ΘΕΩΡΙΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Μπιχεβιορισμός Ανακαλυπτική Μάθηση Εποικοδομισμός Κοινωνικοπολιτισμική ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Θέσεις της εμπειρικής επιστημολογικής θεωρίας Η γνώση πηγάζει από την εμπειρία. Είναι ένα είδος αντιγραφής της πραγματικότητας. Αρκείται στα παρατηρήσιμα και στη διαπίστωση επαναλήψιμων σχέσεων Έμφαση στον πομπό που στέλνει το μήνυμα και στους αποδέκτες που θα το αποκωδικοποιήσουν Κατατεμαχίζει τα θέματα ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Επιστημολογικές θέσεις της Γνωστικής Ψυχολογίας Η γνώση συλλαμβάνεται με το νου. Ο νους με τη λογική επανακαλύπτει τη γνώση. Έμφαση στο μήνυμα και τον κώδικα του μηνύματος Έμφαση στις γνωστικές διαδικασίες Συνυφαίνει τα μαθήματα ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΗΣ Η γνώση είναι ανθρώπινο κατασκεύασμα Η γνώση δεν λαμβάνεται παθητικά Η γνώση χτίζεται ενεργητικά Η γνώση δεν μεταβιβάζεται ούτε μεταφέρεται από το δάσκαλο αυθεντία Η γνώση είναι υποκειμενική ενώ η πραγματικότητα αντικειμενική ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΡΟΤΥΠΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΙΣ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Παραδοσιακό Ανακαλυπτικό Πρότυπο Εποικοδομητικής προσέγγισης Κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διδακτικές αρχές του συμπεριφοριστικού προτύπου Μετάδοση της γνώσης από το δάσκαλο στους μαθητές με την τακτική των μικρών βημάτων Συσσώρευση με τη μορφή επάλληλων στρωμάτων Διδακτικοί στόχοι προσανατολισμένοι στο αποτέλεσμα. Έμφαση στη δηλωτική γνώση ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διδακτικές αρχές του συμπεριφοριστικού προτύπου Χρήση ενισχυτών μόλις οι μαθητές πετύχουν Οργάνωση της ύλης σε ξεχωριστά μαθήματα Έμφαση στην αποδεικτική αξιολόγηση Τα λάθη των μαθητών ερμηνεύονται ως γνωστικό έλλειμμα ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διδακτικές αρχές του ανακαλυπτικού προτύπου Ανακάλυψη της γνώσης μέσω διερευνητικών διαδικασιών Κωδικοποίηση των πληροφοριών Διδακτικοί στόχοι προσανατολισμένοι στην ενεργοποίηση γνωστικών διαδικασιών (στρατηγικές, αλγόριθμοι, ευρετικές) ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διδακτικές αρχές του ανακαλυπτικού προτύπου Έμφαση στη διαδικαστική γνώση Τα λάθη των μαθητών ερμηνεύονται ως γνωστικό έλλειμμα. ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διδακτικές αρχές του εποικοδομητικού προτύπου Οικοδόμηση της γνώσης μέσω μετασχηματισμών και αναδομήσεων της προηγούμενης γώσης Δημιουργία καταστάσεων κοινωνικο-γνωστικής σύγκρουσης Έμφαση στην παραγωγή γνώσεων (δηλωτικών, διαδικαστικών και γενετικών) Τα λάθη των μαθητών είναι αποτέλεσμα εναλλακτικών απόψεων των μαθητών και συνιστούν εννοιολογικά εμπόδια ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Κοινωνικο-πολιτισμικές (socio-cultural) προσεγγίσεις Yποστηρίζουν πως η αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους και αντικείμενα παίζει σημαντικό ρόλο στη μάθηση και την ανάπτυξη των μαθητών. Aυτό που συμβαίνει στο μικρο-περιβάλλον στο οποίο σημειώνεται η ατομική μάθηση επηρεάζεται καθοριστικά από τα ευρύτερα κοινωνικο - πολιτισμικά περιβάλλοντα. ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Kεντρικές ιδέες της κοινωνικο -πολιτισμικής προσέγγισης Το κοινωνικό, πολιτισμικό και εκπαιδευτικό περιβάλλον δεν διευκολύνει ή παρακωλύει απλά τη μάθηση. Οι κοινωνικές οργανωτικές διαδικασίες είναι έμφυτο χαρακτηριστικό της μάθησης είτε αυτή λαμβάνει χώρα σε ένα ανοιχτό κοινωνικό πλαίσιο είτε όχι. Η μάθηση πρέπει να αντιμετωπίζεται ως μια μορφή μαθητείας κατά τη διάρκεια της οποίας οι αρχάριοι γίνονται «ειδικοί» μέσα από συμμετοχή σε δραστηριότητες της κοινωνικής ομάδας. ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Kεντρικές ιδέες της κοινωνικο -πολιτισμικής προσέγγισης Η μάθηση των Φυσικών Επιστημών είναι μια επικοινωνιακή δραστηριότητα Η μάθηση απαιτεί τη διαπραγμάτευση του νοήματος στο πλαίσιο μιας συγκεκριμένης δραστηριότητας (learning science is a cross-cultural event). Ο δάσκαλος είναι ένας διευκολυντής διάβασης πολιτισμικών ορίων (a culture broker) ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Vygotsky (1981) «Οποιαδήποτε λειτουργία στη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού εμφανίζεται δυο φορές ή σε δυο επίπεδα. Αρχικά εμφανίζεται στο κοινωνικό και μετά στο ψυχολογικό επίπεδο…………………….» Οι κοινωνικές σχέσεις, οι σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, αποτελούν γενετικά τη βάση όλων των λειτουργιών υψηλότερου επιπέδου και των σχέσεων μεταξύ τους» ΠΤΝ- ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ των εννοιών των ΦΥΣΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ