Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

"Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: ""Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΡΧΟΝΤΟΥΛΑ ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ 2 ΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΣΑΜΟΥ

2 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ό,τι έχεις μέσα σου παιδιάστικο σαν φυλαχτό να το κρατήσεις….. τους λογισμούς, τις σκέψεις σου, άλλαζε μ’ αυτό ποτέ να μην τ’ αφήσεις….

3 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το θέμα της μετάβασης από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο παραμένει σχεδόν άγνωστο στην Ελλάδα, παρόλο που διεθνώς αποτελεί σημαντικό πεδίο έρευνας, αντικείμενο εκπαιδευτικής πολιτικής και πειραματισμών στην τάξη.

4 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μετάβαση είναι ο όρος που χρησιμοποιείται και δηλώνει το πέρασμα ενός ανθρώπου από μια κατάσταση σε μια άλλη άγνωστη. Οι μεταβάσεις μπορεί ν’ αφορούν την προσωπική, εκπαιδευτική, κοινωνική ή επαγγελματική μας ζωή, όπως π.χ. είναι η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό, από το Δημοτικό στο Γυμνάσιο, από το σχολείο γενικότερα στην αγορά εργασίας, από την επαρχία σε μια μεγαλούπολη.

5 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Κάθε αλλαγή στη ζωή του ανθρώπου συνοδεύεται από ανάμεικτα συναισθήματα αναμονής αλλά και προσμονής, αγωνίας αλλά και ευχαρίστησης, φόβου και ανησυχίας, έλξης και αποχής για το καινούριο και άγνωστο.

6 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, αυτά και οι οικογένειες τους συχνά βιώνουν μια περίοδο σημαντικών αλλαγών. Τα παιδιά γίνονται μέλη μιας μεγαλύτερης ομάδας με άλλες απαιτήσεις και άλλες συνήθειες. Επίσης, το πρόγραμμα και η μέθοδος διδασκαλίας αλλάζουν από την Προσχολική αγωγή στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Στο Δημοτικό σχολείο η ανάμειξη – εμπλοκή των γονιών είναι μεγαλύτερη και πιο ουσιαστική σε θέματα σχετικά με τις επιδόσεις τους – κυρίως- και τα παιδιά βιώνουν νέες συμπεριφορές και προσδοκίες, τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς

7 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η μετάβαση του παιδιού από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο είναι μια σημαντική αλλαγή, η οποία οδηγεί τα παιδιά σε μια καινούρια πραγματικότητα. Όσο και αν η σχολική φοίτηση παρουσιάζεται ως ένα κανονικό και συνηθισμένο γεγονός, τουλάχιστον για τα περισσότερα παιδιά του κόσμου, δεν παύει να έχει ως μεταβατικό στάδιο δυσκολίες προσαρμογής, από τη φύση και τη σοβαρότητα των οποίων εξαρτάται η μελλοντική τους σχολική επιτυχία

8 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η μετάβαση χωρίζεται σε τρία στάδια: Την προετοιμασία Τον αποχωρισμό ή τη μετάβαση Την ενσωμάτωση Σε κάθε ένα από αυτά τα στάδια ο ρόλος του γονέα είναι καθοριστικός, αφού ο γονιός είναι ο πρώτος δάσκαλος του παιδιού και ο κρίκος που συνδέει όλα τα στάδια.

9 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι γονείς - παίζουν τέσσερις ρόλους – κλειδιά, για την ομαλή προσαρμογή και τη βελτίωση των επιδόσεων των παιδιών τους: Του δασκάλου Του υποστηρικτή Του συνηγόρου Του συμμέτοχου στη λήψη αποφάσεων Οι γονείς που θα καταφέρουν να συγκρατήσουν και να ελέγξουν τις δικές τους αγωνίες θα είναι σε θέση να ανακουφίσουν το άλγος των παιδιών τους.

10 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να γνωρίσουν καλύτερα τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνει το παιδί τους, τις δυνατότητες και τις αδυναμίες του, Το αναπτυξιακό του επίπεδο Παράλληλα να δώσουν και οι ίδιοι πολύτιμες πληροφορίες στον εκπαιδευτικό σχετικά με το ίδιο το παιδί

11 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να στηρίξουν τη μάθηση στο σπίτι αφού γνωρίζουν τον τρόπο και τις δραστηριότητες που γίνονται στο σχολείο Να δημιουργήσουν σχέσεις με άλλους γονείς, αλληλεπιδρώντας ο ένας με τον άλλο και μοιραζόμενοι κοινά σημεία και ενδιαφέροντα, αλλά και ίδιες αγωνίες και προβληματισμούς

12 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ένα ποσοστό παιδιών δεν μπορεί να διαχειριστεί ικανοποιητικά ούτε να αξιοποιήσει δημιουργικά τις νέες απαιτήσεις και προκλήσεις με αποτέλεσμα να βιώνει αρνητικές εμπειρίες και άγχος ακόμη και σε ορισμένες περιπτώσεις σχολική φοβία. Οι αλλαγές αυτές πολλές φορές έχουν επιπτώσεις στην περαιτέρω ακαδημαϊκή εξέλιξη του παιδιού, στην κοινωνικοποίησή του, αλλά και στη διαμόρφωση βαθύτερων χαρακτηριστικών της προσωπικότητας του.

13 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι ίδιοι οι γονείς εκφράζουν την αγωνία τους για το αν το παιδί θα τα καταφέρει να είναι καλός μαθητής/μαθήτρια, αν θα μπορέσει γρήγορα να διαβάσει και να γράψει, αν θα εξακολουθήσει να έχει τις ίδιες καλές επιδόσεις που είχε στο νηπιαγωγείο στην αριθμητική ή «θα τα βρει σκούρα» και θα υστερήσει στις επιδόσεις του.

14 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Όλες αυτές οι ανησυχίες φαίνεται πως είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με τους διακριτούς ρόλους Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου, όπως αυτοί γίνονται αντιληπτοί από τους γονείς και το ευρύτερο κοινωνικό σύνολο. Οι αντιλήψεις αυτές σκιαγραφούν το νηπιαγωγείο ως μια χαλαρή και ευέλικτη μορφή εκπαίδευσης ενώ το δημοτικό ως χαρακτηριζόμενο από αυστηρές νόρμες, αξιολόγηση και βαθμολογία. ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

15 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Συχνά παρατηρείται μια απροθυμία ή και άρνηση των παιδιών να πάνε στο σχολείο, ιδιαίτερα τις πρώτες μέρες. Αν τα παιδιά δεν προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, η είσοδος τους στο σχολείο μπορεί να οδηγήσει σε προβληματικές καταστάσεις, όπως στη σχολική φοβία. Συχνά παρατηρείται μια απροθυμία ή και άρνηση των παιδιών να πάνε στο σχολείο, ιδιαίτερα τις πρώτες μέρες. Αν τα παιδιά δεν προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, η είσοδος τους στο σχολείο μπορεί να οδηγήσει σε προβληματικές καταστάσεις, όπως στη σχολική φοβία.

16 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Η μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας. Η περίοδος αυτή σηματοδοτεί ιδιαίτερα έντονες αλλαγές τόσο στην προσωπικότητα του παιδιού όσο και στο οικογενειακό και κοινωνικό περιβάλλον, εκθέτοντας το σε μια μεγάλη ποικιλία γνωστικών, συναισθηματικών και κοινωνικών απαιτήσεων, στις οποίες καλείται να απαντήσει βάσει καθορισμένων προδιαγραφών. ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

17 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Όταν τα παιδιά μεταβαίνουν από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο, αυτά και οι οικογένειες τους συχνά βιώνουν μια περίοδο σημαντικών αλλαγών. Τα παιδιά γίνονται μέλη μιας μεγαλύτερης ομάδας με άλλες απαιτήσεις και συνήθειες. Επίσης, το πρόγραμμα και η μέθοδος διδασκαλίας αλλάζουν. Στο δημοτικό σχολείο η ανάμειξη των γονιών είναι μεγαλύτερη και πιο ουσιαστική και τα παιδιά βιώνουν νέες συμπεριφορές και προσδοκίες, τόσο από τους γονείς όσο και από τους εκπαιδευτικούς

18 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Σ’ ένα αριθμό παιδιών όμως δημιουργούνται αξεπέραστες δυσκολίες και η μετάβασή τους παραμένει ένα θέμα προβληματισμού για τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους ερευνητές της επιστημονικής κοινότητας. Πολλά παιδιά αρχίζουν το δημοτικό σχολείο με άρνηση, φόβο και οδηγούνται γρήγορα στην παραίτηση και την αποτυχία. Οι λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σ’ αυτό το αποτέλεσμα είναι πολλοί και σύνθετοι.

19 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το παιδί ακούει τους μεγάλους να μιλούν για το Δημοτικό, Το Δημοτικό είναι πολλές φορές η διπλανή μεγάλη πόρτα που οδηγεί στο τεράστιο κτήριο δίπλα από το δικό τους αλλά δεν βλέπει τα παιδιά του δημοτικού να παίζουν γιατί τα διαλείμματά τους δεν συμπίπτουν. Τα ακούει βέβαια γιατί η φασαρία που κάνουν όταν βγαίνουν στα δικά τους διαλείμματα τα 'μεγάλα' παιδιά είναι εκκωφαντική και πολλές φορές το εμποδίζει να ακούσει και να καταλάβει τι του λέει η δική του δασκάλα.

20 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Τα περισσότερα νήπια εγγράφονται στο Δημοτικό σχολείο στο οποίο συστεγάζεται και το Νηπιαγωγείο που φοιτούσαν μαζί με τους φίλους τους και τα παιδιά της γειτονιάς τους. Επομένως το περιβάλλον του Δημοτικού θα έπρεπε να θεωρείται οικείο και φιλόξενο.

21 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ο χώρος του Δημοτικού σχολείου, πολύ μεγαλύτερος από αυτόν του Νηπιαγωγείου και πολλές φορές τα μικρά παιδιά τρομάζουν. Τα μεγάλα παιδιά συχνά πειράζουν και χτυπάνε καθώς παίζουν. Η μαμά κι ο μπαμπάς είναι μακριά ενώ η δασκάλα του λέει να γράψει και δεν του επιτρέπει την ώρα του μαθήματος να ασχοληθεί με τους φίλους του…..

22 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το Νηπιαγωγείο αποτελεί τη γέφυρα, που συνδέει δύο διαφορετικά περιβάλλοντα μάθησης. Σκοπός της εκπαίδευσης των μικρών παιδιών είναι να διασφαλίσει και να εναρμονίσει μία ομαλή μετάβαση του παιδιού, από ένα οργανωμένο και πλούσιο μαθησιακό περιβάλλον με ανοιχτό και ευέλικτο πρόγραμμα – το Νηπιαγωγείο – στο αυστηρά δομημένο και τυποποιημένο περιβάλλον του Δημοτικού σχολείου, με στόχο να αμβλυνθούν και να ξεπεραστούν δυσκολίες και προβλήματα γνωστικού, συναισθηματικού και κοινωνικού περιεχομένου.

23 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η πρώτη Δημοτικού σίγουρα αποτελεί σταθμό στη ζωή κάθε παιδιού. Δεν αφορά το γεγονός ότι το παιδί μαθαίνει να διαβάζει, να γράφει, να χειρίζεται τους αριθμούς. Είναι σταθμός γιατί το παιδί έρχεται πρώτη φορά σε επαφή με τη σχολική γνώση. Το παιδί θα αποκτήσει εμπιστοσύνη στον εαυτό του ή αντίθετα θα αρχίσει να πιστεύει ότι δεν είναι ικανό ή ότι το σχολείο το δυσκολεύει καθημερινά.

24 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι αναφορές στη διεθνή βιβλιογραφία σχετικά με την περίοδο της μετάβασης ποικίλλουν. Κάποιοι συγγραφείς βλέπουν τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό ως απαραίτητη πρόκληση για τους μαθητές, η οποία θα τους δώσει τη δυνατότητα να μεγαλώσουν, να μάθουν και να είναι πιο ευέλικτοι στο μέλλον, ενώ άλλοι συγγραφείς δίνουν έμφαση στην ύπαρξη συνέχειας στη ζωή και στη μόρφωση τους

25 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΡΕΠΕΙ ΛΟΙΠΟΝ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΥΠΟΨΗ: – Η ατομικότητα του κάθε παιδιού, – Το περιβάλλον και τα ερεθίσματα που δέχεται και ξεκινούν από διαφορετική αφετηρία για το καθένα, – Οι αυξημένες απαιτήσεις του δημοτικού σχολείου, οι εκπαιδευτικοί καθώς και οι μέθοδοι διδασκαλίας των γνωστικών αντικειμένων.

26 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Η συνέχεια στη μάθηση μέσα από το σχεδιασμό αναπτυξιακά κατάλληλων δραστηριοτήτων για παιδιά νηπιαγωγείου και πρώτης δημοτικού – Η διασφάλιση της συνέχειας στην επικοινωνία και τη συνεργασία ανάμεσα στις δύο βαθμίδες – Η ενημέρωση και η προετοιμασία των παιδιών για τη μετάβαση – Η εμπλοκή των γονέων και η έγκαιρη και σωστή ενημέρωση από το νηπιαγωγείο

27 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι αρχές που πρέπει να ακολουθηθούν για το ξεπέρασμα των δυσκολιών, οι οποίες παρατηρούνται κατά τη μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο είναι. Η αρχή της ατομικότητας και της διαφοροποίησης Η αρχή της ελεύθερης επιλογής Η αρχή της συνεργατικότητας Η αρχή της «συνέχειας» (Κιτσαράς, 1988).

28 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η αρχή της συνεργατικότητας περιλαμβάνει τη συνεργασία Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου, τη συνεργασία Νηπιαγωγείου με τους γονείς και τέλος τη συνεργασία με άλλους φορείς κοινωνικοποίησης των παιδιών εκτός σχολείου (Κιτσαράς, 1988). Στην Ελλάδα γνωρίζουμε ότι οι συνεργασίες αυτού του τύπου είναι σπάνιες, αν όχι ανύπαρκτες. Ακόμα και σε περιπτώσεις συστέγασης Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου, οι ίδιοι οι συνάδελφοι μαρτυρούν έλλειψη συνεργασίας, κυρίως σε εκπαιδευτικά θέματα (Βρυνιώτη, 1999).

29 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η αρχή της «συνέχειας» περιλαμβάνει τόσο το προσωπικό και οργανικό όσο και το διδακτικό και μεθοδολογικό επίπεδο, με τη μορφή διαστάσεων που πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, όπως: Η οριζόντια διάσταση, η οποία έχει την έννοια ότι το παιδί, τόσο στην οικογένεια όσο και στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο, αποκτά εμπειρίες που πρέπει να συμφωνούν με τους κανόνες, τις τάσεις και τις αξίες των γονιών. Η κάθετη διάσταση, που χαρακτηρίζει το βαθμό συμφωνίας ανάμεσα στο Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο σχετικά με την προσδοκώμενη συμπεριφορά του παιδιού.

30 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Πρέπει λοιπόν να μελετηθούν τα ζητήματα της μετάβασης - προσαρμογής των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο τα οποία είναι πολλά και αφορούν διαφορετικές ομάδες ατόμων καθώς και τις σχέσεις που δημιουργούνται μεταξύ τους, σε συνάρτηση με τις απαιτήσεις της εκπαιδευτικής διαδικασίας που πραγματοποιείται στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό σχολείο, στοχεύοντας πάντα στην πρόοδο των παιδιών στα σχολικά χρόνια αλλά και αργότερα.

31 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι σχέσεις που αναπτύσσονται γύρω από τους μαθητές, τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς των δύο τις παραπάνω ομάδες είναι πολλές και διαφορετικές μεταξύ τους, ενώ δέχονται επιδράσεις και από άλλους εξωτερικούς παράγοντες. Οι εξωτερικοί παράγοντες που επιδρούν μπορεί να θεωρηθούν ότι είναι:

32 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το περιβάλλον της τάξης, είτε αυτή είναι του Νηπιαγωγείου είτε του Δημοτικού σχολείου, και η σχέση που έχει με τη ζωή των παιδιών και την εκπαιδευτική διαδικασία. Οι δυνατότητες που υπάρχουν για την ανάπτυξη συνεργασίας ανάμεσα σε παιδιά, νηπιαγωγούς και γονείς, σε νηπιαγωγούς και δασκάλους, σε παιδιά, δασκάλους και γονείς, καθώς και όλων αυτών με το περιβάλλον του σχολείου και της ευρύτερης κοινότητας.

33 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι διαφορετικές αναμονές και προσδοκίες που δημιουργούνται σε παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς, ανάλογα με το σχολικό κλίμα και τις απαιτήσεις των αναλυτικών προγραμμάτων. Τα αναλυτικά προγράμματα του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού σχολείου με τις όποιες απαιτήσεις, ομοιότητες και διαφορές τους.

34 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Μέσα από τη σωστή οργάνωση και υλοποίηση αναλυτικών προγραμμάτων, την παιδαγωγική, τη διδακτική μεθοδολογία και την οργάνωση της σχολικής ζωής, τα κενά του νομικού πλαισίου, όπου υπάρχουν, είναι δυνατόν να καλυφθούν και να διασφαλιστεί η πραγματοποίηση του γενικού σκοπού της εκπαίδευσης που είναι η ολοκλήρωση του ατόμου (Γενειατάκη, 1989).

35 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΑ ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ: Του Νηπιαγωγείου (Π.Δ.486/1989 άρθρο 1) Του Δημοτικού σχολείου (Π.Δ. 583/1982 - ΦΕΚ107 Α') Διαπιστώνουμε ότι: ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΣΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΠΕΝΤΕ ΤΟΜΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ: Ψυχοκινητικός τομέας Κοινωνικο-συναισθηματικός τομέας (ηθική και θρησκευτική ανάπτυξη) Αισθητικός τομέας Νοητικός τομέας Τομέας καλλιέργειας δεξιοτήτων με έμφαση σε προγραφικές, προαναγνωστικές και προμαθηματικές έννοιες.

36 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ο ΣΚΟΠΟΣ του νηπιαγωγείου είναι να βοηθήσει τα νήπια να αναπτυχθούν σωματικά, συναισθηματικά, νοητικά και κοινωνικά μέσα στα πλαίσια που ορίζει ο ευρύτερος σκοπός της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικότερα το νηπιαγωγείο βοηθά τα νήπια:

37 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να καλλιεργούν τις αισθήσεις τους και να οργανώνουν τις πράξεις τους, κινητικές και νοητικές. Να εμπλουτίζουν και να οργανώνουν τις εμπειρίες τους από το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον και να αποκτούν την ικανότητα να διακρίνουν τις σχέσεις και αλληλεπιδράσεις που υπάρχουν μέσα σε αυτό.

38 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να αναπτύσσουν την ικανότητα κατανόησης και έκφρασης με σύμβολα γενικά και ιδιαίτερα στους τομείς της γλώσσας, των μαθηματικών και της αισθητικής. Να προχωρούν στη δημιουργία διαπροσωπικών σχέσεων που θα τα βοηθούν στη βαθμιαία και οργανική ένταξή τους στην κοινωνική ζωή. Να αναπτύσσουν πρωτοβουλίες ελεύθερα και αβίαστα και μέσα στο πλαίσιο του οργανωμένου περιβάλλοντος να εθίζονται στην αμφίδρομη σχέση ατόμου και κοινωνίας.

39 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι στόχοι του αναλυτικού προγράμματος του νηπιαγωγείου είναι διατυπωμένοι εξελικτικά και αφορούν όλους τους τομείς της εξέλιξης. Σύστοιχα με τους στόχους παρουσιάζονται οι δραστηριότητες που περιγράφονται στο βιβλίο δραστηριοτήτων για το νηπιαγωγείο -το επίσημο βιβλίο που εκδόθηκε από το υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο- και λειτουργεί συμπληρωματικά του αναλυτικού προγράμματος (ΥΠ.Ε.Π.Θ./ Π.Ι., 1990). Οι δραστηριότητες που παρουσιάζονται στο βιβλίο χαρακτηρίζονται ως ενδεικτικές, γεγονός που σημαίνει ότι δεν είναι δεσμευτικές για τη νηπιαγωγό, η οποία έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει πρωτοβουλίες και δημιουργικότητα.

40 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟ ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ: Τη βαθμιαία οικείωση του μαθητή με τις ηθικές, θρησκευτικές, εθνικές, κοινωνικο-οικονομικές, πολιτικές, αισθητικές και άλλες αξίες. Τη βαθμιαία εισαγωγή του μαθητή στη γνωστική σφαίρα. Τη σταδιακή κοινωνικοποίηση του μαθητή.

41 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Διακρίνουμε ομοιότητες και σημεία σύγκλισης στους πέντε τομείς ανάπτυξης του Νηπιαγωγείου με τις τρεις γενικές επιδιώξεις του αναλυτικού προγράμματος του Δημοτικού σχολείου. Φαίνεται όμως ότι στο Νηπιαγωγείο αναπτύσσονται δραστηριότητες οι οποίες στοχεύουν στους συγκεκριμένους τομείς ανάπτυξης του παιδιού, στο Δημοτικό υπάρχουν γνωστικά αντικείμενα με συγκεκριμένους επιμέρους στόχους μέσα από τα οποία υπηρετούνται και οι γενικοί σκοποί.

42 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Στο Δημοτικό σχολείο αξιολογούνται οι γνώσεις των παιδιών, μέσα από τεστ και αριθμητική βαθμολογία. Σημεία σύγκλισης των ΔΕΠΠΣ για το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό σχολείο – Εισάγεται η παράμετρος της διαθεματικότητας, η οποία διασυνδέει τα γνωστικά αντικείμενα. – Δίνεται έμφαση στη διαδικασία. Οι δραστηριότητες που προτείνονται είναι ενδεικτικές και προκύπτουν από τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Εισάγονται οι θεμελιώδεις έννοιες αλληλεπίδραση, διάσταση, επικοινωνία, μεταβολή, ομοιότητα- διαφορά), οι οποίες προωθούν τη διαθεματικότητα

43 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Εισάγονται οι θεμελιώδεις έννοιες οι οποίες προωθούν τη διαθεματικότητα αλληλεπίδραση, διάσταση, επικοινωνία, μεταβολή, ομοιότητα-διαφορά

44 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Και στις δύο βαθμίδες αναπτύσσονται σχέδια εργασίας, τα οποία είναι «έρευνες» θεμάτων που επιλέγουν τα παιδιά. – Οι δραστηριότητες που αναπτύσσονται στο πλαίσιο αυτής της δράσης είναι βιωματικές και επικοινωνιακές, συνδέουν το πρόγραμμα με την καθημερινή πρακτική και το σχολείο με την τοπική κοινότητα.

45 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΟ ΗΜΕΡΗΣΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ: Αυθόρμητη ενασχόληση των παιδιών στις γωνιές δραστηριοτήτων χωρίς την άμεση εμπλοκή της νηπιαγωγού. Ενασχόληση των νηπίων με δραστηριότητες που αποβλέπουν στην επίτευξη είτε των προεπιλεγμένων από τη νηπιαγωγό στόχων είτε εκείνων που αναδύθηκαν από τις προγραμματισμένες ή αυθόρμητες δραστηριότητες (ΥΠ.Ε.Π.Θ. / ΠΙ, 1990).

46 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Οι δραστηριότητες χωρίζονται σε αυθόρμητες και προγραμματισμένες. Οι αυθόρμητες δραστηριότητες προκύπτουν από το «σκόπιμα οργανωμένο περιβάλλον» του Νηπιαγωγείου, μέσα στο οποίο τα παιδιά καλούνται να επιλέξουν αυτές που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά τους. Οι προγραμματισμένες δραστηριότητες οργανώνονται και κατευθύνονται από τη νηπιαγωγό και αποβλέπουν στην υλοποίηση συγκεκριμένων στόχων του προγράμματος (ΥΠ.Ε.Π.Θ. / Π.Ι., 1990).

47 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΥΠΑΡΧΕΙ ΔΙΔΑΚΤΕΑ ΥΛΗ ΠΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ ΔΙΑΚΡΙΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ Α' ΤΑΞΗ ΕΙΝΑΙ: Γλώσσα, Μαθηματικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Φυσική Αγωγή, Εικαστική Αγωγή και Μουσική. Υπάρχει συγκεκριμένο, εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα διδασκαλίας και δέσμευση για την ολοκλήρωση της ύλης σε καθορισμένο χρονικό διάστημα

48 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Στο Νηπιαγωγείο και στο Δημοτικό ο εκπαιδευτικός είναι υπεύθυνος για την οργάνωση του περιβάλλοντος μέσα στην τάξη. Στο Νηπιαγωγείο, μέσα από τις γωνιές δραστηριοτήτων και γενικότερα από την οργάνωση του χώρου και του υλικού, δημιουργεί καταστάσεις προβληματισμού με στόχο την κινητοποίηση της σκέψης των παιδιών, την ανάπτυξη της φαντασίας τους, την καλλιέργεια της δημιουργικότητάς τους και την εξατομικευμένη αντιμετώπιση ορισμένων παιδιών που παρουσιά­ζουν προβλήματα μάθησης ή συμπεριφοράς (ΥΠ.Ε.Π.Θ. / Π.Ι., 1990).

49 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟΥ ΓΩΝΙΑ ΚΟΥΚΛΟΘΕΑΤΡΟΥ ΓΩΝΙΑ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗΣ ΓΩΝΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ ΓΩΝΙΑ ΚΟΥΚΛΟΣΠΙΤΟΥ ΓΩΝΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΓΩΝΙΑ ΚΑΘΑΡΙΟΤΗΤΑΣ ΓΩΝΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗΣ ΓΩΝΙΑ ΠΑΝΤΟΠΩΛΕΙΟΥ ΓΩΝΙΑ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ ΓΩΝΙΑ ΚΟΜΜΩΤΗΡΙΟΥ ΓΩΝΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ

50 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Στο νηπιαγωγείο δραστηριοποιείται άλλοτε ολόκληρο το τμήμα και άλλοτε μικρές ομάδες, ενώ στο δημοτικό τα μαθήματα αφορούν ολόκληρο το τμήμα. – Οι δραστηριότητες στο νηπιαγωγείο οργανώνονται κυρίως με τη μορφή παιχνιδιού ενώ στο δημοτικό σπάνια παίρνουν παιγνιώδη μορφή. – Υπάρχει μέριμνα στο νηπιαγωγείο για εναλλαγή των δραστηριοτήτων από κινητικές σε καθιστικές και από ήρεμες σε θορυβώδεις, ενώ στο δημοτικό τα «πρωτεύοντα» μαθήματα διδάσκονται τις πρώτες ώρες που θεωρούνται περισσότερο παραγωγικές και τα «δευτερεύοντα» τις τελευταίες.

51 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Στο Δημοτικό σχολείο, η καλή οργάνωση του χώρου βοηθά στην αποτελεσματική διδασκαλία χωρίς να παίζει τον πρωτεύοντα ρόλο που φαίνεται να διαδραματίζει στο Νηπιαγωγείο.

52 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η πολιτεία θέσπισε την υποχρεωτική φοίτηση στο ελληνικό νηπιαγωγείο ικανοποιώντας ένα μακροχρόνιο αίτημα της εκπαιδευτικής κοινότητας και εναρμονίζοντας-αν και όχι απόλυτα, ωστόσο είναι ένα πρώτο βήμα- την προσχολική εκπαίδευση με αυτή της υπόλοιπης Ευρώπης

53 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Επιπλέον τα νέα αναλυτικά προγράμματα του νηπιαγωγείου και τα νέα αναλυτικά προγράμματα του δημοτικού σχολείου δομήθηκαν σε κοινή επιστημονική βάση σε μια προσπάθεια από την πλευρά του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Υπουργείου Παιδείας να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στις δυο βαθμίδες σε σχέση με το γνωστικό περιεχόμενο.

54 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Τα προγράμματα αυτά περιλαμβάνουν μια σειρά από σχεδιασμένες δράσεις και από τις δύο εμπλεκόμενες πλευρές που ο κύριος στόχος τους είναι να καταστήσουν τη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό μια δημιουργική και γόνιμη διαδικασία που στηρίζεται στη συμμετοχή των ίδιων των παιδιών και των δασκάλων τους.

55 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Για την ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο υιοθετούνται τα παρακάτω μοντέλα: ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ Δίνει μεγάλη σημασία και επικεντρώνεται στις ικανότητες που διαθέτει το παιδί, και στις ακαδημαϊκές γνώσεις ΤΟ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ Προωθεί τη σύνδεση και την αλληλεπίδραση πολλών παραγόντων, όπως η οικογένεια η τάξη, η ευρύτερη κοινότητα

56 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Προϋπόθεση λοιπόν είναι να δημιουργηθεί ένα οργανωμένο σύστημα σχέσεων και αλληλεπιδράσεων μεταξύ ανθρώπων (οικογενειών, εκπαιδευτικών, παιδιών), χώρων (σπιτιού, νηπιαγωγείου, σχολείου) και θεσμών (κοινότητας, υπηρεσιών, διοίκησης, κυβέρνησης) που τρέχουν μέσα στο χρόνο

57 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΜΑΛΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΌ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ : Διασφάλιση της ομαλής εισόδου και προσαρμογής των νηπίων στο Δημοτικό σχολείο. Παροχή συνέχειας μέσα από δραστηριότητες που γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ σπιτιού - Νηπιαγωγείου και Δημοτικού σχολείου. Σύνδεση της ανάπτυξης του παιδιού με κοινωνικές υπηρεσίες.

58 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η συνεργασία σχολικών συμβούλων προσχολικής και Δημοτικής εκπαίδευσης, της διοίκησης, της τοπικής κοινωνίας και της αυτοδιοίκησης, κοινωνικών και πολιτιστικών φορέων, όπου όλοι έχουν λόγο και ρόλο και μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά. Η επιμόρφωση και η συνεχής ενημέρωση των εκπαιδευτικών για τα καινούργια επιστημονικά δεδομένα και για υιοθέτηση κοινών στόχων και πρακτικών και για τις δύο βαθμίδες.

59 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΡΟΛΟΣ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ Να βοηθάει τα νήπια για μια επιτυχημένη μετάβαση από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό, Να επικεντρώνει την προσοχή της ιδιαίτερα σε παιδιά και γονείς από διαφορετικά πολιτισμικά περιβάλλοντα, οφέλη στους γονείς αυξάνοντας την εμπιστοσύνη ανάμεσα στο σχολείο και το σπίτι, διώχνει τα άγχη και τις φοβίες των γονέων, ενημερώνοντας σωστά και υπεύθυνα,

60 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να δημιουργεί κλίμα συνεργασίας για συνέχεια και στο δημοτικό σχολείο με τους δασκάλους Να αναγνωρίζεται η αξία, ο ρόλος, η σημασία για την συστηματική, οργανωμένη και επιστημονικά τεκμηριωμένη δουλειά του νηπιαγωγείου. Να αυξάνει το κύρος του Νηπιαγωγείου και του επαγγέλματός της, ως του πιο σημαντικού σταθμού του παιδιού, για την περαιτέρω εξέλιξή και πορεία του.

61 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να προγραμματίζονται συναντήσεις με γονείς για συζήτηση θεμάτων που αφορούν τη μετάβαση των παιδιών στο δημοτικό. Να πραγματοποιούνται κοινές συναντήσεις με νηπιαγωγούς – δασκάλους και σε δεύτερη φάση και με γονείς. Να πραγματοποιούνται επισκέψεις γνωριμίας και εξοικείωσης των παιδιών του νηπιαγωγείου με τους χώρους, τα πρόσωπα, τις διδακτικές μεθόδους και τις δραστηριότητες της Α΄ τάξης του Δημοτικού σχολείου

62 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Να προγραμματιστεί μια κοινή εκδρομή ή εκπαιδευτική επίσκεψη ή παρακολούθηση θεατρικής παράστασης με στόχο το μοίρασμα κοινών εμπειριών Να οργανωθούν κοινές εκδηλώσεις Νηπιαγωγείου και πρώτης τάξης δημοτικού μ’ ένα ενδιαφέρον θέμα: Να οργανωθούν εκθέσεις με εικαστικά έργα, θεατρικά δρώμενα καθώς και μουσικές ή και χορευτικές εκδηλώσεις.

63 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ Γνωριμία, χρήση και δυνατότητες των σχολικών χώρων Λειτουργικότητα, δυνατότητες και αξιοποίηση από τον εκπαιδευτικό Έπιπλα, υλικά, μέσα, διαρρύθμιση της τάξης Τρόποι και κανόνες λειτουργίας Ιδέες και Προτάσεις των παιδιών Ανάπτυξη πιθανών κοινών δραστηριοτήτων

64 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Το βέβαιο είναι, εν τέλει, ότι οι νηπιαγωγοί μπορούν να διευκολύνουν τη μετάβαση, όχι μόνο με το σχεδιασμό αναπτυξιακά κατάλληλων πρακτικών αλλά και με την ουσιαστική επικοινωνία και συνεργασία τόσο με το οικογενειακό περιβάλλον των παιδιών όσο και με το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον του Δημοτικού, καθώς τα παιδιά νιώθουν μεγαλύτερη ασφάλεια όταν αντιλαμβάνονται ότι «οι σημαντικοί για αυτά άλλοι» συναντιόνται και συνυπάρχουν αρμονικά με γνώμονα το δικό τους καλό.

65 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Ενώ τα περισσότερα παιδιά ανυπομονούν να έρθει η ώρα να γίνουν μαθητές για να αισθανθούν ότι έχουν πια μεγαλώσει και είναι ώριμα, τις περισσότερες φορές απογοητεύονται με τη φοίτησής τους στο σχολείο, διότι οι απαιτήσεις μεγαλώνουν και οι δυσκολίες πολλαπλασιάζονται, το νέο περιβάλλον απαιτεί ένα διαφορετικό τρόπο ζωής, μια νέα πραγματικότητα με περισσότερες υποχρεώσεις, λιγότερο ελεύθερο χρόνο, περισσότερο διάβασμα,

66 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Τα παιδιά χρειάζεται να αισθάνονται: ότι λαμβάνονται υπόψη οι επιθυμίες, οι προσδοκίες και οι ανάγκες τους και ότι το σχολείο δεν είναι κάτι που τους προκαλεί φόβο και άγχος, αλλά συνέχεια της ζωής και της μάθησης στο Νηπιαγωγείο. ότι το σχολείο τούς αφήνει χρόνο για να κάνουν και άλλα πράγματα που τους αρέσουν, χωρίς να καταπιέζει τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους,

67 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η αναγνώριση της σπουδαιότητας των πρώτων εμπειριών του παιδιού κατά τη μετακίνησή του από ένα περιβάλλον αγωγής σε κάποιο άλλο, οδήγησε στην ανάδειξη του θέματος της μετάβασης ως ενός από τα κρίσιμα ζητήματα του εκπαιδευτικού συστήματος σε διεθνές επίπεδο και από πολύ νωρίς βρέθηκε στο επίκεντρο της επιστημονικής έρευνας και μελέτης.

68 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ Η μετάβαση είναι μια διαδικασία που άλλοι τη βιώνουν κι άλλοι τη διαχειρίζονται. Όλοι οι εμπλεκόμενοι χρειάζεται να είμαστε ενημερωμένοι, έτσι ώστε να βοηθήσουμε αποτελεσματικά τα παιδιά στη σημαντική αυτή φάση της ζωής τους. Η μετάβαση είναι μια διαδικασία που άλλοι τη βιώνουν κι άλλοι τη διαχειρίζονται. Όλοι οι εμπλεκόμενοι χρειάζεται να είμαστε ενημερωμένοι, έτσι ώστε να βοηθήσουμε αποτελεσματικά τα παιδιά στη σημαντική αυτή φάση της ζωής τους.

69 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ Μπαγάκης, Γ., Πομώνης, Μ., Λουμάκου, Μ., Βαλμάς, Φ. & Διδάχου, Ε. (2006). Η ομαλή μετάβαση των παιδιών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό και η προσαρμογή τους στην Α΄ τάξη. Αθήνα: Μεταίχμιο. Ματσαγγούρας, Η., Βρυνιώτη, Κ., (2005). Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο: Μια οικοσυστημική ερευνητική προσέγγιση των κοινωνικών σχέσεων αρχάριων μαθητών και μαθητριών στη σχολική τάξη, περ. Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τ.40, σ.78-102. Κόμης, Β., Καμπεζά Μ., Χαραλαμπόπουλος, Χ. (2001) “Παιδαγωγικές δραστηριότητες με τη χρήση των Νέων Τεχνολογιών στην προσχολική ηλικία: προβλήματα και προοπτικές”, «Η Έρευνα στην Προσχολική Αγωγή», Πανεπιστήμιο Κρήτης: Gutenberg. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο,(1997), Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών, Αθήνα, ΥΠ.Ε.Π.Θ. (2001), Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών για το Νηπιαγωγείο, Φ.Ε.Κ. αρ. 1376 τ. Β’ 18-10-2001, σελ. 1623-1783

70 ΔΙΑΚΟΓΕΩΡΓΙΟΥ ΑΧΟΝΤΟΥΛΑ- ΣΧΟΛΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ


Κατέβασμα ppt ""Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο" Διακογεωργίου Αρχοντούλα, Σχολική Σύμβουλος, 2ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας Σάμου"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google