Δημιουργία πειράματος Θα σας ζητηθεί να σχεδιάσετε ένα πείραμα που να διερευνά μία υπόθεση. Θα πρέπει να είστε σε θέση να: χειριστείτε τις μεταβλητές, να επιλέξετε το πειραματικό σχέδιο, να περιγράψετε τη διαδικασία, να θεωρήσετε κάποια αποτελέσματα, να τα αναπαραστήσετε γραφικά, και να αποτιμήσετε την υπόθεση.
Υπόθεση Η υπόθεση πρέπει να εξετάζεται προσεκτικά. Η μελέτη της θα μας δώσει τις ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές. Συνήθως η διατύπωση της υπόθεσης εμπεριέχει αυτούσιες τις ανεξάρτητες και εξαρτημένες μεταβλητές
Ανεξ. Μεταβλητές Πόσα επίπεδα θα έχει; Ποια θα είναι τα επίπεδα; Ποιο πειραματικό σχέδιο θα επιλέξουμε για το χειρισμό της;
Εξ. Μεταβλητές Χρειάζονται λειτουργικό προσδιορισμό; Ποιος είναι αυτός; Πώς θα μετρήσουμε την εξαρτημένη μεταβλητή;
Μεταβλητές ελέγχου Υπάρχουν μεταβλητές που θέλουμε να ελέγξουμε; Ποιες είναι; Γιατί θέλουμε να τις ελέγξουμε; Πώς θα τις ελέγξουμε;
Διαδικασία Πώς τρέχουμε το πείραμα; Τι λέμε στα υποκείμενά μας ότι πρέπει να κάνουν; Τι υλικά χρησιμοποιούμε;
Αποτελέσματα Τι αποτελέσματα συγκεντρώσαμε; Πώς θα τα αναπαραστήσουμε γραφικά; Σε ποιο συμπέρασμα μας οδηγούν σε σχέση με την υπόθεσή μας;
Παράδειγμα Σας ζητεί το υπουργείο παιδείας να εκτιμήσετε την εξής υπόθεση: Η ποσότητα ασκήσεων για το σπίτι, βοηθά τη μάθηση της Ιστορίας της Α’ Γυμνασίου; Επηρεάζει την ικανοποίηση των μαθητών για το σχολείο;
Μελέτη υπόθεσης Ποιοι είναι οι παράγοντες (μεταβλητές) της υπόθεσής μας; Η ποσότητα ασκήσεων για το σπίτι, βοηθά τη μάθηση της Ιστορίας της Α’ Γυμνασίου; Επηρεάζει την ικανοποίηση των μαθητών για το σχολείο; Α.Μ.: ποσότητα ασκήσεων στο σπίτι Ε.Μ.: μάθηση ιστορίας, ικανοποίηση για σχολείο.
Ανεξ. Μεταβλητή Α.Μ.: ποσότητα ασκήσεων στο σπίτι Επίπεδα;3-4 Πειραματικό σχέδιο; Μεταξύ ομάδων Γιατί επιλέγουμε αυτό το σχέδιο; Δε θέλουμε να αλληλεπιδράσουν τα επίπεδα της Α.Μ.
Εξ. Μεταβλητή Ε.Μ.: μάθηση ιστορίας, ικανοποίηση για σχολείο. Λειτουργικοί προσδιορισμοί; Μάθηση ιστορίας=σωστές απαντήσεις σε τεστ γνώσεων, Ικανοποίηση= απάντηση μαθητών σε επταβάθμια κλίμακα.
Μεταβλητές ελέγχου Ικανότητα διδάσκοντα Ποιότητα ασκήσεων Επίπεδο γνώσης μαθητών Πώς θα επηρέαζαν, και πώς τις ελέγχουμε;
Αποτελέσματα Έστω ότι βρήκατε τα εξής: Ομάδα με μία άσκηση: ικανοποίηση 4, επίδοση 50% Ομάδα με δύο ασκήσεις: ικανοποίηση 4, επίδοση 55% Ομάδα με τρεις ασκήσεις: ικανοποίηση 4, επίδοση 60% Ομάδα με 4 ασκήσεις: ικανοποίηση 2, επίδοση 50%. Τι σημαίνουν τα αποτελέσματα; Πώς τα αναπαριστούμε γραφικά; Τι θα προτείνατε στο υπουργείο;
Θεωρητικές ερωτήσεις Θα κληθείτε να απαντήσετε 2-4 θεωρητικές ερωτήσεις. Θα έχετε περιορισμό στον αριθμό λέξεων που θα χρησιμοποιήσετε. Οι ερωτήσεις είναι πιθανό να ελέγχουν συγκεκριμένη γνώση (π.χ. τι είναι αρνητική ενίσχυση, τι είναι ενορατική μάθηση, κλπ.), ή χρήση γνώσης για αποτίμηση θεωρητικών προβλέψεων (π.χ. τι σημαίνει το αποτέλεσμα των πειραμάτων του Τόλμαν για τη συμπεριφορική θεωρία μάθησης).