Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Η κοινωνική κατασκευή της θηλυκότητας στην εφηβεία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Τα νοσήματα του στόματος
Advertisements

Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΒΟΗΘΟ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΜΑΡΙΑ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Διατροφικές Διαταραχές και εφηβεία
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
ΘΕΜΑ : « Διαπροσωπικές σχέσεις των νέων»
Φόβοι, ανασφάλειες και ψυχολογικά προβλήματα εφηβικής ηλικίας
Διαφοροποιημένη Διδασκαλία
Διαχείριση της σχολικής τάξης
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης Δρ. Χριστίνα Χατζησωτηρίου Συνάντηση 5 η.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Προβλήματα των γυναικών στον σύγχρονο κόσμο
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Αποδόσεις αιτίων.
Αθλητισμός και γυναίκες. Ομοιότητες ανάμεσα σε αθλητές των δύο φύλων Ισχυρά παρακινούμενοι και προσανατολισμένοι στην επίτευξη Ισχυρά παρακινούμενοι και.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΟΧΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΣΧΟΛΕΙΩΝ
Ενημερωτική Ημερίδα Εκπαιδευτικών ΣΕΠ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ (PROJECT)
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
“ Ένας 15χρονος έστειλε μήνυμα μέσω e- mail και γνωστοποιούσε ότι τον κορόιδευαν για μια συμπεριφορά που είχε και που δεν ταίριαζε με το στερεότυπο συμπεριφοράς.
Πόσο Ελεύθερες είναι οι Προσωπικές Επιλογές μας
Το νέο μαθησιακό περιβάλλον:
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΗΨΗΣ ΤΡΟΦΗΣ
Άτυπη παιδαγωγιΚΗ αξιολογηση
«Παιχνίδια» εξουσίας στο νηπιαγωγείο
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
School factors related to bullying: a qualitative study of early adolescent students Σχολικοί παράγοντες που σχετίζονται με τον σχολικό εκφοβισμό: μια.
Δίγλωσση εκπαίδευση και σχολική αποτυχία.. Σχολική Αποτυχία Συχνά η ευθύνη της σχολικής αποτυχίας, επιρρίπτεται στη διγλωσσία. Δεν ισχύει παρά μόνο για.
Εκπαιδευτική Ημερίδα ΑΚΙΔΑ « Σχολική Ηγεσία » 14/3/2013, CIIM Λευκωσία Δρ Μάριος Στυλιανίδης.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ Δρ. Μόνικα Σιακού Επίκουρη Καθηγήτρια Ψυχολογίας Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Παιδαγωγική Ψυχολογία Φ. Αντωνίου
Oι Διαταραχές Πρόσληψης Τροφής στο γραφείο του Διαιτολόγου.
ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ ΕΛΛΗ ΜΟΥΡΑΤΗ-ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ 1.
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
Σχολική επίδοση και μειονότητες
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Γαλάνη Γεωργία Α΄τμήμα ΠΕΣΥΠ
ΒΙΑ, ΕΠΙΘΕΤΙΚΟΤΗΤΑ, BULLYING (εκφοβισμός).
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
εκπαιδευτικη μεταβαση
Παιδαγωγική σχέση Ρόλος εκπαιδευτικού: Να βοηθήσει τους μαθητές να μεταβούν από την ανωριμότητα στην ωριμότητα, από την άγνοια στη γνώση, από την αδυναμία.
Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα.
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
Η γλώσσα δεν είναι αθώα. Σπάει κόκκαλα. Ενίοτε και προκαταλήψεις.
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Φορεις και μορφες αξιολογησης: 2Ο Μαθημα
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Ερευνητική εργασία Θέμα: Σχολική βία Κατάλογος μαθητών:
ΦΥΛΛΟ.
Περιγραφή Εκπαιδευτικός, ενόψει του Σαββατοκύριακου, έχει μεταβεί στο νησί όπου είναι η μόνιμη κατοικία του. Τη Δευτέρα, τηλεφωνεί στο Διευθυντή και του.
ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ.
Η ΜΑΧΗ ΤΩΝ ΦΥΛΩΝ.
2ο Γυμνάσιο Άνω Λιοσίων «Σχολική Διαμεσολάβηση»:
ΨΧ06 ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΦΗΒΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 6 : ΕΦΗΒΟΙ ΚΑΙ ΥΓΕΙΑ
Δρ. Πήλιος Σταύρου Κλινικός Ψυχολόγος
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Η κοινωνική κατασκευή της θηλυκότητας στην εφηβεία

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Οι έμφυλες ταυτότητες μπορεί να ειδωθούν ως ένα αμοιβαία αποκλειόμενο και οριζόμενο δίπολο, σύμφωνα με το οποίο: Ανδρισμός Δύναμη Δράση Σκληρότητα λογική Θηλυκότητα Αδυναμία Παθητικότητα Μαλθακότητα συναίσθημα

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο «…όμως αυτό είναι καθορισμένο, όπως οι ρίζες της γης και η βάση όλων. Ο άνδρας στη γη και η γυναίκα στην εστία. Ο άνδρας με το σπαθί, με τη βελόνα αυτή. Ο άνδρας με το μυαλό, με την καρδιά η γυναίκα. Ο άνδρας να διατάζει και η γυναίκα να υπακούει. Σε κάθε άλλη περίπτωση, σύγχυση…» Tennyson, ‘The Princess’, 1847

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Ιστορικά: Υποστηρίζεται πως είναι προτιμότερο να είναι κανείς αγόρι, καθώς ο ανδρισμός θεωρείται «ανώτερος», ενώ η θηλυκότητα ορίζεται ως «έλλειψη ταυτότητας» (non-identity) Η θηλυκότητα θεωρείται, λοιπόν, ως μία μη απαραίτητη, μη θεμελιώδης κοινωνική κατασκευή (Tseelon,1995)

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Το σχολικό πλαίσιο επηρεάζει μέσω: Των προγραμμάτων διδασκαλίας, των μαθημάτων που διδάσκονται, των τρόπων αξιολόγησης της επίδοσης Των αλληλεπιδράσεων στη σχολική τάξη Της κουλτούρας και των προσδοκιών των εκπαιδευτικών Των σχολικών κανόνων και των μεθόδων πειθαρχίας που εφαρμόζονται (Kenway,1996)

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Ο ρόλος των εκπαιδευτικών στην κατασκευή ταυτοτήτων φύλου: Η προκλητική και αντιδραστική συμπεριφορά των αγοριών γίνεται αντιληπτή ως διασκεδαστική (Francis, 1999), Οι εκπαιδευτικοί προτιμούν τα αυστηρά συμμορφωμένα κορίτσια και θεωρούσαν τα αγόρια ικανότερα μαθησιακά (Clarricoates,1989), Οι λεκτικές πρωτοβουλίες των κοριτσιών γίνονται αντιληπτές ως «θορυβώδεις» ενώ των αγοριών ως λεκτική ευχέρεια (Spender,1988) Διαφορά εμφανίζεται και στις προσδοκίες για το επαγγελματικό μέλλον αγοριών και κοριτσιών (Crifton et al, 1986) Τα αγόρια ενισχύονται συστηματικά, ώστε να κατευθυνθούν σε επαγγέλματα υψηλού κύρους (Stanworth, 1986) Η ακαδημαϊκή επιτυχία και αποτυχία αποδίδεται διαφορετικά για τα δύο φύλα (Dweck, 1980) Η εξυπνάδα θεωρείται στοιχείο της ανδρικής ταυτότητας ενώ η ικανότητα για πειθαρχική μελέτη στοιχείο της γυναικείας ( Δεληγιάννη-Κουϊμτζή, 2000)

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Θηλυκές ταυτότητες στην εκπαίδευση Τα κορίτσια πρέπει να συμμορφώνονται σε ένα διπλό, συχνά και αντιφατικό στόχο: Να είναι σωστές μαθήτριες Να γίνουν σωστές γυναίκες (Hey 1997:132 )

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Ενώ η έρευνα τις δεκαετίες του 1970 και 1980 σημείωνε την ιδιαίτερη τάση των κοριτσιών να κρύβουν την εξυπνάδα τους, φοβούμενες μήπως τα αγόρια τις χαρακτηρίσουν ‘μη ελκυστικές’ (Spender, 1982∙ Lees, 1986), συχνό φαινόμενο αποτελεί, πλέον, η εκδήλωση της εμπιστοσύνης στις εκπαιδευτικές τους δυνατότητες (Francis, 2000)

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Όμως: Η υψηλή ακαδημαϊκή επίδοση και η επίδειξη εξυπνάδας εξακολουθεί και παραμένει: Προνόμιο των κοριτσιών της μεσαίας και ανώτερης κοινωνικής τάξης Οι συσχετισμοί με την έλλειψη σεξουαλικότητας και την αντίθεση με τη θηλυκότητα δεν έχουν εκλείψει

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο ‘Προβληματικά κορίτσια’ Ανήκουν συνήθως στην εργατική τάξη και σε πολιτισμικές μειονότητες Εμφανίζουν ‘μάγκικες συμπεριφορές’ (ladettes), πίνοντας, καπνίζοντας, βρίζοντας, μαλώνοντας, και όντας, σεξουαλικά, προκλητικές (Jackson, 2006) Η Daily Mail, περιέγραψε ως ‘ωρολογιακή βόμβα’ τη μάγκικη συμπεριφορά ‘μιας γενιάς κοριτσιών που κατεβάζουν τα μπουκάλια πιο γρήγορα από τους άνδρες’ ενώ ο όρος ‘ ‘ladette’ αποτελεί επίσημο λήμμα στο Concise Oxford English Dictionary, περιγράφοντας ‘μια νεαρή γυναίκα που συμπεριφέρεται με έντονα επιθετικό ή σκληρό τρόπο και επιδίδεται σε συνεχή κατανάλωση αλκοόλ.

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο ‘Αποτυχημένα κορίτσια’ Ανήκουν, συνήθως, στην εργατική τάξη και σε πολιτισμικές μειονότητες Δίνεται, ωστόσο, πολύ λίγη προσοχή στα τα κορίτσια που αποτυγχάνουν εκπαιδευτικά, καθώς Η στάση τους, συχνά, περνά απαρατήρητη τόσο από τους εκπαιδευτικούς, όσο και από τη διοίκηση του σχολείου Σύμφωνα με τους Osler and Vincent (2003) τα σχολεία αποτυγχάνουν να ανταποκριθούν στις ανάγκες των κοριτσιών αυτών, καθώς οι περισσότερες πολιτικές στρέφονται γύρω από την πρόληψη της αποτυχίας των αγοριών

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο « Δεν πήγαινα σχεδόν ποτέ στα μαθήματα, για 6 εβδομάδες, τα μισούσα….. Ήταν τόσο βαρετά…. αλλά και όταν ήμουν στην τάξη, απλά καθόμουν και δεν έκανα τίποτα… άκουγα ραδιόφωνο από τα ακουστικά μου… είχα και ένα στυλό στο χέρι και υποκρινόμουν πως έγραφα… αυτό ήταν το τρικ μου….» (έφηβη, 17 ετών ) Archer et al.2007

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Σύμφωνα με την Simone de Beauvoir (1998): «Αυτό που χαρακτηρίζει τις γυναίκες είναι η ανικανότητα να ξεπεράσουν τους εαυτούς τους και η τάση τους, συνεπώς, να παραμένουν σε μία κατάσταση ‘ανυπαρξίας’· να είναι δηλαδή «ο άλλος», το μαξιλάρι στο οποίο κάποιος ξεκουράζεται….»

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Κοινωνικές πιέσεις, οδηγούν σε πρακτικές όπως: η χρόνια δίαιτα, οι συμπεριφορές υπερφαγίας και κάθαρσης, και η υπερβολική ενασχόληση με το σώμα και την εμφάνιση.

Ταυτότητες Φύλου στην Εφηβεία και το Σχολικό Πλαίσιο Αποτέλεσμα: Η νευρογενής ανορεξία έχει χαρακτηριστεί ως μια από τις συχνότερες χρόνιες ασθένειες στις έφηβες (Touyz & Beaumont, 2001) Υπολογίζεται ότι το % αυτών που διαγιγνώσκονται με ανορεξία και βουλιμία είναι γυναίκες (Hughes, 1991) και επομένως, αν πάρουμε υπόψη τη μεγάλη συχνότητα και άλλων διαταραγμένων πρακτικών πρόσληψης τροφής στις γυναίκες που δεν πληρούν τα κριτήρια για κλινική διάγνωση (Malson, 2000), το θέμα του φύλου στις διαταραχές στην πρόσληψη τροφής αποκτά τεράστια σημασία όσο αφορά την κατανόηση και την αντιμετώπισή τους