Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ Εκπαιδευτικά Σενάρια για άτομα με προβλήματα ακοής Εξεταζόμενες δεξιότητες Κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου Από τα βιβλία «Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους» Α΄ επίπεδο & Γ΄ επίπεδο και «Αστερίας 2» Επιστημονικός Υπεύθυνος Πράξης: Ι.Ν.Καζάζης Υπεύθυνες παραδοτέου: Άννα Κοκκινίδου και Μαρία Δημητρακοπούλου Επιστημονικές συνεργάτιδες: Χρυσούλα Ξουβερούδη Επιμέλεια: Χριστίνα Μητσοπούλου
Εκπαιδευτικά σενάρια για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας σε άτομα με προβλήματα ακοής Τα εκπαιδευτικά σενάρια: έχουν ως κύριο στόχο τη μεθόδευση και τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης ή δεύτερης γλώσσας σε άτομα με προβλήματα ακοής, είναι σχεδιασμένα με βάση τις εκπαιδευτικές ανάγκες των ατόμων με προβλήματα ακοής, περιλαμβάνουν διδακτικές προτάσεις που αφορούν την ανάπτυξη δεξιοτήτων που σχετίζονται με την κατανόηση και την παραγωγή του γραπτού λόγου, εμπεριέχουν δραστηριότητες που εστιάζουν στο οπτικό κανάλι και είναι βασισμένα στη δίγλωσση-διαπολιτισμική προσέγγιση που προϋποθέτει τη χρήση των δύο γλωσσών, της ελληνικής νοηματικής και της ομιλούμενης ελληνικής γλώσσας.
Προσαρμοσμένα διδακτικά εγχειρίδια για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας Το διδακτικό υλικό που χρησιμοποιήθηκε για το σχεδιασμό των σεναρίων, αντλήθηκε από τρία διδακτικά εγχειρίδια για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης/δεύτερης γλώσσας: «Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους» Α΄ επίπεδο (2002) των Δεμίρη-Προδρομίδου, Καμαριανού-Βασιλείου εκδ. Μεταίχμιο «Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους» Γ΄ επίπεδο (2004), των Δεμίρη-Προδρομίδου, Καμαριανού-Βασιλείου εκδ. Μεταίχμιο «Αστερίας 2» (1999), της Ευαγγελίας Γεωργαντζή, εκδ. NEOHEL
Στόχοι εκπαιδευτικών σεναρίων Στόχος των εκπαιδευτικών σεναρίων είναι οι μαθητές να: αντιληφθούν το ρόλο του ουσιαστικού στην πρόταση και στη φράση κατανοήσουν τη συντακτική δομή της ονοματικής φράσης (άρθρο-επίθετο-ουσιαστικό) μάθουν να παρουσιάζουν και να σχολιάζουν ένα καλλιτεχνικό θέαμα (π.χ. ταινία) ενεργοποιήσουν τη δημιουργικότητα και την κριτική τους σκέψη καλλιεργήσουν τη φαντασία τους γράφουν τη συνέχεια μιας ιστορίας που διάβασαν επινοούν και να γράφουν μια φανταστική ιστορία μάθουν να συνεργάζονται και να συμμετέχουν ισότιμα στα πλαίσια μιας ομάδας χρησιμοποιούν κειμενικούς δείκτες για τη σύνδεση, φράσεων, παραγράφων και νοηματικών ενοτήτων, δηλαδή συνδετικές λέξεις και φράσεις
Στόχοι εκπαιδευτικών σεναρίων καθώς και να: εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους. κατανοήσουν το περιεχόμενο ενός κειμένου. εντοπίσουν τις πιο σημαντικές πληροφορίες σε ένα κείμενο. απαντήσουν στις ερωτήσεις κατανόησης που συνοδεύουν ένα κείμενο. συνειδητοποιήσουν ότι γράφουν με διαφορετικό τρόπο ανάλογα με το στόχο και τον δέκτη του γραπτού μηνύματος. μάθουν να οργανώνουν σωστά τη σκέψη τους μέσω της δημιουργίας και της χρήσης σχεδιαγραμμάτων. διατυπώνουν γραπτά αιτιολογημένες κρίσεις για διάφορα θέματα της επικαιρότητας.
Διδακτικές μέθοδοι σεναρίων Στα διδακτικά σενάρια εφαρμόζονται οι ακόλουθες πρακτικές για την εκμάθηση της γλώσσας από μαθητές με προβλήματα ακοής: Διάλογος Συζήτηση Δραματοποίηση-παίξιμο ρόλων Συνεργατική μάθηση (χωρισμός μαθητών σε ομάδες)
Εκπαιδευτικές πρακτικές Προετοιμάζουμε την τάξη π.χ. τοποθετούμε θρανία σε σχήμα πετάλου, τοποθετούμε τα εποπτικά μέσα Γνωστοποιούμε στους μαθητές τους εκπαιδευτικούς στόχους. Τροποποιούμε και προσαρμόζουμε το μάθημα ανάλογα με το μαθητικό δυναμικό και τον βαθμό ακουστικής απώλειας Συνδέουμε την προϋπάρχουσα με τη νέα γνώση.
Εκπαιδευτικές πρακτικές Χρησιμοποιούμε οπτικά ερεθίσματα (εικόνες, σχεδιαγράμματα, βίντεο). Εμπλέκουμε τους μαθητές σε καταστάσεις που έχουν σχέση με τις εμπειρίες τους, την καθημερινή ζωή, τα ενδιαφέροντα τους με στόχο να εξασκηθούν σε γλωσσικές λειτουργίες. Καθοδηγούμε τους μαθητές δείχνοντας τους τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουν κατά την επίλυση μιας εργασίας. Δίνουμε στους μαθητές την ευκαιρία να σχολιάζουν τον τρόπο με τον οποίο δουλεύουν. Δίνουμε πολλά και εύστοχα παραδείγματα στη διδασκαλία του λεξιλογίου, των γραμματικών και των συντακτικών φαινομένων.