Τα είδη της φωτογραφίας Πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο «ΤΟ ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΗΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ» Πριόβολος Θεοφάνης Πετσούκη Άννα Παλιάτσου Ουρανία Εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας, καθηγητές 1 ου Γυμνασίου Φιλιππιάδας Σχ. Έτος
Φωτοειδησεογραφία (Φωτορεπορτάζ) Διαφημιστική Φωτογραφία – Φωτογραφία στούντιο Αρχιτεκτονική Φωτογραφία – Φωτογραφία εσωτερικών χώρων Φωτογραφία Τέχνης Άλλα είδη φωτογραφίας
Γ 1. Φωτοειδησεογραφία ( Φωτορεπορτάζ ) 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 3 Η φωτοειδησεογραφία ( ή φωτορεπορτάζ ) έχει να κάνει με την εικονογράφηση της επικαιρότητας. Οι φωτογραφίες που ανήκουν σε αυτό το είδος σχετίζονται συνήθως με τον ημερήσιο και εβδομαδιαίο τύπο μέσω φωτογραφικών πρακτορείων τα οποία βέβαια εκπροσωπούν τον κάθε φωτογράφο. Η θεωρία για το φωτορεπορτάζ αναφέρει ότι αφορά σε ένα συγκεκριμένο είδος ρεπορτάζ το οποίο δημιουργεί εικόνες με σκοπό την εξιστόρηση ενός γεγονότος. Συνήθως αφορά σε φωτογραφικό υλικό και σε μερικές περιπτώσεις σε βίντεο. Ο φωτορεπόρτερ θα πρέπει ανάπάσα στιγμή να είναι έτοιμος για φωτογράφηση, και αυτό σημαίνει ότι πρέπει να έχει πάντα μαζί του την φωτογραφική μηχανή. Σημαντικά γεγονότα που επηρεάζουν τον κόσμο μπορεί να συμβούν παντού και πάντα. Εκείνο το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό στοιχείο στο φωτορεπορτάζ είναι τα πρόσωπα. Οι εκδότες θέλουν να βλέπουν πρόσωπα, εκφράσεις που προκαλούν συναισθήματα.
Γ 2. Διαφημιστική Φωτογραφία - Φωτογραφία στούντιο 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 4 Η διαφημιστική φωτογραφία είναι ένα είδος αρκετά σημαντικό για τη γενική έννοια της φωτογραφίας. Σε αυτήν την κατηγορία ανήκουν φωτογραφίες αντικειμένων, φωτογραφίες μόδας καθώς και φωτογραφίες πορτρέτων. Η διαφημιστική φωτογραφία είναι ένας μεγάλος εμπορικός βραχίονας της φωτογραφίας που γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη και στην εποχή της ψηφιακής φωτογραφίας. Η διαφημιστική φωτογραφία είναι το τμήμα εκείνο της φωτογραφίας που χρησιμεύει στην προβολή και προώθηση εμπορικών προϊόντων και υπηρεσιών.
ΟΙ ΚΛΑΔΟΙ 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 5 Κλάδοι της διαφημιστικής φωτογραφίας με ιδιαίτερες δυσκολίες αλλά με καταπληκτικούς φωτογράφους που τους υπηρετούν είναι οι εξής : 1. Η φωτογραφία αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών 2. Η φωτογραφία κοσμημάτων και η φωτογραφία φαγητών και ποτών. 3. Το μεγαλύτερο κομμάτι της διαφημιστικής φωτογραφίας αφορά απλή φωτογράφιση αντικειμένων σε λευκό φόντο.
Γ 3. Αρχιτεκτονική φωτογραφία – φωτογραφία εσωτερικών χώρων Φωτογραφία κτιρίων και εσωτερικών χώρων Αντικείμενα μελέτης : λεπτομέρειες στον εσωτερικό χώρο. Στόχος : Η απλή καταγραφή συγκεκριμένου οικοδομήματος ως σημείου αναφοράς ορισμένων δραστηριοτήτων : « Σε αυτό το ξενοδοχείο μείναμε », « αυτόν τον πύργο επισκεφτήκαμε », « αυτό είναι το δωμάτιο μου », «… και εδώ βλέπετε το σπίτι μας !». Ο ( ερασιτέχνης ) φωτογράφος, επιχειρεί να μας δείξει ένα κτίριο από το οποίο έτυχε να περνά ή μέσα στο οποίο εξελίχθηκαν ορισμένα γεγονότα. Η αρχιτεκτονική φωτογραφία : Τομέας με μεγάλο εικαστικό και καλλιτεχνικό ενδιαφέρον. Δεν είναι εύκολη υπόθεση. Χρειάζεται μελέτη και ανεπτυγμένη αίσθηση της σύνθεσης και της γεωμετρίας ( ώστε να δούμε, να αντιληφθούμε και τέλος να καταγράψουμε το αισθητικό περιεχόμενο της εξωτερικής όψης ενός κτιρίου ή κάποιου εσωτερικού χώρου ).
Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΗ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΚΤΙΡΙΩΝ Τρία είναι τα κυριότερα προβλήματα : ο τεχνητός φωτισμός : Δημιουργεί έντονες χρωματικές αποκλίσεις προς το πορτοκαλί ( στην περίπτωση λαμπών πυράκτωσης ) ή προς το πράσινο ( με φωτισμό φθορισμού ), ο χώρος είναι συνήθως περιορισμένος και η χρήση ευρυγώνιου φακού δημιουργεί έντονες παραμορφώσεις, και τέλος, η φωτιστική αντίθεση είναι υψηλή, πέρα από τα όρια που μπορεί να καταγράψει το φιλμ ή ο αισθητήρας CCD της ψηφιακής μηχανής Οι εξειδικευμένοι επαγγελματίες χρησιμοποιούν ισχυρά φλας με ασύρματη ενεργοποίηση, τα οποία τοποθετούν σε αφανή σημεία μέσα στο χώρο Με τον τρόπο αυτό καταγράφεται παράλληλα με φυσική χρωματική ισορροπία το φως της ημέρας που έρχεται από τα παράθυρα ή τις πόρτες. Για τον ερασιτέχνη η καλύτερη λύση είναι ένα ισχυρό φορητό φλας και να το στρέψει σε λευκό τοίχο πίσω από τη θέση όπου έχει τοποθετήσει τη μηχανή, ώστε το φως να διαχυθεί και δώσει την εντύπωση διαθέσιμου περιβαλλοντικού φωτισμού.
Γ 4. Φωτογραφία Τέχνης 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 8 Η φωτογραφία τέχνης έγινε αποδεκτή ως αυτόνομη και ανεξάρτητη τέχνη μισό αιώνα αφού αποτυπώθηκε η πρώτη φωτογραφία (1826). Ωστόσο αποτελεί αιτία διαμάχης, ακόμα και σήμερα, το κατά πόσο η φωτογραφία αποτελεί ξεχωριστή μορφή τέχνης ή είναι απλά μια τεχνική ρεαλιστικής αναπαραγωγής εικόνων. Στις αρχές του 20 ού αιώνα ο γερμανοεβραίος φιλόσοφος Βάλτερ Μπένζιαμιν (Walter Benjamin) έθεσε το ερώτημα αν η φωτογραφία έχει μουσειακή - εκθεσιακή αξία ή αν είναι απλώς ένα προϊόν μηχανικής αναπαραγωγής οπότε και η αξία της περιορίζεται στη σημειακή καταγραφή γεγονότων
1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 9 Το ερώτημα αυτό ανήκει στο παρελθόν. Στην εποχή μας, η ένταξη της φωτογραφίας στην Τέχνη είναι αναμφισβήτητη. Οι φωτογραφικές συλλογές είναι λειτουργικό έκθεμα σε πολλά σημαντικά μουσεία παγκοσμίως, η ιστορία της φωτογραφίας διδάσκεται στα τμήματα Ιστορίας και Θεωρίας της Τέχνης των Πανεπιστημίων
Γ 5. Άλλα είδη φωτογραφίας 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 10 Φωτογραφία pinhole Η φωτογραφία pinhole είναι η φωτογραφία χωρίς φωτογραφικό φακό. Σην θέση του φακού παίρνει μια μικρή τρύπα και χάρη στην ευθύγραμμη μετάδοση του φωτός, παίρνουμεστηνπλάτητης φωτογραφικήςμηχανήςένα αντεστραμμένο είδωλο. Αυτή η φωτογραφική μηχανή, δεν χρειάζεται να είναι τίποτε περισσότερο από ένα σκοτεινό κουτί, που να μπορεί να ανοίγει για να μπορούμε να τοποθετούμε μέσα του το φωτοευαίσθητο υλικό. Οι φωτογραφίες με την pinhole είναι διαφορετικές από τις φωτογραφίες με φακό.
Υπέρυθρη Φωτογραφία 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 11 Το ορατό φως είναι το μέσο με το οποίο οι άνθρωποι βλέπουν, όχι όμως αναγκαστικά και το μέσο με το οποίο παίρνουν φωτογραφίες. Το 1931 ανακαλύφθηκε ένα φιλμ που μπορεί να καταγράψει μια εικόνα με ορισμένα είδη υπέρυθρου φωτός. Σήμερα, φωτογραφίες σε αυτή την περιοχή του ηλεκτρομαγνητικού φάσματος μπορούν να τραβηχτούν με μια συνηθισμένη μηχανήκαι μευπέρυθρο φιλμ. Η υπέρυθρηφωτογραφία, αν και πρωτοξεκίνησε για στρατιωτικές ανάγκες, είναι πολύτιμη στην Ιατρική, αφού μπορούμε να φωτογραφίσουμε στο σκοτάδι, αλλά και κάτω από το δέρμα τις φλέβες ασθενών.
1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 12
βιβλιογραφία 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 13 Susan Sontag: Περί φωτογραφίας, Αθήνα : ΥΨΣΟγράφος Gisele Freund: Υωτογραφία και κοινωνία, Αθήνα : ΥΨΣΟγράφος Walter Benjamin: Δοκίμια για την Σέχνη – υνοπτική Ιστορία της Υωτογραφίας, Αθήνα : Κάλβος Peter Wollen, John Szarkowski: Η αισθητική της φωτογραφίας, Αθήνα : Καθρέφτης Πλάτων Ριβέλλης : Υωτογραφία Παναγιώτης Κατερτζιάδης : Βασικά μαθήματα φωτογραφίας Κωστής Αντωνιάδης : Λανθάνουσα εικόνα, Αθήνα : Μωρεσόπουλος Η Υωτογραφία και η Σεχνική της από τους συντάκτες του TIME-LIFE σε μετάφραση του Δημήτρη Θεοδώρου, εκδ. TIME-LIFE, Ματσαγγούρας Η. Ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, Μάθηση, Αθήνα : Γρηγόρης, Ματσαγγούρας Η. τρατηγικές Διδασκαλίας. Η κριτική σκέψη στη Διδακτική πράξη, Αθήνα : Gutenberg, Υυσική Γενικής Παιδείας Γ΄ Σάξης Ενιαίου Λυκείου, ΟΕΔΒ, Εικαστικά Α΄Ενιαίου Λυκείου, ΟΕΔΒ, 1999.
Ιστοσελίδες 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 14 wikepedia.com photocircle.gr agrinioart.gr e-telescope.gr fotoart.gr photodrama.ning.gr davidlachapele.comhttp:// ev1.1host.gr/~asprovav/world press
1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 15
Ευχαριστούμε ιδιαίτερα : 1 ο Γυμν. Φιλιππιάδας 16 Ερευνητική εργασία με θέμα τη Φωτογραφία. Τμήμα Β 2, ΓΕ. Λ Βασιλικών & 49 ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΑΘΗΝΑΣ, Ερευνητική εργασία : « ΓΡΑΦΗ ΑΠΟ ΦΩΣ - Η ιστορία της φωτογραφίας : Από το σκοτεινό θάλαμο στην ψηφιακή εικόνα », Επιβλέπουσα καθηγήτρια : Πεταλά Βάγια 1 ο ΓΕΛ Αλεξανδρούπολης - « Ψηφιακή Φωτογραφία » Ερευνητική εργασία - Σχολικό Έτος ο Λύκειο Φιλιππιάδας « ΜΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ … ΜΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ » Ερευνητική εργασία των μαθητών της Α΄ Λυκείου - Υπεύθυνες Σχολικό Έτος