Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας Δείκτες Επιτυχίας και Δείκτες Επάρκειας Επιμόρφωση, Δεκέμβριος 2015 Επιθεώρηση Χημείας
Πρόγραμμα Συνάντησης Ενημέρωση για τους Δείκτες στην ολομέλεια (30 λεπτά) Εργασία σε ομάδες για τη συγγραφή Δεικτών (30 λεπτά) Παρουσίαση των Δεικτών που ετοίμασαν οι ομάδες στην ολομέλεια (30 λεπτά) Ενημέρωση και συζήτηση για θέματα που απασχολούν την ειδικότητα (30 λεπτά)
Προϋπάρχουσες γνώσεις Έχουμε ακούσει για: Αναλυτικά προγράμματα Ειδικούς Στόχους Δ. ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ Curicculum Syllabus Δ. ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ Περιεχόμενο Γενικούς Στόχους
Αναλυτικό Πρόγραμμα- Curicculum Ως προϊόν αποτελεί ένα κατ’ εξοχήν ιδεολογικό, πολιτικό και κοινωνιολογικό κείμενο, που περιλαμβάνει σε δομημένες ακολουθίες τη φιλοσοφία της εκπαίδευσης, τον σκοπό, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία και την αξιολόγηση. (Μ. Κουτσελίνη) Καταγράφει τους γενικούς και τους ειδικούς στόχους (για τη φιλοσοφία, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία…) από τους οποίους προκύπτουν όλα τα άλλα. π.χ.http://www.paideia.org.cy/upload/analytika_programmata_2010/0.siniptikaanalitikaprogrammata.pdf
Το Περιεχόμενο - Syllabus Το πρόγραμμα όπου καταγράφονται, υπό μορφή κατάστασης ή λίστας, μορφολογικά φαινόμενα που θα αποτελέσουν την «Ύλη» κάποιας τελικής αξιολόγησης των μαθητών. Δεν περιλαμβάνει ειδικούς στόχους, αλλά μόνο, ενδεχόμενα, τους γενικούς στόχους ή σκοπούς καθώς και τι διδακτέα ή εξεταστέα ύλη.
Στόχοι Γενικοί Στόχοι: Ορίζουν συνήθως τις επιμέρους δεξιότητες που αναμένεται να αναπτύξουν οι μαθητές. Μπορεί να αφορούν δεξιότητες σχετικές με το μαθητή και όχι με το συγκεκριμένο μάθημα. (π.χ. κριτική σκέψη, επικοινωνία, συνεργασία) Ειδικοί Στόχοι: Ορίζουν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια τις επιμέρους δεξιότητες. Επιδιώκεται να διατυπώνονται με μορφή παρατηρήσιμης συμπεριφοράς έτσι που να είναι εφικτός ο έλεγχος επίτευξης τους π.χ. Να διακρίνει τη διαφορά μεταξύ παρατήρησης και συμπεράσματος
Δείκτες Δείκτες Επάρκειας: Δίνουν με μεγαλύτερη σαφήνεια και λεπτομέρεια το περιεχόμενο, πράγμα που διευκολύνει τον εκπαιδευτικό στο να γνωρίζει τι θα πρέπει να διδάξει. Δείκτες Επιτυχίας: δίνουν με μεγαλύτερη σαφήνεια τους ειδικούς στόχους έτσι διευκολύνουν τον εκπαιδευτικό στο να εστιάσει σε αυτά που θέλει να επιτύχουν οι μαθητές του και που στο τέλος θα εξετάσει.
Δ. ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ μεγαλύτερη σαφήνεια Ας τα δούμε όλα μαζί = Αναλυτικά προγράμματα Curicculum = Περιεχόμενο Μεθοδολογία Syllabus Φιλοσοφία Δ. ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ μεγαλύτερη σαφήνεια Γενικούς Στόχους Γενικούς Στόχους Γενικούς Στόχους Ειδικούς Στόχους Ειδικούς Στόχους Δ. ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ μεγαλύτερη σαφήνεια
. Ορισμοί και διευκρινίσεις Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στα Μαθησιακά Αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να επιτύχει ο μαθητής, κατά τετράμηνο, τάξη ή συνδυασμό τάξεων και κατά επίπεδο εκπαίδευσης από την προδημοτική εκπαίδευση μέχρι και τη Γ’ Λυκείου. Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στο τι πρέπει να διδαχθεί ο μαθητής, για να επιτύχει τα αντίστοιχα καθορισμένα Μαθησιακά Αποτελέσματα.
Επομένως… Οι Δείκτες Επιτυχίας αναφέρονται στον μαθητή και τα επιτεύγματά του και εκφέρονται με αναφορά στον μαθητή: π.χ. Οι μαθητές: να αναγνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ ατόμου και ιόντος. να ανιχνεύουν στο εργαστήριο την παρουσία της ομάδας CH3CO- να κατατάσσουν τα μέταλλα Νa, Mg, Ca κατά σειρά αύξησης της δραστικότητάς τους, με βάση τις παρατηρήσεις τους από την αντίδραση των μετάλλων αυτών με το νερό. ΧΡΗΣΙΜΑ ΡΗΜΑΤΑ Δ. Επιτυχίας.docx
Οι Δείκτες Επάρκειας αναφέρονται στον εκπαιδευτικό και τα διδακτέα και εκφέρονται με ονοματικές προτάσεις: π.χ. Διάκριση του ατόμου από το μόριο Αναπαράσταση απλών μορίων με τη χρήση μοντέλων Διάκριση μορίων χημικού στοιχείου από μόρια χημικής ένωσης Αναπαράσταση μορίων με τη χρήση μοντέλων Δείκτες Επάρκειας -επιμορφωση.docx
Οι Δείκτες Επάρκειας Αναφέρονται σε όλα όσα πρέπει να διδάξουμε (Περιεχόμενο=Syllabus) ή και έπρεπε να γνωρίζει ο μαθητής για να επιτύχει τους Δείκτες Επιτυχίας. ΠΡΟΣΟΧΗ!! Δεν αναφέρονται στο ΠΩΣ θα διδαχθεί το αντικείμενο (μεθοδολογία). Δεν αναφέρονται στο περιεχόμενο κάποιου διδακτικού εγχειριδίου
Ας δοκιμάσουμε…. π.χ. Ιοντικός και ομοιοπολικός Δεσμός (Α΄Λυκείου) Αποφασίζουμε το περιεχόμενο που θα έχει η συγκεκριμένη ενότητα. π.χ. Ιοντικός και ομοιοπολικός Δεσμός (Α΄Λυκείου) Ομογενή και ετερογενή μίγματα (Β΄Γυμνασίου) 2. Γράφουμε τους Δείκτες Επιτυχίας έχοντας υπόψη ότι ο μαθητής εκτός από πληροφορίες θα πρέπει να κερδίσει δεξιότητες, αξίες και στάσεις ζωής. π.χ. Ο μαθητής να διακρίνει αν μια ένωση είναι ιοντική ή ομοιοπολική από το χημικό της τύπο Να αναφέρει πότε ένα μίγμα είναι ομογενές και πότε ετερογενές
3. Για κάθε Δείκτη Επιτυχίας γράφουμε ένα ή περισσότερους Δείκτες Επάρκειας. Γράφουμε δηλαδή αυτά που εμείς πρέπει να διδάξουμε. π.χ. Διαφορά στην ηλεκτρονική δομή μετάλλων/αμετάλλων Ιοντικός δεσμός μεταξύ μετάλλων και αμετάλλων Ομοιοπολικός δεσμός μεταξύ αμετάλλων Σύγκριση μιγμάτων από τη καθημερινή ζωή Παρατήρηση της διαφοράς/ομοιότητας μεταξύ των διαφόρων μιγμάτων Εντοπισμός των χαρακτηριστικών ενός ομογενούς μίγματος 4. Αν υπάρχουν γνώσεις που ο μαθητής πρέπει να έχει από προηγούμενα χρόνια; (Προϋπάρχουσες γνώσεις, Προαπαιτούμενα, Επανάληψη) π.χ. Γραφή της ηλεκτρονικής δομής των πρώτων 20 στοιχείων του Π.Π. Τι είναι μίγμα.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ (διάρκεια 30 λεπτά) ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΟΜΑΔΕΣ (διάρκεια 30 λεπτά) Ομάδες των 4 ατόμων Θέμα για ανάπτυξη Δεικτών Επάρκειας και Δεικτών Επιτυχίας- Διαλύματα Ένα μέλος από την κάθε ομάδα να έχει σε USB τους δείκτες έτοιμους για παρουσίαση
ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΔΙΔ. ΠΕΡ. ΤΙΤΛΟΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ: ΥΠΟΕΝΟΤΗΤΑ: Επανάληψη:
Σας Ευχαριστώ!