Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6 ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης
Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης Εκπαιδευτικό σύστημα Σχολικός χώρος και χρόνος Εκπαιδευτική πράξη Παιδαγωγική σχέση Μάθημα Σχολικό εγχειρίδιο
Εκπαιδευτικό έργο επίπεδο μακρο-ανάλυσης: Το εκπαιδευτικό έργο αποτελεί αποτέλεσμα της λειτουργίας του εκπαιδευτικού συστήματος μέσα στο οποίο συντελείται. Αναλύονται οι παράγοντες που ορίζουν τους γενικούς όρους λειτουργίας του εκπαιδευτικού θεσμού στο πλαίσιο μιας κοινωνίας. Δηλαδή η πολιτική φιλοσοφία, η κοινωνική δομή, η οικονομική οργάνωση, οι ιστορικές, πολιτισμικές, τεχνολογικές συνιστώσες συγκρότησης της κοινωνικής πραγματικότητας Θυμάμαι ό,τι έχουμε πει για τη νεωτερικότητα και πως το εκπαιδευτικό σύστημα αποτελεί απόρροια ιστορικών, κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών συνθηκών
Σε σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα και τις μεταβλητές του Εκπαιδευτικό έργο Σε σχέση με το εκπαιδευτικό σύστημα και τις μεταβλητές του δομή εκπαιδευτικού συστήματος τύποι επιλογής και αξιολόγησης των μαθητών αναλυτικά προγράµµατα και προγράμματα σπουδών παιδαγωγικές μέθοδοι και τεχνικές υλικές εγκαταστάσεις επιλογή και κατάρτιση εκπαιδευτικού προσωπικού, προϋπολογισμός της εκπαίδευσης
Εκπαιδευτικό έργο Στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας: Οι τοπικές μεταβλητές της εκπαιδευτικής κατάστασης: τα χαρακτηριστικά της κοινότητας εντός της οποίας εγγράφεται ο σχολικός θεσµός η αρχιτεκτονική του σχολείου και η διπλή προσαρμογή της στο περιβάλλον και στην παιδαγωγική, ο ρόλος και η σημασία του παιδαγωγού-σχεδιαστή· το εκπαιδευτικό προσωπικό ως καθοριστική συνιστώσα του κλίµατος µέσα στο οποίο θα συγκροτηθούν οι σχέσεις δασκάλων-µαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων, διεύθυνσης σχολικής µονάδας και συλλόγου εκπαιδευτικών.
Εκπαιδευτικό έργο Σε επίπεδο µικρο-ανάλυσης: το εκπαιδευτικό έργο ως αποτέλεσμα μιας συντονισμένης δραστηριότητας ενός συγκεκριμένου εκπαιδευτικού στο πλαίσιο της συγκεκριμένης εκπαιδευτικής πράξης.
η σημασία του σχολικού χώρου η σημασία του σχολικού χώρου. Δηλαδή η συγκρότηση του χωρο-χρόνου της σχολικής τάξης και οι συνιστώσες της: το γνωστικό αντικείμενο, ο εκπαιδευτικός και η οµάδα µαθητών.
η σκηνοθεσία της εκπαιδευτικής πράξης: το επίσηµο και το λανθάνον αναλυτικό πρόγραμμα· οι κώδικες επικοινωνίας και τα δίκτυα επαφών και ανταλλαγών ως συνιστώσες του µαθήµατος.
η σηµασία της προσωπικότητας του εκπαιδευτικού για την πραγµάτωση της εκπαιδευτικής πράξης . τα βιώµατα, η κοινωνική προέλευση, η παιδαγωγική εµπειρία, η βασική µόρφωση, η επιµόρφωση, η αυτοµόρφωση, οι θεωρητικές και πρακτικές επιλογές του, οι σχέσεις του εκπαιδευτικού µε τους συναδέλφους, τους γονείς των µαθητών.
η σηµασία της οµάδας-τάξης στην εκπαιδευτική πρακτική: η δυναµική της οµάδας-τάξης και των προσώπων που την απαρτίζουν (διαφορετικότητα)· η σηµασία των "ρόλων" και των φαντασιακών σχέσεων στην συνοχή της οµάδας-τάξης· η προσέγγιση της οµάδας-τάξης υπό το πρίσµα της ψυχολογίας των οµάδων. Η ποικιλία των δυναμικών που αναπτύσσονται και η αξιολόγησή τους.
Υπάρχουσα Κατάσταση-Πρόβλημα: Εκπαιδευτικός εκφράζει προβληματισμό για τη δυσκολία που αντιμετωπίζει στη διδασκαλία του μαθήματος στους μαθητές της Γ΄ Λυκείου. Παρατηρεί ότι ενώ τα θέματα του μαθήματος παρουσιάζουν ενδιαφέρον και σχετίζονται με τη ζωή των μαθητών, αυτοί αδιαφορούν και δυσανασχετούν, κυρίως, όταν η συζήτηση έρχεται στη Ηθική της Χριστιανικής Εκκλησίας. Ο ίδιος είναι πάντα καλά προετοιμασμένος και ζητά απλά τη συμμετοχή των μαθητών σε συζήτηση πάνω σε ένα θέμα του βιβλίου. Δυστυχώς δε συμμετέχουν και, πολλές φορές, επιδεικνύουν την αδιαφορία τους (διαβάζουν άλλα μαθήματα, κινητό κ.ά