ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ Ετήσιο Πρόγραμμα Παιδαγωγικής Κατάρτισης / Ε.Π.ΠΑΙ.Κ.
Α. Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε.Π.ΠΑΙ.Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ E - mail : gzee otenet. gr gzee otenet. gr
Δ Ι Δ Α Κ Τ Ι Κ Ε Σ Σ Τ Ρ Α Τ Η Γ Ι Κ Ε Σ
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Σ Υ Γ Κ Ρ Α Τ Η Σ Ο Υ Ν Γ Ν Ω Σ Ε Ι Σ 1 η διδακτική στρατηγική
Π Ρ Ο Κ Α Τ Α Β Ο Λ Ι Κ Ο Σ Ο Ρ Γ Α Ν Ω Τ Η Σ Προσαρμοσμένη αφήγηση Υπογραμμίσεις και σημειώσεις στηρίγματα Επαλήθευση της συγκράτησης
ΒΑΣΙΚΑ ΒΗΜΑΤΑ Προκαταβολικός οργανωτής: γράφουμε στον πίνακα τα βασικά σημεία του μαθήματος. Προσαρμοσμένη αφήγηση: αφηγούμαστε με ρυθμό και ομιλία προσαρμοσμένη στο επίπεδο των μαθητών, περιορίζοντας την αφήγησή μας στα βασικά σημεία. Οι μαθητές υπογραμμίζουν φράσεις και λέξεις που περιέχουν τα κύρια σημεία. Επαλήθευση συγκράτησης: με συζήτηση ανιχνεύουμε τις γνώσεις που συγκράτησαν οι μαθητές.
Στη στρατηγική κάνω τους μαθητές να συγκρατήσουν γνώσεις, λείπει η ανατροφοδότηση…
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Α Π Ο Κ Τ Η Σ Ο Υ Ν Δ Ε Ξ Ι Ο Τ Η Τ Ε Σ 2 η διδακτική στρατηγική
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ: Τι θα μάθουμε; Πως θα το μάθουμε; Γιατί θα το μάθουμε; Πώς θα ξέρουμε ότι το μάθαμε; Επίδειξη με επεξηγήσεις Ανατροφοδότηση της διαδικασίας Εξάσκηση
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Ε Π Α Ν Α Κ Α Λ Υ Ψ Ο Υ Ν Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Ε Π Α Ν Α Κ Α Λ Υ Ψ Ο Υ Ν 3η διδακτική στρατηγική
ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΣΚΕΨΗΣ Υποβολή μιας σειράς ήπια ταξινομημένων ερωτήσεων Χωρισμός των ερωτήσεων Τμηματικές συνθέσεις και τελική σύνθεση
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Δ Ι Ε Ρ Ε Υ Ν Η Σ Ο Υ Ν 4η διδακτική στρατηγική
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑΤΟΣ Επιλογή των πιθανών εκδοχών ή διατύπωση υποθέσεων Έλεγχος και λογική εξέταση για επιβεβαίωση ή απόρριψη Διατύπωση γενικεύσεων
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Κ Α Τ Α Ν Ο Η Σ Ο Υ Ν 5η διδακτική στρατηγική
Τί επιδιώκει η συγκεκριμένη στρατηγική; Να υποβοηθήσει τους μαθητές να βρουν λογικές σχέσεις: Ομοιότητας - διαφοράς. Αντίθεσης – σύνθεσης. Αιτίας – αποτελέσματος. Όλου – μέρους. Ισότητας – ανισότητας, κ.λπ.
ΕΠΙΛΟΓΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΩΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΩΝ ΣΤΟ ΓΝΩΣΤΙΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Παρουσίαση των διδακτικών ντοκουμέντων Ανακάλυψη των μηνυμάτων και της σημασίας τους Επαλήθευση της κατανόησής τους
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Δ Η Μ Ι Ο Υ Ρ Γ Η Σ Ο Υ Ν 6η διδακτική στρατηγική
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΟργάνωσηΚοινωνικογνωστική σύγκρουσηΑναδιοργάνωση Αξιολόγηση της παραγόμενης νέας γνώσης
ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΥ Εισάγουμε μια θεματική για έρευνα. Αυτή μπορεί να είναι: Μια αντίφαση. Μια μαρτυρία. Απόψεις που συγκρούονται. Πληροφορίες που θέτουν ερωτήματα.
Οργάνωση… Με δική μας υποβοήθηση οι μαθητές εκτελούν ένα σύνολο από νοητικές πράξεις. Διακρίνουν εμφανή γνωρίσματα των πληροφοριών. Ομαδοποιούν πληροφορίες. Προσδιορίζουν λύσεις. Αναφέρουν παραδείγματα.
Κοινωνικογνωστική σύγκρουση… Παρεμβαίνουμε και επιλύουμε εσφαλμένες αντιπαραβολές ή ενέργειες που οδηγούν σε αδυναμία συνεργασίας και σε επαύξηση λανθασμένων αποτελεσμάτων. Υποστηρίζουμε ιδέες και αξίες που βρίσκονται σε γόνιμη αντίθεση. Ανιχνεύουμε όχι μόνο τα λάθη, αλλά και τη λειτουργική τους αιτιολογία που τα προκάλεσαν.
Αναδιοργάνωση… Επαναφέρουμε την κατάσταση του προβληματισμού και υποβοηθούμε του μαθητές να μελετήσουν πιθανές λύσεις, κάνοντας αλληλοσυσχετίσεις. Με τον τρόπο αυτό δίνουμε στους μαθητές την ευκαιρία να γνωρίσουν «που αλλού» ή με «όμοιο ή παρόμοιο τρόπο» μπορούν να βρουν τη νέα γνώση.
Αξιολόγηση της παραγόμενης νέας γνώσης… Αξιολογούμε την παραγωγή της νέας γνώσης με βάση τα παρακάτω κριτήρια: Ποικιλία απόψεων. Συνθετότητα. Πρωτοτυπία.
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Μ Α Θ Ο Υ Ν Π Ω Σ Ν Α Μ Α Θ Α Ι Ν Ο Υ Ν 7η διδακτική στρατηγική
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΤΩΝ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΕΡΩΤΗΜΑΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΑΣΚΟΠΗΣΗ Επανάληψη προφορική ή αναγνωστική Για μαθητές που άλλοτε λειτουργούν ως ακροατές κι άλλοτε ως αναγνώστες Συγκρότηση απαντήσεων Σχολιασμός απαντήσεων Περίληψη
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Ε Κ Μ Ε Τ Α Λ Ε Υ Τ Ο Υ Ν Π Ρ Ο Η Γ Ο Υ Μ Ε Ν Ε Σ Γ Ν Ω Σ Ε Ι Σ 8η διδακτική στρατηγική
Κατάσταση προβληματισμού Προσδιορισμός του προβλήματος Ανίχνευση προηγούμενων γνώσεων Κοινωνικογνωστική σύγκρουση Αναδιοργάνωση
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Π Α Ρ Α Τ Η Ρ Η ΣΟ Υ Ν Κ Α Ι Ν Α Ε Κ Φ Ρ Α Σ Τ Ο Υ Ν 9η διδακτική στρατηγική
Π Ρ Ο Σ Α Ν Α Τ Ο Λ Ι Σ Μ Ο Σ Τ Η Σ Σ Κ Ε Ψ Η Σ Συνολική παρατήρηση Τμηματική παρατήρηση Αντιπαραβολή με το πρότυποΟλική σύνθεση
Κ Α Ν Ω Τ Ο Υ Σ Μ Α Θ Η Τ Ε Σ Ν Α Μ Α Θ Ο Υ Ν Ν Α Δ Ο Υ Λ Ε Υ Ο Υ Ν Ο Μ Α Δ Ι Κ Α 10η διδακτική στρατηγική
ΕΠΙΛΟΓΗ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ Δημιουργία ομάδωνΠρογραμματισμόςΟμαδική εργασίαΠαρουσίαση και αξιολόγηση ομαδικής εργασίας Σύνθεση ομαδικών εργασίων
Οι παραπάνω διδακτικές στρατηγικές βασίστηκαν στο: ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΑΛΒΑΡΑΣ, (1996), Διδακτικοί στόχοι, Αθήνα: Γεννάδειος Σχολή, σσ