MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ Aσωνίτου K., Kουτσούκη Δ., Σκορδίλης Eμμ. Εργαστήριο Προσαρμοσμένης Κινητικής Δραστηριότητας / Αναπτυξιακών και Κινητικών Διατραχών Τ.Ε.Φ.Α.Α. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Δυσκολία απόκτησης και εκτέλεσης κινητικών δεξιοτήτων Αναπτυξιακή Διαταραχή Κινητικού Συντονισμού (ΑΔΚΣ) Developmental Coordination Disorder (DCD) (DSM IV: APA, 1994) Δυσκολία απόκτησης και εκτέλεσης κινητικών δεξιοτήτων Δεν οφείλεται σε νευρολογική ή νοητική διαταραχή Συνδέεται με ακαδημαϊκή αποτυχία Συχνότητα: 6-10% για ηλικίες 5-11 ετών 5-10% (Wright & Sugden,1996) 15% (Taylor, 1982; Wall et al., 1990; Wright et al., 1994)
Διαφορετικές Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις στην ΑΔΚΣ Ετερογενής διαταραχή (Dewey & Kaplan, 1994; Wilson et al., 2003) Δύο μεθοδολογικές προσεγγίσεις για την εξέταση της φύσης της ΑΔΚΣ 1. Inter-group analysis: παραδοσιακή ανάλυση μεταξύ δύο ομάδων (πειραματικής και ελέγχου) 2. Ιntra-group analysis: μέθοδος «ενδο-ομαδικής ανάλυσης» μέσα στην ίδια ομάδα συμμετεχόντων με ΑΔΚΣ
Το Μοντέλο της Ομαδοποιημένης Ανάλυσης (Cluster Analysis) Δύο μέθοδοι ταξινόμησης / κατηγοριοποίησης 1η μέθοδος: τα περιγραφικά / κλινικά μοντέλα (descriptive models) 2η μέθοδος: η εμπειρική / στατιστική μέθοδος - ομαδοποιημένη ανάλυση (Bender & Golden, 1990; Hooper & Willis, 1989)
Το Μοντέλο της Ομαδοποιημένης Ανάλυσης (Cluster Analysis) 1o βήμα: η επιλογή του δείγματος 2ο βήμα: η επιλογή των μεταβλητών 3ο βήμα: η επιλογή κριτηρίων για το διαχωρισμό υποομάδων (subtypes or subgroups) 4ο βήμα: η εγκυρότητα των υποομάδων (Milligan & Cooper, 1987; Morris et al., 1981)
Το Μοντέλο της Ομαδοποιημένης Ανάλυσης (Cluster Analysis) Δείγμα: 57 παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες 5 υποομάδες: α) η πρώτη με προβλήματα λόγου β) η δεύτερη με οπτικο-αντιληπτικές διαταραχές γ) η τρίτη με μη αξιοσημείωτες διαταραχές δ) η τέταρτη με πολύ χαμηλή επίδοση στην ανάγνωση αλλά πολύ υψηλή αυτοεικόνα ε) η πέμπτη με διαταραχές συμπεριφοράς (Bender & Golden, 1990)
Το Μοντέλο της Ομαδοποιημένης Ανάλυσης (Cluster Analysis) Οι υποομάδες της ΑΔΚΣ μεταξύ των μελετών διαφέρουν στον αριθμό και τα χαρακτηριστικά τους (Visser, 2003) Oι συμμετέχοντες ομαδοποιούνται με βάση τα προφίλ των βαθμολογιών τους σε μια σειρά μετρήσεων, που εφαρμόζονται Η ομαδοποιημένη ανάλυση είναι μια αξιόπιστη τεχνική, που παρέχει επαρκή πληροφόρηση σχετικά με το δείγμα και τις μεταβλητές (Macnab et al., 2001)
Το Μοντέλο της Ομαδοποιημένης Ανάλυσης (Cluster Analysis) Η επιλογή των μεταβλητών να καθοδηγείται από θεωρητικό υπόβαθρο (theoretical background) Oι μετρήσεις να έχουν εγκυρότητα και αξιοπιστία Η ομαδοποιημένη ανάλυση συμβάλλει στην κατανόηση της αιτιολογίας ή της θεραπείας / παρέμβασης της διαταραχής Οι μελέτες θεραπευτικής παρέμβασης χρειάζεται να είναι αντιπροσωπευτικές ενός ξεκάθαρα καθορισμένου κλινικού πληθυσμού Η ομαδοποιημένη ανάλυση συμβάλλει στην κατανόηση του, πώς διαφορετικά δείγματα και διαφορετικές μετρήσεις επηρεάζουν την ερμηνεία για τη δομή των υποομάδων (Macnab et al., 2001)
Yποομάδες της ΑΔΚΣ και συννοσηρότητα Η συννοσηρότητα είναι ιδιαίτερα υψηλή σε παιδιά με γενικευμένη αντιληπτικο-κινητική διαταραχή (Kaplan et al., 1998) H AΔΚΣ συνυπάρχει με διαταραχές προσοχής, υπερκινητικότητα και μαθησιακές δυσκολίες (γλώσσα, ανάγνωση / δυσλεξία) (Dewey et al., 2002; Gillberg & Kadesjo, 2000; Wilson & Mckenzie, 1998) Στον κλινικά αναφερόμενο πληθυσμό με ΑΔΚΣ η συννοσηρότητα τείνει να είναι ο κανόνας παρά η εξαίρεση (Kaplan et al., 1998)
ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ!