(Κίνα, Θιβέτ, Μογγολία, Ιαπωνία, Κορέα, Βιετνάμ) Μαχαγυάνα Βουδδισμός (Κίνα, Θιβέτ, Μογγολία, Ιαπωνία, Κορέα, Βιετνάμ)
Η διδασκαλία του περιέχεται στον Κινέζικο και Θιβετιανό κανόνα. Έχει κοινή αφετηρία με το Χιναγυάνα Βουδδισμό αλλά διαφοροποιήθηκε στην πορεία, κυρίως σε δυο θέματα:
Την αληθινή φύση της πραγματικότητας Την αληθινή φύση της πραγματικότητας. Κι εδώ όπως και στο Χιναγυάνα Βουδδισμό τα όντα δεν είναι πραγματικά. Για άλλο λόγο εδώ. Όχι επειδή είναι μεταβλητά και σύνθετα΄αλλά επειδή δεν υπάρχουν καθ΄εαυτά, επειδή στερούνται το δικό τους εαυτό. Κι αυτό γιατί το κάθε τι είναι ότι είναι μόνο σε αλληλεξάρτηση από τα άλλα όντα. Έτσι αυτά είναι «κενά» από δικό τους εαυτό.
Την κοσμολογία. Στο Χιναγυάνα Βουδδισμό ο Βούδδας είναι κάποιος όπως ο Σιντάρτα Γκαουτάμα που σε κάποια στιγμή φωτίστηκε, ενώ στο Μαχαγυάνα Βουδδισμό ο όρος Βούδδας εκφράζει μια υπερβατική πραγματικότητα, ένα απόλυτο, όμοιο με το Ινδουιστικό Μπράχμαν, απο το οποίο εκπορεύονται χιλιάδες κόσμοι και χιλιάδες εμφανίσεις τους.
Ένα ιδανικό του Μαχαγυάνα Βουδδισμού είναι οι Μποντισάτβες Ένα ιδανικό του Μαχαγυάνα Βουδδισμού είναι οι Μποντισάτβες. Αυτοί είναι όντα που κατάφεραν μετά από άπειρες ζωές να φτάσουν στη Νιρβάνα και να ενωθούν με το απόλυτο. Όμως για να σώσουν τους άλλους καθυστερούν αυτή την ένωση και παραμένουν σε κάποιο ουράνιο κόσμο. Έχουμε έτσι μια τριπλή σημασία του όρου Βούδδας, που είναι ο άνθρωπος που φωτίστηκε, η απόλυτη υπερβατική πραγματικότητα, και οι μποντισάτβες.
Ο Βουδδισμός για το μεγάλο πλήθος των πιστών είναι η θρησκεία της μεταθανάτιας ζωής. Οι πολλοί επιδιώκουν την αναγέννηση σ΄ έναν απ΄ τους κόσμους στους οποίους βρίσκονται οι γνωστοί Βούδδες και Μποντισάτβες.
Άγαλμα του Βούδα από τον Βουδιστικό ναό Χσι Λάι στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ. Στο στήθος του υπάρχει το σύμβολο της σβάστικας, το οποίο κατά την αρχαία κινεζική παράδοση συμβολίζει την ειρήνη, την αρμονία, την ισότητα και την ισορροπία.
Μποντισάτβα Κύριο χαρακτηριστικό της Σχολής Μαχαγιάνα είναι η ιδέα του Μποντισάτβα, που απαρνείται την Νιρβάνα μέχρι και το τελευταίο ον να βρει την φώτιση, ενώ στην Σχολή Χιναγιάνα η Θεραβάντα ανήκει απλά σε μια κατώτερη θέση στην ιεραρχία των Φωτισμένων Όντων. Αυτό σταδιακά οδήγησε σε μια ανάπτυξη ιδιαίτερη λατρείας αυτού της ιδεώδους οντότητας με αποτέλεσμα ο άνθρωπος να μπορεί να επικαλεστεί την βοήθεια αυτών των φωτισμένων όντων καθώς βέβαια και των υπόλοιπων Βουδικών οντοτήτων της παραδοσιακής λατρείας. Κυριότεροι Μποντισάτβα είναι ο Αβαλοκιτσεσβάρα της Ευσπλαχνίας, Μαντζούσρι κ.α. ενώ από του Βούδες οι πιο δημοφιλείς είναι ο Αμιτάγιους, Βαιροτσάνα, Αμιτάμπα κ.α.
Πέντε αγάλματα που αναπαριστάνουν Μποντισάτβα.
O Βούδας Νταϊμπούτσου (Buddha Daibutsu) στην Καμακούρα της Ιαπωνίας
Επίσης σε ιδιαίτερη θέση στο Βουδιστικό πάνθεο, βρίσκονται οι Βούδες των τεσσάρων κατευθύνσεων του χώρου, οι λεγόμενοι Τζίνας, μαζί με το Βούδα του Ζενίθ καθώς και τον λεγόμενο Βούδα του Μέλλοντος. Αυτές οι μορφές έχουν άμεση σχέση με τα πέντε στοιχεία της Ινδικής φιλοσοφίας (γη, νερό, αέρας, φωτιά και αιθέρας), ταυτίζονται συμβολικά με τα πέντε κυριότερα στάδια της πορείας του ιστορικού Βούδα και συνήθως ο κάθε ένας παριστάνεται με κάποια συγκεκριμένη τυπική ιερή χειρονομία (Μudra) εκφράζοντας συγκεκριμένες ιδιότητες.
Οι δέκα κυριότερες τυπικές ιερές χειρονομίες (Μudra)
Βουδισμός Σήμερα ο Βουδισμός έχει μια παράδοση 2.500 περίπου χρόνων και θεωρείται η τέταρτη μεγαλύτερη θρησκεία στον κόσμο με 350 εκατομμύρια οπαδούς. Είναι παρών σε όλο τον κόσμο και τις τελευταίες δεκαετίες αυξάνει ολοένα την επιρροή του στον λεγόμενο Δυτικό κόσμο, αλλά οι κύριες χώρες επιρροής του παραμένουν να είναι οι χώρες που πρωτοεμφανίστηκε, όπως Ινδία, Ταϊλάνδη, Κίνα, Μπουτάν, Ιαπωνία, Σρι Λάνκα, Ταϊβάν κ.λ.π..
Ο Βουδισμός παρόλο που φέρει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά μιας θρησκείας, κάποια στιγμή μετεξελίχθηκε σε μια φιλοσοφία που προσπάθησε να αντιληφθεί και ερμηνεύσει την ουσία των πραγμάτων αυτό που υπάρχει ουσιαστικά πίσω από τις εξωτερικές μορφές. Είναι ουσιαστικά μια φιλοσοφία και ένας ηθικός κώδικας ζωής που βασίζεται στην συμπόνια, την μη-βία και με σεβασμό σε κάθε μορφή ζωής και ίσως γι’ αυτό να είναι η μοναδική θρησκεία στον κόσμο που δεν προώθησε “ιερούς” πόλεμους
Ο Μοναχισμός στο Βουδισμό Βασικό ιδανικό και χαρακτηριστικό γνώρισμα. Ο ιδρυτής του ίδρυσε τη μοναχική αδελφότητα (Σάνγκα). Η μοναχική οργάνωση έδωσε στο Βουδισμό δυναμικότητα και αντοχή.
Ο αριθμός των μοναχών ήταν πάντα μεγάλος Ο αριθμός των μοναχών ήταν πάντα μεγάλος. Στο Θιβέτ υπήρξαν εποχές, κατά τις οποίες το ¼ του πληθυσμού ζούσε σε μοναστήρια.
Τα βασικά ιδανικά του βουδιστή μοναχού είναι: α) η φτώχεια, β) η απόλυτη εγκράτεια, η αποφυγή πρόκλησης βλάβης σε ζωντανό πλάσμα. Ο μοναχός ονομάζεται «μπίξου», δηλ. επαίτης, ζητιάνος. Οφείλει να ζει πολύ απλά, να μην κατέχει χρήματα και να επαιτεί κάθε μέρα την τροφή του. Η αγαμία θεωρείται βασικό χαρακτηριστικό της μοναχικής ζωής, αλλά στο Μαχαγυάνα Βουδισμό ο κανόνας αυτός δεν είναι αυστηρός.
Inle, Burma: Βουδιστές μοναχοί κάνουν βόλτα δίπλα σε παγόδες( οικοδομήματα θρησκευτικού χαρακτήρα, που είναι αφιερωμένα σε κάποια θεότητα) στη λίμνη Inle.
Οι μοναχές, οι «μπικκούνι» είναι υποχρεωμένες να υπακούουν στους μοναχούς.
βουδιστές μοναχοί
1Ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΣΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2013-14