ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΕΜΠΕΤΣΟΣ Ph.D. ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ
ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ Α) ΕΚΦΡΑΖΟΥΜΕ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΑΙ ΜΕ ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΑΣ Β) ΑΚΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΟΟΥΜΕ ΤΑ ΜΗΝΥΜΑΤΑ
ΜΟΡΦΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ) ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ: 1) ΠΟΜΠΟΣ - Όποιος Αποφασίζει Να Στείλει Το Μήνυμα 2) ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ - Λέξεις, Χειρονομίες, Εκφράσεις, Κινήσεις Του Σώματος 3) ΜΕΣΟ - Το Κανάλι Με Το Οποίο Μεταφέρονται Τα Μηνύματα 4) ΔΕΚΤΗΣ – Αυτός/η Που Θα Λάβει Το Μήνυμα 5) ΑΠΟΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ - Ερμηνεία Του Μηνύματος
ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
1) ΠΑΡΟΧΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ - ΕΚΦΡΑΣΗ, ΥΦΟΣ, ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΕΣ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΗ 1) ΠΑΡΟΧΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ - ΕΚΦΡΑΣΗ, ΥΦΟΣ, ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΕΣ 2) ΕΛΕΓΧΟΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ - ΣΤΑΣΗ ΣΩΜΑΤΟΣ, ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ
Περιοχές «Απόστασης» “Familiarity Zone” (15 cm.– 45 cm.) “Personal Zone” (46 cm. – 1.5 m.) “Social Zone” (1.23 m. -3.60 m.) “Public Zone” (3.61 m. - > !!!!!)
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 1) ΦΟΒΟΣ ΑΠΟΡΡΙΨΗΣ 2) ΧΑΜΗΛΗ ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ 3) ΦΟΒΟΣ ΓΙΑ ΠΙΘΑΝΕΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ 4) ΕΛΛΕΙΨΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΜΟΝΤΕΛΟ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ 1) Περιέγραψε Την Κατάσταση Ή Την Συμπεριφορά Του Αλλού Η Οποία Σε Ενοχλεί 2) Περιέγραψε Τα Συναισθήματα Που Σου Προκαλεί Η Συμπεριφορά Καθώς Και Της Επιπτώσεις Της 3) Καθόρισε Την Αλλαγή Στην Συμπεριφορά Του Άλλου Που Ζητάς 4) Εξήγησε Πως Θα Αντιδράσεις Αν Η Επιθυμία Σου Δεν Γίνει Σεβαστή
ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ & ΑΝΑΓΚΩΝ Την χρήση του πρώτου προσώπου 2) Την έκφραση του σεβασμού προς τον άλλο 3) Τον σαφή καθορισμό της αλλαγής συμπεριφοράς που επιθυμούμε
ΕΙΚΟΝΑ ΑΘΛΗΤΗ ΣΗΜΕΙΑ ΠΟΥ ΣΥΝΤΕΛΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ: α) Σταθερό Βήμα β) Κεφάλι Ψηλά γ) Άνοιγμα Ώμων Προς Τα Έξω δ) Ελεύθερη Κίνηση Χεριών
Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΝΑ «ΑΚΟΥΜΕ» Να είμαστε ανοικτοί σε αυτά που ακούμε 2) Να κατανοούμε το σκοπό αυτού που μιλάει και το πώς οργανώνει τις πληροφορίες 3) Να μπορούμε να διακρίνουμε μεταξύ πραγματικών γεγονότων και της γνώμης αυτού που μιλάει
4) Να μπορούμε να διαχωρίσουμε μεταξύ λογικών και συναισθηματικών επιχειρημάτων 5) Να μπορούμε να αναγνωρίσουμε τη στάση αυτού που μιλάει 6) Να μπορούμε να αναγνωρίσουμε διαφορές μεταξύ των λεκτικών και μη λεκτικών μηνυμάτων
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΥΣΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ 1) Είσαι Δεκτικός Και Υπομονετικός 2) Δώσε Προσοχή Σε Αυτά Που Λέγονται 3) Απόφυγε Την Αβεβαιότητα 4) Απομάκρυνε Τις Παρεμβολές 5) Καθυστέρησε Να Διαμορφώσεις Γνώμη
ΑΡΧΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (Anshel, 1990) 1) Να Είσαι Πάντοτε Ειλικρινής 2) Μην Παίρνεις Αμυντική Στάση 3) Να Είσαι Συνεπής 4) Να Προσπαθήσεις Να Κατανοήσεις Τα Συναισθήματα Των Άλλων 5) Μην Γίνεσαι Σαρκαστικός 6) Δίδαξε Δεξιότητες
(ΣΥΝΕΧΕΙΑ) 7) Ο Έπαινος Και Η Κριτική Να Απευθύνονται Στην Συμπεριφορά Και Όχι Στο Άτομο 8) Χρησιμοποίησε Την Γλώσσα Του Σώματος Για Να Στείλεις Θετικά Μηνύματα 9) Εξέφρασε Τα Συναισθήματα Σου Με Εποικοδομητικό Τρόπο 10) Προσέγγισε Με Συνέπεια Όλα Τα Μέλη Της Ομάδας