Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας Είδος & Οργάνωση δραστηριοτήτων που σχεδιάζονται να εκτελεστούν από τον εκπαιδευτικό & τους μαθητές Κατά τη διάρκεια μιας διδακτικής ώρας
Διδακτικό Επεισόδιο Θέλουμε να γνωρίζουμε το γνωστικό αντικείμενο που διδάσκεται? Ομάδα δραστηριοτήτων με κοινό θέμα περιεχομένου Πηγές Ενέργειας Μετατροπή Μεταφορά
Παραδείγματα Είδη μπαταρίας Πηγές ενέργειας Ο μόνιμος μαγνήτης Δομή μπαταρίας Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας Ο ηλεκτρομαγνήτης Λειτουργία μπαταρίας Συνέπειες από τη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας Το πηνίο Ανακύκλωση μπαταρίας
Θερμόμετρο Ποια και πόσα ΔΕ?
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΤΟ ΘΕΡΜΟΜΕΤΡΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ 1ο Η εκτίμηση της θερμοκρασίας με τις αισθήσεις είναι υποκειμενική 2ο Κατασκευή των θερμομέτρων 3ο Θερμοκρασία τήξης του πάγου 4ο Θερμοκρασία βρασμού του νερού 5ο Βαθμονόμηση θερμομέτρου
Σύνταξη των Φάσεων Ροή δράσεων Εάν ο εκπαιδευτικός χρησιμοποιούσε το μοντέλο Πώς θα άρχιζε? Τι θα έκανε πρώτο? Τι δεύτερο? … Κάθε μοντέλο έχει μια διακριτή ροή φάσεων
Παράδειγμα Σύνταξη των Φάσεων 1η Φάση Παρουσίαση της νέας γνώσης Ανάπτυξη προβληματισμού & εξοικείωσης 2η Φάση Εφαρμογή της νέας γνώσης Επεξεργασία δεδομένων 3η Φάση Αξιολόγηση της νέας γνώσης Εξαγωγή συμπερασμάτων
Φάσεις Ανάπτυξη προβληματισμού & εξοικείωσης Παρουσίαση νέας γνώσης Επεξεργασία δεδομένων Εξαγωγή συμπερασμάτων Ανάδειξη αρχικών απόψεων Δοκιμασία αρχικών απόψεων Εφαρμογή νέας γνώσης Ανασκόπηση των απόψεων Αξιολόγηση νέας γνώσης
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΑΞΗ Δ.Ε. Δ.Ε. ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΥΝΤΑΞΗ Ενέργεια Ενέργεια Ανάδειξη Δοκιμασία Δοκιμασία Αποθήκευση Αποθήκευση Ενέργεια & αποθήκευση Παρουσίαση Ενέργεια & αποθήκευση Παρουσίαση Εφαρμογή Αποθήκευση Ενέργεια Ανασκόπηση
Στρατηγικές Ομάδα δραστηριοτήτων με κοινό τρόπο επεξεργασίας πληροφοριών Ομαδοποιούμε τις Στρατηγικές σε Φάσεις όταν εξυπηρετούν ένα κοινό στόχο
Ο εκπαιδευτικός τους καλεί να ανακαλέσουν Δραστηριότητες 1. Ο ε. ρωτά τους μ. αν έχουν διαβάσει τις πληροφορίες που υπάρχουν για τις θερμίδες πάνω στις συσκευασίες των τροφίμων 2. Ο ε. ρωτά δείχνει ένα slide με τον ήλιο και ρωτά από πού παίρνουμε την ενέργεια στην καθημερινή μας ζωή 3. Ο ε. ρωτά δείχνει έναν ανεμόμυλο και βοηθά τους μ. να σκεφτούν ποια η πηγή ενέργειας που κινεί τον ανεμόμυλο Ο εκπαιδευτικός τους καλεί να ανακαλέσουν γνώσεις & εμπειρίες
Στρατηγικές 1. Ο ε. καλεί τους μ. να ανακαλέσουν γνώσεις κι εμπειρίες 2. Ο ε. καλεί τους μ. να εκφράσουν τις απόψεις τους 3. Ο ε. καλεί τους μ. να αντιληφθούν την επιστημονική άποψη 4. Ο ε. καλεί τους μ. να συσχετίσουν παρατηρήσεις μεταξύ τους 5. Ο ε. καλεί τους μ. να προβλέψουν/ελέγξουν τις προβλέψεις τους 6. Ο ε. καλεί τους μ. να σχεδιάσουν και να εκτελέσουν ένα πείραμα 7. Ο ε. καλεί τους μ. να συζητήσουν τα πειραματικά αποτελέσματα 8. Ο ε. καλεί τους μ. να αξιολογήσουν τα αποτελέσματα της μάθησής τους
Στρατηγική - Φάση η Στρατηγική είναι η έννοια του ΜΩΔ που απαντά στο ερώτημα, «πώς ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές διαπραγματεύονται ένα κομμάτι του περιεχομένου;» η Φάση είναι η έννοια του ΜΩΔ που απαντά στο ερώτημα «γιατί ο εκπαιδευτικός και οι μαθητές διαπραγματεύονται ένα κομμάτι του επιστημονικού περιεχομένου με αυτόν το συγκεκριμένο τρόπο;»
Αρχές Αντίδρασης Ο τρόπος αντίδρασης του εκπαιδευτικού στους μαθητές του Καθοδηγούν τις απαντήσεις του εκπαιδευτικού Λένε στον εκπαιδευτικό πώς να βλέπει το μαθητή Πώς να αντιδρά σε ό,τι αυτός κάνει
Αρχές Αντίδρασης Ο ε. εκφράζει τη συμφωνία του με τις σωστές απαντήσεις & τη διαφωνία του με τις λανθασμένες Ο ε. υπονοεί τη συμφωνία του με τις σωστές απαντήσεις & τη διαφωνία του με τις λανθασμένες Ο ε. κρατά ουδέτερη στάση σε όλες τις απαντήσεις Ο ε. δίνει εξηγήσεις όταν οι μ. έχουν απορίες ή δεν απαντούν στις ερωτήσεις του Ο ε. παραβλέπει τις απαντήσεις τους Στις απαντήσεις των μ. ο ε. ζητά εξηγήσεις Όταν οι μ. δίνουν λανθασμένη απάντηση ή έχουν απορίες, ο ε. προσπαθεί να αναδείξει τη σωστή
ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΩΡΙΑΙΑΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΣΥΝΤΑΞΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ Ομάδα δραστηριοτήτων – Διαπραγμάτευση τμήματος του περιεχομένου Φάσεις Ομάδα Στρατηγικών με κοινό στόχο Ομάδα δραστηριοτήτων με κοινό τρόπο επεξεργασίας πληροφοριών Χαρακτηρίζουν την αντίδραση του εκπαιδευτικού στις απαντήσεις / δραστηριότητες των μαθητών