Διαπολιτισμική Παιδαγωγική Εργαστήρια Εαρινό2016 Προετοιμασία Νικολίτσα Στεργιοπούλου σε συνεργασία με την Αντιγόνη Ραυτοπούλου
Ενημέρωση για το εργαστήριο Σκοπός της εργασίας είναι η δημιουργία πολυτροπικών κειμένων που θα αναπαριστούν ένα διαπολιτισμικό μήνυμα με πολλαπλό τρόπο και θα απευθύνεται σε παιδιά προσχολικής ηλικίας Οι επιμέρους στόχοι είναι : Ο σεβασμός της διαφορετικότητας Επίγνωση των διαπολιτισμικών ικανοτήτων που απαιτούνται Η ενδυνάμωση της ιδέας της συμπεριληπτικής / δημοκρατικής ιδιότητας του πολίτη Η εμπέδωση ότι η διαπολιτισμική μάθηση είναι πανταχού παρούσα και δεν αφορά μόνο τους μετανάστες Η ανάδειξη της σπουδαιότητας του διαπολιτισμικού διαλόγου Η ( δια ) πολιτισμική αλληλεπίδραση μεταξύ ατόμων και ομάδων στο πλαίσιο του σχολείου και στην κοινωνία
Video Animation Ελάχιστη διάρκεια 4 λεπτά Σενάριο : Ιδέα. Τι μηνύματα θέλω να περάσω και σε ποιους ; Σκηνοθεσία : Μικρά καρέ - σκηνές, ώστε να έχει αρχή - μέση - τέλος. Χρειάζομαι φαντασία και συνδυασμό πολυμέσων. Τι θα τραβήξει την προσοχή σ ’ ένα νήπιο και πώς θα αντιληφθεί το μήνυμα μου ; Εργαλεία :
Φωτογραφία 30 φωτογραφίες Αυστηρά δικές σας και να « τραβηχτούν » για τις ανάγκες της εργασίας Να συνοδεύονται από λεζάντα ή μία υποσημείωση Α ) Σενάριο : Ποιο είναι το θέμα μου ; Προσοχή να υπάρχει ροή στην ιστορία ( αρχή - μέση - τέλος ). Β ) Άδεια ! Θα πρέπει να έχετε την άδεια του ατόμου που πρόκειται να φωτογραφίσετε ( επισυνάπτεται ). Εάν το άτομο δεν δεχθεί, μπορείτε να προτείνετε να αλλοιώσετε τα χαρακτηριστικά του προσώπου στην φωτογραφία. Γ ) Φωτογραφική μηχανή ή κινητό τηλέφωνο με φωτογραφικό φακό καλής ανάλυσης Ε ) Εργαλεία : ( Επεξεργασία φωτογραφίας )
Αφίσα (Poster) Θα πρέπει τα μηνύματα να αποτυπωθούν με έναν ευφάνταστο τρόπο Α ) Σενάριο : Τι θέμα θα έχει η αφίσα μου ; Σε ποιους απευθύνεται ; Τι πρέπει να τους μείνει ; Β ) Εργαλεία :
Γελοιογραφία Δημιουργήστε μία μικρή ιστορία ή κάποιες γελοιογραφίες ( Ήχος ( προαιρετικό ) Επενδύστε μουσικά με δική σας σύνθεση ένα από τα παραπάνω παραδοτέα ( π. χ. το δικό του animation ή το φωτόραμα ).
Καταγραφή ιδεών Τι είναι διαφορετικότητα Τι όψεις της διαφορετικότητας συναντάμε καθημερινά Τι στερεότυπα μπορεί να έχουν τα παιδιά στο νηπιαγωγείο
Τι είναι διαφορετικότητα;
Διαφορετικότητα Η έννοια της διαφορετικότητας ως αξίας, στηρίζεται στην αναγνώριση, στην αποδοχή και στο σεβασμό. Σχετίζεται με τη συνειδητοποίηση της μοναδικότητας κάθε ατόμου και της αναγνώρισης των ατομικών του διαφορών. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν διαφορετικές διαστάσεις της προσωπικότητας (φυλή, εθνικότητα, φύλο, σεξουαλικό προσανατολισμό, κοινωνικο-οικονομική κατάσταση, ηλικία, φυσικές και σωματικές ικανότητες, γλώσσα, θρησκευτικές και πολιτικές πεποιθήσεις ή άλλες ιδεολογίες). Η διαφορετικότητα είναι η εξερεύνηση, η αναγνώριση και η συνύπαρξη αυτών των διαφορών σε ένα ασφαλές, θετικό και υποστηρικτικό περιβάλλον, όπως το σχολείο. Ακόμα, διαφορετικότητα είναι η θετική ενθάρρυνση και η επικρότηση των πλούσιων διαστάσεων της διαφορετικότητας και των πολλαπλών ταυτοτήτων κάθε ατόμου που λειτουργεί ως αυτόνομο και αυτοπροσδιοριζόμενο υποκείμενο (Institute for Rights Equality & Diversity).
Ποιες όψεις της διαφορετικότητας παρατηρούνται στο νηπιαγωγείο;
Όψεις διαφορετικότητας στο νηπιαγωγείο Σωματικά χαρακτηριστικά Ηλικία Φυλή Φύλο Σωματικές και νοητικές ικανότητες Υλικές συνθήκες Κοινωνική τάξη Τόπος κατοικίας Οικογένεια Συμβολικές διαφορές Κουλτούρα Γλώσσα Κοινωνικές σχέσεις και προσωπικότητα (Αρβανίτη,2013)
Τι στερεότυπα μπορεί να έχουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας;
Στερεότυπα παιδιών προσχολικής ηλικίας Διαφορές του χρώματος μεταξύ των ανθρώπων Φύλο Σωματική διάπλαση (βάρος) Γλώσσα Ομορφιά
Πολυτροπικότητα Τραγούδια : Αερικά & φίλοι : « Διαφορετικοί »: QWSYyVI QWSYyVI Locomondo - Χέρια σαν κι αυτά : =player_embedded&v=Btn_gTLD_Fk#! =player_embedded&v=Btn_gTLD_Fk#
Πολυτροπικότητα Animation: Τα γυαλιά της διαφορετικότητας : list=PLTaJ1zPT086Wnwh_TqddW2wb84jxZ_Kwy list=PLTaJ1zPT086Wnwh_TqddW2wb84jxZ_Kwy « Ειρήνη » - Η ιστορία ενός παιδιού πρόσφυγα : δΙαΦοΡεΤιΚόΤηΤα " Ο Μαυρούλης ": The Bug – Ένα animation για την διαφορετικότητα : tube/1705http:// tube/1705 Μετανάτευση από τη Συρία :
Πολυτροπικότητα Αφίσα : Διαφορετικότητα : 14/10/blog-post_40.html 14/10/blog-post_40.html
Ιδέες Ιδέες για εκπαιδευτικά σενάρια : Όψεις διαφορετικότητας στην καθημερινότητά μου : Παραδοσιακά παιδικά τραγούδια διάφορων χωρών ( language.gr/scenario.html?sid=1718), ( language.gr/scenario.html?sid=1914), ( language.gr/scenario.html?sid=2212)/ Διαφορετικού τύποι κατοικίας των ανθρώπων ( language.gr/scenario.html?sid=1912)/ Διαφορετικές ενδυμασίες / Διαφορετικοί τύποι οικογενειών language.gr/scenario.html?sid=1914http://proteas.greek- language.gr/scenario.html?sid=2212)/ language.gr/scenario.html?sid=1912)/
Ιδέες για εκπαιδευτικά σενάρια : Μαθαίνω για τους ανθρώπους που έχουν πολλές πατρίδες : Τα συναισθήματα ενός μετανάστη για την « παλιά » και την « νέα » πατρίδα./ Οι σχέσεις που αναπτύσσουν οι μετανάστες με τα άτομα της νέας πατρίδας / Μια ιστορία διάβασης συνόρων. Μεταναστευτικά / προσφυγικά ρεύματα : Το ταξίδι ενός μετανάστη / πρόσφυγα
Ιδέες Ιδέες για εκπαιδευτικά σενάρια : Επικοινωνώ χωρίς να συγκρούομαι : Τεχνικές επίλυσης συγκρούσεων ( mesi/a_gymnasio/Ekpaideftiko_iliko_Thematikwn_e notitwn/3_Dimiourgia_Veltiwsi_Koinwnikou_eaftou/ 3.2anaptixi_koinwnikwn_dexiwtitwn_kai_sxesewn/E pilisi_sigkrousewn_diamesolavisi.pdf) Οι πολίτες στη χώρα μου είναι : Ο πολίτης του αύριο στην Ελλάδα. Τι χαρακτηριστικά έχει ; ( θρησκεία, γνώσεις, αρετές ) Διαπολιτισμικός διάλογος : other_features/intercultural_dialogue.htm
Πηγές Για την διαφορετικότητα : 9%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF% 8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1http://edu09.pbworks.com/w/page/ /%CE%94%CE%B 9%CE%B1%CF%86%CE%BF%CF%81%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CF% 8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1 _sxoleio.pdf _sxoleio.pdf Για την μετανάστευση : m=view&id=1852& m=view&id=1852& Για το προσφυγικό ( εικόνες ): CF%86%CF%85%CE%B3%CE%B5%CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD +%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B1+2015&espv=2&biw=136 6&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiu9fmNtqDLAh Wjh3IKHXB1AvMQsAQIKg&dpr=1 CF%86%CF%85%CE%B3%CE%B5%CF%82+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD +%CE%B5%CE%BB%CE%BB%CE%B1%CE%B4%CE%B1+2015&espv=2&biw=136 6&bih=667&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiu9fmNtqDLAh Wjh3IKHXB1AvMQsAQIKg&dpr=1
Πηγές Institute for Rights Equality & Diversity.,Γλωσσάριο. Ανακτήθηκε από red.eu/?i=institute.el.glossaryhttp:// red.eu/?i=institute.el.glossary Αρβανίτη, Ε. (επιμ.). (2013), Νέα μάθηση: Βασικές αρχές για την επιστήμη της εκπαίδευσης, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική