Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Advertisements

ΑΝΑΔΟΜΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Προσωπικές δεξιότητες
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
Ατομικό έργο Προβληματισμοί και προτάσεις για τη διδασκαλία του μαθήματος Γιάννης Τούρλος, ΠΕ 17 Ηλεκτρολόγος, Πρόεδρος Πανελλήνιας Ένωσης Καθηγητών.
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Η φιλοσοφία του Pro-Skills
Θεωρητική Παρουσίαση Μαθήματος Γυμνασίου
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ αποτελεί σημαντικό μέρος της μεθοδολογικής προσέγγισης Τι μπορεί να περιλαμβάνει η παρουσίαση; παιχνίδι ρόλων, αφήγηση,
Το παιδικό παιχνίδι Εισαγωγικά σχόλια και ερμηνευτικές υποθέσεις
Γιατί ένα πολιτιστικό πρόγραμμα;. Τα Πολιτιστικά προγράμματα προϋπήρχαν του θεσμού. Θετικό γιατί υπάρχει ενδιαφέρον και παράδοση. Αρνητικό γιατί δεν είναι.
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
«ΠΙΡΠΙΡΟΥΝΑ» Πειραματισμός για τη διδασκαλία της παραδοσιακής μουσικής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση Δέσποινα Μπογδάνη – Σουγιούλ Ιούνιος 2002.
Δραστηριότητες προσομοίωσης
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Θεωρητικό πλαίσιο 1ου και 2ου κύκλου
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
1 ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ‘ΑΛΛΟΥ’ ΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
Comenius Regio Comenius Regio “Schools without borders” “Schools without borders”
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
Θεωρία Πολιτισμικού Κεφαλαίου
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΑΣΚΗΣΗΣ «ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΟΙ ΧΟΡΟΙ» ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ : ΣΠΥΡΕΤΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ ΑΕΜ : 1022.
1 Σχέδια Εργασίας & Φυσική Αγωγή. 2 Σκοπός της συνάντησης η παρουσίαση, ανάπτυξη & εφαρμογή της μεθόδου διδασκαλίας με σχέδια εργασίας στη Φυσική Αγωγή.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Ονοματεπώνυμο: Γκουτζήκα Όλγα ΑΕΜ:3120 Εξάμηνο: Στ’ Μάθημα: Εκπαιδευτική Πολιτική Διδάσκουσα: Tάχου-Ηλιάδου.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Βιολογία Γυμνασίου.
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Ψηφιακό Παιγνίδι στην προσχολική ηλικία
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Ενότητα 2_2 Η αρχή των επιδόσεων στην κοινωνία και στο σχολείο
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Ο σκοπός της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής στην εκπαίδευση είναι:
Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ και ΥΓΕΙΑΣ
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Εκπαίδευση και μειονότητες
To Teach Curricular Subjects
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 6: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ  

Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 6: ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 6.1. Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για το φύλο, τον προσανατολισμό, την κουλτούρα και την αναπηρία 6.2. Κινητικές δεξιότητες και συντονισμός 6.3. Παραδοσιακά αθλήματα και παιχνίδια 6.4. Χοροί απ’ όλο τον κόσμο  

Δομή της Θεματικής Ενότητας 6 Στόχοι της θεματικής ενότητας. Ερωτήσεις πριν από τη θεματική ενότητα. Εξηγήστε τη δομή της θεματικής ενότητας, δώστε μερικές πληροφορίες.

Δομή της θεματικής ενότητας 6 3. 6.1. Βασικές θεωρητικές προσεγγίσεις για το φύλο, τον προσανατολισμό, την κουλτούρα και την αναπηρία 6.2. Κινητικές δεξιότητες και συντονισμός 6.3. Παραδοσιακά αθλήματα και παιχνίδια 6.4. Χοροί απ’ όλο τον κόσμο Εξηγήστε τη δομή της θεματικής ενότητας, δώστε μερικές πληροφορίες.

Δομή της θεματικής ενότητας 6 4. Σκοποί συνεδρίας. 5. Λίστα ανάγνωσης. 6. Συμβουλευτικές εργασίες / Βιβλιογραφία. Εξηγήστε τη δομή της θεματικής ενότητας, δώστε μερικές πληροφορίες.

Σκοποί της θεματικής ενότητας 6 Οι σκοποί είναι οι παρακάτω: 1. Να προάγετε 2. Να κατανοήσετε 3 λεπτά: εξηγήστε τους στόχους και ρωτήστε τι ξέρουν για τους προτεινόμενες στόχους και εάν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους. 2 λεπτά: εργασία σε ζευγάρια 1. Να προάγετε την ανάπτυξη μιας περιεκτικής στάσης προς την εξομάλυνση της διαφορετικότητας των φύλων, της κουλτούρας και της αναπηρίας 2. Να κατανοήσετε διαφορετικά είδη προσαρμοσμένων σωματικών δραστηριοτήτων και αθλημάτων. 2 λεπτά για αναφορά της εργασίας σε ζευγάρια

Σκοποί της θεματικής ενότητας 6 Οι σκοποί είναι οι παρακάτω: 3. Να κατανοήσετε 4. Να προάγετε 3 λεπτά: εξηγήστε τους στόχους και ρωτήστε τι ξέρουν για τους προτεινόμενες στόχους και εάν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους. 2 λεπτά: εργασία σε ζευγάρια 3. Να κατανοήσετε τις θεωρητικές και πρακτικές βάσεις της σωματικής δραστηριότητας σε σχέση με την ποικιλομορφία των πληθυσμών. 4. Να προάγετε την κοινωνική ισότητα και την ισότητα των φύλων και να προάγετε διάλογο μέσω της συλλογικής εργασίας για την προώθηση ευκαιριών για αλληλεγγύη και συνεργασία βασιζόμενοι στον αθλητισμό και τη σωματική αγωγή. 2 λεπτά για εργασία σε ζευγάρια

Ερωτήσεις πριν από τη θεματική ενότητα 1. ΛΙΣΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ/ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ= ΤΡΕΧΟΥΣΑ/ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ 2. ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ = ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ; Συμπληρώστε τις φυσαλίδες με τις πληροφορίες που παρέχονται από τους μαθητές. 2. Ερωτήσεις πριν από τη θεματική ενότητα α) Αξιολογήστε τη σημασία/συνάφεια της λίστας ανάγνωσης για την τρέχουσα/μελλοντική εργασία σας. β) Ποιες είναι οι κυριότερες δυσκολίες που μπορεί να συναντήσετε, σχετικά με την υλοποίηση των δραστηριοτήτων; γ) Ποιες είναι οι κύριες ιδέες της λίστας ανάγνωσης; δ) Φτιάξτε μια λίστα των δραστηριοτήτων που θα δημιουργούσατε βασιζόμενοι στη λίστα ανάγνωσης. ε) Πώς θα δουλεύατε στα διεπιστημονικά περιεχόμενα βασιζόμενοι στη λίστα ανάγνωσης; 5. ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ 3. ΛΙΣΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ= ΚΥΡΙΕΣ ΙΔΕΕΣ 4. ΛΙΣΤΑ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ= ΛΙΣΤΑ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ

ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ 6 ΦΥΛΟ ΚΑΙ ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ( ΣΥΝΕΔΡΙΑ– 1)   ΒΑΣΙΚΕΣ ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΥΛΟ, ΤΟΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΝΑΠΗΡΙΑ

Συνεδρία 1: Στόχοι. 1. Να προσδιορίσετε 2. Να ενθαρρύνετε 1. Να προσδιορίσετε 2. Να ενθαρρύνετε 3 λεπτά: Ίδια όπως με τους στόχους της θεματικής ενότητας Να προσδιορίσετε τις βασικές έννοιες της θεματικής ενότητας 6. Τα ενθαρρύνετε τους προβληματισμούς σε αυτές τις έννοιες. Να αξιολογήσετε και να αναλύσετε τα χαρακτηριστικά ενός περιεκτικού σχολείου. Να μιλήσετε για τις προκαταλήψεις και πώς να τις αντιμετωπίσετε κατά τη διάρκεια του μαθήματος ΦΑ. Να προσδιορίσετε ποιοι είναι οι κύριοι ενδιαφερόμενοι στην εκπαίδευση.

Συνεδρία 1: Στόχοι. 3. Να αξιολογήστε και να αναλύσετε 4. Να μιλήσετε 5. Να προσδιορίσετε

Καταγράψτε σχόλια για τους ορισμούς που γράφτηκαν από άλλες ομάδες Δραστηριότητα 1. Προσδιορίστε τις παρακάτω έννοιες: Φύλο Σεξουαλικός προσανατολισμός Κουλτούρα Αναπηρία Σε ομάδες των 3 ή 4, οι μαθητές έχουν 5 λεπτά για να προσδιορίσουν τους όρους. Τους γράφουν σε ένα κομμάτι χαρτί και το αφήνουν. Στη συνέχεια, όλοι περπατάνε τριγύρω και γράφουν σχόλια με άλλο χρώμα στις ιδέες που γράφτηκαν από τους συμμαθητές τους. Δεν μιλάνε μεταξύ τους, μόνο περπατάνε και καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους (4 λεπτά). Καταγράψτε σχόλια για τους ορισμούς που γράφτηκαν από άλλες ομάδες

Δραστηριότητα 2. Τι κοινό έχουν οι ορισμοί; Ποιες εκπαιδευτικές δραστηριότητες έχουν εμπνεύσει αυτοί οι ορισμοί; Συζητούν σε ομάδες για λίγα λεπτά. Στη συνέχεια, οι απαντήσεις εμφανίζονται σε μια κενή/επόμενη διαφάνεια.

Θεωρία. Οι γυναίκες και οι άντρες είναι διαφορετικοί. Πόσο διαφορετικοί; Αυτή η διαφορά επηρεάζει τον τρόπο που τους συμπεριφέρονται στην κοινωνία; Oakley, A. (2015). Sex, gender and society. Ashgate Publishing, Ltd. Αυτές οι ερωτήσεις τέθηκαν στο βιβλίο, εκμαιεύστε απαντήσεις σε ζευγάρια (5 λεπτά). Η πρώτη ερώτηση είναι για γεγονότα και η δεύτερη είναι για τις αξίες. Βεβαιωθείτε ότι αυτό βγαίνει από τα συμπεράσματα ή επισημαίνετέ το.

Θεωρία. «Το φύλο είναι θέμα κουλτούρας, αναφέρεται στoν κοινωνικό διαχωρισμό σε αρσενικό και θηλυκό.» (Oakley, 2015:22) Oakley, A. (2015). Sex, gender and society. Ashgate Publishing, Ltd. Αυτές οι ερωτήσεις τέθηκαν στο βιβλίο, εκμαιεύστε απαντήσεις σε ζευγάρια (5 λεπτά). Ρωτήστε τους αν συμφωνούν ή διαφωνούν.

Θεωρία. Το θέμα του: «λιγότερο εκπροσωπούμενου φύλου». Η έννοια της: Διάστασης του Φύλου. «Η Συνθήκη του Άμστερνταμ του 1997 τοποθετεί την ισότητα μεταξύ γυναικών και ανδρών στα ρητά καθήκοντα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και υποχρεώνει την ΕΕ για την προώθηση της ισότητας των φύλων σε όλες τις εργασίες και τις δραστηριότητές της. Η προσέγγιση της Διάστασης των Φύλων που έχει νομιμοποιηθεί από την παρούσα Συνθήκη υποστηρίζεται από τη νομοθεσία και από θετικές δράσεις υπέρ των γυναικών (ή το «λιγότερο εκπροσωπούμενο φύλο»)». Από Verloo, Mieke. "Mainstreaming gender equality in Europe. A critical frame analysis approach." Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 117.117 (2016): 11-34. Η στρατηγική της διάστασης του φύλου αποσκοπεί στο πολλαπλασιασμό των φορέων, τομέων πολιτικής και επιπέδων της πολιτικής που εμπλέκονται στην προσπάθεια επίτευξης της ισότητας των φύλων (Συμβούλιο της Ευρώπης, 1998). Το προφανές ερώτημα είναι πώς η πολυεπίπεδη διακυβέρνηση επηρεάζει την ανάπτυξη και την εφαρμογή μιας τέτοιας συνολικής και φιλόδοξης στρατηγικής.

Δραστηριότητα 3. Δεν μπορείς να βασίζεις τη ζωή σου στις ______ των άλλων ανθρώπων. Stevie Wonder προσδοκίες Δουλεύοντας σε ζευγάρια, οι μαθητές μαντεύουν την λέξη που λείπει. 1 λεπτό ανά διαφάνεια. Μια σύντομη συζήτηση μετά.

Δραστηριότητα 3. Για να είναι κάποιος ελεύθερος δεν πρέπει απλώς να βγάλει τις αλυσίδες, αλλά να ζει με έναν τρόπο που σ _____ και ε _____ την ελευθερία των άλλων - Nelson Mandela. Σέβεται και ενισχύει Δουλεύοντας σε ζευγάρια, οι μαθητές μαντεύουν την λέξη που λείπει. 1 λεπτό ανά διαφάνεια. Μια σύντομη συζήτηση μετά.

Δραστηριότητα 3. Οι άντρες διακρίνονται λιγότερο από τα φ_____ τ_______ σε σχέση με την κουλτούρα που δημιουργούν για τους εαυτούς τους. Κομφούκιος Φυσικά ταλέντα Δουλεύοντας σε ζευγάρια, οι μαθητές μαντεύουν την λέξη που λείπει. 1 λεπτό ανά διαφάνεια. Μια σύντομη συζήτηση μετά.

Δραστηριότητα 3. Θέματα: Φύλο, αναπηρία και κουλτούρα. Οι εκπαιδευτικοί βρίσκουν ένα απόσπασμα και το μοιράζονται με όλη την τάξη. Χωρίστε τις ομάδες με διάφορα θέματα.

Θεωρία. Η έννοια του περιεκτικού σχολείου Ανάπτυξη και συνοχή (όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη της εκπαίδευσης) Πώς να το πετύχουμε; Δώστε τους περίπου 5 λεπτά για να καταλήξουνε σε κάποιες λύσεις.

Θεωρία. 1. Σεβασμός των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων 2. Διαφορετικότητα = αξία 3. Αμεροληψία + αριστεία 4. Προσαρμογή στις ατομικές δυνατότητες Ρωτήστε τους πώς θα αντιμετωπίσουν αυτές τις λύσεις στην τάξη. 5 λεπτά.

Δραστηριότητα 4. Προκαταλήψεις και προκατειλημμένες ιδέες σχετικά με το φύλο, τις αναπηρίες και πολιτιστικά θέματα: Περίπου 15 λεπτά εργασία σε ομάδες.

Δραστηριότητα 4. Φτιάξτε μια λίστα με τις προκαταλήψεις που μπορείτε να συναντήσετε κατά τη διάρκεια ενός μαθήματος ΦΑ Προτείνετε μια λύση για να αντιδράσετε: - κατά τη διάρκεια του μαθήματος - εκ των υστέρων - πριν το τέλος του μαθήματος Περίπου 15 λεπτά εργασία σε ομάδες.

Θεωρία. «Ο ορισμός της αναπηρίας είναι κατά βάση ένα πολιτικό ζήτημα.» «Η αναπηρία είναι μια ....κοινωνική σχέση.» «Η αναπηρία είναι μια κατηγορία η οποία είναι κεντρικής σημασίας για το πώς τα κράτη πρόνοιας ρυθμίζουν ένα αυξανόμενο ποσοστό των πολιτών τους.» ( Fulcher, 2015:21) Αφήστε τους να διαβάσουν τα αποσπάσματα ατομικά, στη συνέχεια δώστε κάποιο χρόνο για να το συζητήσουνε σε ζευγάρια. Ανατροφοδότηση. Fulcher, G. (2015). Disabling policies?: A comparative approach to education policy and disability. Routledge

Θεωρία. «Σύγχρονες αντιλήψεις στην παιδική αναπηρία υποστηρίζουν ότι η φύση και η σοβαρότητα της αναπηρίας δεν είναι μόνο ένα προϊόν της υποκείμενης ιατρικής πάθησης, αλλά και μια λειτουργία των απαιτήσεων, των προσδοκιών και των κοινωνικών ρόλων που αναλαμβάνουν τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή.» (Halfon et al, 2012:15) Halfon, N., Houtrow, A., Larson, K., & Newacheck, P. W. (2012). The changing landscape of disability in childhood. The Future of Children, 22 (1), 13-42.

Θεωρία. «Η παρακολούθηση του μεγέθους των κοινωνικών ανισοτήτων στον τομέα της υγείας σε βάθος χρόνου είναι ένας σημαντικός τρόπος για να προσδιοριστεί εάν η χώρα έχει επιτύχει τους στόχους της δημόσιας υγείας για τη μείωση αυτών των ανισοτήτων.» (Halfon et al, 2012:15) Αφού διαβάσετε τα αποσπάσματα, οι δάσκαλοι συγκρίνουν τι γίνεται στις χώρες τους. Ανατροφοδότηση. Halfon, N., Houtrow, A., Larson, K., & Newacheck, P. W. (2012). The changing landscape of disability in childhood. The Future of Children, 22 (1), 13-42.

Λίστα ανάγνωσης και παρακολούθησης. Halfon, N., Houtrow, A., Larson, K., & Newacheck, P. W. (2012). The changing landscape of disability in childhood. The Future of Children, 22(1), 13-42. Verloo, Mieke. "Mainstreaming gender equality in Europe. A critical frame analysis approach." Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 117.117 (2016): 11-34. Βίντεο 1: Βίντεο 2:

Βιβλιογραφία. Fulcher, G. (2015). Disabling policies?: A comparative approach to education policy and disability. Routledge. Halfon, N., Houtrow, A., Larson, K., & Newacheck, P. W. (2012). The changing landscape of disability in childhood. The Future of Children, 22(1), 13-42. Oakley, A. (2015). Sex, gender and society. Ashgate Publishing, Ltd. Shakespeare, T. (2013). Disability rights and wrongs revisited. Routledge. Verloo, Mieke. "Mainstreaming gender equality in Europe. A critical frame analysis approach." Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών 117.117 (2016): 11-34.

ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ Θεματική ενότητα 6: ΦΥΛΟ και ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (ΣΥΝΕΔΡΙΑ-2) ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ

Στόχοι της συνεδρίας: Να μάθετε σχετικά με τις συγκεκριμένες έννοιες και όρους. Να εντοπίσετε και να διακρίνετε πώς κυμαίνεται το φαινόμενο του παιχνιδιού στα στάδια της ανάπτυξης του παιδιού. Να εκτιμήσετε την αξία των Παιχνιδιών Κινητικών Δεξιοτήτων ως ένα περιεκτικό στοιχείο.

Έννοια Παιχνιδιού και Κινητικών Δεξιοτήτων HUIZINGA, «Μια εθελοντική δραστηριότητα ή απασχόληση που εκτελείται εντός συγκεκριμένων σταθερών ορίων χρόνου και τόπου, σύμφωνα με ελεύθερα αποδεκτούς κανόνες, αλλά απολύτως δεσμευτικούς, έχοντας τους δικούς του στόχους και συνοδευόμενο από ένα αίσθημα έντασης, χαράς και της συνείδησης ότι είναι «διαφορετικό» από τη «συνηθισμένη ζωή». Οι μαθητές αναφέρουν τα στοιχεία και τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν στα παιχνίδια, τα οποία θα καταγραφούν στον πίνακα. Κάθε μαθητής θα πρέπει να εξηγήσει και να δικαιολογήσει το χαρακτηριστικό που έχει αναφέρει. Οι μαθητές επισημαίνουν τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που υπάρχουν στον ορισμό του Huizinga και τα συγκρίνουν με αυτά που πρότειναν προηγουμένως.

Έννοια Παιχνιδιού και Κινητικών Δεξιοτήτων NAVARRO, «Μια φυσική δραστηριότητα αναψυχής αφηρημένου θέματος σε ένα κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο». HERNÁNDEZ MORENO et AL, «Μια κινητική κατάσταση αβεβαιότητας με σκοπό την αναψυχή και με συμφωνίες, νόρμες ή κανόνες». Οι μαθητές επισημαίνουν τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που υπάρχουν στους ορισμούς από τους Navarro και Hernández Moreno και συν. και τα συγκρίνουν με αυτά που πρότειναν προηγουμένως.

Συμβολικό παιχνίδι Χαρακτηριστικά (Navarro, 2002). Εμφάνιση της συμβολικής λειτουργίας ή η ικανότητα να χρησιμοποιούν νοητικές αναπαραστάσεις, που παρουσιάζονται στη γλώσσα, το παιχνίδι και την αναβαλλόμενη μίμηση. Χαρακτηριστικά (Navarro, 2002). Η σημασία της κίνησης εξαρτάται από τα περιεχόμενα του πεδίου. Κατανομή ρόλων ανάλογα με τους χαρακτήρες του πεδίου. Ρύθμιση των δράσεων σύμφωνα με τους κανόνες των καταστάσεων του πεδίου. Eπίτευξη της επιτυχίας και βίωση της εμπειρίας. Villalobos, M.E. (2009). El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños. Diversitas: perspectivas en Psicología. vol.5 nº2 Bogotá July/Dec. Español, S.; Bordoni, M.; Martínez, M.; Camarasa, R. y Carretero, S. Forms of vitality play and symbolic play during the third year of life. Infant Behavior and Development. Vol 40. August 2015. Pp. 242-251 http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2015.05.008 Navarro, V. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE. Document: Dialnet-UnProgramaDeCuentosMotoresParaTrabajarLaMotricidad-4746783.pdf Βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=8Ne1FKgs7e4 Εκτελέστε μια δραστηριότητα όπου θα παριστάνουν καθημερινές καταστάσεις, όπως το «να ξυπνήσουν», «να πάνε στο σχολείο», «να παίξουν κατά τη διάρκεια του διαλείμματος», «να πάρουν το λεωφορείο ή το Μετρό»,...

Παιχνίδι για Κανόνες. Navarro, Τύπος του οργανωμένου παιχνιδιού βασιζόμενο στην αλληλεπίδραση μεταξύ των παικτών. Περιγράφει μια λογική συλλογή συμπεριφορών, που προέρχονται από το ίδιο το παιχνίδι ως ένα σύστημα. Οι κανόνες είναι και το μέσο και το σύστημα για το παιχνίδι. Navarro, V. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE. http://museodeljuego.org/wp-content/uploads/contenidos_0000000656_docu1.pdf

Παιχνίδι για Κανόνες. PIAGET, τα παιχνίδια με κανόνες είναι «παιχνίδια με αισθητηριο-κινητικούς συνδυασμούς (αγώνες, εμπόδια, παιχνίδια με μπάλα, κ.λ.π.) ή διανοητικούς συνδυασμούς (χαρτιά, σκάκι, κ.λ.π.), στα οποία υπάρχει ανταγωνισμός μεταξύ των ατόμων (αλλιώς θα ήταν άχρηστοι οι κανόνες) και τα οποία ρυθμίζονται είτε με έναν κώδικα που έχει καταγραφεί από τις προηγούμενες γενιές, ή με προσωρινή συμφωνία.» Navarro, V. (2002). El afán de jugar: teoría y práctica de los juegos motores. Barcelona: INDE. http://museodeljuego.org/wp-content/uploads/contenidos_0000000656_docu1.pdf

Η σημασία της κίνησης εξαρτάται από τα περιεχόμενα του πεδίου. Χαρακτηριστικά Παιχνιδιών Κινητικών Δεξιοτήτων για Κανόνες (Navarro, 2002). Η σημασία της κίνησης εξαρτάται από τα περιεχόμενα του πεδίου. Κατανομή ρόλων ανάλογα με τους χαρακτήρες του πεδίου. Ρύθμιση των δράσεων σύμφωνα με τους κανόνες των καταστάσεων του πεδίου. Eπίτευξη της επιτυχίας και βίωση της εμπειρίας. Οι μαθητές πρέπει να δώσουν παραδείγματα για καθένα από τα χαρακτηριστικά του Παιχνιδιού Κινητικών Δεξιοτήτων για Κανόνες που επεσήμανε ο Navarro. http://www.paidotribo.com/pdfs/691/691.0.pdf

Λάθη από μια εκπαιδευτική σκοπιά: Πλήρης αποκλεισμός των παικτών. Λίγος χρόνος για να αναπτυχθεί το παιχνίδι. Κανένας αντιστρεπτός ρόλος. Οι παίκτες πρέπει να πάρουν όλους τους ρόλους. Υπερβολικός αριθμός κανόνων. Οι μαθητές πρέπει να προτείνουν λύσεις για πιθανά λάθη στο σχεδιασμό των Παιχνιδιών Κινητικών Δεξιοτήτων για Κανόνες.

Έννοια του Συνεργατικού Παιχνιδιού Εκείνα στα οποία οι παίκτες δίνουν και λαμβάνουν βοήθεια για να συμβάλλουν στην επίτευξη κοινών στόχων (Garaigordobil, 2002) Συνεργασία. Αποδοχή. Συμμετοχή. Διασκέδαση.  Garaigordobil, M. (2002).  Relevancia del juego cooperativo y creativo en el desarrollo cognitivo, social y emocional. En M. Llorca, V. Ramos., J. Sánchez., and A. Vega. (Eds.), La práctica psicomotriz. Una propuesta educativa mediante el cuerpo y el movimiento (pp. 489-566). Málaga: Aljibe. http://edufisrd.weebly.com/juegos-cooperativos.html Βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=3CVPjjcEqEs https://www.youtube.com/watch?v=1aZmB7rdci8&list=PL2SgL8sFniOzfLRKMdeWT6zPBGBQGZIy

Κινητικές δεξιότητες και ένταξη της αναπηρίας Κινητικές δεξιότητες και ένταξη της αναπηρίας. Ένα παιχνίδι Κινητικών Δεξιοτήτων είναι ένας πόρος με μεγάλη ικανότητα ένταξης λόγω της φύσης της δραστηριότητας, η οποία φέρνει την αυτο-βελτίωση, την αυτοεκτίμηση, τη μετάδοση των συναισθημάτων και ταυτόχρονα της κοινωνικής ένταξης. Κριτήρια προσαρμογής (Rios, 2007) Ο χώρος, τα υλικά, οι κανονισμοί, οι ικανότητες, η τακτική, η παρουσία των βοηθών, η γλώσσα (οπτική αναπηρία). Ríos, M. (2007). Manual de educación física adaptada al alumnado con discapacidad. Barcelona: Paidotribo Κείμενο: Dialnet-LaInclusionEnElAreaDeEducacionFisicaEnEspana-2900340.pdf

ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ Θεματική ενότητα 6: ΦΥΛΟ και ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (ΣΥΝΕΔΡΙΑ-3) ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΑΘΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ

Στόχοι της συνεδρίας: Να εκτιμήσουν την αξία των παιχνιδιών ως έναν τρόπο για να κοινωνικοποιηθούν, να ασκηθούν και να απολαύσουν τον ελεύθερο χρόνο. Να φέρει τους μαθητές με διαφορετικούς πολιτισμούς πιο κοντά μέσα από τα παιχνίδια από τις διάφορες ηπείρους. Να ενισχύσει το σεβασμό για τη διαφορετικότητα και να προωθήσει την ανεκτικότητα για άλλους πολιτισμούς, μαθαίνοντας για διάφορες μορφές ψυχαγωγίας. Να εντοπίσει και να σημειώσει ομοιότητες και διαφορές μεταξύ των παιχνιδιών που παίζονται και των τοπικών παιχνιδιών.

Παραδοσιακά αθλήματα και παιχνίδια. Έννοια του Παιχνιδιού. BLANCHARD and CHESKA, «ένα είδος συμπεριφοράς που περιλαμβάνει τόσο βιολογικές όσο και πολιτισμικές διαστάσεις.» NAVARRO, «Μια φυσική δραστηριότητα αναψυχής αφηρημένου θέματος σε ένα κοινωνικο-πολιτισμικό πλαίσιο»

Παραδοσιακά αθλήματα και παιχνίδια. Έννοια του αθλητισμού. BLANCHARD and CHESKA, «σωματική δραστηριότητα που είναι επιθετικά ανταγωνιστική εντός περιορισμών που επιβάλλονται από ορισμούς και κανόνες. Ένα στοιχείο του πολιτισμού, είναι τελετουργικά διαμορφωμένη, σαν παιχνίδι και με ποικίλες ποσότητες παιχνιδιού, εργασίας και αναψυχής.» PARLEBAS, ένα θεσμοθετημένο άθλημα, δηλαδή, «μια κινητική κατάσταση κωδικοποιημένης αντιπαράθεσης», αντικείμενο ενός οργανισμού. Ανοίξτε συζήτηση μεταξύ των μαθητών σε σχέση με τα κοινά και τα διαφορετικά χαρακτηριστικά των Παιχνιδιών και του Αθλητισμού.

Έννοια του Παραδοσιακού Παιχνιδιού Μια ψυχαγωγική δραστηριότητα, βασισμένη γενικότερα σε κινητικές δεξιότητες, που έχει περάσει από τη μία γενιά στην επόμενη μέσα από κοινωνικές ομάδες και είναι στενά συνδεδεμένη με το κοινωνικο-πολιτιστικό πλαίσιο στο οποίο λαμβάνει χώρα, με παράλληλη προσαρμογή στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες της κάθε στιγμής. Βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=JCzhtTjzWvU (Mayan Ball Game) https://www.youtube.com/watch?v=x4GVMYaHuMI (Tarahumara Ball Game) https://www.youtube.com/watch?v=2l0T14-1h3k (Canarian Wrestling) https://www.youtube.com/watch?v=Zfheo1YIqeU (Greasy Pole)

Έννοια του Παιδικού Παραδοσιακού Παιχνιδιού (…) «εκείνα που, ως μέρος του πολιτισμού μιας συγκεκριμένης ομάδας, έχουν προέλευση που δεν μπορεί να ανιχνευθεί. Διδάσκονται, μαθαίνονται και στη συνέχεια επαναλαμβάνονται με τις ίδιες δομές, σχεδόν με ταυτόσημες λέξεις, κινήσεις, μεθόδους και μελωδίες. Οι μελλοντικές γενιές τα διαβιβάζουν και τα συνδέουν μέσα από ασυνείδητες εκπαιδευτικές πράξεις , όπου ένας ενήλικας ή ένα παιδί τα εξηγεί ή τα παρουσιάζει σε πρόθυμα παιδιά. Αυτά τα παιδιά τα ενσωματώνουν, τα διατηρούν και μερικές φορές, τα αναδιασκευάζουν.» (Medina, 1987) Οι μαθητές πρέπει να εξάγουν και να μιλήσουμε για τα κύρια χαρακτηριστικά του ορισμού των Παιδικών Παραδοσιακών Παιχνιδιών που προτείνονται από τον Medina. Κείμενα: http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/00094056.1998.10522691 http://ac.els-cdn.com/S0955286398000497/1-s2.0-S0955286398000497-main.pdf?_tid=8bf755f6-318f-11e6-bd99-00000aacb35e&acdnat=1465840508_a70e74c0b99cda7c4cb25a1c8ce82bb9

Εκπαιδευτικές Αξίες των Παιδικών Παραδοσιακών Παιχνιδιών Αξιοποίηση ελεύθερου χρόνου. Οικουμενικά. Τα παιδιά εξοικειώνονται με τον κόσμο των ενηλίκων. Σεβασμός των κανόνων. Ενίσχυση της αίσθησης της ομάδας. Ενθάρρυνση της δημιουργικότητας. Διατήρηση του πολιτισμού. Παράγοντας κοινωνικοποίησης. Ανάπτυξη σωματικών, συντονιστικών και πνευματικών ιδιοτήτων. Οι μαθητές πρέπει να δώσουν μερικά παραδείγματα για κάθε μία από τις εκπαιδευτικές αξίες που αναφέρονται. Κείμενο: https://tspace.library.utoronto.ca/bitstream/1807/58852/1/pe09019.pdf

Εννοιολογικοί στόχοι: Κατανόηση των παραδόσεων της κουλτούρας τους. Στόχοι της εφαρμογής Εννοιολογικοί στόχοι: Κατανόηση των παραδόσεων της κουλτούρας τους. Εντοπισμός των παραδοσιακών παιχνιδιών στα οποία έχουν ήδη εξασκηθεί.   Κείμενα: https://www.researchgate.net/profile/C_Trigueros/publication/39153457_Juego_tradicin_y_cultura_en_educacin_fsica/links/00b7d53a81362cbd2b000000.pdf

Διαδικαστικοί στόχοι: Στόχοι της εφαρμογής Διαδικαστικοί στόχοι: Αύξηση της συμμετοχής των λιγότερο ικανών μαθητών. Οι μαθητές δημιουργούν τα απαραίτητα υλικά μόνοι τους. Μεγαλύτερη παγκόσμια συμμετοχή που οφείλεται στη βελτίωση των κινήτρων για δραστηριότητα. Οι μαθητές θέτουν σε εφαρμογή παραδοσιακά παιχνίδια ενηλίκων και παιδιών. Σε μια ιδανική κατάσταση, ξεκινήστε με τα είδη των παιχνιδιών που ήδη γνωρίζουν, τα οποία αργότερα θα επεκταθούν με παραλλαγές από τα παιχνίδια που παρουσιάζονται από το δάσκαλο ή / και το Διαδίκτυο. Συστήνεται να παρουσιασθούν παιχνίδια από διαφορετικούς πολιτισμούς και ιστορικές περιόδους, κάνοντας τις απαραίτητες προσαρμογές, έτσι ώστε όλοι οι μαθητές να μπορούν να λάβουν μέρος.

Συμπεριφορικοί στόχοι: Στόχοι της εφαρμογής Συμπεριφορικοί στόχοι: Αύξηση του σεβασμού των μαθητών για το φυσικό περιβάλλον. Αύξηση του επιπέδου συνεργασίας των μαθητών. Βελτίωση των συναισθηματικών σχέσεων μεταξύ των μελών της ομάδας. Προαγωγή του ρόλου ταύτισης μέσα στην ομάδα. Ενσωμάτωση αυτών των παιχνιδιών στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών. Συμπεριφορικοί στόχοι: Αύξηση του σεβασμού των μαθητών για το φυσικό περιβάλλον (συνήθη μέρη όπου παίζονται αυτά τα παιχνίδια). Αύξηση του επιπέδου συνεργασίας των μαθητών κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Βελτίωση των συναισθηματικών σχέσεων μεταξύ των μελών της ομάδας. Προαγωγή του ρόλου ταύτισης μέσα στην ομάδα. Ενσωμάτωση αυτών των παιχνιδιών στον ελεύθερο χρόνο των παιδιών. Κείμενο: http://www.msd.govt.nz/about-msd-and-our-work/publications-resources/journals-and-magazines/social-policy-journal/spj32/32-maori-knowledge-a-key-ingredient-in-nutrition-and-physical-exercise-health-promotion-programmes-pages181-190.html

ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Θεματική ενότητα 6: ΦΥΛΟ και ΑΝΑΠΗΡΙΑ, ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ (ΣΥΝΕΔΡΙΑ-4) ΧΟΡΟΙ ΑΠ’ ΟΛΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ  

Στόχοι της συνεδρίας: Να μάθουνε, να εκτιμήσουνε και να κάνουνε πρακτική σε συλλογικούς χορούς από διαφορετικές χώρες ως μορφή διαπολιτισμικής έκφρασης και επικοινωνίας. Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: ποιοι άλλοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας; Συζητήστε τα αποτελέσματα και συνοψίστε τις παρουσιάσεις.

Στόχοι της συνεδρίας: Να αναπτύξουν απόψεις σχετικά με το πώς να συνδέονται με άλλους μέσα από την εξάσκηση διαφορετικών χορών, προάγοντας έτσι την ανεκτικότητα και τον σεβασμό. Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: ποιοι άλλοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας; Συζητήστε τα αποτελέσματα και συνοψίστε τις παρουσιάσεις.

Δραστηριότητα 1: Κατανέμετε τους συμμετέχοντες σε μικρές ομάδες. Απαντήστε τις παρακάτω ερωτήσεις: Θεωρείτε ότι οι προγραμματισμένοι στόχοι είναι αναγκαίοι και επαρκείς; Ναι/Όχι. Εξηγήστε την απάντησή σας. (Διάρκεια: 5’) Ως εκπαιδευτικοί, ποιους άλλους στόχους θα μπορούσαμε να θεωρήσουμε σε αυτή τη συνεδρία; (Διάρκεια: 10’) Παρουσιάστε τα αποτελέσματα κάθε ομάδας και φτιάξτε ένα πλαίσιο για να συνοψίσετε τις συνεισφορές όλων των συμμετεχόντων. (Διάρκεια: 20’) Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: ποιοι άλλοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας; Συζητήστε τα αποτελέσματα και συνοψίστε τις παρουσιάσεις.

Πηγές αναφοράς: Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: ποιοι άλλοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας; Μοιραστείτε τα αποτελέσματα και συνοψίστε τις παρουσιάσεις σε ένα πλέγμα.

Χορός: μια παιδαγωγική προσέγγιση («για να φτιάξουμε καλύτερους ανθρώπους», Unesco 1982). Είναι ικανότητα των ανθρώπων να εκφράζονται γενικά μέσα από τη σωματική κίνηση σε σχέση με τη μουσική. Τα οφέλη από την πρακτική συνδέονται με δύο περιοχές: Η κινητική περιοχή υποδεικνύει αύξηση στην κινητική επάρκεια, με τη βελτίωση στην αντίληψη της εικόνας του σώματος, στην αίσθηση του ρυθμού και του χώρου, και στον έλεγχο της στάσης του σώματος. Fructuoso y Gómez (2001) : La danza como elemento educativo en el adolescente. Apunts. Educación física y deportes , 66: 31-37. Ferreira, M (2009): Un enfoque pedagógico de la danza.  Educación Física Chile, 268:  9-21. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: συζητήστε τι σημαίνει ο χορός για τους συμμετέχοντες και ποιες πτυχές της ανάπτυξης του προγράμματος σπουδών μπορούν να δουλευτούν μέσα από αυτό. Δημιουργήστε ένα πλαίσιο με τα συμπεράσματα που πήρατε από τις παρουσιάσεις των συμμετεχόντων.

Χορός: μια παιδαγωγική προσέγγιση («για να φτιάξουμε καλύτερους ανθρώπους», Unesco 1982). Η κοινωνικο-συναισθηματική προσέγγιση βελτιώνει την αυτογνωσία και την αποδοχή τους σώματος, τη διαδικασία της μη-λεκτικής επικοινωνίας, τη διαδικασία της κοινωνικοποίησης (ολοκλήρωση και συνεργασία), και τη δημιουργικότητα. Fructuoso y Gómez (2001) : La danza como elemento educativo en el adolescente. Apunts. Educación física y deportes , 66: 31-37. Ferreira, M (2009): Un enfoque pedagógico de la danza.  Educación Física Chile, 268:  9-21. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: συζητήστε τι σημαίνει ο χορός για τους συμμετέχοντες και ποιες πτυχές της ανάπτυξης του προγράμματος σπουδών μπορούν να δουλευτούν μέσα από αυτό. Δημιουργήστε ένα πλαίσιο με τα συμπεράσματα που πήρατε από τις παρουσιάσεις των συμμετεχόντων.

Δραστηριότητα 2: Κατανέμετε τους συμμετέχοντες σε μικρές ομάδες. Απαντήστε τις παρακάτω ερωτήσεις: Τι είναι ο χορός για σας; Προσπαθήστε να δώσετε ένα σύντομο ορισμό και επισημαίνετε τουλάχιστον δύο στόχους από τις περιοχές που αναφέρθηκαν (κινητική και κοινωνικο-συναισθηματική) που πρέπει να επιτευχθούν με την πρακτική του. (Διάρκεια: 5΄) Ποιες πτυχές της ανάπτυξης του προγράμματος σπουδών μπορούν να δουλευτούν μέσα απ’ αυτό; (Διάρκεια: 10΄) Δημιουργήστε ένα πλαίσιο με τα συμπεράσματα που πήρατε από τις παρουσιάσεις των συμμετεχόντων. (Διάρκεια: 20΄) Jiménez, A. N., Sancho, T. R., & Calomarde, E. M. M.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: http://cienciadeporte.eweb.unex.es/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Vissicaro, P. (2004). Studying dance cultures around the world: An introduction to multicultural dance education. Kendall/Hunt Publishing Company. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: ποιοι άλλοι στόχοι μπορούν να επιτευχθούν κατά τη διάρκεια της συνεδρίας; Συζητήστε τα αποτελέσματα και συνοψίστε τις παρουσιάσεις.

Πηγές Αναφοράς: Fructuoso y Gómez (2001) : La danza como elemento educativo en el adolescente. Apunts. Educación física y deportes , 66: 31-37. Ferreira, M (2009): Un enfoque pedagógico de la danza.  Educación Física Chile, 268:  9-21.

Οι παραδοσιακοί χοροί ως σύστημα ενσωμάτωσης: Επιτρέπει να τονιστούν οι καλλιτεχνικές και επικοινωνιακές εκφράσεις τους, σύμφωνα με τη δομή, τις κινήσεις, την ενδυμασία, τα τραγούδια, τα μουσικά όργανα, τις γεωγραφικές περιοχές, κ.λπ. Navarro. A.; Rosalén, T. & Martín, E.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: www.eweb.unex.es/eweb/cienciadeporte/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Ashley, L. (2012). Dancing with difference: Culturally diverse dances in education. Springer Science & Business Media. Martin, J. & Sánchez, J. (2002): Bailes del mundo, una propuesta de bailes populares para educación primaria. Barcelona: Paidotribo. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: γνωρίζετε διεθνείς χορούς; Ποιους και από ποιες χώρες; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους και ποιες πτυχές μπορούμε να δουλέψουμε μέσα απ’ αυτούς σε σχέση με τους στόχους της συνεδρίας; Πρακτική παρουσίαση με αυτούς που γνωρίζουν.

Οι παραδοσιακοί χοροί ως σύστημα ενσωμάτωσης: Προάγει τη γνώση, εκτίμηση και αποδοχή των παραδοσιακών χορών, δείχνοντας σεβασμό για τα δικαιώματα και την πολιτιστική έκφραση και ποικιλομορφία, καθώς και παρακινώντας την γνώση των παραδόσεων, τα έθιμα και τον τρόπο της δικής μας ζωής και των άλλων. Navarro. A.; Rosalén, T. & Martín, E.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: www.eweb.unex.es/eweb/cienciadeporte/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Ashley, L. (2012). Dancing with difference: Culturally diverse dances in education. Springer Science & Business Media. Martin, J. & Sánchez, J. (2002): Bailes del mundo, una propuesta de bailes populares para educación primaria. Barcelona: Paidotribo. Δραστηριότητα σε μικρές ομάδες: γνωρίζετε διεθνείς χορούς; Ποιους και από ποιες χώρες; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους και ποιες πτυχές μπορούμε να δουλέψουμε μέσα απ’ αυτούς σε σχέση με τους στόχους της συνεδρίας; Πρακτική παρουσίαση με αυτούς που γνωρίζουν.

Δραστηριότητα 3: Κατανέμετε τους συμμετέχοντες σε μικρές ομάδες. Απαντήστε τις παρακάτω ερωτήσεις: Γνωρίζετε διεθνείς χορούς; Ποιους και από ποιες χώρες; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά τους και ποιες πτυχές μπορούμε να δουλέψουμε μέσα απ’ αυτούς σε σχέση με τους στόχους της συνεδρίας; (Διάρκεια: 15’) Πρακτική παρουσίαση με αυτούς που γνωρίζουν. (Διάρκεια: 30’)

Πηγές Αναφοράς: Navarro. A.; Rosalén, T. & Martín, E.: Diversidad cultural: la danza folclórica como medio de identidad e integración sociocultural. Διαθέσιμο στο: www.eweb.unex.es/eweb/cienciadeporte/congreso/04%20val/pdf/C100.pdf Ashley, L. (2012). Dancing with difference: Culturally diverse dances in education. Springer Science & Business Media. Martin, J. & Sánchez, J. (2002): Bailes del mundo, una propuesta de bailes populares para educación primaria. Barcelona: Paidotribo.

The Hunters' March (Κεντρική Ευρώπη): Farandole (Γαλλία): https://www.youtube.com/watch?v=jNJZKSlLh8w The Hunters' March (Κεντρική Ευρώπη): https://www.youtube.com/watch?v=6G9cHQLcx0k La Raspa (Μεξικό): https://www.youtube.com/watch?v=_VAsCO1oVzU Baile de la cinta (Κανάριες νήσοι, Ισπανία) https://www.youtube.com/watch?v=srwld9R_-Zw Αυτά είναι μερικά παραδείγματα χορών που χρησιμοποιήθηκαν για την επίτευξη των στόχων της συνεδρίας. Περισσότερα παραδείγματα μπορούν να βρεθούν στο άρθρο του López, J. (2010): Unidad Didáctica “Danzas del Mundo”. EmásF, revista Digital de Educación Física. Nº5: 81-96. Περισσότερα παραδείγματα στο Youtube. Goodman, B.: Creative folk dance games for primary schools. Available at: http://media.efdss.org.uk/resourcebank/docs/RB145CreativeFolkDancePrimary-BarryGoodman.pdf

Δραστηριότητα 4: Δραστηριότητα ολόκληρης της τάξης: Εξηγώντας και εξασκώντας μερικούς χορούς. Στην τάξη, προτείνονται δύο παρεμβάσεις: Η πρώτη, πιο καθοδηγητική, όπου ο δάσκαλος προτείνει και εξηγεί τους χορούς, μαζί με τους στόχους της συνεδρίας. Η δεύτερη, πιο συμμετοχική, όπου οι μαθητές από διαφορετικές κουλτούρες στην τάξη εξηγούν στο δάσκαλο και την υπόλοιπη τάξη τους χορούς τους. Ταυτόχρονα, και σε προηγούμενη συνεδρία, ειδικά για τη δεύτερη παρέμβαση, ψάχνουν για άλλους αντιπροσωπευτικούς χορούς από τις ηπείρους χρησιμοποιώντας άλλα μέσα. Εάν τα χαρακτηριστικά του κέντρου το επιτρέπουν, οικογένειες από διαφορετικές κουλτούρες θα εμπλακούν στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης, ως αντανάκλαση ενός συμμετοχικού και χωρίς αποκλεισμούς σχολείου. Δραστηριότητα για ολόκληρη την τάξη: εξηγώντας και εξασκώντας μερικούς χορούς. Στην τάξη, προτείνονται δύο παρεμβάσεις. Η πρώτη, πιο καθοδηγητική, όπου ο δάσκαλος προτείνει και εξηγεί τους χορούς, μαζί με τους στόχους της συνεδρίας. Η δεύτερη, πιο συμμετοχική, όπου οι μαθητές από διαφορετικές κουλτούρες στην τάξη εξηγούν στο δάσκαλο και την υπόλοιπη τάξη τους χορούς τους. Ταυτόχρονα, και σε προηγούμενη συνεδρία, ειδικά για τη δεύτερη παρέμβαση, ψάχνουν για άλλους αντιπροσωπευτικούς χορούς χρησιμοποιώντας άλλα μέσα. Εάν τα χαρακτηριστικά του κέντρου το επιτρέπουν, οικογένειες από διαφορετικές κουλτούρες θα εμπλακούν στη διαδικασία της διδασκαλίας και της μάθησης, ως αντανάκλαση ενός συμμετοχικού και χωρίς αποκλεισμούς σχολείου.

Πηγές Αναφοράς: López, J. (2010): Unidad Didáctica “Danzas del Mundo”. EmásF, revista Digital de Educación Física. Nº5: 81-96. Περισσότερα παραδείγματα στο Youtube. Goodman, B.: Creative folk dance games for primary schools. Διαθέσιμο στο: http://media.efdss.org.uk/resourcebank/docs/RB145CreativeFolkDancePrimary-BarryGoodman.pdf