Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών Θεματική Ενότητα 3: Αναπτύσσοντας ένα θετικό και χωρίς αποκλεισμούς κλίμα μάθησης της φυσικής κατάστασης Καλωσόρισμα συμμετεχόντων. Σύντομη εισαγωγή στο Σχέδιο Μαθήματος 3 (2’)
Περιεχόμενα Θεματικής Ενότητας: Στόχοι Κατανομή χρόνου Βασικά ερωτήματα Στόχοι συνεδρίας Χρήσιμη βιβλιογραφία Αξιολόγηση
1. Στόχοι Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος. Ενασχόληση με κριτική αξιολόγηση βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων. Αναλύστε πως η έρευνα και η ψυχολογική θεωρία μεταφράζονται σε αποτελεσματική πρακτική στα σχολεία. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (2’)
1. Στόχοι Εξετάστε κριτικά πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συμβάλουν στη μάθηση των παιδιών. Ασχοληθείτε κριτικά με την τρέχουσα θεματική ενότητα και τη σχετική με το αντικείμενο έρευνα. Αναπτύξτε μία σύγχρονη και κριτική άποψη του κλίματος παρακίνησης στη Φυσική Αγωγή και σε άλλα σχολικά μαθήματα. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (2’)
3. Βασικά Ερωτήματα α) Ποιες είναι οι βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις σχετικά με την ανάπτυξη ενός θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος; β) Πώς μπορούν αυτές οι θεωρητικές προσεγγίσεις να μεταφραστούν σε πράξη; γ) Ποιες στρατηγικές μπορεί να εφαρμόσει ο εκπαιδευτικός για να αναπτύξει ένα θετικό και χωρίς αποκλεισμούς κλίμα; Παρουσιάστε τα βασικά ερωτήματα που θα απαντηθούν σ’ αυτό το σχέδιο μαθήματος (2’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ – 1 Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 1 (2’)
4. Συνεδρία 3.1. Στόχοι Εξοικείωση με βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις στην ανάπτυξη θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος. Ενασχόληση με κριτική αξιολόγηση βασικών θεωρητικών προσεγγίσεων. Αναπτύξτε μία σύγχρονη και κριτική άποψη του κλίματος παρακίνησης στο σχολείο. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (3’)
Θεωρία του αυτο-προσδιορισμού Αυτο-προσδιορισμός: Η δυνατότητα του ατόμου να είναι ελεύθερο να κάνει τις δικές του επιλογές. Δώστε τον ορισμό του αυτο-προσδιορισμού. Συζητείστε τη σημασία του αυτο-προσδιορισμού. Συζητήστε παραδείγματα από το χώρο εργασίας, τις διαπροσωπικές σχέσεις, την αναψυχή κ.λ.π. Τονίστε τη σημασία του αυτο-προσδιορισμού στην εκπαίδευση (5’)
Τύποι των κινήτρων Εσωτερικά κίνητρα Εξωτερικά κίνητρα Απολαμβάνω το μάθημα Εξωτερικά κίνητρα Για να μην πάρω απουσία Έλλειψη κινήτρων Δεν με ενδιαφέρει καθόλου το μάθημα Δώστε ορισμούς για τα είδη κινήτρων. Συζητήστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικά είδη κινήτρων και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι τα εσωτερικά κίνητρα είναι το πιο προσαρμοστικό είδος κινήτρων (8’)
Βασικές ψυχολογικές ανάγκες Αυτονομία Να έχω επιλογές Ικανότητα Να είμαι καλός σε αυτό που κάνω Συναναστροφή Να είμαι αποδεκτός και να έχω φίλους Δώστε τους ορισμούς για τις βασικές ψυχολογικές ανάγκες. Συζητήστε αν είναι σημαντικές στην ανθρώπινη λειτουργία. Συζητείστε αν είναι σημαντικές στην εκπαίδευση. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι είναι σημαντικό να ικανοποιούνται οι τρεις ψυχολογικές ανάγκες (8’)
Λειτουργία των κινήτρων Κλίμα κινήτρων Κίνητρα Εσωτερικά Εξωτερικά Έλλειψη Συνέπειες Γνωστικές Συναισθηματικές Συμπεριφορικές Παρουσιάστε τη διαδικασία των κινήτρων. Η συμπεριφορά του εκπαιδευτικού (κλίμα κινήτρων) θα διαμορφώσει τα κίνητρα του μαθητή μέσω της ικανοποίησης (ή της ματαίωσης) των βασικών ψυχολογικών αναγκών. Τα κίνητρα με τη σειρά τους θα οδηγήσουν σε γνωστικές, συναισθηματικές και συμπεριφορικές συνέπειες από τη συμμετοχή στο μάθημα. Συζητείστε πώς οι διαφορετικές συμπεριφορές του εκπαιδευτικού θα επηρεάσουν αυτή τη διαδικασία (10’) Βασικές ψυχολογικές ανάγκες Βασικές ψυχολογικές ανάγκες
Θεωρία προσανατολισμών επίτευξης Προσανατολισμός στο έργο Ενασχόληση με μια δραστηριότητα για τη μάθηση και τη βελτίωση των ικανοτήτων Προσανατολισμός στον εαυτό Ενασχόληση με μια δραστηριότητα για την επίδειξη ικανότητας και υπεροχής έναντι των άλλων Δώστε τους ορισμούς των προσανατολισμών επίτευξης. Συζητείστε παραδείγματα μαθητών με διαφορετικούς προσανατολισμούς επίτευξης και τον τρόπο που συμπεριφέρονται κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Καταλήξτε στο συμπέρασμα ότι ο προσανατολισμός στο έργο είναι ο πιο προσαρμοστικός προσανατολισμός επίτευξης (8’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 2 Πρακτικές εφαρμογές της θεωρίας Σύντομη εισαγωγή στη συνεδρία 2 (2’)
5. Συνεδρία 3.2. Στόχοι Αναλύστε πώς η έρευνα και η ψυχολογική θεωρία μεταφράζονται σε αποτελεσματική πρακτική στα σχολεία. Εξετάστε κριτικά πώς οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συμβάλουν στη μάθηση των παιδιών. Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Ρωτήστε αν υπάρχει άλλος σημαντικός στόχος προς συζήτηση (3’)
Χαρακτηριστικά υποστηρικτικού περιβάλλοντος TASK ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ AUTHORITY ΠΑΡΟΧΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑΣ RECOGNITION ΠΑΡΟΧΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ GROUPING ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ EVALUATION ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ TIME ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ Προβληματιστείτε με το κλίμα κινήτρων (συνεδρία 1) και παρουσιάστε τις διαστάσεις TARGET (3’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 3 Στρατηγικές που προωθούν θετικές ανταποκρίσεις κατά τη διάρκεια της εμπλοκής στο μάθημα Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 3 (2’)
6. Συνεδρία 3.3. Στόχοι Αναπτύξτε κατανόηση των στρατηγικών που χρησιμοποιούνται για την ανάπτυξη ενός θετικού και χωρίς αποκλεισμούς κλίματος Προβληματιστείτε σχετικά με τη διδακτική προσέγγιση των εκπαιδευόμενων Καθιερώστε μια σειρά από πρακτικές κατευθυντήριες γραμμές για αποτελεσματική διδασκαλία Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Τονίστε τη σημασία τους στη διδασκαλία (3’)
Στρατηγικές ενίσχυσης του κλίματος αυτονομίας 1. Αυξήστε το χρόνο επαφής Χρόνος για συζήτηση με τους μαθητές/τριες για το μάθημα 2. Ρωτήστε τους μαθητές τί θέλουν να κάνουν Επιλογή δραστηριότητας. Επιλογή σειράς των ασκήσεων Επιλογή προθέρμανσης Ποιος θα δείξει την άσκηση Ποιος θα χωριστεί για το παιχνίδι Παρουσιάστε τις στρατηγικές ενίσχυσης της αυτονομίας και συζητείστε παραδείγματα εφαρμογής στο μάθημα (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 1. Ο εκπαιδευτικός κυριαρχεί κατά την αλληλεπίδραση του με τους μαθητές/τριες Μιλάει περισσότερο και δεν ακούει τους μαθητές/τριες Συμμετέχει στις ασκήσεις/παιχνίδια και τα μονοπωλεί 2. Επίλυση προβλημάτων Ο εκπαιδευτικός επιδεικνύει τις σωστές λύσεις, χωρίς να αφήσει χρόνο στο μαθητή/τρια να δοκιμάσει Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Πρακτικές μείωσης του κλίματος αυτονομίας 5. Χρήση οδηγιών που δηλώνουν υποχρέωση Συχνή χρήση οδηγιών που υπενθυμίζουν στους μαθητές/τριες τις υποχρεώσεις τους (π.χ. το μάθημα είναι υποχρεωτικό αλλιώς παίρνεις απουσία, είσαι υποχρεωμένος/η να φοράς φόρμα, κλπ) Φράσεις όπως «Η άσκηση γίνεται σωστά μόνο με αυτόν τον τρόπο» 6. Χρήση υποβολιμαίων ερωτήσεων Π.χ. Γιατί δεν μας δείχνεις εσύ πως γίνεται; Μπορείς να το κάνεις όπως το έδειξα; Παρουσιάστε τις στρατηγικές μείωσης της αυτονομίας, συζητείστε παραδείγματα του τρόπου με τον οποίο εφαρμόζονται στο μάθημα και πώς μπορούν να αποφευχθούν (8’)
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 3 ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 4 Χρησιμοποιώντας μικροδιδασκαλία για την επίδειξη της κατανόησης του διδακτικού υλικού Σύντομη εισαγωγή στη Συνεδρία 4 (2’)
6. Συνεδρία 3.4. Στόχοι Εξασκηθείτε στο υλικό της θεματικής ενότητας Προβληματιστείτε σχετικά με τη δική σας και τη διδασκαλία των άλλων Λάβετε ανατροφοδότηση για τη δική σας διδασκαλία Βελτιώστε τις διδακτικές δεξιότητες Παρουσιάστε τους στόχους της συνεδρίας. Τονίστε τη σημασία αυτών των στόχων στη διδασκαλία (3’)
Μικροδιδασκαλία Η Μικροδιδασκαλία είναι μια τεχνική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σύμφωνα με την οποία ο δάσκαλος εκτελεί ένα μέρος μιας συνεδρίας διδασκαλίας, προκειμένου να πάρει εποικοδομητική ανατροφοδότηση από τους συναδέλφους ή/και τους μαθητές σχετικά με το περιεχόμενο στο οποίο έχει εργαστεί και τι βελτιώσεις μπορούν να γίνουν στη τεχνική της διδασκαλίας του. Παρέχετε τον ορισμό της μικροδιδασκαλίας και εξηγήστε τη διαδικασία (7’)