Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Σεπτέμβριος 2015 Ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Σεμινάρια Επιθεωρητών Σεπτεμβρίου Σχολική χρονιά
Advertisements

Δ ΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ Α ΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Ε ΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ Υ Λ ΟΓΙΣΜΙΚΟ Υ Αναστασία Γεωργιάδου.
Ας διοργανώσουμε ένα πάρτι...
Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Εξωτερική Αξιολόγηση – Επιστημονική.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ/ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Θα πρέπει από την αρχή να επεξηγηθεί ότι το Αναλυτικό Πρόγραμμα.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΤΡΟΠΟΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 2.2 Ορισμός των στόχων στην πράξη.
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Συμμετοχή στο πρόγραμμα : «Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ως πλαίσιο Εκπαίδευσης Νεοδιορισθέντων Εκπαιδευτικών: Ποιοτικοί Εκπαιδευτικοί για Ποιοτική.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
ΤΠΕ και γραμματισμός Επιμέλεια παρουσίασης: Νότα Σεφερλή.
Κριτική παιδαγωγική & δημιουργία σχολικού κήπου
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ ΓΙΑ ΤΗ ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Ικανότητες Εκπαιδευτικών 6 Οκτωβρίου 2014 Caroline Kearney Ανώτερη Υπεύθυνη Έργου και Εκπαιδευτική Αναλύτρια.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Δ΄Δ/ΝΣΗ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Σενάριο.
Ανάδειξη της σχέσης Κοινωνίας, Τεχνολογίας και Φυσικών Επιστημών.
Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΩΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΞΗ
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Ερευνητικές Εργασίες Παιδαγωγικό πλαίσιο. Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία; Προσεγγίζουν διερευνητικά την γνώση και τη μάθηση Προϋποθέτουν.
Αναλυτικά Προγράμματα για τα Δημόσια Σχολεία της Κυπριακής Δημοκρατίας Σεμινάρια Σεπτεμβρίου 2010 Κουτσίδης Γιώργος 1.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
Ερευνητικές εργασίες Πλαίσιο εφαρμογής – Επιλογή θέματος.
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
EPICT-ΕΣΠΕΡΙΔΕΣ EPICT-esperides EUROPEAN PEDAGOGICAL INFORMATION AND COMPUTER TECHNOLOGIES ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΟΔΗΓΟΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Δ΄ ΔIEYΘΥΝΣΗ Π.Ε. ΑΘΗΝΑΣ ΓΡΑΦΕΙΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
«Φυσικές Επιστήμες και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση: Βιβλιογραφική επισκόπηση και ζητήματα που αναδύονται» Βασιλούδης Ιωάννης, Δάσκαλος, MSc Βιώσιμης Ανάπτυξης.
ΘΕΜΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΔΩΔ/ΣΟΥ.
Αξιολόγηση εκπαιδευτικού υλικού. Είδη - Μορφές 1. υλικό για το διδάσκοντα: βιβλίο του καθηγητή, οδηγίες για τη διδασκαλία, θεωρητικό πλαίσιο και οδηγίες.
7o Δημοτικό Σχολείο Αγίου Δημητρίου
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ
Αντικείμενο και κλάδοι της Παιδαγωγικής Επιστήμης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
Αξιολογηση εκπαιδευτικου εργου
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου
Αυτονομία Σχολικών Μονάδων στο Κυπριακό Εκπαιδευτικό Σύστημα
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
1ος υπό έμφαση στόχος - ΥΠΠ
Αγωγή Ειρήνης και Διαπολιτισμική Αγωγή
Εναλλακτικές μορφές εκπαιδευτικής αξιολόγησης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Μετά το σχεδιασμό και την υλoποίηση των προγραμμάτων ΠΕ…
Σχολικός Σύμβουλος Ν. Φλώρινας
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Σχολείο : Διεύθυνση Εκπαίδευσης : Σχολικό έτος :
Project.
Εκπαιδευτικός & ΑΠ Χειμερινό εξάμηνο
Σχολείο : Διεύθυνση Εκπαίδευσης : Σχολικό έτος :
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Σεπτέμβριος 2015 Ομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου

 Η ΠΕ/ΕΑΑ, εισάγεται στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα με δύο διδακτικές περιόδους από την Α΄-Δ΄ τάξη στο πλαίσιο του μαθήματος Αγωγής Ζωής. Στην Ε΄-Στ΄ τάξη η Π.Ε.- Ε.Α.Α., αποτελεί ξεχωριστό αντικείμενο και διδάσκεται μία διδακτική περίοδο.  Η ΠΕ/ΕΑΑ είναι διαθεματικό αντικείμενο και ο χρόνος που έχει στο ωρολόγιο πρόγραμμα λειτουργεί ενισχυτικά και συμπληρωματικά. α) της Αγωγής Υγείας β) της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Βασικές επισημάνσεις

 Το αντικείμενο της ΠΕ/ΕΑΑ δεν το αναλαμβάνει για όλο το σχολείο ένας εκπαιδευτικός.  Εκεί που είναι δυνατό συστήνεται όπως το αναλαμβάνει ο υπεύθυνος εκπαιδευτικός κάθε τμήματος. Στην περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατό, ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει το συγκεκριμένο αντικείμενο συνεργάζεται με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό της τάξης για την οργάνωση της πορείας εφαρμογής του αντικειμένου στην τάξη. α) της Αγωγής Υγείας β) της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης-Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη Βασικές επισημάνσεις

 Υλοποιείται το ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ και όχι περιβαλλοντικά εκπαιδευτικά προγράμματα.  Όλα τα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης ενσωματώνονται στο Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα της ΠΕ/ΕΑΑ.  Εάν κάποιο σχολείο θέλει να δηλώσει συμμετοχή σε κάποιο περιβαλλοντικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα δικαιούται να το πράξει, δεδομένου ότι οι θεματικές ενότητες που εξετάζει για τη μελέτη του ζητήματος διερεύνησης του σχολείου, συγκλίνουν με τα θέματα του συγκεκριμένου περιβαλλοντικού προγράμματος που αιτούνται.  Τα παραδοτέα, για τη συμμετοχή του σχολείου σε κάποιο πρόγραμμα, είναι ό,τι έχει παραχθεί στα πλαίσια του Αναλυτικού Προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ και τίποτα παραπάνω. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

 Το ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ υλοποιείται μέσα από το σχεδιασμό της Αειφόρου Περιβαλλοντικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Η ΑΠΕΠ της σχολικής μονάδας, αρχίζει να σχεδιάζεται με την έναρξη της σχολικής χρονιάς και ο σχεδιασμός της ολοκληρώνεται μέχρι τα μέσα-τέλη Οκτωβρίου.  Αρχές Οκτωβρίου, γίνεται μια αρχική διερεύνηση ζητημάτων που θα μπορούσαν να μελετηθούν και εντοπίζονται περιβαλλοντικά προβλήματα που αφορούν τη σχολική μονάδα ή την κοινότητα/πόλη στην οποία βρίσκεται. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

 H Αειφόρος-Περιβαλλοντική εκπαιδευτική πολιτική της σχολικής μονάδας, προτείνεται όπως σχεδιάζεται σε ειδική συνεδρία του προσωπικού, η οποία θα είναι αφιερωμένη για το σκοπό αυτό.  Ο σχεδιασμός της Αειφόρου-Περιβαλλοντικής εκπαιδευτικής πολιτικής αφορά το σύνολο της σχολικής μονάδας γι’ αυτό στο βαθμό που μπορεί ο καθένας, συμμετέχει με ιδέες και εισηγήσεις για την επιλογή του ζητήματος/ζητημάτων μελέτης και για την επιλογή των εκπαιδευτικών στόχων και των στόχων που αφορούν στη σχολική μονάδα και στην κοινότητα. Σε καμία περίπτωση δεν την επωμίζεται ένας εκπαιδευτικός. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

 Δημιουργείται φάκελος για την ΑΠΕΠ και τηρείται από τη Διεύθυνση του κάθε σχολείου όπου πέρα από την ΑΠΕΠ και την πορεία εργασίας της κάθε τάξης επισυνάπτεται οτιδήποτε σχετικό με την υλοποίηση της πολιτικής (δείγματα δραστηριοτήτων από την κάθε τάξη, φωτογραφικό υλικό, φύλλα εργασίας κά).  Φάκελος τηρείται και σε κάθε τάξη.  Τίποτα δεν αποστέλλεται στο Υπουργείο Παιδείας. Όλο το αρχείο αφορά το σχολείο, την αυτοβελτίωσή του και συζητείται με τον οικείο επιθεωρητή. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

 Στο τέλος της σχολικής χρονιάς αναμένεται από τη σχολική μονάδα να εντοπίσει στη βάση της επίτευξης των στόχων της Αειφόρου περιβαλλοντικής εκπαιδευτικής της πολιτικής, πιθανά θέματα μελέτης που αφορούν στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση-Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη, με στόχο να τεθούν υπό έμφαση για σκοπούς μελέτης και διερεύνησης, την επόμενη σχολική χρονιά.  Το κείμενο διάγνωσης των αναγκών για τον επόμενο χρόνο και καθορισμού των θεμάτων μελέτης παραμένει στο σχολείο για ενημέρωση,καθοδήγηση και βοήθεια των εκπαιδευτικών. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Η φιλοσοφία του Αναλυτικού Προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

ΤΙ ΕΠΙΔΙΩΚΕΤΑΙ ΜΕΣΩ ΤΟΥ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ Να καταστεί το σχολείο, μέσα από ουσιαστικές παρεμβάσεις και αλλαγές, στη βάση των δικών του αναγκών και ιδιαιτεροτήτων παράδειγμα αειφόρου ανάπτυξης για την κοινωνία, συμβάλλοντας στην δημιουργία ήθους και κουλτούρας, αλλαγής τρόπου ζωής των πολιτών με γνώμονα τη βελτίωση της ποιότητας ζωής μας, συλλογικά και ατομικά, στη βάση της προστασίας του περιβάλλοντος, τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής, τη υγιούς διαβίωσης, της οικονομικής ευρωστίας, της δικαιοσύνης, της ορθολογιστικής διαχείρισης των φυσικών πόρων. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ ΤΟΥ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΕΙΝΑΙ Η ΔΡΑΣΗ, Η ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ Η ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΌΛΕΣ ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΩΘΗΘΟΥΝ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΣΤΕΝΑ ΣΥΝΥΦΑΣΜΕΝΕΣ ΜΕ ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΠΕΠ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΕΙΟΥ, ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΝΑ ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΣΤΗΝ ΑΛΛΑΓΗ ΚΑΙ ΣΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΟΥ ΕΦΙΚΤΟΥ ΣΤΗΝ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΗΣ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΟ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟ ΖΗΤΗΜΑ ΠΟΥ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ ΟΧΙ ΑΣΥΝΔΕΤΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΟΧΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΟΤΗΤΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΕΠΙΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΑΓΗΣ ΓΙΑΤΙ ΕΠΙΛΕΓΩ ΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ; ΤΙ ΕΠΙΔΙΩΚΩ ΜΕΣΑ ΑΠΌ ΑΥΤΗΝ; ΠΟΙΟ ΤΟ ΟΦΕΛΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΑΛΛΑΓΗ; ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ Η ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΒΕΛΤΙΩΝΕΙ ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ; ΠΩΣ ΔΙΑΣΦΑΛΙΖΕΤΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ Η ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΩΝ ΑΛΛΑΓΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΣΕ ΒΑΘΟΣ ΧΡΟΝΟΥ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ; Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Τι συνεπάγεται αυτό για το κάθε σχολείο; Το κάθε σχολείο επιδιώκει συστηματικά, μακροχρόνια και στη βάση των δικών του αναγκών και ιδιαιτεροτήτων να διαμορφώσει σε όλους τους συμμετέχοντες κουλτούρα και ένα νέο τρόπο σκέψης που θα βασίζεται όχι μόνο στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και στο δικαίωμα όλων μας να έχουμε ποιότητα ζωής. Αυτοβελτίωση της σχολικής μονάδας σε ότι αφορά το περιβαλλοντικό- αειφόρο της προφίλ: 1.Στο παιδαγωγικό (αλλαγή παιδαγωγικών και διδακτικών προσεγγίσεων), 2. Στο οργανωσιακό/τεχνικό (αξιοποίηση του σχολείου ως παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού εργαλείου), 3. Στο κοινωνικό επίπεδο (ανάπτυξη εξωτερικών σχέσεων και δικτύων συνεργασίας με όσο το δυνατό περισσότερους φορείς ).

Συλλογική-συμμετοχική και συνεργατική μάθηση με όλους τους εμπλεκομένους στη μαθησιακή διαδικασία: Στήριξη από τη Διεύθυνση και δημιουργία δικτύων συνεργασίας με διάφορους φορείς Διεπιστημονική συνεργασία των διδασκόντων Ενεργός συμμετοχή των γονέων Αλληλεπίδραση με τους τοπικούς πληθυσμούς Συνεργασία και αλληλεπίδραση με επαγγελματικές ομάδες, κυβερνητικές Υπηρεσίες και Μη-Κυβερνητικούς Οργανισμούς Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Τα ζητήματα εξετάζονται: Με βάση την ηλικία, τις γνώσεις, τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες τις ανάγκες των μαθητών/τριών. Συνδέοντας την τυπική με τη μη τυπική εκπαίδευση: Μεταφορά της μάθησης πέρα και έξω από το σχολείο: Βιωματική ενασχόληση Πειραματική διερεύνηση Αλληλεπίδραση με το χώρο Μάθηση μέσα από την προσωπική επαφή Αξιοποίηση των διαφόρων χώρων ως βασικών εκπαιδευτικών εργαλείων και παιδαγωγικών μέσων π.χ. α) περιβαλλοντικά πεδία β) Κέντρα Περ. Εκπαίδευσης γ) τοπικά εργαστήρια δ) μουσεία ε) ιστορικοί οικισμοί στ) βοτανικοί κήποι-πάρκα Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Αρχή της Διαθεματικής-Ολιστικής εξέτασης των περιβαλλοντικών ζητημάτων Η πολυπλοκότητα και η συνθετότητα των περιβαλλοντικών ζητημάτων προϋποθέτει την αλληλοσύνδεση των περιεχομένων μάθησης των γνωστικών αντικειμένων και επιβάλλει τη σύμπραξη των φυσικών, θετικών, κοινωνικών και ανθρωπιστικών επιστημών καθώς επίσης και των τεχνών για: τη διερεύνηση των φυσικών, κοινωνικών, οικονομικών, πολιτικών και ηθικών διαστάσεων ενός ζητήματος. την ανάλυσή τους με τρόπο που να επιτρέπει την αναζήτηση επιλογών και λύσεων έτσι ώστε να διαμορφώσουν αειφόρες συνθήκες ζωής κατά τρόπο εποικοδομητικό και δημιουργικό. ΔΙΑΡΘΡΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΘΕΜΑΤΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ ΩΣ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΙΣΤΙΚΗ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΩΝ ΘΕΜΑΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΣΕΓΓΙΖΕΙ Παιδαγωγικές αρχές ΑΡΧΗ «ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΤΟΠΙΚΑ-ΔΡΩ ΤΟΠΙΚΑ-ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΑ» Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

Εργαλεία και Μέσα για την εφαρμογή του ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ  Αξιοποίηση όλων των παρεχόμενων υλικών και εργαλείων που έχουν παραχθεί για την εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ ( rivallontiki_ekpaidefsi/index.html, rivallontiki_ekpaidefsi/index.html α) οδηγός εφαρμογής προγράμματος σπουδών ΠΕ/ΕΑΑ β) «Ιδέες και προτάσεις για καθορισμό και διερεύνηση ζητημάτων της Αειφόρου Περιβαλλοντικής Εκπαιδευτικής Πολιτικής της Σχολικής Μονάδας», γ) «Ιδέες και παραδείγματα για παρεμβάσεις και αλλαγές στη σχολική μονάδα με βάση την Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη» δ) Όλο το εκπαιδευτικό υλικό που έχει παραχθεί μέχρι τώρα για τις διάφορες θεματικές ενότητες του ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ, αλλά και άλλο συναφές υλικό με ιδέες, παραδείγματα και θεωρητικούς σχεδιασμούς ε) Αξιοποίηση των παραρτημάτων (Β1 και Β2) που ετοιμάσθηκαν κατά την περσινή χρονιά για τον υπό έμφαση στόχο της αειφόρου ανάπτυξηςΒ1Β2 Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη

1.Δείκτες Επιτυχίας= Τι σε τελευταία ανάλυση πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής σε κάθε τάξη- αξιολογητέο σε κάθε τάξη 2. Δείκτες Επάρκειας δείχνουν τι συγκεκριμένα αναμένεται να διδάξουμε το μαθητή, ούτως ώστε να είναι επαρκής π.χ. (= Ειδικός Στόχος ΑΠ/θεματικής περιοχής) ΩΣΤΟΣΟ……. (ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΠΕ/ΕΑΑ ΤΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΤΕΟ ΑΠΟΔΙΔΕΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΑΠΕΠ ΚΑΙ ΤΟ ΤΕΛΙΚΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΤΗΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΜΟΝΑΔΑΣ – ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΜΑΘΗΜΑ) ΤΟ ΤΙ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΝΑ ΔΙΔΑΧΘΕΙ ΣΕ ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΣΙΑΚΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΑΝΑΛΥΕΤΑΙ ΕΝΔΕΛΕΧΩΣ ΣΕ ΚΑΘΕ ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΕ ΒΑΣΗ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΣΤΟΧΩΝ ΤΗΣ ΠΕ/ΕΑΑ (ΓΝΩΣΗ, ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ, ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ, ΣΤΑΣΕΙΣ, ΔΡΑΣΗ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ)

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ΠΑΡΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΙ ΕΧΕΙ ΓΙΝΕΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΠΟΥ ΖΗΤΗΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΕΙΚΤΩΝ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΙΚΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣΔΕΙΚΤΩΝ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΚΑΙ ΔΕΙΚΤΩΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ Επεξήγηση και ανάλυση των στόχων του Αναλυτικού Προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ μέσω του προσδιορισμού : 1.Δεικτών επιτυχίας 2. Επιμέρους δεικτών επιτυχίας 3. Δεικτών επάρκειας Αφορούν στα πέντε επίπεδα στόχων της ΠΕ Αντανακλούν σε όλες τις θεματικές ενότητες του ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ Αναλύονται ειδικότερα, μέσω του τι θα διδαχθεί ο μαθητής σε κάθε θεματική ενότητα, στον οδηγό σπουδών του προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ Συνδέονται με την ποικιλία του εκπαιδευτικού υλικού που έχει παραχθεί μέχρι τώρα στο συγκεκριμένο αντικείμενο (όχι ένα και μοναδικό εγχειρίδιο, αλλά ποικιλία μέσων και εκπαιδευτικών υλικών) Βασίζονται στην ποικιλία και στην αξιοποίηση της ποικιλίας των μεθοδολογικών προσεγγίσεων και διδακτικών τεχνικών του αντικειμένου της ΠΕ/ΕΑΑ 4. «Γέφυρα» ανάμεσα στο Αναλυτικό Πρόγραμμα της ΠΕ/ΕΑΑ και του οδηγού εφαρμογής του προγράμματος σπουδών της ΠΕ/ΕΑΑ (συνεκτική διασύνδεση και καλύτερη επεξήγηση). 5. Μπορεί να ιδωθεί και ως βοήθημα για τη διατύπωση των στόχων της ΑΠΕΠ κάθε σχολείου, οι οποίοι στη συνέχεια θα εξετασθούν μέσα από τα επιδιωκόμενα των θεματικών περιοχών.

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη ΠΩΣ ΑΝΑΜΕΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΝΑ ΕΦΑΡΜΟΣΕΙ ΤΟΥΣ ΔΕΙΚΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΑΡΚΕΙΑΣ ΤΗΣ ΠΕ/ΕΑΑ Η εφαρμογή του Αναλυτικού Προγράμματος της ΠΕ/ΕΑΑ, ισχύει σε κάθε περίπτωση, όπως και τα προηγούμενα χρόνια. ΔΕΝ ΚΑΤΑΡΓΕΙΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΤΙΠΟΤΑ Οι δείκτες επιτυχίας χρησιμοποιούνται συμπληρωματικά σε σχέση με το πώς υλοποιείται το ΑΠ της ΠΕ/ΕΑΑ μέχρι τώρα: 1.Καταρτισμό πολιτικής, ελέγχουμε αν οι στόχοι μας συμπεριλαμβάνουν στοιχεία από όλους τους δείκτες επιτυχίας (ως κλείδα). 2. Κατά την επιλογή των διδακτέων για τους μαθητές από τις θεματικές περιοχές του ΑΠ για την επίτευξη των στόχων της ΑΠΕΠ, απλά σε μια στήλη δίπλα σημειώνουμε τον γενικό δείκτη επιτυχίας και επάρκειας που καλύπτεται

1. Αναγνώριση παραμέτρων και διαστάσεων ενός περιβαλλοντικού ζητήματος/ ζητήματος αειφόρου ανάπτυξης και κριτική αποτίμηση προτεινόμενων δράσεων/ενεργειών. 1.1 Να επισημαίνουν και να αναλύουν ένα περιβαλλοντικό ζήτημα/ ζήτημα αειφόρου ανάπτυξης στα χαρακτηριστικά και τα αίτιά του. Προσδιορισμός της έννοιας «περιβαλλοντικό ζήτημα/ ζήτημα αειφόρου ανάπτυξης». Γνωριμία με τα τμήματα (ρίζες, κορμός, κλαδιά, φύλλα κ.λπ) από τα οποία αποτελείται ένα δέντρο (Ε.1). Αντίληψη και κατανόηση της έννοιας του δάσους ως ενός φυσικού οικοσυστήματος που περιλαμβάνει βιοτικούς και αβιοτικούς παράγοντες (Ε.2). -Εντοπισμός ζητήματος, Ενημέρωση για τα στοιχεία που αποτελούν ένα δασικό οικοσύστημα (Ε.1) Απόκτηση βασικών γνώσεων για τη λειτουργία και τη δομή του δασικού οικοσυστήματος (Ε.2) Εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών ανάμεσα στα δάση διαφόρων χωρών ως αποτέλεσμα κλιματολογικών και γεωμορφολογικών συνθηκών (Ε.3) - Αίτια του ζητήματος – περιβαλλοντικού ζητήματος/ζητήματος αειφόρου ανάπτυξης, Διερεύνηση των περιβαλλοντικών, οικονομικών, και κοινωνικών παραγόντων που συνέβαλαν στη μείωση των δασών στην Κύπρο (Ε.2). -Χαρακτηριστικά του περιβαλλοντικού ζητήματος/ζητήματος αειφόρου ανάπτυξης στο σχολείο, την κοινότητα, τη χώρα και τον κόσμο, Σύγκριση των δασών της Κύπρου με δασικά οικοσυστήματα άλλων χωρών (Ε.3) - Συνέπειες του περιβαλλοντικού ζητήματος / ζητήματος αειφόρου ανάπτυξης, Εντοπισμός αιτιών υποβάθμισης του δασικού οικοσυστήματος καθώς και των συνεπειών από την υποβάθμιση αυτού (Ε.3) - Προτεινόμενες λύσεις. Συμμετοχή σε εκδηλώσεις που αφορούν στη διατήρηση και την προστασία των δασών (δεντροφύτευση, περιποίηση σχολικού κήπου) (Ε.1). Συμμετοχή σε δράσεις (δίκτυα ενημέρωσης, και διαφώτισης, εκστρατείες, ιστοσελίδες κ.ά) για τη διατήρηση των δασών σε τοπικό, διεθνές και παγκόμσιο επίπεδο (Ε.3)

Περιβαλλοντική Εκπαίδευση- Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη 1.2 Να αναλύουν τις συνέπειες και συνιστώσες ενός ζητήματος, στο τοπικό τους πλαίσιο, όπως επίσης σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Προσδιορισμός της έννοιας «περιβαλλοντικές συνέπειες» & «περιβαλλοντικές διαστάσεις» - Σχέσεις (επίδραση, εξάρτηση, αλληλεξάρτηση) μεταξύ ανθρωπογενούς και φυσικού περιβάλλοντος, Εξοικείωση με τα στοιχεία που αποτελούν το δασικό οικοσύστημα (νερό, αέρας, έδαφος) (Ε.1) Μελέτη της σχέσης του δάσους με την κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής (Ε.2) – Σχέσεις (επίδραση, εξάρτηση, αλληλεξάρτηση) μεταξύ διαφορετικών υποσυστημάτων, Αλληλοσύνδεση των κλιματικών παραγόντων, της μορφολογίας του εδάφους και άλλων φυσικών στοιχείων, με τη δημιουργία των δασών (Ε.2) -Οριοθέτηση της έκτασης ενός περιβαλλοντικού προβλήματος, Εντοπισμός δασικών δέντρων στο σχολικό κήπο, στην αυλή του σπιτιού ή στο πάρκο της γειτονιάς (Ε.1) Μελέτη της ιστορικής εξέλιξης, της κατανομής και εξάπλωσης των δασών στην Κύπρο (Ε.2) - Παράγοντες (φυσικοί και ανθρωπογενείς) της επέκτασης ενός προβλήματος. Εξέταση των κινδύνων που απειλούν το δάσος και συνειδητοποίηση της προσωπικής και συλλογικής ευθύνης για την προστασία και τη διατήρησή τους (Ε.3)