Βασικοί Παιδαγωγικοί όροι
Μόρφωση Οι συνεχείς επιδράσεις (μεθοδευμένες, μη συστηματικές, από αυτοαγωγή) που δέχεται ο αναπτυσσόμενος άνθρωπος προσδίδουν μία μορφή. Μορφώνω: δίνω μορφή, διαπλάθω Είναι αυτό που μένει όταν αφαιρεθούν οι γνώσεις…
Μόρφωση Δεν είναι φαινόμενο στατικό και αμετάβλητο Η ενεργός συμμετοχή μας είναι απαραίτητη Βρίσκεται σε άμεση σχέση με το σύστημα αξιών της κοινωνίας μας Ο όρος δηλώνει επίσης την εξειδικευμένη επίδραση της αγωγής, π.χ. : Μόρφωση δασκάλων
Θεωρίες Μάθησης Φυσική-Σχολική (Huber 1963, Χατζηδήμου 1984) Θεωρία κλασικής εξάρτησης (Pavlov, Watson, Guthrie) Φράγκος 1977 Θεωρία μάθησης μέσω ενεργούς ενίσχυσης (Thorndike, Skinner) Γνωστικές θεωρίες Wertheimer, Kohler, koffka, Piaget Θεωρία κοινωνικής μάθησης (Bandura 1960)
Μάθηση Η διαδικασία κατά την οποία το παιδί και ο έφηβος αποκτούν –με δική τους δραστηριότητα- γνώσεις, δεξιότητες, εμπειρίες, για να βελτιώσουν την προσωπικότητα τους και να αντιμετωπίσουν με αυτοτέλεια τις απαιτήσεις του περιβάλλοντος τους.
Μάθηση Ανεξάρτητο ψυχικό φαινόμενο (Ψυχολογία της Μάθησης) Τοντόρ Παβλόφ: Θεωρία της αντανάκλασης, Αθήνα 1974 Χρ. Φράγκου: Ψυχοπαιδαγωγική, Αθήνα, 1977 Εμμ. Κολλιάδη: Θεωρίες μάθησης και εκπαιδευτική πράξη, τόμοι Α και Β, Αθήνα 1989-90 Δημ. Ζάχαρη: Από την ψυχολογία στη διδακτική μεθοδολογία, Αθήνα, 1992
Διδασκαλία Οι ενέργειες και οι χειρισμοί στους οποίους προβαίνει ο εκπαιδευτικός για να βοηθήσει το μαθητή στην οικειοποίηση των γνώσεων και στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων συνθέτουν τη διδασκαλία. Στο σχολείο παρέχεται διδασκαλία και παράγεται μάθηση Όχι πλέον παθητική στάση του μαθητή Φυσική-σχολική διδασκαλία (Huber 1963) “Ό,τι είναι δυνατόν να μαθηθεί είναι και να διδαχθεί” (Roth)
Διδασκαλία -Βιβλιογραφία Μ. Κασσωτάκης- Ι. Φλουρής 1981 Δ. Χατζηδήμου 1987 Γ. Σαλβαράς 2000 Θ. Χαραλαμπίδη 1982
Εκπαίδευση Δημιουργία θεσμών και ιδρυμάτων από την Πολιτεία Ανάθεση σε άλλους φορείς Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι απόρροια κοινωνικο-πολιτιστικών και πολιτικο-οικονομικών συνθηκών
Το Εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα 3 εκπαιδευτικές βαθμίδες Γενική Εκπαίδευση-Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση Ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης Ιδρύματα προσχολικής αγωγής Εκπαίδευση εκπαιδευτικών: Πρακτική Άσκηση (Δ. Χατζηδήμου 2003) Μικροδιδασκαλία (Δ. Χατζηδήμου 1997)
Παιδεία Συνδυασμός των εννοιών της εκπαίδευσης, της αγωγής και μάθησης, της μόρφωσης (Elzer 1980, Ξωχέλλης 1997)
Κατάρτιση Απόκτηση ή εκσυγχρονισμός των γνώσεων κυρίως τεχνικής φύσης έτσι ώστε ο καταρτιζόμενος να γίνει πιο αποτελεσματικός στην παραγωγή και τις σχέσεις του με τις μηχανές και τις νέες τεχνολογίες.
Αγωγή και μάθηση: οι 2 βασικές για την Παιδαγωγική έννοιες Η μόρφωση είναι το αποτέλεσμα τους Η διδασκαλία είναι το βασικό μέσο για την εκπλήρωση τους, η εκπαίδευση είναι η συστηματική προσπάθεια για αγωγή και μάθηση
Κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική Θεωρητική παιδαγωγική
Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική Προσχολική Σχολική ή του Σχολείου Επαγγελματική Των Ενηλίκων ή Δια βίου Παιδεία Ειδική ή Θεραπευτική Κοινωνική
Θεωρητική παιδαγωγική Γενική ή Συστηματική ή Θεωρία της Αγωγής Ιστορική ή Ιστορία της Παιδαγωγικής Συγκριτική Διδακτική Μεθοδολογία Αρχιτεκτονική της Μάθησης και της Διδασκαλίας
Η παιδαγωγική σε συνεργασία με άλλες επιστήμες Φιλοσοφία Ψυχολογία Κοινωνιολογία
Παιδαγωγική και Φιλοσοφία Πλάτων Comenius Lock Pestalozzi Η Παιδαγωγική αποτελούσε μέρος της φιλοσοφικής σκέψης Επίλυση προβλημάτων (μέθοδοι διδασκαλίας, δύναμη και όρια της αγωγής), σχέση με επικρατούσες αξίες (κλάδος της Ηθικής), φιλοσοφικά ρεύματα
Παιδαγωγική και ψυχολογία Συνεργασία στενή και αναγκαία Παράλληλη εξελικτική πορεία: χρήση πειράματος Επιστημονική θεμελίωση της Παιδαγωγικής: επιστημονική γνώση του υποκειμένου της Η ψυχολογία αποκτά: Αξία και πρακτική χρησιμότητα Αντικείμενα έρευνας Παιδαγωγική Ψυχολογία: έρευνα ψυχολογικών φαινομένων της εκπαιδευτικής πράξης
Παιδαγωγική και ψυχολογία Ό,τι για την ψυχολογία είναι σκοπός αποτελεί μέσο και προϋπόθεση για την επιτυχία του σκοπού της Παιδαγωγικής Ψυχολογική αντίληψη για το παιδί-Προσχολική Αγωγή των Montessori και Fröbel. Μελέτη ατομικών διαφορών- Ειδική (Θεραπευτική) Παιδαγωγική
Παιδαγωγική και Κοινωνιολογία Κοινωνική διάσταση της Αγωγής Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (της Παιδείας, της Αγωγής) Μελέτη εκπαιδευτικής ανισότητας-αντισταθμιστική διδασκαλία Εξελικτική διαδικασία του διδασκαλικού επαγγέλματος (καταγωγή, θέση, σύγκρουση ρόλων, κ.α.) Μελέτη οικογένειας, διαπροσωπικών σχέσεων και αλληλεπιδράσεων
Τέλη 20ου -21ος αιώνας: Παιδαγωγική στην Ελλάδα Νέες έδρες Παιδαγωγικής Ένταξη Παιδαγωγικών τμημάτων σε Πανεπιστήμια τι, πώς, σε ποιον, πού.