Αρβανίτη Ευγενία, ΤΕΕΑΠΗ, Πανεπιστήμιο Πατρών earvanitis@aegean.gr Πολυπολιτισμικότητα και σχεδιασμοί μάθησης Β’ έτος: 1. Εισαγωγικά στο μάθημα Αρβανίτη Ευγενία, ΤΕΕΑΠΗ, Πανεπιστήμιο Πατρών earvanitis@aegean.gr 11/6/2017
Δραστηριότητα - funds of knowledge Παρουσίαση μελών ομάδας – Κοινωνιογλωσσικό προφίλ το πολύ σε 1 παράγραφο που θα περιέχει: Μητρικές γλώσσες Οικογενειακές αξίες και πολιτισμικές παραδόσεις Ανατροφή παιδιών Φίλοι και οικογένεια –επισκέψεις, συνήθειες κοινωνικοποίησης Οικογενειακές έξοδοι Οικιακές δραστηριότητες –καθαριότητα Εκπαιδευτικές δραστηριότητες TV Οικογενειακές επαγγελματικές ασχολίες Επιστημονικές γνώσεις Συζήτηση για να αναδειχθεί η διαφοροποίηση που υπάρχει στην ομάδα. 11/6/2017
Στόχοι μαθήματος Η πρακτική εφαρμογή εργαλείων διαχείρισης της διαφορετικότητας στο σχολείο. Αυτό αναφέρεται κυρίως: στην κατανόηση της πολυπολιτισμικής «οικολογίας» της ελληνικής τάξης μέσα από ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις μεταναστευτικών ομάδων στην εμπέδωση της μεθοδολογίας και των εργαλείων συλλογής ιστοριών ζωής στην κατανόηση του ρόλου του εκπαιδευτικού ως σχεδιαστή της παιδαγωγικής εμπειρίας στην απόκτηση της απαραίτητης παιδαγωγικής τεχνογνωσίας για το σχεδιασμό διδακτικών ενοτήτων σε ηλεκτρονικά περιβάλλοντα με στόχο τη διαχείριση της διαφορετικότητας. 11/6/2017
Προαπαιτούμενα Βασικές γνώσεις Υπολογιστών (ψηφιακών μέσων κοινωνικής δικτύωσης) και παιδαγωγικής. 11/6/2017
Περιγραφή θεωρητικό και πρακτικό μάθημα που: αναλύει τις κοινωνικές και πολιτισμικές διαδικασίες ένταξης των μεταναστών στην ελληνική κοινωνία. χαρτογραφεί την πολιτισμική διαφορετικότητα στο ελληνικό σχολείο μέσα από μεταναστευτικές αφηγήσεις ζωής και την ανάδειξη της σημασίας των χαρακτηριστικών του βιόκοσμου (εμπειρίες, ταυτότητα, προδιαθέσεις, δίκτυα, αξίες, κατευθύνσεις για το νέο). Οι φοιτητές/τριες γίνονται ερευνητές και ανακαλύπτουν την δύναμη της αφήγησης, του διαλόγου και του αναστοχασμού στην πορεία αυτοκαθορισμού της εθνοπολιτισμικής ταυτότητας μαθητών και γονιών. Συνθέτουν έτσι το εθνοπολιτισμικό προφίλ μιας πολυπολιτισμικής τάξης με στόχο την μεγαλύτερη εμπλοκή των μετόχων της σχολικής κοινότητας για διαπολιτισμική δράση, ανταλλαγή και επικοινωνία. σχεδιάζουν αντιρατσιστικές καμπάνιες με στόχο την ανάδειξη της διαφορετικότητας στη διαδικασία της μάθησης (αξιοποίηση της μάθησης μέσω σχεδιασμού). 11/6/2017
ΥΛΗ 1. από το βιβλίο της Νέας Μάθησης τα ακόλουθα κεφάλαια: 7ο, 8ο και 10ο 2. Το άρθρο μου για τα αναλυτικά προγράμματα και αναστοχαστική νεωτερικότητα: μια διαπολιτισμική προσέγγιση που είναι στο e-class. 3. το άρθρο του Γ. Τσιώλη για τη βιογραφική μέθοδο στο e-class και το βιβλίο του ιδίου Τσιώλης Γ. 2006. Ιστορίες ζωής και βιογραφικές αφηγήσεις. Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα. (τα κεφάλαια 7ο, και από το 11ο μέχρι και το 14ο) 11/6/2017
Συγγράμματα Διαφοροποίηση της διδασκαλίας και της μάθησης, Μαίρη Κουτσελίνη & Ιωάννη Πυργιωτάκης Πολυγραμματισμοί: Αξιοποίηση γελοιογραφιών στη διδασκαλία της Νεοελληνικής Γλώσσας - Σοφιάννα Παξιμαδάκη 11/6/2017
Οδηγός Μελέτης Αρβανίτη, E. (Επιμ) 2006. Zacharias Vogiazopoulos. Bonegilla: Memories and Recollections of an Insider. Australian Greek Resource and Learning Centre, RMIT University, Μελβούρνη. Cummins, J. 1999. Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Gutenberg, Αθήνα. Kalantzis, Μ., Cope, Β. & Arvanitis, Ε. 2009. «Ο Εκπαιδευτικός ως Σχεδιαστής: Η Παιδαγωγική στην Εποχή των Νέων Ψηφιακών Μέσων», Πρακτικά ΙΓ΄ Διεθνούς Συνεδρίου της Παιδαγωγικής Εταιρείας: Αναλυτικά Προγράμματα και Σχολικά Εγχειρίδια: Ελληνική Πραγματικότητα και Διεθνής Εμπειρία, 20-22 Νοεμβρίου 2009, Γιάννενα. Κοίλιαρη, Α. 1997. Ξένος στην Ελλάδα. Μετανάστες, Γλώσσα και Κοινωνική Ένταξη - στάσεις της ελληνικής κοινωνίας απέναντι στους μετανάστες ομιλητές. Παρατηρητής, Αθήνα. Λαλιώτου, Ι. 2006. Διασχίζοντας τον Ατλαντικό. Η Ελληνική μετανάστευση στις ΗΠΑ κατά το πρώτο μισό του εικοστού αιώνα. Πόλις, Αθήνα. Τρουμπέτα, Σ. 2006. «Υβριδισμός: Εννοιολογικές περιπλανήσεις – πολιτικές συναινέσεις», Σύγχρονα Θέματα 92, (Αφιέρωμα: Σύγχρονες θεωρήσεις του μεταναστευτικού φαινομένου), σ. 57-64. Παπαγεωργίου, Β., 2011, Από την Αλβανία στην Ελλάδα: Τόπος και ταυτότητα, διαπολιτισμικότητα και ενσωμάτωση (μια ανθρωπολογική προσέγγιση της μεταναστευτικής εμπειρίας). Νήσος, Αθήνα. Πετρονώτη, Μ. 1998. Το πορτραίτο μιας διαπολιτισμικής σχέσης: Κρυσταλλώσεις, ρήγματα, ανασκευές. Πλέθρον, Unesco/ EKKE, Αθήνα. Συλλογικό. 2004. Ε φίλε! Εξομολογήσεις παιδιών που ζουν στην Ελλάδα ως μετανάστες, πρόσφυγες ή παλιννοστήσαντες. Κέδρος, Αθήνα. 11/6/2017
Διδακτική μέθοδος Η διδασκαλία γίνεται υπό μορφή σεμιναρίου. Η διδασκαλία γίνεται υπό μορφή σεμιναρίου. Προβλέπεται η άσκηση των φοιτητών α) στην καταγραφή μεταναστευτικών αφηγήσεων ζωής για τις συνηθισμένες προκαταλήψεις. β) στη διαμόρφωση του «κοινωνιογλωσσικού χάρτη» της σχολικής τάξης και γ) στο σχεδιασμό μιας διδακτικής παρέμβασης ή καμπάνιας για την αντιμετώπιση των προκατλήψεων. 11/6/2017
Αξιολόγηση σε συνεννόηση με τη διδάσκουσα προβλέπει … α) ATOMIKH: τελικές Γραπτές Εξετάσεις και κατάθεση μιας μεταναστευτικής αφήγησης ζωής για τις προκαταλήψεις που αντιμετώπισαν (1500 λέξεις). Χρήσιμο βιβλίο είναι του Τσιώλη ή β) ΟΜΑΔΙΚΗ- σε δυάδες: εξακρίβωση του κοινωνιογλωσσικού προφίλ των μαθητών (funds of Knowledge) και τον σχεδιασμό μιας διδακτικής παρέμβασης αξιοποιώντας την προσέγγιση «Μάθηση μέσω Σχεδιασμού». Χρήσιμα βιβλία είναι η Νέα Μάθηση & Οι πολυγραμματισμοί 11/6/2017
Δραστηριότητα Σε δυάδες προετοιμάστε μια λίστα με τις πιο συνηθισμένες προκαταλήψεις που αντιμετωπίζουν οι μετανάστες/ οι άλλοι. Ανατροφοδότηση στο πλαίσιο της ολομέλειας. 11/6/2017
Επιλογικά Ο εκπαιδευτικός είναι Σχεδιαστής/παραγωγός μάθησης Ερευνητής Καλλιεργεί ο ίδιος τα προσόντα που επιζητά στους μαθητές του Διαπολισμική ικανότητα Συνεργατικότητα Διαχείριση ρίσκου 11/6/2017