Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ
Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη διδασκαλία και τη μάθηση Μάθημα επιλογής 7ο εξάμηνο, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών Ενότητα 2: Συμπεριφοριστικές, εποικοδομιστικές, κοινωνιογνωστικές και κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ, Bασικές έννοιες Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ

2 Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

3 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

4 Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
των βασικών αρχών των θεωριών μάθησης και των πιο γνωστών τους διδακτικών μοντέλων. Η έμφαση δίνεται στο πως οι θεωρίες επιδρούν στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη σύγχρονων διδακτικών στρατηγικών και κατάλληλων διδακτικών καταστάσεων με ΤΠΕ. Σκοπός Βασικές αρχές των θεωριών μάθησης και στο πώς επιδρούν στη σχεδίαση και την ανάπτυξη διδακτικών στρατηγικών

5 Έννοιες - κλειδιά Θεωρίες μάθησης & ΤΠΕ Συμπεριφορισμός
Διδακτικός Σχεδιασμός Γνωστικές Θεωρίες Γνωστική Επιστήμη Εποικοδομισμός Κοινωνικός Εποικοδομισμός Κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες Πολιτισμική-Ιστορική Ψυχολογία Θεωρία της Δραστηριότητας Πλαισιωμένη μάθηση Έννοιες - Κλειδιά

6 Συμπεριφορισμός (1) Μάθηση: τροποποίηση της εξωτερικά παρατηρούμενης συμπεριφοράς Συμπεριφορά: αντιδράσεις σε ερεθίσματα Στόχος της διδασκαλίας: η επίτευξη της επιθυμητής συμπεριφοράς Βασικοί εκπρόσωποι Pavlov Watson Skinner Για τον συμπεριφορισμό μάθηση σημαίνει η τροποποίηση της εξωτερικά παρατηρούμενης συμπεριφοράς. Στο πλαίσιο αυτό, στόχος της διδασκαλίας είναι η επίτευξη της επιθυμητής συμπεριφοράς.

7 Συμπεριφορισμός (2) Διδακτικό μοντέλο: η γνώση μεταδίδεται
Μαθησιακό Μοντέλο: πρόσκτηση πληροφορίας Ορισμός: Προσθήκη πληροφοριών στη μνήμη του μαθητή Περιεχόμενο: Πληροφορία Μαθητής: παθητικός δέκτης πληροφορίας Δάσκαλος: πάροχος πληροφορίας Τεχνολογία: πάροχος πληροφορίας (το τεχνολογικό μέσο δρα ως όχημα μεταφοράς) Βασική υπόθεση του συμπεριφορισμού είναι ότι η γνώση μεταδίδεται

8 Σύγχρονη εκδοχή του συμπεριφορισμού
Διδασκαλία με τη βοήθεια Υπολογιστή Λογισμικά «κλειστού» τύπου Συστήματα καθοδήγησης και διδασκαλίας (με μορφή ηλεκτρονικού βιβλίου) Συστήματα εξάσκησης και πρακτικής (συνήθως με μορφή τεστ) Εκπαιδευτικά παιγνίδια πολυμέσων Το μοντέλο του Διδακτικού Σχεδιασμού (Instructional Design) του Gagné

9 Διδακτικός σχεδιασμός
Βασίζεται στη θεωρία του γνωστικού ψυχολόγου Gagné Συνδυάζει συμπεριφορισμό και θεωρία της επικοινωνίας Δάσκαλος Μήνυμα - Μέσο Μαθητής Πρακτική Ανατροφοδότηση

10 Στάδια διδακτικού σχεδιασμού
Συσχέτιση σκοπών & στόχων Επιλογή στρατηγικών & μεθόδων Αξιολόγηση διδακτικών αναγκών Εφαρμογή της Διδασκαλίας Αξιολόγηση του μαθητή Επιλογή & οργάνωση περιεχομένου Σχεδιασμός & ανάπτυξη της διδασκαλίας

11 Πως λειτουργεί ένα λογισμικό κλειστού τύπου;
2. Παρουσίαση πληροφορίας (κείμενο, ήχος, εικόνες, βίντεο) 3. Ερώτηση πάνω στην πληροφορία (λογισμικό) & Απάντηση (μαθητής) 1. Εισαγωγική ενότητα Α. Εισαγωγική ενότητα με παρουσίαση του σκοπού και των στόχων του μαθήματος καθώς και πιθανή σύνδεση με τα προηγούμενα μαθήματα Β. Παρουσίαση μίας πληροφορίας, ενός γεγονότος ή μιας έννοιας (που αφορά σε συγκεκριμένο περιεχόμενο με σαφείς διδακτικούς στόχους) δομημένων κάτω από το πρίσμα συγκεκριμένων αρχών Γ. Ερώτηση ή ερωτήσεις πάνω στις παρεχόμενες πληροφορίες, γεγονότα ή έννοιες. Δ. Απαίτηση για απάντηση (στην τιθέμενη ερώτηση) από το μαθητή και υποχρέωσή του να χρησιμοποιήσει τις πληροφορίες που έχουν δοθεί στο μάθημα όταν απαντά σε ανάλογες ερωτήσεις. Ε. Εκτίμηση και αξιολόγηση (της απάντησης του μαθητή με βάση τους διδακτικούς στόχους) και λήψη αποφάσεων αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων απαντήσεων. ΣΤ. Κλείσιμο της ενότητας. 6. Τέλος ενότητας 5. Ανάδραση από το λογισμικό (θετική ή αρνητική) ή πρόσθετες πληροφορίες 4. Έλεγχος απάντησης (λογισμικό)

12 Μορφές και τρόποι χρήσης συμπεριφοριστικών λογισμικών
Τα συμπεριφοριστικά λογισμικά χρησιμοποιούνται για παροχή εποπτικής διδασκαλίας Σε ειδικές περιπτώσεις κατάρτισης στη χρήση συστημάτων ή εργαλείων για εμπέδωση χαμηλού επιπέδου γνώσεων και δεξιοτήτων για αξιολόγηση και προσωπική εργασία των μαθητών στην προσχολική και την πρώτη σχολική ηλικία στην ειδική αγωγή

13 Γνωστικές Θεωρίες Γνωστικές Θεωρίες Γνωστική Επιστήμη Εποικοδομισμός
Κοινωνικός Εποικοδομισμός

14 Γνωστική Επιστήμη Γνωστική Ψυχολογία:
Ο νους είναι ένα σύστημα που οικοδομεί και χειρίζεται σύμβολα (αναπαραστάσεις). Το γνωστικό σύστημα αποτελείται από έννοιες, οι οποίες είναι οργανωμένες σε ευρύτερες εννοιολογικές δομές Μάθηση: τροποποίηση των γνώσεων Συνεπώς η μάθηση εξαρτάται άμεσα από τις προϋπάρχουσες γνώσεις Η μάθηση είναι ενεργή ατομική διαδικασία οικοδόμησης νοήματος μέσω εμπειριών Η Γνωστική (ή Γνωσιακή) Επιστήμη συνιστά μια εναλλακτική θεωρητική προβληματική στο συμπεριφοριστικό μοντέλο μάθησης. Στη γνωστική επιστήμη μάθηση είναι η μελέτη του τρόπου με τον οποίο αλλάζουν οι συμβολικές αναπαραστάσεις και διαδικασίες και του τρόπου με τον οποίο αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν την ανθρώπινη συμπεριφορά.

15 Γνωστική Επιστήμη Μυαλό = Υπολογιστής ;
Βασικό μοντέλο της ΓΕ: Θεωρία επεξεργασίας της πληροφορίας (Information processing) Μοντέλο ανθρώπινης σκέψης Μοντέλο υπολογιστή Αισθήσεις Μονάδες εισόδου Βασικό μοντέλο: Θεωρία επεξεργασίας της πληροφορίας (Information processing) Το γνωστικό σύστημα λειτουργεί ως σύστημα επεξεργασίας της πληροφορίας Η σκέψη του υποκειμένου μέσο επεξεργασίας της πληροφορίας Ο Υπολογιστής είναι το τεχνολογικό αντίστοιχο του εγκεφάλου Βασική εφαρμογή: Τεχνητή Νοημοσύνη Κεντρική μονάδα επεξεργασίας Βραχυπρόθεσμη μνήμη Μακροπρόθεσμη μνήμη Σκληρός δίσκος

16 Το γνωστικό σύστημα ως σύστημα επεξεργασίας της πληροφορίας
Το γνωστικό σύστημα (ο ανθρώπινος νους) δημιουργεί αναπαραστάσεις της πληροφοριακής ροής και κάνει την επεξεργασία της. Το γνωστικό σύστημα δημιουργεί αναπαραστάσεις (representations) της πληροφοριακής ροής και κάνει την επεξεργασία της. Η επεξεργασία της πληροφορίας στο πλαίσιο αυτό νοείται ως υπολογισμός, χειρισμός δηλαδή συμβόλων. Οι γνωστικές διεργασίες συνιστούν επεξεργασίες των οποίων τα αποτελέσματα αποτελούν εισόδους για άλλες επεξεργασίες. Κάθε γνωστική διεργασία συνίσταται από αναπαραστάσεις και από επεξεργασίες

17 Δύο κατηγορίες γνώσεων (επεξεργασία της πληροφορίας)
Δηλωτικές γνώσεις: αφορούν το περιεχόμενο Συνίστανται από γεγονότα και ορισμούς που ξέρουμε ή επεξηγήσεις που δίνουμε (το τι). Διαδικασιακές γνώσεις: χαρακτηρίζουν τις νοητικές ή πραξιακές τεχνικές που ξέρουμε να εφαρμόζουμε (το πώς) Δύο είναι οι βασικές κατηγορίες γνώσεων: οι δηλωτικές γνώσεις (declarative knowledge), που αφορούν το περιεχόμενο και συνίστανται από τα γεγονότα και τους ορισμούς που ξέρουμε ή τις επεξηγήσεις που δίνουμε (το τι). οι διαδικασιακές γνώσεις (procedural knowledge) που σχετίζονται με χαρακτηρίζουν τις νοητικές ή πραξιακές τεχνικές που ξέρουμε να εφαρμόζουμε (το πώς)

18 Μέθοδος διδασκαλίας στο πλαίσιο της Γνωστικής Επιστήμης
Μέθοδος διδασκαλίας στο πλαίσιο της Γνωστικής Επιστήμης Διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Διάκριση ανάμεσα σε αρχάριους και ειδικούς Χειρισμός δηλωτικών και διαδικαστικών γνώσεων, καθώς και μεταγνώσεων Μεταγνώση: η γνώση πάνω στη γνώση Αναζήτηση ευρετικών στρατηγικών Εννοιολογική αλλαγή: ποιοτική αλλαγή του συστήματος των αναπαραστάσεων, των σχημάτων και των νοητικών μοντέλων αυτών που μαθαίνουν Έμφαση στις διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων Ανάπτυξη στρατηγικών επίλυσης προβλημάτων και στην αναζήτηση ευρετικών κανόνων Δίνεται έμφαση στις διδακτικές στρατηγικές που ευνοούν την εννοιολογική αλλαγή, τη διαδικασία δηλαδή του μετασχηματισμού των νοητικών αναπαραστάσεων

19 Γνωστική Επιστήμη & ΤΠΕ
Εφαρμογές Τεχνητής Νοημοσύνης Έμπειρα Διδακτικά Συστήματα Αυτόματη μετάφραση Αναγνώριση φωνής (και εικόνων) Ρομποτική Δεν υπάρχουν εφαρμογές στην προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση

20 Εποικοδομισμός (1) Μάθηση: η τροποποίηση του προϋπαρχουσών γνώσεων
Στόχος της διδασκαλίας: η δημιουργία κατάλληλου και πλούσιου περιβάλλοντος με το οποίο αλληλεπιδρά ο μαθητής Βασικοί εκπρόσωποι Piaget Bruner Papert Ο εποικοδομισμός όπως και η γνωστική επιστήμη αντιλαμβάνονται τη μάθηση ως τη διαδικασία τροποποίησης των προϋπαρχουσών γνώσεων

21 Εποικοδομισμός (2) Η μάθηση είναι ατομική διαδικασία οικοδόμησης γνώσεων Το νόημα αποκτάται μέσω εμπειριών Το παιδί καταλαβαίνει τον κόσμο που το περιβάλλει μέσα από την αλληλεπίδρασή του με αυτόν Η μάθηση δεν είναι αποστήθιση εννοιών ή γεγονότων Το παιδί οικοδομεί με ατομικό και ενεργητικό τρόπο τις γνώσεις του για τον κόσμο Ένα πλούσιο σε αλληλεπιδράσεις περιβάλλον ευνοεί την ανάπτυξη της μάθησης Οι νέες γνώσεις χτίζονται πάνω στις υπάρχουσες γνώσεις Η μάθηση συνίσταται στην τροποποίηση των γνώσεων και εξαρτάται άμεσα από τις προϋπάρχουσες γνώσεις. Ενδιαφέρον στο εσωτερικό του γνωστικού συστήματος, και ειδικότερα στη δομή και τη λειτουργία του: η μάθηση συνιστά μια ενεργή ατομική διαδικασία οικοδόμησης νοήματος μέσω εμπειριών η μάθηση δεν είναι απομνημόνευση εννοιών, γεγονότων και καθολικών αληθειών

22 Εποικοδομισμός & ΤΠΕ οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των ΤΠΕ πρέπει
να υποστηρίζουν την οικοδόμηση της γνώσης (αναπαριστώντας τις ιδέες, την κατανόηση και τις αναπαραστάσεις των μαθητών), να επιτρέπουν διερευνήσεις (για πρόσβαση στην απαιτούμενη πληροφορία, για σύγκριση με άλλες προοπτικές και όψεις του κόσμου), να υποστηρίζουν τη μάθηση μέσω πράξης (προσομοιώνοντας πραγματικά προβλήματα και καταστάσεις) να αποτελούν νοητικούς συνεργάτες (υποστηρίζοντας την έκφραση και τη σύνδεση των γνώσεων).

23 Μέθοδοι διδασκαλίας στον εποικοδομισμό
Προϋπόθεση: η αλληλεπίδραση με το φυσικό περιβάλλον Η μάθηση λαμβάνει χώρα μέσα από δραστηριότητες διερεύνησης, ανακάλυψης, έρευνας & πειραματισμού Διαθεματικής προσέγγισης Επίλυσης προβλήματος Σε ένα εποικοδομιστικό πλαίσιο μάθησης η έμφαση δίνεται στην αλληλεπίδραση με το περιβάλλον Διερευνητικές δραστηριότητες Πλάνα εργασίας (project based learning) Επίλυση προβλήματος (problem solving) Διαθεματικές εργασίες – Έρευνες WebQuests: Δομημένες διερευνητικές δραστηριότητες βασισμένες στον Παγκόσμιο Ιστό

24 Κοινωνικός εποικοδομισμός
Από το ατομικό στο κοινωνικό Η οικοδόμηση των γνώσεων λαμβάνει χώρα σε κοινωνικό επίπεδο Η γνώση (και ειδικά η επιστημονική γνώση) οικοδομείται αφενός διαμέσου συζητήσεων ανάμεσα σε άτομα ή ομάδες που εμπερικλείουν τη δημιουργία και κατανόηση της επικοινωνίας και αφετέρου την από κοινού υλοποίηση δραστηριοτήτων Τις επιστημονικές γνώσεις δεν τις μαθαίνουμε μόνοι μας: κάποιος πρέπει να μας τις διδάξει !

25 Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες
Κοινωνικός Εποικοδομισμός Πολιτισμική-Ιστορική Ψυχολογία Θεωρία της Δραστηριότητας Πλαισιωμένη μάθηση Η γνώση γενικότερα και η επιστημονική γνώση ειδικότερα οικοδομείται σε κοινωνικό επίπεδο. Ο εποικοδομισμός διακρίνεται από τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες για τη μάθηση Η μάθηση, στο πλαίσιο των θεωριών αυτών, είναι ένα ιστορικό, κοινωνικό και πολιτιστικό φαινόμενο Λαμβάνει χώρα σε ένα πλούσιο περιβάλλον από κοινωνικές αλληλεπιδράσεις

26 Κοινωνικοπολιτισμικές Θεωρίες: γενικές αρχές
Κοινωνική φύση της μάθησης Η μάθηση λαμβάνει χώρα μέσα στο κοινωνικό σύνολο Η γνώση οικοδομείται σε συνεργατικά πλαίσια Η σημασία της κοινωνικής αλληλεπίδρασης Ο ρόλος του εκπαιδευτικού και του σχολείου Σχέση ανάμεσα στο ατομικό και το κοινωνικό Από το ατομικό στο κοινωνικό: Κοινωνικός εποικοδομισμός Από το κοινωνικό στο ατομικό: Κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση Η γνώση γενικότερα και η επιστημονική γνώση ειδικότερα οικοδομείται σε κοινωνικό επίπεδο. Ο εποικοδομισμός διακρίνεται από τις κοινωνικοπολιτισμικές θεωρίες για τη μάθηση Η μάθηση, στο πλαίσιο των θεωριών αυτών, είναι ένα ιστορικό, κοινωνικό και πολιτιστικό φαινόμενο Λαμβάνει χώρα σε ένα πλούσιο περιβάλλον από κοινωνικές αλληλεπιδράσεις

27 Σοβιετική Σχολή Ψυχολογίας
Από το κοινωνικό στο ατομικό Μάθηση: εσωτερίκευση εννοιών και γνώσεων που υπάρχουν στην κοινωνία Το άτομο που συμμετέχει σε ένα κοινωνικό σύστημα επηρεάζεται από την κουλτούρα αυτού του συστήματος Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για επικοινωνία (κυρίως η γλώσσα) διαμορφώνουν τη γνωστικότητά του και συνιστούν πηγή της μάθησης και της εξέλιξής του Βασικοί εκπρόσωποι Από το κοινωνικό στο ατομικό Μάθηση: εσωτερίκευση εννοιών και γνώσεων που υπάρχουν στην κοινωνία Όταν ένα άτομο συμμετέχει σε ένα κοινωνικό σύστημα, η κουλτούρα αυτού του συστήματος και τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για επικοινωνία (κυρίως η γλώσσα) διαμορφώνουν τη γνωστικότητά του και συνιστούν πηγή της μάθησης και της εξέλιξής του Vygotsky Leontiev Luria

28 Θεωρία του Vygotsky Κάποιες βασικές έννοιες
Χρήση φυσικών και κυρίως συμβολικών εργαλείων Ζώνη της εγγύτερης ανάπτυξης Αυτό που το παιδί δεν μπορεί να κάνει μόνο του αλλά το πετυχαίνει με τη βοήθεια του άλλου Σημασία της μεσολάβησης του ενήλικα και ειδικότερα του εκπαιδευτικού Πλαίσιο στηρίγματος

29 Θεωρία της Δραστηριότητας
Μονάδα ανάλυσης είναι η δραστηριότητα στοιχειώδης μορφή: το υποκείμενο, το αντικείμενο (που είναι ο προς επίτευξη στόχος της δραστηριότητας), τις πράξεις και τις λειτουργίες. Το υποκείμενο είναι ένα άτομο ή μια ομάδα το οποίο απασχολείται με τη δραστηριότητα. Η ανθρώπινη δραστηριότητα γίνεται με τη διαμεσολάβηση εργαλείων, εσωτερικών και εξωτερικών. Η διαμεσολάβηση γίνεται από αντικείμενα τα οποία ορίζουν και περιλαμβάνουν όργανα, σήματα, γλώσσες και τα οποία δημιουργούνται από τα άτομα για να ελέγξουν την συμπεριφορά τους.

30 Σύστημα Δραστηριότητας
Σύμφωνα με τον Εngeström ΕΡΓΑΛΕΙΑ (Η/Υ, Γλώσσα, Στυλό και Χαρτί, Πίνακας, κ.α.) ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΥποκειμενΟ (δάσκαλος ή μαθητής) ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΝΟΝΕΣ (Κανόνες επικοινωνίας, κανόνες τάξης, κ.α ) ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ (Δάσκαλοι, Μαθητές, Γονείς, κ.α.) ΚΑΤΑΜΕΡΙΣΜΟΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (Διεύθυνση, Διοίκηση, Διδασκαλία, κ.α.)

31 Μέθοδοι διδασκαλίας στην κοινωνικοπολιτισμική προσέγγιση
Συνεργατική Μάθηση Μαθησιακή υποστήριξη (scaffolding) Εργασία σε ομάδες και από κοινού επίλυση προβλημάτων Κοινότητες Μάθησης Κοινότητες Πρακτικής Συνεργατικά περιβάλλοντα μάθησης με υπολογιστές

32 Μαθησιακή υποστήριξη (scaffolding)
Καθοδήγηση Περίγραμμα μαθημάτων Ανάθεση δραστηριοτήτων - εργασιών Ερμηνεία-εξήγηση δύσκολων εννοιών και αποριών Οδηγίες χρήσης του εκπαιδευτικού υλικού Οδηγίες εργασίας (π.χ. trial and error) Διαμεσολάβηση Υποδείξεις, υπενθύμιση γνωστών Καθοδήγηση εργασίας, αυτορρύθμισης και συνεργασίας Ενίσχυση, ενθάρρυνση Υποχώρηση (Fading)

33 Δραστηριότητες με σχέδια εργασίας (projects)
Στόχος: η εμπλοκή των μαθητών στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη προϊόντων και δημιουργημάτων αντλώντας ερεθίσματα από την πραγματική ζωή Ολοκληρωμένη μάθηση Ανάπτυξη γνώσης με τρόπους που βασίζονται στη σύνδεση πληροφοριών με το περιεχόμενο Αυθεντικά προβλήματα Πρωτότυπα, ρεαλιστικά και σχετικά με τα ενδιαφέροντα των μαθητών Κατευθύνονται από το παραδοτέο προϊόν εργασίας και τη διαδικασία Ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες

34 Σύγχρονα περιβάλλοντα μάθησης
Η οικοδόμηση των γνώσεων από τα υποκείμενα που μαθαίνουν βασίζεται: στην ίδια τη δραστηριότητα του μαθητευόμενου ως αυτόνομου όντος που μαθαίνει μέσα από την πράξη. στην προσφορά ευνοϊκών για τη μάθηση καταστάσεων, την αναγκαιότητα δηλαδή της παιδαγωγικής και της διδακτικής. Στη διαμεσολάβηση του ενήλικα και στο ρόλο του κοινωνικού περιβάλλοντος, αυτό δηλαδή που το παιδί δεν μπορεί να κάνει μόνο του αλλά το πετυχαίνει με τη βοήθεια του άλλου. Στη χρήση γλωσσικών και συμβολικών μορφών για επικοινωνία και αναπαράσταση.

35 Σύγχρονα υπολογιστικά περιβάλλοντα μάθησης
Τα υπολογιστικά μαθησιακά περιβάλλοντα πρέπει να είναι σχεδιασμένα ώστε να διευκολύνουν ενεργητικές & συνεργατικές μαθησιακές διαδικασίες οφείλουν συνεπώς να βοηθούν τους μαθητές να κατανοούν και όχι να απομνημονεύουν, να προάγουν την αλλαγή των ιδεών τους και να γεφυρώνουν το χάσμα που υπάρχει μεταξύ των δραστηριοτήτων που λαμβάνουν χώρα στο σχολείο και αυτών που συνιστούν αυθεντικές πολιτισμικές δραστηριότητες.

36 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Πατρών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

37 Σημειωματα

38 Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου
Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0.

39 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Πατρών, Βασίλειος Κόμης. «Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών στη Διδασκαλία και τη Μάθηση: Συμπεριφοριστικές, εποικοδομιστικές, κοινωνιογνωστικές και κοινωνιοπολιτισμικές θεωρίες μάθησης και ΤΠΕ, Bασικές έννοιες». Έκδοση: 1.0. Πάτρα, 2015. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

40 Σημείωμα Αδειοδότησης
Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

41 Διατήρηση Σημειωμάτων
Οποιαδήποτε αναπαραγωγή ή διασκευή του υλικού θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει: το Σημείωμα Αναφοράς το Σημείωμα Αδειοδότησης τη δήλωση Διατήρησης Σημειωμάτων το Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων (εφόσον υπάρχει) μαζί με τους συνοδευόμενους υπερσυνδέσμους.

42 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων 1/2
Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Διαφάνεια 4 Εικόνα 1: Εικόνα 2: Εικόνα 3: Διαφάνεια 7: Εικόνα 1: Εικόνα 2: Εικόνα 3: Εικόνα 4: Διαφάνεια 15 Εικόνα 1:

43 Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων 2/2
Διαφάνεια 18 Εικόνα 1: Εικόνα 2: Διαφάνεια 25 Εικόνα 1: Εικόνα 2: Εικόνα 3: Εικόνες/Σχήματα/Διαγράμματα/Φωτογραφίες Οποιασδήποτε μορφής υλικό περιλαμβάνεται στο ανωτέρω έργο και δεν αναφέρεται σε ξεχωριστή πηγή αναφοράς, τότε αποτελεί πνευματική ιδιοκτησία του διδάσκοντα Καθηγητή, Βασίλη Κόμη.

44 Τέλος 2ης Ενότητας


Κατέβασμα ppt "Βασίλειος Κόμης ΤΕΕΑΠΗ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google