αὐτῷ ἔπεμψαν˙ ὁ δὲ μικροψύχως καὶ τελέως ἀγεννῶς ὅμως δ’ οὖν ἀρὰς ἔθετο κατ’ αὐτῶν δόξας κατολιγωρεῖσθαι˙ ταῦτα ὁ τὴν κυκλικὴν Θηβαΐδα ποιήσας ἱστορεῖ οὕτως˙ ἰσχίον ὡς ἐνόησε χαμαὶ βάλε εἶπέ τε μῦθον˙ ,ὤμοι έγώ, παῖδες μέγ’ ὀνείδειον τοδ’ ἐπέμψαν.̒ εὖκτο δὲ Δὶ βασιλῇ καὶ ἄλλοις ἀθανάτοισι χερσὶν ὑπ’ ἀλλήλων καταβήμεναι Ἄιδος εἴσω. τὰ δὲ παραπλήσια τῷ ἐποποιῷ καὶ Αἰσχύλος ἐν τοῖς Ἑπτὰ ἐπὶ Θήβας (785sqq.). LR Σ Soph. O.C. 1375 (p.54 sq. de Marco; cf. eundem ap. Reale Accad. Naz. dei Linzei 6 (p.111)) cf. Zenob. Ath. 2.88 = vulg. 5.43 (1.138 Leutsch-Schneidewin) ἱστορεῖται δὲ ὅτι Ἑτεοκλὴς καὶ Πολυνείκης, δι’ ἔθους ἔχοντες πέμπειν τῷ Οἰδίποδι ἑκάστου ἱερείου τὸν ὧμον, ἐπιλαθόμενοι ἰσχίον (-ια codd.) ἔπεμψαν˙ ὁ δὲ νομίσας ὑβρίσθαι κατηράσατο αὐτοῖς.

The Thebais Συνέπεια της κατάρας του Οιδίποδα: ο Πολυνείκης στράφηκε εναντίον του αδελφού του Ετεοκλή με σύμμαχο το Άργος (είτε διωγμένος από τον αδελφό του είτε οικειοθελώς στο πλαίσιο μιας συμφωνίας μεταξύ τους). Οι επτά επί Θήβας: Τυδέας, Καπανέας, Άδραστος, Ιππομέδων, Παρθενοπαίος, Αμφιάραος και Πολυνείκης (εκδοχή Αισχύλου, η οποία μάλλον συμφωνεί με αυτήν της Θηβαΐδος). Στην αισχύλεια και γενικά στην αττική τραγωδία παρουσιάζονται τρομακτικά υπερήφανοι, ωμοί και υβριστές, παράδοση που έχει πιθανότατα τις ρίζες της σε προγενέστερα έπη, ίσως ακόμη και στη Θηβαΐδα. Αντίστιξη με τον Όμηρο: η Θηβαΐς φαίνεται να παρουσιάζει τους Αργείους πολεμιστές σχεδόν ως τέρατα, ενώ στον κόσμο του Ομήρου ούτε οι θεοί (βλ. Δία) παρεμβαίνουν τόσο σκληρά και άμεσα ούτε και οι ήρωες όμως συμπεριφέρονται έτσι ώστε να προκαλούν μια τέτοιους είδους αντίδραση εκ μέρους των θεών (βλ. και το παράδειγμα του Καπανέα).

The Thebais F4 πρὸς δὲ τῇ πηγῇ τάφος ἐστὶν Ἀσφοδίκου· καὶ ὁ Ἀσφόδικος οὗτος ἀπέκτεινεν ἐν τῇ μάχῃ τῇ πρὸς Ἀργείους Παρθενοπαῖον τὸν Ταλαοῦ, καθὰ οἱ Θηβαῖοι λέγουσιν, ἐπεὶ τά γε ἐν Θηβαΐδι ἔπη τὰ ἐς τὴν Παρθενοπαίου τελευτὴν Περικλύμενον τὸν ἀνελόντα φησὶν εἶναι. Pausan. 9.18.6 (3.34 Rocha-Pereira) F5 Τυδεὺς ὁ Οἰνέως ἐν τῷ Θηβαϊκῷ πολέμῳ ὑπὸ Μελανίππου τοῦ Ἀστακοῦ ἐτρώθη˙ Ἀμφιάρεως δὲ κτείνας τὸν Μελάνιππον τὴν κεφαλὴν ἐκόμισε ‹Τυδεῖ› καὶ ἀνοίξας αὐτὴν ὁ Τυδεὺς τὸν ἐγκέφαλον ἐρρόφει ἀπὸ θυμοῦ. Ἀθηνὰ δὲ κομίζουσα Τυδεῖ ἀθανασίαν ἰδοῦσα τὸ μίασμα ἀπεστράφη αὐτόν. Τυδεὺς δὲ γνοὺς ἐδεήθη τὴς θεοῦ ἵνα κἂν τῷ παιδὶ αὐτοῦ παράσχῃ τὴν ἀθανασίαν. ἡ ἱστορία παρὰ τοῖς κυκλικοῖς. ad Thebaida referunt complures Σ D Il. 5.216 unde ΣGen. manu rec. (2.63 Nicole: cf. 2.22 Erbse)

The Thebais Άλλη μια περίπτωση αντίθεσης με τον Όμηρο: μια τέτοια περίπτωση κανιβαλισμού, πόσω μάλλον συνδεόμενη με τον Τυδέα, δεν θα μπορούσε να εμφανιστεί στην Ιλιάδα. Επίσης, στον Όμηρο το χάσμα ανάμεσα σε θνητούς και αθανάτους είναι αγεφύρωτο (ποτέ ο Δίας δεν θα πρόσφερε τόσο εύκολα την αθανασία σε κάποιον όσο η Αθηνά σκόπευε να την αποδώσει στον Τυδέα).

εἵματα λυγρὰ φέρων σὺν Ἀρίονι κυανοχαίτῃ. The Thebais F6A τὴν δὲ Δήμητρα τεκεῖν φασιν ἐκ τοῦ Ποσειδῶνος θυγατέρα, ἧς τὸ ὄνομα ἐς ἀτελέστους λέγειν οὐ νομίζουσι, καὶ ἵππον τὸν Ἀρίονα· ἐπὶ τούτῳ δὲ παρὰ σφίσιν Ἀρκάδων πρώτοις Ἵππιον Ποσειδῶνα ὀνομασθῆναι. ἐπάγονται δὲ ἐξ Ἰλιάδος ἔπη καὶ ἐκ Θηβαΐδος μαρτύριά σφισιν εἶναι τῷ λόγῳ, ἐν μὲν Ἰλιάδι ἐς αὐτὸν Ἀρίονα πεποιῆσθαι (Il. 23. 346) ἐν δὲ τῇ Θηβαΐδι ὡς Ἄδραστος ἔφευγεν ἐκ Θηβῶν εἵματα λυγρὰ φέρων σὺν Ἀρίονι κυανοχαίτῃ. αἰνίσσεσθαι οὖν ἐθέλουσι τὰ ἔπη Ποσειδῶνα Ἀρίονι εἶναι πατέρα. Pausan. 8.25.7sq. (2.273 Roche-Pereira) F6B (ὃς ἐκ θεόφιν γένος ἦεν˙) Ὅμηρος μὲν ἁπλῶς ὅτι θειοτέρας ἦν φύσεως (scil. Αρίων), οἱ δὲ νεώτεροι Ποσειδῶνος καὶ Ἀρπυίας αὐτὸν γενελογοῦσιν, οἱ δὲ ἐν τῷ Κύκλῳ Ποσειδῶνος καὶ Ἐρινύος pergit Σ idem καὶ Ποσειδὼν μὲν αὐτὸν Κοπρεῖ τῷ Ἀλιαρτίῳ δίδοσιν. ὁ δὲ Κοπρεὺς Ἡρακλεῖ, ‹ὃς› καὶ Κύκνον ἀνεῖλεν ἐν Παγασαῖς ἐπ’αὐτοῦ μαχόμενος. ἔπειτα αὐτὸν δίδοσι Ἀδράστῳ. Σ Τ Il. 23.347 (5.424sq. Erbse)

The Thebais F6C Ποσειδὼν ἐρασθεὶς Ἐρινύος, καὶ μεταβαλὼν τὴν αὐτοῦ μορφὴν εἰς ἵππον, ἐμίγη κατὰ Βοιωτίαν παρὰ τῇ Τιλφούσῃ κρήνῃ. ἡ δὲ ἔγκυος γενομένη ἵππον ἐγέννησεν, ὡς διὰ τὸ κρατιστεύειν Ἀρίων ἐκλήθη. Κοπρεὺς δὲ Ἀλιάρτου βασιλεύων [πόλεως Βοιωτίας] ἔλαβε δῶρον αὐτὸν παρὰ Ποσειδῶνος. οὗτος δὲ αὐτὸν Ἡρακλεῖ ἐχαρίσατο γενομένῳ πρὸς αὐτόν. τούτῳ δὲ ἀγωνισάμενος Ἡρακλῆς πρὸς Κύκνον Ἄρεως ὑιὸν καθ’ ἱπποδρομίαν ἐνίκησεν ἐν τῷ τοῦ Πηγασαίου Ἀπόλλωνος ἱερῷ, [ὃ ἐστι πρὸς Τροιζήνι]. εἶθ’ ὕστερον αὖθις Ἡρακλῆς Ἀδράστῳ τὸν πῶλον παρέσχεν˙ ὑφ’ οὗ μόνος ὁ Ἄδραστος ἐκ τοῦ θηβαϊκοῦ πολέμου διεσώθη, τῶν ἄλλων ἀπολομένων. ἡ ἱστορία παρὰ τοῖς κυκλικοῖς. Σ ABD Gen. Il. 23.346 (cf. 5.424 Erbse, 2.205 Nicole; Janko, CQ 36 (1986) 51sq.) F8 Ἀλθαίας δὲ ἀποθανούσης ἔγημεν Οἰνεὺς Περίβοιαν τὴν Ἱποννόου. ταύτην δὲ ὁ μὲν γράψας τὴν Θηβαΐδα πολεμηθείσης Ὠλένου λέγει λαβεῖν Οἰνέα γέρας (sequitur Hes.fr. 12 MW). etiam inter Thebaidos fragmenta numerandum, ut credunt complures Apollod. 1.8.4 (p.26 Wagner)

The Thebais F7 F9 ἑπτὰ δ’ ἔπειτα πυρᾶν νεκρῶν τελεσθέντων Ταλαϊονίδας εἶπεν ἐν Θήβαισι τοιοῦτόν τι ἔπος· ποθέω στρατιᾶς ὀφθαλμὸν ἐμᾶς ἀμφότερον μάντιν τ’ ἀγαθὸν καὶ δουρὶ μάρνασθαι. ad haec ΣΑ (1.160 Dr.): ποθέω˙ ὁ Ἀσκληπιάδης (scil. ὁ Μυρλεανός) φησὶ ταῦτα εἰληφέναι ἐκ τῆς κυκλικῆς Θηβαΐδος. Pind. Ol. 6.15sqq. F9 (Ὅμηρος … ἀπικνέεται ἐς Νέον τεῖχος) καθήμενος δὲ ἐν τῷ σκυτείῳ παρεόντων καὶ ἄλλων τὴν τε ποίησιν αὐτοῖς ἀπεδείκνυτο, Ἀμφιάρεώ τε τὴν ἐξελασίαν τὴν ἐς Θήβας καὶ τοὺς ὕμνους τοὺς ἐς θεοὺς πεποιημένους αὐτῷ. Vita Homeri Herodotea 9 (p.197 Allen = p.7.8sqq. Wilamowitz) Suda s.v. Ὅμηρος (3.526 Adler = Homeri T 1) ἀναφέρεται δὲ εὶς ἀυτὸν καὶ ἄλλα τινὰ ποιήματα˙ Ἀμαζονιὰ … Ἀμφιαράου Ἐξέλασις.

The Epigoni Από τους Ἐπιγόνους μας σώζονται 2 μαρτυρίες και 3 αποσπάσματα. Το έπος αυτό συνιστά συνέχεια της Θηβαΐδος, καθώς παρουσιάζει τον δεύτερο πόλεμο που διεξήχθη, αυτή τη φορά από τους γιους των επτά επί Θήβας, και σ’ αντίθεση με τον προηγούμενο στέφθηκε με επιτυχία.

The Epigoni T1 ἔστι δὲ καὶ Ὁμήρῳ ἐν Ἐπιγόνοισι, εἰ δὴ τῷ ἐόντι γε Ὅμηρος ταῦτα τὰ ἔπεα ἐποίησε. Herodot. 4.32 = F 2 infra T2 ὁ δὲ Ὅμηρος ἀποτυχὼν τῆς νίκης περιερχόμενος ἔλεγε τὰ ποιήματα, πρῶτον μὲν τὴν Θηβαΐδα (Theb. T 2) …. εἶτα Ἐπιγόνους ἔπη ̗ζ ἧς ἡ ἀρχὴ (F 1 infra) … φασὶ γάρ τινες καὶ ταῦτα Ὁμήρου εἶναι. Certamen Hom. et Hes. 265sqq. Allen = 15 p. 42 sq. Wilamowitz cf. Tabulam Borgianam (Nap. Mus. Naz. Inv. 2408) = I.G. XIV 1292 ii 12 (p.341 Kaibel) = Jahn-Michaelis K = Sadurska, Les Tables Iliaques 10 K (p.60) L 4 (Pl. XI) Θηβαΐδα [Ὁμήρου ἐπῶν … καὶ τὰ κατ’ Ἐπιγόνους ἃ ποιῆσαι ….] τὸν Μιλήσιον λέγουσιν ἐπῶν ὄντα ̗φ΄ suppl. Wilamowitz exempli gratia; cf. W.McLeod, TAPA 115 (1985) 158 et 162.

The Epigoni F1 Ἐπιγόνους …. ἧς ἡ ἀρχή˙ νῦν αὖθ’ ὁπλοτέρων ἀνδρῶν ἀρχώμεθα Μοῦσαι. Certamen Hom. et. Hes. = T 2 supra cit. Hunc versum παρωιδεῖ Aristophanes (Pax 1270sq.): (παιδίον ά)˙ νῦν αὖθ’ὁπλοτέρων ἀνδρῶν ἀρχώμεθα – (Τρυγαῖος)˙ παῦσαι ὁπλοτέρους ἄιδων. F2 ἀλλ’ Ἡσιόδῳ μέν ἐστι περὶ Ὑπερβορέων εἰρημένα, ἔστι δὲ καὶ Ὁμήρῳ ἐν Ἐπιγόνοισι, εἰ δὴ τῷ ἐόντι γε Ὅμηρος ταῦτα τὰ ἔπεα ἐποίησε. Herodot. 4.32 = T 1 supra F3 οἱ δὲ τὴν Θηβαΐδα γεγραφότες φασὶν ὄτι ὑπὸ τῶν Ἐπιγόνων ἀκροθίνιον ἀνετέθη Μαντὼ ἡ Τειρεσίου θυγάτηρ εἰς Δελφοὺς πεμφθεῖσα, καὶ κατὰ χρησμὸν Ἀπόλλωνος ἐξερχομένη περιέπεσε Ῥακίῳ τῷ Λέβητος υἱῷ Μυκηναίῳ τὸ γένος. καὶ γημαμένη αὐτῷ - τοῦτο γὰρ περιεῖχε τὸ λόγιον, γαμεῖσθαι ᾧ ἄν συναντήσῃ - ἐλθοῦσα εἰς Κολοφῶνα καὶ ἐκεῖ δυσθυμήσασα ἐδάκρυσε διὰ τὴν τῆς πατρίδος πόρθησιν. διόπερ ὠνομάσθη Κλάρος ἀπὸ τῶν δακρύων. Σ Ap. Rhod. 1.308B (p.35 Wendel) = Delph. Orac. 20 Parke-Wormell (2.9)

The Epigoni Η ιστορία της αλεπούς του Τευμησσού και του σκύλου του Κεφάλου αποδίδεται συχνά στους Ἐπιγόνους (fr. incert. loc. intra Cycl. 1). Στην πραγματικότητα όμως η πηγή της εν λόγω ιστορίας την αποδίδει γενικά στους συγγραφείς των Θηβαϊκῶν που προέρχονται από τον Επικό Κύκλο, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι η ιστορία θα μπορούσε να αποτελεί τμήμα τόσο των Ἐπιγόνων όσο και της Θηβαΐδος, ακόμα και της Οἰδιποδείας. Το περιεχόμενο των Ἐπιγόνων εμφανίζεται και σε ένα πλήθος μεταγενέστερων έργων (βλ. Απολλόδωρο, έπος Ἀλκμαιωνίς, ποίημα του Στησιχόρου Ἐριφύλη και τραγωδία του Σοφοκλή Ἐπίγονοι).

 Σας ευχαριστούμε πολύ!   Σας ευχαριστούμε πολύ! 