Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ  1Ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ  1Ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ  1Ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

2 Πηγή πληροφοριών: ο κανόνας Πάλι (1ος π. Χ. αι
Πηγή πληροφοριών: ο κανόνας Πάλι (1ος π.Χ. αι.)→ μια συλλογή Γραφών στη γλώσσα  Πάλι, δημοτική της σανσκριτικής. β) π.Χ. γ) Γκαουτάμα: οικογενειακό όνομά του από τη βεδική παράδοση. Σιντάρτα: ιερατικό επίθετο Βούδας: ο Φωτισμένος. Όνομα που πήρε μόλις φωτίστηκε στο δέντρο «μπόντι».

3 Ο φωτισμός του Βούδα πρόκειται για είδος γνώσης, ότι αιτία του πόνου είναι η επιθυμία (Τάνχα), πράγμα που του αποκάλυψε ο Θεός της επιθυμίας, Μάρα. Διδασκαλία: κοινή με τον Ινδουισμό.

4 Σιντάρτα Γκαουτάμα Η λέξη «βουδισμός» προέρχεται από τη σανσκριτική λέξη «βούδας», που σημαίνει «ο αφυπνισμένος». Ο βουδισμός ή το ντάρμα του Βούδα (μπούντα-ντάρμα), είναι η αναγγελία, και ο δρόμος, προς την αφύπνιση των ανθρώπινων δυνατοτήτων.

5

6 Ο ιστορικός Βούδας, Σιντάρτα Γκαουτάμα, γεννήθηκε γύρω στα 560 π. Χ
Ο ιστορικός Βούδας, Σιντάρτα Γκαουτάμα, γεννήθηκε γύρω στα 560 π.Χ. στο Λούμπινι, στο σημερινό Νεπάλ. Μεγάλωσε ως πρίγκιπας της γενεαλογίας των Σάκυα και υπερείχε σε όλες τέχνες του λόγου. Όταν συνειδητοποίησε την αλήθεια της παροδικότητας  στην ηλικία των 29 ετών, εγκατέλειψε το βασίλειό του για να αναζητήσει την πνευματική κατανόηση.

7 Γλυπτό όρθιου Βούδα, στην περιοχή της αρχαίας, βορειοδυτικής ινδικής επαρχίας Γκαντάρα, στο σημερινό βόρειο Πακιστάν, 1ος αιώνας Κ.Χ., Μουσείο Γκιμέτ, Παρίσι.

8 Μετά από σπουδές έξι ετών κοντά σε πολλούς πνευματικούς δάσκαλους, ο Σιντάρτα συνειδητοποίησε ότι ούτε η υπερβολική κοσμική επιτυχία, ούτε ο ασκητισμός, θα μπορούσαν να τον οδηγήσουν στην πλήρη φώτιση. Έκατσε κάτω από το Δέντρο Μπόντι (της γνώσης) στις όχθες του ποταμού Γάγγη και ορκίστηκε να μην σηκωθεί από κει προτού να πραγματώσει τη φώτιση. Μέσω της πλήρους εξέτασης της φύσης του σώματος και του νου του, πέτυχε την τελική φώτιση.

9

10 Η ανακάλυψη του Βούδα, αυτή του αφυπνισμένου νου, δεν μπορεί να περιγραφεί επαρκώς ως μία θρησκεία, ένα φιλοσοφικό , ή ψυχολογικό πόνημα. Πιο καλά περιγράφεται ως ένας τρόπος ζωής.

11 Τα έμβια όντα και ο άνθρωπος βιώνουν την ύπαρξη ως πόνο, εξαιτίας της Σαμσάρα (= του αέναου κύκλου των μετενσαρκώσεων). β) Με τις συνεχείς μετενσαρκώσεις ο πόνος διαιωνίζεται. γ) Η λύση, που είναι το τέλος της Σαμσάρα, ονομάζεται Νιρβάνα.

12 Μετά το θάνατο, ή παρανιρβάνα, του Βούδα, αναπτύχθηκαν στην Ινδία πολλές σχολές του βουδισμού. Οι σχολές που διακρίθηκαν στα πρώτα χρόνια, αποκλήθηκαν χίναγιάνα ή το μικρό όχημα, δίνοντας βασική έμφαση στην αυτό-απελευθέρωση μέσω της ατομικής πειθαρχίας. Οι σχολές που διακρίθηκαν αργότερα, αποκλήθηκαν μάχαγιάνα ή το μεγάλο όχημα, κι έδωσαν μεγαλύτερη έμφαση στη δουλειά για την απελευθέρωση της κοινωνίας συνολικά. Και οι δύο σχολές διαδόθηκαν από την Ινδία σ' ολόκληρη την Ασία.

13 Η παράδοση που εγκαταστάθηκε στο Θιβέτ είναι ο βουδισμός της μάχαγιάνα
Η παράδοση που εγκαταστάθηκε στο Θιβέτ είναι ο βουδισμός της μάχαγιάνα. Είναι επίσης γνωστή ως βάτζραγιάνα ή το άφθαρτο όχημα, όνομα που αναφέρεται στις ιδιαίτερα δυνατές και άμεσες μεθόδους πραγμάτωσης που κατέχει.

14 Ο βουδιστικός ναός (στούπα) Boudnanath στην Κατμαντού

15 Οι τέσσερεις ευγενείς αλήθειες
(ή οι τέσσερεις αλήθειες των ευγενών[1]) (catvāri āryasatyāni, 'phags pa'i bden pa bzhi, ή cattāri ariyasaccāni) είναι μία από τις θεμελιωδέστερες βουδιστικές διδασκαλίες. Υπό την ευρεία έννοια αυτές οι τέσσερεις αλήθειες σχετίζονται με τη φύση, την προέλευση την απελευθέρωση και την ατραπό που οδηγεί στην απελευθέρωση από την οδύνη. Ταξινομούνται ανάμεσα στις αλήθειες που κατανόησε ο Γκαουτάμα Βούδας κατά τη διάρκεια της εμπειρίας της φώτισης[2].

16 Οι τέσσερεις ευγενείς αλήθειες εμφανίζονται συχνά στα Χειρόγραφα Πάλι τα αρχαιότερα βουδιστικά κείμενα.

17 Οι τέσσερεις ευγενείς αλήθειες επιγραμματικά
η οδύνη η αιτία της οδύνης η εξάλειψη της οδύνης η ατραπός που οδηγεί στην εξάλειψη της οδύνης. Η τελευταία εξ αυτών δεν είναι τίποτα άλλο παρά η οκταπλή ατραπός[5].

18 1η ευγενική αλήθεια Η ύπαρξη είναι πόνος. (επειδή τα πάντα ενώ δίνουν την εντύπωση ότι διαρκούν είναι φευγαλέα, κι ενώ δίνουν την εντύπωση ότι είναι συμπαγή, είναι σύνθετα από διάφορα στοιχεία.)

19 ΜΠΑΓΚΑΒΑΤ ΓΚΙΤΑ - "ΟΙ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΑΓΙΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ"
Ιδού η Άγια Αλήθεια για τον πόνο: Η γέννηση είναι πόνος, τα γηρατειά είναι πόνος, η αρρώστια είναι πόνος, ο θάνατος είναι πόνος, η ένωση με εκείνο που δεν αγαπάμε είναι πόνος, ο χωρισμός από εκείνο που αγαπάμε είναι πόνος, με λίγα λόγια, τα πέντε είδη των αντικειμένων της προσκόλλησης (δηλ. τα πέντε στοιχεία που αποτελούν το Εγώ: το σώμα, οι αισθήσεις, οι παραστάσεις, οι σχηματισμοί και η γνώση) είναι πόνος".

20 2η ευγενική αλήθεια Αιτία του πόνου είναι η επιθυμία (που δημιουργείται από την άγνοια του ανθρώπου που θεωρεί σαν αληθινά πράγματα που είναι ψεύτικα στην πραγματικότητα αφού είναι φευγαλέα και σύνθετα). Γνωρίζοντας κανείς την αλήθεια παύει να επιθυμεί, κι έτσι παύει να πράττει με τρόπο που παράγει κάρμα. Έτσι παύει να αναγεννάται. Αυτή η αλυσίδα αποτελεί βασικό μέρος του φωτισμούτου Βούδδα κατά τον κανόνα Πάλι.

21 Ιδού η Άγια Αλήθεια για την προέλευση του πόνου:
Είναι η δίψα της ύπαρξης που οδηγεί από αναγέννηση σε αναγέννηση, που συνοδεύεται από την απόλαυση και από τον φθόνο, που βρίσκει εδώ και εκεί την ευχαρίστησή της: η δίψα της απολαύσης, η δίψα της υπάρξης, η δίψα της μη-σταθερότητας".

22 3η ευγενική αλήθεια Η κατάπαυση του πόνου -νιρβάνα που σημαίνει σβήσιμο- γίνεται με την κατάσβεση της άγνοιας, της επιθυμίας, και της απέχθειας, και οδηγεί στην κατάπαυση των μετενσαρκώσεων. Τα τελευταία λόγια του Βούδδα ήταν: «δεν θα ξαναγεννηθώ πια».

23 "Ιδού η Άγια Αλήθεια για τον δρόμο που οδηγεί στον αφανισμό του πόνου, είναι ο ιερός δρόμος με τα οκτώ κλαδία που ονομάζονται: πίστη αγνή, θέληση αγνή, γλώσσα αγνή, πράξη αγνή, αγνά μέσα ζωής, εφαρμογή αγνή, μνήμη αγνή και λογισμός αγνός".

24 το «Νιρβάνα» .

25 Τίποτε στον κόσμο δεν είναι πραγματικό.
Αιτία επιθυμίας είναι η άγνοια. Η γνώση της αλήθειας οδηγεί σε παύση της επιθυμίας. Παύοντας να επιθυμώ (απάθεια) παύω να παράγω κάρμα. Παύοντας να παράγω κάρμα παύουν και οι μετενσαρκώσεις (=Νιρβάνα).

26 4η ευγενική αλήθεια Το μονοπάτι που οδηγεί στην κατάπαυση του πόνου αποτελείται από οκτώ στάδια που είναι γνωστά σαν «οκταπλό μονοπάτι»

27 H «Οκταπλή Οδός» και είναι οκτώ (8) στάδια, όπως στη Γιόγκα
σωστή ομιλία, σωστή συμπεριφορά, σωστός τρόπος ζωής, σωστή προσπάθεια. -          σωστή φροντίδα, σωστή γνώμη σωστή σκέψη, σωστή συγκέντρωση.                  Τα πρώτα αφορούν σε άρνηση ιδιοκτησίας, αποφυγή βλάβης εμβίων όντων κ.λ.π. Τα τελευταία αφορούν στο διαλογισμό = προσπάθεια γνώσης των πραγμάτων, όπως είναι πραγματικά (αληθινά), δηλαδή σύνθετα, μεταβαλλόμενα.

28 «οκταπλό μονοπάτι» Το μονοπάτι που οδηγεί στην απολύτρωση θα μπορούσαμε να πούμε πως μοιάζει με τα στάδια που υπάρχουν στην ινδουϊστική γιόγκα.  Τα πρώτα στάδια έχουν να κάνουν με το σεβασμό σε κάθε μορφή ζωής ,  για κάθε  ζωντανό πλάσμα και φυσικά στην αποφυγή οποιασδήποτε βλάβης. Γίνεται λοιπόν κατανοητό πως η διδασκαλία του βουδισμού μέσα απο τις «τέσσερις ευγενικές αλήθειες» έχει σα στόχο την αποκάλυψη του πόνου και τελικά την απολύτρωση.

29

30 Η οκταπλή ατραπός Το ιδανικό στο Χιναγυάνα Βουδδισμό είναι ο μοναχισμός. Οι λαϊκοί, που είναι ωστόσο ποσοτικά περισσότεροι, προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα καλό κάρμα που θα τους εξασφαλίσει μια καλή μετενσάρκωση.

31 Το ιδανικό του ΧΙΝΑΓΥΑΝΑ
Είναι ο Μοναχισμός, γιατί ο Μοναχός είναι γνώστης της αληθινής πραγματικότητας, ώστε να ελευθερωθεί (Νιρβάνα) από την ύπαρξη που είναι οδυνηρή. Ο λαϊκός μπορεί να ελπίζει σε μια καλύτερη μετενσάρκωση με συσσώρευση «καλού κάρμα»: α) Η «Ντάνα» = το να δίνεις β) Οι ιερές αποδημίες γ) Η τήρηση μερικών σταδίων της «Οκταπλής Οδού» κ.λ.π.

32 Ο Boudhanath, ένας από τους ιερότερους βουδιστικούς ναούς του Νεπάλ


Κατέβασμα ppt "ΟΙ ΡΙΖΕΣ ΤΟΥ ΒΟΥΔΙΣΜΟΥ  1Ο ΓΕΛ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google