ΣΤΡΕΣΣΟΓΟΝΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΙ Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΟΥΣ
Η καλλιέργεια καλών σχέσεων μεταξύ συναδέλφων πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα όλων. Οι σχέσεις μεταξύ συναδέλφων όλων των βαθμίδων έχουν αντίκτυπο στην παραγωγικότητα και κερδοφορία των εταιρειών. Οι εργοδότες δεν πρέπει να ξεχνούν τον καθοριστικό ρόλο αυτού του παράγοντα στην επιτυχία της εταιρείας τους.
Οι εργαζόμενοι πρέπει να διαπαιδαγωγούνται στα ζητήματα των ανθρωπίνων αλληλεπιδράσεων στο επάγγελμα τους διότι οι κακές σχέσεις δεν επιδρούν αρνητικά μόνο στο περιβάλλον εργασίας. Εκτός από το ότι μπορεί να διαταράσσεται η ψυχική και σωματική τους υγεία, επιπλέον η οικογενειακή τους γαλήνη δυνατόν να υποφέρει και οι προοπτικές τους για μια επιτυχημένη καριέρα τίθενται σε κίνδυνο.
Δεν είναι δυνατόν να μη δημιουργούνται διαπροσωπικά προβλήματα όταν υπάρχουν σύνολα ανθρώπων, ιδιαίτερα στο στρεσσογόνο επαγγελματικό περιβάλλον. Το ζήτημα δεν είναι εάν θα δημιουργούνται προβλήματα αλλά το πώς θα αντιμετωπίζονται αποτελεσματικά ή να προλαμβάνονται. Οι περισσότεροι εργαζόμενοι στον επαγγελματικό τους χώρο έχουν γίνει αποδέκτες ψυχολογικής πίεσης και έντονου εργασιακού στρες.
Η ψυχολογική πίεση που υφίστανται οι εργαζόμενοι έχει λάβει μεγάλες διαστάσεις ώστε να συμπεριλαμβάνεται πλέον στον κατάλογο των επαγγελματικών ασθενειών. Κι αυτό διότι η ψυχολογική πίεση και το έντονο στρες οδηγούν σε έντονα ψυχικά και ψυχοσωματικά προβλήματα. Συνέπεια της ψυχολογικής πίεσης είναι μεταξύ άλλων το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης που παρουσιάζεται με ολοένα μεγαλύτερη συχνότητα, το σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου και άλλες γαστρεντερικές διαταραχές, καθώς και αρρυθμίες ή άλλα καρδιολογικά προβλήματα με κορύφωση τα ψυχολογικά νοσήματα, όπως η κατάθλιψη.
Η συμπεριφορά του προϊσταμένου (Ο προϊστάμενος είναι ο ισχυρότερος παράγοντας που μπορεί να επηρεάσει τα κίνητρα και το ομαδικό πνεύμα εργασίας των υφισταμένων τους. Οι εργαζόμενοι γίνονται πιο παραγωγικοί όταν νιώθουν εκτίμηση και σεβασμό από τους προϊσταμένους τους. Η νευρικότητα, οι φωνές, οι προσβολές και γενικά η άσχημη συμπεριφορά επηρεάζει σε μεγάλο βαθμό την παραγωγικότητα των υπαλλήλων και τους ασκεί έντονη ψυχολογική πίεση και στρες)
Ο φόβος της απόλυσης (Οι εργοδότες δε διστάζουν να απολύσουν προσωπικό όταν βρίσκονται σε οικονομικές δυσκολίες δημιουργώντας ανασφάλεια και στον απολυμένο αλλά και στον υπάλληλο που δεν απολύθηκε) Υπερβολικές Απαιτήσεις (Εκτός από την ανασφάλεια που αισθάνεται ένας υπάλληλος λόγω του κινδύνου της απόλυσης υπάρχει και η ένταση εξαιτίας της φύσης της εργασίας όπως υπερβολικές ευθύνες, προθεσμίες, απαιτητικοί πελάτες, επαγγελματική ανασφάλεια, περιορισμένες ευκαιρίες ανέλιξης κ.α. Οι εργοδότες συνεχώς απαιτούν περισσότερα από τους υπαλλήλους τους).
Ασαφείς οδηγίες και κατευθύνσεις σε υφιστάμενους από τους προιστάμενους Μη επαρκή κανάλια επικοινωνίας μεταξύ εργαζομένων Ανταγωνισμός Απομόνωση από δημιουργία ομάδων Ανασφάλεια από μη επαρκή ανατροφοδότηση Μη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων
Έλλειψη ελέγχου των υφιστάμενων Ασάφεια στους στόχους και τη δομή της επιχείρησης από τους προιστάμενους Ασαφές σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης των υπαλλήλων Κακό κλίμα στον οργανισμό Μη αναγνώριση ή ανταμοιβή της καλής απόδοσης Αποτροπή της ανάληψης πρωτοβουλιών
Μη ενθάρρυνση ή υποβοήθηση της εξισορρόπησης εργασιακής και προσωπικής ζωής Διαδικασίες αναδιοργάνωσης και αναδιάρθρωσης οι οποίες προκαλούν αβεβαιότητα Η αντίληψη που έχουν οι εργαζόμενοι για τον εαυτό τους και το ρόλο τους στις επιχειρήσεις όπου εργάζονται (Ο ασαφής ρόλος ή η αίσθηση ασυμβατότητας ανάμεσα στις αξίες των ατόμων και της επιχείρησης καθώς και η έλλειψη σαφούς πολιτικής επιβράβευσης μπορούν να προκαλέσουν σημαντικά επίπεδα άγχους.)
Οι κακές διαπροσωπικές σχέσεις στο χώρο εργασίας (Για πολλούς εργαζόμενους, οι διαπροσωπικές σχέσεις αποτελούν το σοβαρότερο στρεσσογόνο παράγοντα στην εργασία τους. Όλοι λειτουργούμε καλύτερα και αποδίδουμε περισσότερο όταν εργαζόμαστε σε ένα φιλικό περιβάλλον στο οποίο κυριαρχεί ο αλληλοσεβασμός, η επικοινωνία και η καλή συνεργασία. Πολλοί από εμάς επιδιώκουμε να κάνουμε γνωριμίες και φίλους μέσα από το εργασιακό περιβάλλον ταυτίζοντας τον εργασιακό με τον κοινωνικό χώρο.
Παράλληλα όμως σε πολλές περιπτώσεις το στρες, ο ανταγωνισμός και η καχυποψία υπονομεύουν το εργασιακό περιβάλλον και ευθύνονται για την επιδείνωση των ανθρωπίνων σχέσεων. Όταν λοιπόν αναγκαζόμαστε καθημερινά να συνεργαζόμαστε με ανθρώπους ανταγωνιστικούς και καχύποπτους δεχόμαστε ταυτόχρονα έντονη ψυχολογική πίεση στην ιδέα και μόνο αυτής της συνεργασίας και αυτού του περιβάλλοντος με αποτέλεσμα να μην αποδίδουμε τα μέγιστα, να στρέφουμε την προσοχή μας αλλού και στη χειρότερη περίπτωση να καταλήξει εφιάλτης το συγκεκριμένο εργασιακό περιβάλλον)
Η έλλειψη υποστήριξης από συναδέλφους και διευθυντικά στελέχη Η παρενόχληση και η βία στο χώρο εργασίας Η έλλειψη κατάρτισης ώστε να αποκτήσει ο εργαζόμενος τις απαραίτητες δεξιότητες για την εκτέλεση της εργασίας του
Ανοιχτά κανάλια επικοινωνίας μεταξύ εργαζομένων και διοίκησης Παροχή επαρκών χρονικών περιθωρίων για την εκτέλεση της εργασίας Ρεαλιστικές προσδοκίες από τους εργαζόμενους Επιβράβευση και αμοιβή της καλής απόδοσης Εκπαίδευση εργαζομένων στη διαχείριση του άγχους Προσδιορισμός των στόχων της επιχείρησης και εναρμόνισή τους με τους στόχους των εργαζομένων
Δημιουργία περιβάλλοντος εμπιστοσύνης, δικαιοσύνης, ασφάλειας Αποσαφήνιση των στόχων της επιχείρησης και του ρόλου του εργαζόμενου Διασφάλιση επαρκούς υποστήριξης από τη διοίκηση στους εργαζομένους Βελτίωση της οργάνωσης της εργασίας και των διαδικασιών Γενικότερη βελτίωση των συνθηκών και του περιβάλλοντος εργασίας
Μέτρα για την εκπαίδευση διευθυντικών στελεχών και εργαζομένων ώστε να ευαισθητοποιηθούν στο ζήτημα του εργασιακού άγχους, να κατανοήσουν τα πιθανά αίτια και τους τρόπους αντιμετώπισής του Μέτρα εκπαίδευσης των υφιστάμενων για προσαρμογή σε επικείμενες αλλαγές.
Ο αλληλοσεβασμός και η αλληλεκτίμηση πρέπει να είναι η πυξίδα σας. Να ακούτε προσεκτικά τους άλλους όταν σας μιλούν. Το να ακούτε με συγκέντρωση και προσοχή μπορεί να σας επιτρέψει να ανακαλύψετε πράγματα που ήταν κρυμμένα και που δεν γνωρίζατε. Προσπαθήστε να κατανοήσετε την άποψη των άλλων ατόμων. Ξεκινάτε πάντοτε με καθαρό μυαλό, αποφεύγετε να παγιδεύεστε από προκαταλήψεις.
Η αναγνώριση των ανησυχιών και φόβων του άλλου είναι πολύτιμη πληροφόρηση που θα σας επιτρέπει να δράτε αποτελεσματικά με τρόπο που θα κερδίζετε την εμπιστοσύνη του συναδέλφου. Η επίτευξη συναίνεσης είναι καθοριστική στην επιτυχία των προσπαθειών για επίλυση προβλημάτων. Να προωθείτε την εργασία από κοινού για την επίλυση προβλημάτων.
Δείξετε ότι υπάρχει αμοιβαία εμπιστοσύνη και ότι θεωρείτε ότι ο συνάδελφός καλόπιστα εγείρει κάποια θέματα. Αναζητείστε πρώτα τα σημεία στα οποία συμφωνείτε. Αρχίστε την αντιμετώπιση καταστάσεων από ζητήματα που είναι ευκολότερο να λυθούν και μετά περάστε σε δυσκολότερα θέματα.
Μην παίρνετε τα πράγματα προσωπικά. Μην ανταποδίδετε απειλές ή προσωπικές επιθέσεις. Όταν νιώθετε ότι κάνατε λάθος μπορεί να είναι καρποφόρο να παραδεχθείτε το λάθος σας. Τέλος, μην ξεχνάτε ότι το άγχος δεν είναι απαραίτητα αρνητικό. Σε μικρή ένταση μπορεί να είναι και κινητήριός δύναμη. Το άγχος μερικές φορές μπορεί να μας ενεργοποιήσει ώστε να ολοκληρώσουμε πιο γρήγορα τις εργασίες μας και να μας μείνει και χρόνος, τον οποίο μπορούμε να το αξιοποιήσουμε διαφορετικά.