Εκπαιδευτικά Περιβάλλοντα διαδικτύου – Μαζικά Ελεύθερα διαδικτυακά μαθήματα
Βασικά στοιχεία για τα Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά μαθήματα MOOCs Massive Online Open Courses (MOOCs): Ανοιχτά μαθήματα, με μεγάλη συμμετοχή (χιλιάδες συμμετέχοντες), χρησιμοποιούν το διαδίκτυο, συνήθως δωρεάν ή με μικρό κόστος συμμετοχής (σε σύγκριση με τα αντίστοιχα μαθήματα σε Πανεπιστήμια Δύο κατηγορίες: cMOOCs – Connectivist ΜΟΟCs: ακολουθούν τις αρχές του Κοννεκτιβισμού (Connectivist Learning Siemens): Μάθηση ως διεργασία σχηματισμού και διάσχισης δικτύων γνώσης – αξιοποίηση εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης προώθηση της κουλτούρας της συμμετοχής, του μικρο-περιεχομένου (Microlearning)και της ανοικτότητας
Βασικά στοιχεία για τα Μαζικά Ελεύθερα Διαδικτυακά μαθήματα MOOCs Δύο κατηγορίες (συνέχεια) Τα xMOOCs (extended MOOCs): διανομή του μαθησιακού περιεχόμενου - αυτόνομη μάθηση, μετάδοση της Πληροφορίας αυτοαξιολόγηση ή την αξιολόγηση ομότιμων (δηλαδή μεταξύ των εκπαιδευομένων). Δύο υποκατηγορίες: μη-κερδοσκοπικού σκοπού εταιρικά.
Χαρακτηριστικά Μη τυπική εκπαίδευση: οργανωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος Φέρνουν σε επαφή άτομα που ενδιαφέρονται να μάθουν ή φοιτητές και έναν ή πολλούς – ειδικό σε κάποιο θέμα (καθηγητή) που έχει σαν στόχο τη διευκόλυνση της μαθησιακής διαδικασίας Δικτύωση και συνεργασία μεταξύ φοιτητών και μεταξύ φοιτητών και καθηγητών παρέχεται μέσω εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης Πρόσβαση στο διαδικτυακό υλικό, άλλους μαθησιακούς πόρους που είναι χρήσιμοι για το μάθημα και τις διαδικτυακές διαλέξεις είναι συνήθως ελεύθερη Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα, αμοιβές, επίσημη πιστοποίηση, ή εισαγωγικές εξετάσεις κ.λπ. -
Προπομποί OpenCourseWare (2001) MIT (τεχνολογικό Ινστιτούτο Μασαχουσέτης) στόχος: διάθεση υλικού από τα μαθήματα, μόνιμα ανοιχτό, με άδειες που επιτρέπουν τη χρήση, τροποποίηση και αναδιανομή του. Ανοιχτές Εκπαιδευτικές Πηγές (Open Educational Resources) – ανοιχτή και δωρεάν διάθεση εκπαιδευτικού υλικού Εμφάνιση των MOOCs το 2008 στο πανεπιστήμιο Manitoba του Καναδά Μεγάλη διάδοση από το 2012 και εξής
Λειτουργικά χαρακτηριστικά μίας πλατφόρμας MOOC Παροχή πολυμεσικού υλικού (Μαγνητοσκοπημένες ή ζωντανές διαλέξεις) Οι φοιτητές Παρακολουθήσουν τη διάλεξη Εκπονήσουν εργασίες Να απαντήσουν σε online διαγωνίσματα Να επικοινωνήσουν και να συνεργαστούν με άλλους φοιτητές Να βρουν φοιτητές που είναι από την ίδια χώρα ή πόλη και να επικοινωνήσουν ηλεκτρονικά μαζί τους Να έχουν πρόσβαση και χρήση άλλων εργαλείων σχετικών με το μάημα Σύστημα αξιολόγησης –πιστοποίησης φοιτητών
Coursera: Παράδειγμα Πλατφόρμας
edX - Παράδειγμα Πλατφόρμας
Πώς μοιάζει ένα Μαζικό Ελεύθερο Διαδικτυακό μάθημα- Ένα παράδειγμα από το edX
Δομή του μαθήματος
Διαλέξεις
Κοινωνική δικτύωση
Λίστα παρόχων MOOCs Stanford Online NPTEL Academic Earth Udemy Udacity FutureLearn OpenClassrooms OpenLearning Coursera edX Iversity (EE) One Month NovoEd Open2Study Master University (Ιταλία) *Ανοιχτά Ακαδημαϊκά μαθήματα: (http://www.opencourses.gr ) απευθύνονται σε όσους ενδιαφέρονται να παρακολουθήσουν μία διάλεξη, δεν υποστηρίζουν εξ αποστάσεως μάθηση, δεν προσφέρουν υποστήριξη από διδάσκοντες: 3598 μαθήματα από 25 ακαδημαϊκά ιδρύματα
Ανοιχτά ζητήματα
Πιστοποίηση Στην αρχή δεν υπήρχε παροχή πιστοποίησης Σταδιακή ένταξη της πιστοποίησης σε ορισμένα αν όχι όλα τα παρεχόμενα μαθήματα Κάποιος φοιτητής μπορεί να επιλέξει αν θέλει πιστοποίηση ή όχι Διαφοροποίηση των πιστοποιήσεων: Πλήρης πιστοποίηση (συνήθως με την καταβολή κάποιου αντιτίμου). Βεβαίωση ολοκλήρωσης μαθήματος. Πιστοποίηση δεξιότητας Ανάγκη διερεύνησης τρόπων πιστοποίησης και αξιολόγησης λόγω του τεράστιου όγκου χρηστών και μαθημάτων αλλά και της ευρείας διάδοσης των MOOCs
Πιστοποιήσεις στο edX
Τρόποι αξιολόγησης Αυτοματοποιημένα διαδικτυακά εργαλεία για απλού τύπου διαγωνίσματα με ερωτήσεις όπως οι ακόλουθες: Πολλαπλής επιλογής. Αντιστοίχισης. Σωστού / λάθους. Συμπλήρωσης κενού Πιο σύνθετη η αξιολόγηση σε μαθήματα που απαιτούν την υποβολή γραπτών εργασιών – Κυρίαρχες μέθοδοι: Αυτοματοποιημένη αξιολόγηση (Automated Essay Scoring (AES) και Calibrated Peer Review™ (CPR)) Αξιολόγηση από ομοτίμους Ανάλυση μάθησης (Learning analytics)
Εγκυρότητα αυτοματοποιημένης αξιολόγησης Σκεπτικισμός ως προς την αξία ή το όφελος της αυτοματοποιημένης αξιολόγησης Έρευνα σε 16000 γραπτές εργασίες γυμνασίου λυκείου: σύγκριση βαθμολόγησης από καθηγητές και υπολογιστές. Συμπέρασμα: το αυτόματο σύστημα αποδείχθηκε το ίδιο καλό όσο και οι καθηγητές Κριτική: Περιορισμένο πρότυπο ως προς το τι συνιστά καλή γραπτή εργασία Ευάλωτα σε επιτηδευμένους τρόπους συγγραφής μίας εργασίας
Εγκυρότητα αξιολόγησης από ομοτίμους Ευρεία χρήση σε MOOCs Βασικά προβλήματα: Αδαείς οδηγούν αδαείς (και ο αξιολογητής και ο αξιολογούμενος προσπαθούν να μάθουν το αντικείμενο, ο αξιολογητής δεν το γνωρίζει) Έλλειψη ενδιαφέροντος και συνέπειας για την παροχή εποικοδομητικής ανατροφοδότησης (και επειδή οι φοιτητές δεν γνωρίζονται μεταξύ τους) Δυσκολία κατανόησης των αξόνων αξιολόγησης ΩΣΤΟΣΟ: Η αξιολόγηση από ομοτίμους έχει μαθησιακή αξία υπό ορισμένες συνθήκες και με κατάλληλη υποστήριξη
Το ζήτημα της αντιγραφής Δυσκολία αντιμετώπισης (δεν είναι δεδομένο ότι ο φοιτητής που υποβάλει τις εργασίες είναι αυτός που έχει δηλώσει) Συνδέεται με ζητήματα χορήγησης πιστοποίησης Η απονομή πιστοποίησης πρέπει να πληροί τις εξής προϋποθέσεις: Εποπτευόμενη τελική εξέταση: α) εποπτευόμενη διαδικτυακή εξέταση β)εποπτευόμενη δια ζώσης αξιολόγηση Πιστοποίηση της ταυτότητας του εξεταζόμενου
Το πρόβλημα της εγκατάλειψης Μεγάλο ποσοστό εγκατάλειψης των μαθημάτων Σημαντικό ζήτημα οι κοινωνικές δεξιότητες και η αλληλεπίδραση με άλλους φοιτητές για την εμπλοκή και την ολοκλήρωση ενός μαθήματος Τεχνικές οργάνωσης και υποστήριξης του μαθήματος: π.χ. Αναβλητικότητα ως στοιχείο κακού προγραμματισμού και εγκατάλειψης ενός μαθήματος- διάθεση των διαλέξεων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα
Ομάδες μελέτης - Daphne Koller (TED)
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ MOOCs
Εκδημοκρατισμός της γνώσης – ζητήματα πρόσβασης Από την ομίλία της Daphne Koller στο TED 2012 https://www.ted.com/talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education
Εκδημοκρατισμός της γνώσης - Κόστος Από την ομίλία της Daphne Koller στο TED 2012
Εκδημοκρατισμός της γνώσης: Ευκαιρίες Από την ομίλία της Daphne Koller στο TED 2012 Αυτά τα ποσοστά δεν ισχύουν για φοιτητές που αποφοιτούν από κορυφαία Πανεπιστήμια
MOOCs και Μεγάλος όγκος δεδομένων Big Data and Data analytics Καταγράφονται δεδομένα από τη δραστηριότητα των χρηστών (συζητήσεις, χρόνος παρακολούθησης μίας διάλεξης, διάρκεια παραμονής στην πλατφόρμα κλπ) Κατηγοριοποίηση της απόδοσης του χρήστη Προτείνονται εξατομικευμένες δραστηριότητες – δημιουργούνται μαθησιακά μονοπάτια. Ανάλυση στρατηγικών μάθησης και προώθηση αποτελεσματικών στρατηγικών Καταγραφή παρανοήσεων των φοιτητών Χρήση βιομετρικών δεδομένων
Εντοπισμός παρανοήσεων και καταγραφή δεδομένων 2000 λάθος απαντήσεις Από την ομiλία της Daphne Koller στο TED 2012 2 φοιτητές στους 100 την ίδια λάθος απάντηση δεν θα την προσέχαμε
ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΜΑΘΗΣΗΣ
Ηλεκτρονική μάθηση Ομοιότητες με τα Moocs αλλά παρακολουθούν μικρές ομάδες ατόμων Οι φοιτητές αλληλεπιδρούν όλοι με τον διδάσκοντα Έχουν συγκεκριμένες εργασίες που πρέπει να παραδώσουν Στο τέλος παίρνουν μία βεβαίωση που αντιστοιχεί σε συγκεκριμένες διδακτικές μονάδες- εργασιακά δικαιώματα
Μεικτή μάθηση Συνδυάζει στοιχεία της ηλεκτρονικής μάθησης (παροχή του υλικού ηλεκτρονικά) με την διαπροσωπική επαφή και επικοινωνία Π.χ. Οι μαθητές επικοινωνούν μεταξύ τους και με το διδάσκοντα και ηλεκτρονικά από το ένα μάθημα στο άλλο για να κάνουν μία εργασία ή μία άσκηση
Αντεστραμμένη τάξη (Flipped classroom) Παράδοση του περιεχομένου με τη μορφή μικρών βίντεο στο σπίτι Μεταφέρει τις ασκήσεις (homework) στην τάξη Η βασική ιδέα: Online instruction at home frees class time for learning Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Khan Academy
Λίστα μαθημάτων του Khan Academy
Λίστα μαθημάτων του Ψηφιακού Σχολείου
Σύνοψη Ανάλυση των χαρακτηριστικών των Μαζικών Ελεύθερων Διαδικτυακών Μαθημάτων – MOOCs Παραδείγματα Ανοιχτά ζητήματα: πιστοποίηση, αξιολόγηση, εγκατάλειψη Πρόσθετη αξία – ανάλυση μάθησης Άλλες μορφές διαδικτυακής μάθησης: ηλεκτρονική μάθηση, μεικτή μάθηση, αντεστραμμένη τάξη