Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα της ετερότητας.

2 Η χώρα ήταν, παλαιότερα, αποικία της Ισπανίας και των ΗΠΑ και έχει στενούς δεσμούς με τη Δύση. Ο Ρωμαιοκαθολικισμός είναι η επίσημη θρησκεία(υιοθετήθηκε από τους Ισπανούς) Οι Φιλιππινέζοι έχουν πολυεθνική καταγωγή. Η πλειονότητα κατάγεται από τους αυστρανήσιους αυτόχθονες. Υπάρχουν πολλές μειονότητες μεταξύ των οποίων είναι η ισπανική η βρετανική και αμερικάνικη

3 «Φιλιππινέζα» Ξένη/Άλλη Σιωπηλή Παθητική Σκουρόχρωμη Δειλή Χαμογελαστή
Ξένη/Άλλη Σιωπηλή Παθητική Σκουρόχρωμη Δειλή Χαμογελαστή Υποτελής Υπάκουη Υπηρέτρια Αφελής Υποτακτική Σεξουαλικότητα Παιδικότητα Πρόθυμη

4 https://www.youtube.com/watch?v=T8n Pqec584Q

5 Υπάρχουν δυο κυρίαρχα στερεότυπα σε όλες τις χώρες του κόσμου που έχουν Φιλιππινέζες μετανάστριες
1) Αποτελούν φορείς θηλυκότητας, σεξουαλικότητας και έχουν «εξωτική» ομορφιά 2) Απασχολούνται κυρίως ως οικιακοί βοηθοί

6 Πιο συγκεκριμένα στην Ελλάδα…
Έρχονται στην Ελλάδα από το΄80 και μετά μαζί με το μεγάλο κύμα μεταναστών από Ανατολική Ευρώπη και Ασία Γυναικεία Φιλιππινεζική μετανάστευση Ο αριθμός των γυναικών Φιλιππινέζων μεταναστριών είναι περίπου 10 φορές μεγαλύτερος από αυτόν των αντρών

7 Οι Φιλιππινέζες είναι «ξένες» , «ανοίκειες» για την ελληνική κοινωνία, συνιστούν μια διακριτή μορφή ετερότητας Στις δεκαετίες του ‘80 και του ‘90 διαμορφώνεται μια ιδιαίτερη λεκτική κατηγορία, αυτή της «Φιλιππινέζας» Η «Φιλιππινέζα» συνδέεται με όρους όπως η παθητικότητα , η δειλία και η υποτέλεια, χαρακτηριστικά που προσέδιδε η ελληνική κοινωνία στο «μετανάστη» γενικότερα (

8 Απασχολούνται ως οικιακοί βοηθοί υψηλών κοινωνικο-οικονομικών στρωμάτων (έμμισθη εσωτερική οικιακή εργασία) και ορίζονται ως υποκείμενα μέσα από την απασχόληση τους Κατέχουν τη τελευταία θέση της εργασιακής ιεραρχίας καθώς η απασχόληση τους εκλαμβάνεται ως «φυσική» στο πλαίσιο της ιδεολογίας της οικιακότητας (γυναίκες άρρηκτα συνδεδεμένες με οικιακό χώρο)

9 Απόλυτη και βαθιά ταύτιση των Φιλιππινέζων γυναικών με την οικιακή εργασία οι οποίες φέρουν πλέον ως «εθνικά» τους χαρακτηριστικά την υπαγωγή και τη παθητικότητα Ο όρος «Φιλιππινέζα» συνωνυμεί με τον όρο υπηρέτρια αλλά και με την παιδικότητα και την αφέλεια

10 «Έχω Φιλιππινέζα» Τη δεκαετία του΄80 εμφανίζεται η τάξη των νεόπλουτων η κατασκευή της οποίας απαιτεί κατανάλωση Φιλιππινέζων

11 Σχετικά με την ηλικία οι Φιλιππινέζες μετανάστριες είναι ενήλικες γυναίκες οι οποίες όμως συνδέονται με μια παιδικότητα και αφέλεια Δεν προσδιορίζονται λοιπόν με τον όρο γυναίκα «πήρα γυναίκα» αλλά με όρους όπως «κοπέλα» ή «κορίτσι» Το γεγονός ότι είναι παντρεμένες μητέρες δεν λαμβάνεται υπόψιν για να σχηματιστεί μια ολοκληρωμένη γυναικεία ταυτότητα γιατί βρίσκονται μακριά από το σπίτι

12 Γύρω από τις Φιλιππινέζες μετανάστριες συγκροτούνται αρνητικοί αλλά ήπιοι όροι γιατί είναι παθητικές και εισάγονται σε ένα πλαίσιο υποταγής Αυτή η «διακριτική» τους παρουσία, η γνώση της αγγλικής γλώσσας και το νόμιμο μεταναστευτικό τους στάτους τους προσδίδουν στοιχεία «ευγένειας» και «επαγγελματισμού» Η Φιλιππινέζα μετανάστρια από πειθήνια οικιακή βοηθός αναγορεύεται σταδιακά σε «επαγγελματία»

13 Διακρίνονται για το υψηλό μορφωτικό τους επίπεδο και τη γνώση της αγγλικής γλώσσας, γεγονός που συντελεί στη κοινωνική τους ανέλιξη Στις καθημερινές συναναστροφές τους μιλούν taglish( μείξη tagalog και αγγλικών) έτσι οι εργοδότες τους προβάλλουν προς τα έξω ένα υψηλό κοινωνικό στάτους

14 Οι Φιλιππινέζες οικιακές βοηθοί σταδιακά περνούν από τη κατηγορία της «επαγγελματία» σε εκείνη της «κόρης» Η κατηγορία της κόρης προϋποθέτει τόσο την ομοιότητα(συγγένεια) όσο και την υπαγωγή(εργασία) Η σχέση «μητέρας» - «κόρης» στο εργασιακό πλαίσιο έχει αντιφάσεις: δημόσιο-ιδιωτικό, εργασιακό-οικιακό, ξένος-οικείος, συμφέρον- ανιδιοτέλεια

15 Οι νοηματοδοτήσεις και οι μετασχηματισμοί της Φιλιππινέζας οικιακής βοηθού μένουν τελικά εκκρεμείς απέναντι σε μια νέα μορφή ετερότητας που κινείται στο πλαίσιο του ακατανόητου Σιωπηλή φυγή για να αποφευχθεί η σύγκρουση. Η φυγή δηλώνει αντίδραση στην εξουσία, αποδοκιμασία προς τον εργοδότη

16 Σήμερα…

17

18

19 https://www.youtube.com/watch?v=BYQOg- 0jS1s&feature=youtu.be Αντονυ

20

21

22 Φιλιππινέζικο σχολείο Munting Nayon/Μικρό χωριό στην Αθήνα

23 https://www.youtube.com/watch?v=XqO5ELFNkjw φυλες αθηνας
Meg ALLAN


Κατέβασμα ppt "Τμήμα Ιστορίας Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας Μάθημα: Ο εθνοτικός «άλλος» στη σύγχρονη Ελλάδα Θέμα: Φιλιππινέζες μετανάστριες και η εκκρεμότητα."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google