Παρουσίαση Βιβλίου: Intelligent User Interfaces: Adaptation and Personalization Systems and Technologies Constantinos Mourlas & Panagiotis Germanakos (Eds)

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ένα παγκόσμιο δίκτυο που συνδέει εκατομμύρια υπολογιστές.,. Περισσότερες από 100 χώρες που συνδέονται με τις ανταλλαγές των δεδομένων, ειδήσεις και απόψεις..Σε.
Advertisements

ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 1.1 Τεχνικές δεξιότητες και προσόντα.
ΗΜΕΡΙΔΑ «Λόγος και Αντίλογος για την Επιλογή και Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών : Τάσεις και Προβληματισμοί» Σάββατο, 13 Απριλίου 2013 Ανάπτυξη Μηχανισμών.
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου Βέλτιστες Πρακτικές στη Γλωσσική Τεχνολογία Βέλτιστες Πρακτικές στη Γλωσσική Τεχνολογία Εβδομάδα Επιστήμης & Τεχνολογίας.
Διακρατική συνάντηση EQUAL Σάμος, 25 – 26 Σεπτεμβρίου 2003
ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η Εκπαίδευση στην εποχή των ΤΠΕ
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ-ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ : ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ.
ΠΜΣ ΠΡΟΗΓΜΕΝΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ Κατεύθυνση ΤΕΔΑ Τεχνολογίες Διαχείρισης Ασφάλειας Security Management Engineering Τμήμα Πληροφορικής ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ.
Τμήμα Αρχειονομίας-Βιβλιοθηκονομίας Ιόνιο Πανεπιστήμιο
Οδηγίες Σχεδίασης Διαδραστικών Συστημάτων
Οι Τ.Π.Ε. στην εκπαίδευση, εκπαιδευτική πολιτική και επιστημονική θεμελίωση Γιάννης Μόκιας Επιμόρφωση Β΄ Επιπέδου.
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.1 Διεξαγωγή ανάλυσης αναγκών.
Επίκουρος καθηγητής ΤΕΦΑΑ-ΠΘ
Σχεδιασμός ηλεκτρονικών υπηρεσιών μεγάλης κλίμακας και πολυπλοκότητας 24/10/2002.
Xαρτογράφηση Εννοιών Εννοιολογικοί Χάρτες και οι εφαρμογές τους στη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών.
Η ποιότητα της πληροφορίας στο εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται ή διανέμεται μέσω του Internet Χρήστος Σαβρανίδης Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων Τμήμα ΦΠΨ.
Μοντέλο Διδασκαλίας Φυσικών Επιστήμων, για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση, στην Κατεύθυνση της Ανάπτυξης Γνώσεων και Ικανοτήτων. Π. Κουμαράς.
ΤΡΟΠΟΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 8.1 Επαγγελματικοί ρόλοι και προφίλ για την παρακολούθηση και την εποπτεία.
Τι είναι Ανάλυση Τι είναι Συστήματα Πληροφορικής
Χρησιμότητα & Τρόποι Αξιοποίησης από τους Διαπραγματευτές των μερών
Καλησπέρα σας! Ως συνέχεια της ενότητας που αφορά στα συστήματα διασφάλισης της ποιότητας σε ΑΕΙ, θα σας παρουσιάσω την εμπειρία της ΒΚΠ του ΠαΜακ να κατανοήσει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΩΝ Γ.Σ.Π.. ΟΡΙΣΜΟΙ Ένα σύστημα για τακτικό και συνηθισμένο τρόπο επεξεργασίας δεδομένων και για απάντηση προκαθορισμένων και.
«Αποτελέσματα έρευνας στο πλαίσιο του έργου VAB σε εθνικό επίπεδο» Κωνσταντίνα Πολυμεροπούλου Επιστημονική συνεργάτης ΕΥΕΜ/ΕΑΠ 1Πρώτη Συνάντηση Εργασίας.
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Jigsaw: Τί είναι;.
Κυριακή Μπαλτά Πανεπιστήμιο Μακεδονίας Βιβλιοθήκη Σχεδιασμός και δημιουργία επικοινωνιακού σχεδίου δράσης της Βιβλιοθήκης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Η ένταξη των ψηφιακών βιβλιοθηκών στον χώρο της εκπαίδευσης Επιμέλεια-Παρουσίαση Μαρία-Ειρήνη Καραχάλιου Β Ανδρομάχη Νοτοπούλου Β
Σχεδιασμός – Οργάνωση –Υλοποίηση προγράμματος Αγωγής Υγείας
ΠΟΛΥΜΕΣΑ. OI “MULTI-ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ” ΤΩΝ MULTIMEDIA ΣΤΟ BLOG ΜΑΣ Τι είναι τα πολυμέσα? Τα Πολυμέσα (Multimedia) είναι ο κλάδος της πληροφορικής τεχνολογίας.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Διημερίδα για την Κοινωνική Διάσταση της Κοινωνίας της Πληροφορίας Αθήνα, Δεκεμβρίου 2004 Μελέτη Αξιολόγησης «Η διάσταση της ισότητας των φύλων.
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:RECENT DEVELOPMENTS IN FORMAL SETTINGS.(ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΣΤΑ ΕΠΙΣΗΜΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ. ) ΌΝΟΜΑ ΦΟΙΤΗΤΡ.:ΔΟΜΑΛΗ ΕΙΡΗΝΗ.
Τίτλος: "Μια έρευνα σχετικά με την αποτελεσματικότητα των ηλεκτρονικών υπηρεσιών πληροφορίας στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση: Μελέτη περίπτωσης" Ιουλία.
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ ΤΜΗΜΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ iBYZANTINE: Χρήση Προηγμένων Εφαρμογών.
Telematics Επιμέλεια:Παγώνης Γεώργιος Writer: Patrick Dillon.
Διαχείριση Έργων Πληροφορικής
ΙΟΝΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΤΜΗΜΑ ΑΡΧΕΙΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΟΝΟΜΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ " Διοίκηση και Οργάνωση Βιβλιοθηκών.
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 4.1 Στόχοι και κανάλια επικοινωνίας.
Βαθμός ομοθεσίας της ψηφιακής βιβλιοθήκης ως προς τους χρήστες της Μάριαν Νικολακοπούλου.
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
ΣΧΕΔΙΑΣΗ & ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΣΤ. ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ – ΘΡ. ΤΣΙΑΤΣΟΣ Θέματα Σχεδίασης Μέρος 2ο Χρηστοκεντρική & Συμμετοχική Σχεδίαση.
PSY 301 Μάθημα 2ον KOINΩΝΙΚΗ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΜΕΘΟΔΟΙ & ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ.
Φιλολογία και Ψηφιακές Ερευνητικές Υποδομές: Από τη Θεωρία στην Πράξη Λεωνίδας Παπαχριστόπουλος Νεφέλη Χατζηδιάκου
Μέρος 1 Εισαγωγή στα Πληροφοριακά Συστήματα. 22/9/20162 Περιεχόμενα  Βασικές έννοιες Πληροφοριακών Συστημάτων  Απαιτήσεις των σύγχρονων επιχειρήσεων.
Πληροφορική Μάθημα Κατεύθυνσης. Σκοπός Μαθήματος Οι μαθητές που θα ακολουθήσουν το μάθημα αυτό θα είναι ικανοί να λύνουν προβλήματα με αλγοριθμικό τρόπο,
Δρ Π. Μπαλής Καθηγητής Πληροφορικής – Υπεύθυνος Πληροφοριακών Συστημάτων Εκπαίδευσης Ευχρηστία και Προσβασιμότητα Ψηφιακών Μέσων για την Επικοινωνία και.
ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΓΓΡΑΦΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Χ. Καραγιαννίδης, ΠΘ-ΠΤΕΑΕφαρμογές ΤΠΕ στην ΕΕΑ Διάλεξη 1: Εισαγωγή1/29 27/9/2016 Διάλεξη 1 Εισαγωγή Εφαρμογές ΤΠΕ στην Εκπαίδευση & την Ειδική Αγωγή Χαράλαμπος.
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Παρουσίαση: Ευτυχία Γιαννάκη
ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ
ΑΣΠΑΙΤΕ - ΠΕΣΥΠ ΤΜΗΜΑ Α ΜΑΘΗΜΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ ΣΤΗ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Ανάλυση και σχεδιασμόσ πληροφοριακών συστημάτων
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
Μεθοδολογία Έρευνας Διάλεξη 9η Σύνταξη Πτυχιακής Εργασίας
Μεθοδολογικά εργαλεία για το μάθημα της Πληροφορικής
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Αξιολόγηση της επίδοσης ενός οργανισμού σε θέματα ασφάλειας
Σκοπός Η συνοπτική παρουσίαση
Πληροφορική Μάθημα Κατεύθυνσης. Σκοπός Μαθήματος Οι μαθητές που θα ακολουθήσουν το μάθημα αυτό θα είναι ικανοί να λύνουν προβλήματα με αλγοριθμικό τρόπο,
Οργανικός και Λειτουργικός Σχεδιασμός Εκπαιδευτικού Λογισμικού
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Παρουσίαση Βιβλίου: Intelligent User Interfaces: Adaptation and Personalization Systems and Technologies Constantinos Mourlas & Panagiotis Germanakos (Eds) Κώστας Μουρλάς Επίκ. Καθηγητής Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών Τμήμα Επικοινωνίας & Μ.Μ.Ε Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Intelligent User Interfaces: Adaptation and Personalization Systems and Technologies Το βιβλίο αυτό αναφέρεται σε τεχνικές σχεδιασμού και ανάπτυξης νέων περιβαλλόντων επικοινωνίας μεταξύ του χρήστη και του υπολογιστή οι οποίες έχουν ως βασικό τους σκοπό την παροχή ευχρηστίας, και τη βελτίωση της λειτουργικότητας υπηρεσιών ανάκτησης πληροφοριών και αναζήτησης που παρέχονται από ένα υπερμέσο και το διαδίκτυο. Βελτίωση Ευχρηστίας μέσω Τεχνικών Προσαρμογής και Εξατομίκευσης Περιεχομένου Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Τεχνικές προσαρμογής και εξατομίκευσης περιεχομένου Η προσαρμογή και η εξατομίκευση του περιεχομένου βασίζεται πάντα σε μοντέλα αναπαράστασης του χρήστη που περιλαμβάνουν ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του όπως ενδιαφέροντα, δεξιότητες, δημογραφικά στοιχεία, γνωστικές παράμετροι κλπ. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Εισαγωγή – Διαφορετικοί χρήστες – διαφορετικές ανάγκες Stock Broker Photographer Musician Professor Gamer Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Προβλήματα Προβλήματα ευχρηστίας, ειδικά όταν υπάρχουν ετερόκλητα ενδιαφέροντα και ανάγκες, Οι χρήστες πλοηγούμενοι συνήθως αποκλίνουν από τον στόχο τους και χάνονται στην υπερ- πληροφορία του Διαδικτύου, Οι χρήστες έρχονται πολλές φορές αντιμέτωποι με τη δόμηση ενός ιστοχώρου η οποία πολλές φορές αντανακλά την προσωπική άποψη και την αισθητική του δημιουργού.  Η Προσαρμοστικότητα και Εξατομίκευση…αντιμετωπίζουν τις δυσκολίες που σχετίζονται με την πλοήγηση και την απόδοση ομοειδούς περιεχομένου, που παρέχεται από τέτοιου είδους συστήματα, και να εφαρμόζουν μεθόδους και τεχνικές που να ικανοποιούν τα ετερογενή ενδιαφέροντα και ανάγκες των χρηστών, βελτιστοποιώντας και προσαρμόζοντας τις διαδικασίες αλληλεπίδρασης στις μοναδικές τους προτιμήσεις. Συμβατικό υπερμεσικό σύστημα: ίδιο στατικό περιεχόμενο, ίδια δομή πλοήγησης σε όλους τους χρήστες, ακόμα και αν έχουν διαφορετική γνώση ή εμπειρία σχετικά με ένα γνωστικό αντικείμενο. Πρόταση: Προσαρμοστικότητα και Εξατομίκευση Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

H έρευνα που παρουσιάζεται στο βιβλίο αυτό στηρίζεται στην πεποίθηση ότι αξιοποιώντας την πρωτόγνωρη δυναμική του Διαδικτύου, σε σχέση με τα παραδοσιακά ΜΜΕ, στον τομέα αυτό της προσαρμογής και της εξατομίκευσης, θα μπορεί ένα μελλοντικό διαδίκτυο να παρέχει τις επιθυμητές για τον χρήστη πληροφορίες, προσαρμοσμένες πάντα στις δικές του ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Σκοπός λοιπόν όλων των προσπαθειών που περιγράφονται στα κεφάλαια του βιβλίου είναι η εξάλειψη των δυσχερειών που η μαζική προσέγγιση θέτει σήμερα στα ψηφιακά μέσα σε τομείς όπως η εκπαίδευση, η ενημέρωση, η αναζήτηση αλλά και η επεξεργασία της πληροφορίας εν γένει, καθώς η ενσωμάτωση «ευφυών» προσαρμοζόμενων χαρακτηριστικών στις διαδικτυακές κυρίως εφαρμογές είναι σε θέση να προσφέρει ένα προσανατολισμένο στις ανάγκες του κάθε χρήστη περιεχόμενο. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Το κλειδί στον παραπάνω ορισμό είναι η φράση «μοναδικός χρήστης». Είναι δεδομένο πως κάθε άτομο φέρει τα δικά του ιδιαίτερα δημογραφικά και ψυχογραφικά χαρακτηριστικά, καθώς και ενδιαφέροντα και προτιμήσεις, το σύνολο των οποίων δεν μπορούν παρά να επηρεάζουν τη σχέση του με την επικοινωνία σε όλα τα επίπεδα (από διαπροσωπική έως μαζική). Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Προσαρμοστικότητα και Εξατομίκευση Που γίνεται προσαρμογή;  Στη γνώση των χρηστών  Στους στόχους των χρηστών  Στην εμπειρία των χρηστών  Στην εμπειρία των χρηστών με τους υπολογιστές Πεδία εφαρμογής  Εκπαιδευτικά Υπερμέσα  Υπερμεσικά Πληροφοριακά Συστήματα  Συστήματα Εξόρυξης Δεδομένων  Υπερμέσα Οργανισμών  Συστήματα διαχείρισης εξατομικευμένων όψεων στον πληροφοριακό χώρο  Στις προτιμήσεις των χρηστών  Στα ενδιαφέροντα των χρηστών  Στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των χρηστών  Σύμφωνα με το περιβάλλον χρήσης των χρηστών Βασικά Ερωτήματα o Τι είδους περιεχόμενο θα παρουσιαστεί στον κάθε χρήστη; o Πως θα παρουσιαστεί το περιεχόμενο στον κάθε χρήστη; Πως θα εξασφαλιστεί η το απόρρητο των προσωπικών δεδομένων; o Πως θα δημιουργηθεί ένα καθολικό schema εξατομίκευσης; o Υπάρχει πλήρης αντίληψη των πραγματικών προτιμήσεων και ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των χρηστών από τους σχεδιαστές και προγραμματιστές των υπερμεσικών εφαρμογών έτσι ώστε να τους παρέχουν ένα πραγματικά βελτιστοποιημένο αποτέλεσμα εξατομίκευσης; Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Προφίλ χρήστη Τεχνικές και μέθοδοι για την συλλογή των χαρακτηριστικών των χρηστών, και της προσαρμογής του υπερμεσικού περιεχομένου βάσει αυτών των χαρακτηριστικών. Το προφίλ μπορεί να δημιουργείται στατικά ή δυναμικά. Ένα συμβατικό προφίλ χρηστών “Παραδοσιακά” χαρακτηριστικά χρηστών: Γνώση, στόχοι, εμπειρία, προτιμήσεις, απαιτήσεις, ανάγκες, δημογραφικά χαρακτηριστικά, ηλικία, κοινωνικό-οικονομική κατάσταση, επάγγελμα, κτλ. Χαρακτηριστικά δικτύου / συσκευής: Δια-συνδεσιμότητα, εύρος ζώνης, μέγεθος οθόνης, τρόπος εισαγωγής δεδομένων και επιφάνεια αλληλεπίδρασης, αποθηκευτικός χώρος, δυνατότητες επεξεργαστή, δυνατότητες μπαταρίας, κτλ. Αλλά Πιο είδος προφίλ θεωρείται ολοκληρωμένο; Ποιοι είναι εκείνοι οι παράμετροι που θεωρούνται βασικοί για να συμπεριληφθούν σε ένα πιο περιεκτικό / βελτιστοποιημένο προφίλ χρήστη; Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Η αρχιτεκτονική ενός προσαρμοζόμενου περιβάλλοντος επικοινωνίας μέσω διαδικτύου καθιστά εφικτή την εξατομίκευση του «μηνύματος» βάσει κάθε μοναδικού χρήστη- ένα πολύ σημαντικό βήμα μπροστά σε σχέση με μια γενική κατηγοριοποίηση πολλών κοινών/ κοινωνικών ομάδων όπως ίσως θα προέκυπτε στη βάση θεωριών «audience reception» από τον χώρο της επικοινωνίας. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Η εγγενής άλλωστε διαφορά βρίσκεται στο γεγονός ότι πλέον δεν εξετάζεται το πώς κάθε κοινό αντιλαμβάνεται το μήνυμα, όσο το πώς κάθε άτομο θα λάβει το μήνυμα που τον ενδιαφέρει, και ει δυνατόν σε μια σύμφυτη με τα χαρακτηριστικά του χρήστη μορφή. Μέσω λοιπόν της προσαρμογής είναι δυνατόν να αναφερθεί κανείς στην λήψη εξατομικευμένων μηνυμάτων. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Στα κεφάλαια του βιβλίου αναλύεται η έννοια της προσαρμογής στις απτές μορφές που κατά κύριο λόγο λαμβάνει: την προσαρμοζόμενη επιλογή περιεχομένου, την προσαρμοζόμενη παρουσίαση και την προσαρμοζόμενη υποστήριξη πλοήγησης. Η προσαρμοζόμενη επιλογή περιεχομένου αναφέρεται στην άντληση από μια οποιαδήποτε δεξαμενή πληροφοριακού υλικού των στοιχείων εκείνων που αφορούν περισσότερο κάθε χρήστη, βάσει των χαρακτηριστικών που ενδιαφέρουν σε κάθε περίσταση. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Η προσαρμοζόμενη παρουσίαση υλικού σχετίζεται άμεσα με το επιλεχθέν υλικό, και έχει να κάνει περισσότερο με τον τρόπο απεικόνισης της πληροφορίας, συναρτήσει των προτιμήσεων κάθε μοναδικού χρήστη. Η προσαρμοζόμενη πλοήγηση, τέλος, συνήθως πραγματώνεται με: άμεση ή όχι καθοδήγηση, προσαρμοζόμενη ταξινόμηση συνδέσμων, προσαρμοζόμενη απόκρυψη συνδέσμων, προσαρμοζόμενη αφαίρεση συνδέσμων, προσαρμοζόμενη απενεργοποίηση συνδέσμων, προσαρμοζόμενη επισημείωση συνδέσμων, προσαρμογή του χάρτη πλοήγησης και εμφάνιση ή όχι εργαλείων πλοήγησης. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Συνεπώς, ένα προσαρμοζόμενο σύστημα προϋποθέτει: α) την ανάπτυξη ενός μοντέλου του χρήστη που αναπαριστά τη γνώση, τους στόχους και/ ή τα ιδιαίτερα προσωπικά χαρακτηριστικά όπως προτιμήσεις, ενδιαφέροντα και καθήκοντα του χρήστη και β) εξατομίκευση του γενικού στατικού πληροφοριακού υλικού σε επικεντρωμένο πάνω στο χρήστη εξατομικευμένο υλικό. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Για παράδειγμα, εφ’ όσον ένα έξυπνο σύστημα «γνωρίζει» πως ο χρήστης είναι αδαής επί της χρήσης Η/Υ, ενεργοποιεί την υποστήριξη πλοήγησης, απλοποιεί ή απενεργοποιεί τους υπερ-συνδέσμους που μπορεί να αποβούν αποπροσανατολιστικοί, καθοδηγεί άμεσα το χρήστη, μειώνει τον υπερβολικό ενδεχομένως όγκο πληροφορίας κ.ο.κ. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Αντίστοιχα, έχοντας δηλώσει ο χρήστης τα ενδιαφέροντα του, είναι εφικτό να φτάσει σε αυτόν το υλικό εκείνο που σχετίζεται περισσότερο στους σκοπούς ή τις προτιμήσεις του, και μάλιστα σε εξατομικευμένο βαθμό (ποσότητα), ή ακόμη και συνδυαστικά με άλλες παραμέτρους. Βέβαια, η κατασκευή του προφίλ του χρήστη αλλά και η προστασία των προσωπικών δεδομένων του όπως σχολιάζεται στο περιεχόμενο του βιβλίου, αποτελεί μείζον ερευνητικό αντικείμενο και συνιστά μεγάλη πρόκληση, καθώς η ενσωμάτωση σε αυτό των χαρακτηριστικών που κρίνονται σημαίνοντα σε κάθε πληροφοριακή διαδικτυακή αλληλεπίδραση είναι ένα πολύπλευρο και διεπιστημονικό ερώτημα. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Κατασκευή Προφίλ Χρήστη (α) Με ερωτηματολόγια ή συνεντεύξεις όπου ο χρήστης καλείται να απαντήσει σε ερωτήματα τα οποία αφορούν στα χαρακτηριστικά που εξετάζονται- από απλές ερωτήσεις περί δημογραφικών έως ψυχομετρικά εργαλεία για στοιχεία της προσωπικότητας του, των γνωστικών του προτιμήσεων/ χαρακτηριστικών, της συναισθηματικής του κατάστασης κ.ο.κ και (β) Με αυτοματοποιημένη (από το «έξυπνο» σύστημα) καταγραφή παρατηρήσιμων συμπεριφορών του χρήστη στο Διαδίκτυο όπου το προφίλ του χρήστη χτίζεται ενόσω ο ίδιος κινείται στον κυβερνοχώρο. Συνήθως εξετάζονται η πλοήγηση σε συγκεκριμένα θέματα καθώς και ο αριθμός «χτυπημάτων» (hits) σε συγκεκριμένο υλικό. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Παραδείγματα Προσαρμογής και Εξατομίκευσης Περιεχομένου Personalizing Mobile Portals Community-Based Personalizing of Web Search Personalized E-learning Environments

The menu hierarchy (a) and hit- table entries (b) corresponding to a sequence of visits by a given user. (c) menu tree corresponding to the static, default portal structure.

Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

The Case for Community-Based Web Search

Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Η περίπτωση ενός Προσαρμοζόμενου Περιβάλλοντος Ηλεκτρονικής Μάθησης

Προφίλ χρήστη Αναδόμηση περιεχομένου & προσαρμογή Εξατομίκευση Περιεχομένου Περιεκτικό Προφίλ Χρήστη Περιεχόμενο μεταδεδομένων Παροχέας περιεχομένου Διαδίκτυο Χρήστης Περιεκτικό Προφίλ Χρήστη “Παραδοσιακό” Προφίλ Χρήστη Χαρακτηριστικά Αντιληπτικής Προτίμησης + Περιεκτικό Προφίλ Χρήστη Γνωστικά Στυλ Ταχύτητα Γνωστικής Επεξεργασίας (Ταχύτητα, Έλεγχος, και Οπτική επεξεργασία) Συναισθηματική Επεξεργασία Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Μοντέλο Χαρακτηριστικών Αντιληπτικής Προτίμησης Χρήστη (ΧΑΠΧ) Προφίλ χρήστη (συνέχεια) Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Επιρροή στον Πληροφοριακό Χώρο Προφίλ χρήστη (συνέχεια) Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Προφίλ χρήστη Διάγραμμα Συσχέτισης των Παραμέτρων του μοντέλου ΧΑΠΧ με Δομικά Χαρακτηριστικά του Υπερμεσικού Περιεχομένου Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Έχει αποδειχτεί αύξηση της απόδοσης των φοιτητών κατά την αλληλεπίδραση και την εκμάθηση τους μέσω των περιβαλλόντων με σύμφωνη συνθήκη, σε σχέση με: Το γνωστικό στυλ (οπτικός/λεκτικός, ολιστής/αναλυτής), Αποτελέσματα: (συνέχεια) Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου – Πεδίο η-Μάθησης (4/4) Την ταχύτητα γνωστικής επεξεργασίας (διαθέσιμος χρόνος βάσει της τυπολογίας τους, γρήγορος/μέτριος/αργός), Την χωρητικότητα εργασιακής μνήμης (ολόκληρη ή μειωμένη ποσότητα υπερμεσικού περιεχομένου βάσει του αν είχαν μεγάλη/μέτρια/χαμηλή χωρητικότητα), Τη συναισθηματική επεξεργασία (το άγχος διαφάνηκε ότι είναι ένας εξίσου σημαντικός παράγοντας: τα μέτρια επίπεδα άγχους συσχετίζονται με την αύξηση της απόδοσης, ενώ τα αισθητικά χαρακτηριστικά και η επιπλέον υποστήριξη πλοήγησης βοήθησε σημαντικά τους φοιτητές που είχαν υψηλό άγχος σε σχέση με την απόδοση τους).

Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου – Πεδίο η-Εμπορίου Διαφοροποίηση στον τρόπο σχεδιασμού / αναδόμησης υπερμεσικού περιεχομένου η- Εμπορίου Στόχος: προσαρμογή που να άπτεται στις τυπολογίες των γνωστικών τους στυλ, αυξάνοντας την αποτελεσματικότητα και την ικανοποίηση τους, και την παροχή επιπρόσθετων εργαλείων πλοήγησης για τον έλεγχο του φόρτου της εργασιακής τους μνήμης.

Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου – Πεδίο η-Εμπορίου Η αντιληπτική προτίμηση των χρηστών κατά την αλληλεπίδραση τους με το εξατομικευμένο περιβάλλον κυμάνθηκε σε ποσοστό 43%, σε σχέση με το συμβατικό που ήταν 25%, ενώ ένα ποσοστό της τάξεως του 32% ήταν ενδιάμεσοι των δύο περιβαλλόντων. Αποτελέσματα: (συνέχεια) Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Εξατομίκευση και Προσαρμοστικότητα : Τεχνικές Βελτίωσης Ευχρηστίας Το σύστημα AdaptiveWeb Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου ΧΑΠΧ στο πεδίο της η-Μάθησης και η-Εμπορίου Κύρια αποτελέσματα Σε ένα περιβάλλον η-Μάθησης: Οι χρήστες που έλαβαν σύμφωνο περιβάλλον στις γνωστικές και συναισθηματικές τους τυπολογίες απέδωσαν πολύ υψηλότερα από εκείνους που έλαβαν αδιαφοροποίητο Συμπεράσματα Σε ένα περιβάλλον η-Εμπορίου: Η εξατομίκευση ενός γενικότερου υπερμεσικού περιεχομένου βάσει του προτεινόμενου μοντέλου, δύναται να αυξήσει την ευχρηστία του και κατ’ επέκταση την ικανοποίηση των χρηστών κατά την πλοήγηση τους, ενώ μετριάζει αισθητά την γνωστική τους υπερφόρτωση κατά την αναζήτηση των γνωστικών τους στόχων αυξάνοντας την εγκυρότητα των αποκρίσεων και την ταχύτητα ανάδρασης τους Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

 Η διεξαγωγή περαιτέρω πειραμάτων για αποσαφήνιση με μεγαλύτερη ακρίβεια της επιρροής των παραμέτρων του προτεινόμενου μοντέλου ΧΑΠΧ και σε άλλα πεδία εφαρμογής του πληροφοριακού χώρου εστιάζοντας σε πιο πολυσύνθετα και περίπλοκα περιεχόμενα πολυμέσων, καθώς επίσης και η θεμελίωση της εγκυρότητας των διαφαινόμενων συσχετίσεων μεταξύ τους. Προτάσεις για μελλοντικές κατευθύνσεις στην Ηλεκτρονική Μάθησης  Η διερεύνηση και διεξαγωγή πειραμάτων με την χρήση βιομετρικών αισθητήρων για την λήψη οργανικών μετρήσεων (όπως καρδιακοί παλμοί, πίεση, ύγρανση δέρματος κτλ.) και της συσχέτισης τους με παράγοντες των συναισθηματικών διεργασιών των χρηστών (όπως το άγχος), με όραμα την προσαρμογή ενός περιεχομένου στις ανάγκες τους χωρίς την παρεμβολή ενδιάμεσων συνθηκών.  Η διερεύνηση και διεξαγωγή πειραμάτων με την χρήση του εργαλείου eye-tracker για την εκμαίευση της οπτικής προσοχής και σάρωσης το εκάστοτε περιβάλλοντος από τον χρήστη, προς τεκμηρίωση των μετρήσεων των ψυχομετρικών εργαλείων που έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί και την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με τον πιο εύστοχο και αποδεκτό σχεδιασμό εξατομικευμένων Διαδικτυακών περιβαλλόντων βάσει της τυπολογίας και των γνωστικών ιδιαιτεροτήτων του εκάστοτε χρήστη. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Που απευθύνεται… Το βιβλίο αυτό απευθύνεται κυρίως σε ερευνητές και επιστήμονες της επικοινωνίας και της πληροφορικής οι οποίοι ασχολούνται με τη μελέτη των περιβαλλόντων επικοινωνίας ανθρώπου - υπολογιστή, με το σχεδιασμό και την υλοποίησης έξυπνων συστημάτων διάδρασης που αφορούν τα υπερμέσα και το διαδίκτυο και τα οποία μπορούν να προσαρμόζονται στις ιδιαιτερότητες και τα χαρακτηριστικά του χρήστη με τελικό στόχο τη βέλτιστη αποδοχή του χρήστη, την ευχρηστία και την απόδοση. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας! Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών Τμήμα Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε Εθνικό & Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών AdaptiveWeb: www3.cs.ucy.ac.cy/adaptiveweb Το υλικό της παρουσίασης έχει προκύψει από τα Κεφάλαια του βιβλίου καθώς και από την έρευνα που αναπτύχθηκε στα πλαίσια των διδακτορικών διατριβών των Π. Γερμανάκου, Ν. Τσιάνου και Ζ. Λέκκα στο Εργαστήριο Νέων Τεχνολογιών υπό την επίβλεψή μου

Χαρακτηριστικά Αντιληπτικής Προτίμησης Χρήστη (ΧΑΠΧ) (User Perceptual Preference Characteristics) τα ΧΑΠΧ αποτελούν τους βασικούς παράγοντες εκείνους που επηρεάζουν τις ανθρώπινες οπτικές, νοητικές και συναισθηματικές διεργασίες ικανές να μεταβάλλουν την νεο-εισαχθείσα πληροφορία που λαμβάνεται από τον χρήστη, προστίθεται σε παλαιότερη εμπειρία ή γνώση, και είναι διαφορετική για κάθε χρήστη ή ομάδα χρηστών. Αυτά τα χαρακτηριστικά είναι οι παράμετροι των γνωστικών και συναισθηματικών διεργασιών καθώς επίσης και της οπτικής προσοχής και λαμβάνουν χώρα καθ’ όλη τη διαδικασία αποδοχής ενός ερεθίσματος μέχρι την τελική απόκριση του προς αυτό. Προτεινόμενο Προφίλ χρήστη Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Το Σύστημα AdaptiveWeb – Αρχιτεκτονική

Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου– Πεδίο η-Μάθησης  Οι γνωστικοί και συναισθηματικοί παράμετροι του προτεινόμενου τρισδιάστατου μοντέλου ΧΑΠΧ παρουσιάζουν κάποια σχετική επίδραση σε ένα υπερμεσικό περιβάλλον η-Μάθησης;  Mε την παροχή σύμφωνου υπερμεσικού γνωστικού περιεχομένου στα ΧΑΠΧ των χρηστών αυξάνεται η ακαδημαϊκή τους απόδοση;  Όλα τα υποκείμενα ήταν φοιτητές των Πανεπιστημίων Αθηνών και Κύπρου,  Φάση Ι δείγμα: 138 φοιτητές – Φάση ΙΙ δείγμα: 82 φοιτητές – 35% των υποκειμένων ήταν αγόρια και το 65% κορίτσια, και η ηλικία τους κυμαινόταν από 17 έως 22 με μ.ο. τα 19 χρόνια,  Το περιβάλλον: Υπερμεσικό περιβάλλον η-Μάθησης στο γνωστικό αντικείμενο των αλγορίθμων του Τμήματος Μ.Μ.Ε. του Πανεπιστημίου Αθηνών. Το συγκεκριμένο αντικείμενο επιλέχθηκε λόγω του ότι οι φοιτητές του συγκεκριμένου τμήματος δεν είχαν καθόλου εμπειρία με θεωρεία και πρακτική ηλεκτρονικών υπολογιστών και παραδοσιακά αποδίδουν σε χαμηλά επίπεδα. Δείγμα και Διαδικασία:

 Αξιολόγηση: Υιοθετήθηκε η μεθοδολογία μέτρησης της επιρροής της σύμφωνης και ασύμφωνης συνθήκης υπερμεσικού περιεχομένου. Τα υποκείμενα εκτέλεσαν μια online εξέταση ευθύς αμέσως μετά το πέρας του μαθήματος στο αντικείμενο το οποίο διδάχθηκαν (αλγόριθμους). Με αυτό τον τρόπο μπόρεσε να ελεγχθεί το φαινόμενο αλλοίωσης της μακρόχρονης μνήμης (long-term memory decay effect), και να αξιολογηθεί η απόδοση τους σχετικά με τη κατανόηση του περιεχομένου. Δείγμα και Διαδικασία: (συνέχεια) Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου– Πεδίο η-Μάθησης

 H αναδόμηση ενός γενικότερου υπερμεσικού περιβάλλοντος, εν προκειμένω η- Εμπορίου, με κανόνες προσαρμογής που ορίζονται από το μοντέλο ΧΑΠΧ προσδίδει σε ένα πρώτο επίπεδο, ή όχι, κάποιο βαθμό ικανοποίησης (και ευχρηστίας) στους χρήστες κατά την πλοήγηση τους εν συγκρίσει με τον συμβατικό τρόπο παρουσίασης; Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου – Πεδίο η-Εμπορίου  Όλα τα υποκείμενα ήταν φοιτητές του Πανεπιστημίου Κύπρου,  Φάση Ι δείγμα: 144 φοιτητές – 40% των υποκειμένων ήταν αγόρια και το 60% κορίτσια, και η ηλικία τους κυμαινόταν από 19 έως 23 με μ.ο. τα 20 χρόνια,  Το περιβάλλον: Υπερμεσικό περιβάλλον η-Εμπορίου, της Sony Electronics Inc., με γνωστικό αντικείμενο τους φορητούς υπολογιστές. Βασική προϋπόθεση ήταν το προκρινόμενο περιεχόμενο να περιείχε μοιρασμένο ποσοστό εικόνων και κειμένου, να ήταν ακατάστατα κατανεμημένο με αρκετές πιθανότητες να προκαλέσει γνωστική υπερφόρτωση στον χρήστη, να έδινε την δυνατότητα επιβολής γνωστικών στόχων και περιορισμών, και να ήταν σχετικά αποδεκτό από πλευράς ενδιαφέροντος. Φάση Ι – Δείγμα και Διαδικασία: Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Αξιολόγηση του προτεινόμενου μοντέλου – Πεδίο η-Εμπορίου Αποτελέσματα: (συνέχεια) Κατά την πλοήγηση των 53 χρηστών στο εξατομικευμένο περιβάλλον, οι 44, 40 και 35 από αυτούς απάντησαν αντίστοιχα σωστά στις 3 ερωτήσεις που τους δόθηκαν, σε αντίθεση με την περιήγηση τους στο συμβατικό περιβάλλον διάδρασης όπου οι έγκυρες απαντήσεις ήταν κατ’ ακολουθία 11, 11 και 8. Δεδομένου πως το ανώτερο «σκορ» είναι 3 στις 3 απαντήσεις, ο μέσος όρος των χρηστών της εξατομικευμένης συνθήκης ήταν 2.3, ενώ των χρηστών στο συμβατικό περιβάλλον ήταν 0.6. Η διαφορά του μέσου όρου του χρόνου ανάδρασης τους φτάνει στα 86 δευτερόλεπτα, με τη σχετική τιμή να ανέρχεται κατά την πλοήγηση τους στο εξατομικευμένο περιβάλλον στα 414 δευτερόλεπτα εν’ αντιθέσει με το συμβατικό όπου διαπιστώνεται μια άκρως σημαντική αύξηση στα 500 δευτερόλεπτα. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

« Αν κοιτάξουμε τριγύρω μας, θα δούμε ότι οι πιο διαδεδομένες, οι πιο επιτυχημένες τεχνολογίες είναι εκείνες που είναι σιωπηλές και άφαντες, που τις χειριζόμαστε αφηρημένα και ασυνείδητα, όπως το ηλεκτρικό φως, τα τηλέφωνα και τα αυτοκίνητα. Το μεγαλύτερο εμπόδιο σήμερα στην παραπέρα εξάπλωση και εξέλιξη του κομπιούτερ είναι η ενοχλητική απαιτητικότητά του, ο αυθάδης τρόπος με τον οποίο μονοπωλεί την προσοχή και το συνειδητό μας, η επιμονή του να αγνοεί τα προφανή και τα πασίγνωστα και να παραλύει από αυτή την άγνοια…» Χ. Χ. Παπαδημητρίου, 2004 Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

« Το PC της επόμενης δεκαετίας θα έχει πιθανότατα μια επιστήθια γνώση του ατόμου μας, των ιδιαιτεροτήτων μας, των προτιμήσεων και συμφερόντων μας. Θα βρίσκεται [άφαντο και σιωπηλό στην τσέπη, στον καρπό ή τα γυαλιά μας], … με μηδαμινή παρέμβαση δική μας …» Χ. Χ. Παπαδημητρίου, 2004 Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2008

Όπως έχει γίνει έως αυτό το σημείο σαφές, η προσαρμογή τελείται βάσει ορισμένων χαρακτηριστικών του χρήστη. Ανάλογα με την διαδικτυακή εφαρμογή και τα πλαίσια εντός των οποίων τοποθετείται (ενημέρωση, ψυχαγωγία, εκπαίδευση, εμπόριο κτλ), ενδεχομένως τα χαρακτηριστικά στα οποία επικεντρώνει η διαδικασία της προσαρμογής να διαφέρουν. Ημέρες Ευχρηστίας και Προσβασιμότητας 2009