ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΣΤΗΝ ΣΥΡΙΑ Ισαβέλλα Παπαδοπούλου ΄Γ 3
ΑΣΚΗΣΗ 5, ΣΕΛΙΔΑ 44 Ο άγιος Ιγνάτιος καταγόταν από τη Συρία. Ερευνήστε, με τη βοήθεια του καθηγητή σας, την κατάσταση των χριστιανών ( πληθυσμός, μνημεία, εκκλησιαστική ζωή ) στη σημερινή Συρία, αξιοποιώντας σχετική βιβλιογραφία και το διαδίκτυο.
Υπολογίζεται ότι στα 17 εκατομμύρια των κατοίκων της Συρίας οι περίπου είναι χριστιανοί, από τους οποίους οι ελληνορθόδοξοι. Ανάμεσα στους τελευταίους είναι Έλληνες, 900 στο Χαλέπι και 400 στη Δαμασκό, τους οποίους οι τοπικές κοινωνίες αποδέχονται και εκτιμούν ιδιαίτερα. Ο κύριος πυρήνας των χριστιανών της Συρίας βρίσκεται στη συμπρωτεύουσα της χώρας, το Χαλέπι των κατοίκων, ανάμεσα στους οποίους οι τουλάχιστον είναι χριστιανοί. Εκεί τα μαγαζιά των χριστιανών κλείνουν τις Κυριακές και των μουσουλμάνων τις Παρασκευές
Οι χριστιανοί διαφορετικών δογμάτων στο Χαλέπι ανταλλάσσουν επισκέψεις ο ένας στην εκκλησία του άλλου, για κοινωνικούς κυρίως λόγους, χωρίς να τους απασχολούν οι θεολογικές διαφορές μεταξύ των εκκλησιών τους. Ένας ελληνορθόδοξος μπορεί με την ευκαιρία ενός γάμου ή μιας βάπτισης, να παρακολουθήσει το μυστήριο στην αρμενική ή ασσυριακή εκκλησία, προσαρμοζόμενος εύκολα στο διαφορετικό τελετουργικό και χωρίς επιφυλάξεις ότι συναναστρέφεται με μονοφυσίτες ή αιρετικούς. Παρόμοιες συναναστροφές και προσεγγίσεις συμβαίνουν συχνά στη Συρία και μεταξύ ορθόδοξων και καθολικών, οι οποίοι αριθμούν περίπου τις , καθώς και προτεσταντών, που είναι πολύ λίγοι.
Ένας σημαντικός ελληνορθόδοξος πυρήνας είναι το χωριό Σεντνάγια, 35 χιλιόμετρα βόρεια της Δαμασκού. Στην είσοδο του χωριού βρίσκεται το άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, ενώ αρκετά σπίτια έχουν στις προσόψεις τους σταυρούς, που υποδηλώνουν το θρησκευτικό πιστεύω των ενοίκων τους. Είναι αμφίβολο πόσοι απ ’ αυτούς έχουν δει ελληνικές εκκλησίες ή ακόμα και αν γνωρίζουν προς τα πού πέφτει η Ελλάδα, αλλά ο τρόπος άσκησης της πίστης τους μοιάζει πολύ με τον ελληνικό. Εικόνα της Ιεράς Μονής της Παναγίας της Σεντνάγια
Η Συρία ήταν γεμάτη ορθόδοξα μοναστήρια κατά τον 5 ο και 6 ο μ. Χ. αιώνα και εκεί ήκμασε ο μοναχικός βίος όσο σε καμία άλλη χώρα. Ένα τεράστιο μοναστήρι από εκείνη την εποχή, που δεσπόζει στη Σεντνάγια, είναι εκείνο της Παναγίας, που χτίστηκε το 547, κατά την παράδοση μετά από όραμα που είδε ο αυτοκράτορας Ιουστινιανός. Είναι γνωστό σε ολόκληρο τον ανατολικό χριστιανικό κόσμο, κυρίως γιατί σ ’ αυτό φυλάσσεται μια εικόνα της Παναγίας, που πιστεύεται ότι αγιογράφησε ο ευαγγελιστής Λουκάς. Το μοναστήρι έχει 60 μοναχές και ένα ορφανοτροφείο που φιλοξενεί μέχρι και 200 ορφανά. Μέσα σ ’ ένα μικρό παρεκκλήσι, που κάποιος πρέπει σχεδόν να σκύψει για να χωρέσει, κάτω από το φως λίγων μόνο κεριών, οι μοναχές φυλάσσουν επί αιώνες σε 24 ωρη βάση την ιερή εικόνα σαν στρατιώτες. Στην είσοδο του παρεκκλησιού υπάρχει μια πινακίδα που προτρέπει τους εισερχόμενους να βγάλουν τα παπούτσια τους, πράγμα ασυνήθιστο για χριστιανικό ναό.
Λίγα χιλιόμετρα βορειότερα της Σεντνάγια είναι η Μααλούλα, ένα χωριό χτισμένο μέσα σε ένα μεγάλο φαράγγι. Εκεί οι χριστιανοί κάτοικοι, μεταξύ των οποίων πλειοψηφούν οι ορθόδοξοι, μιλούν ακόμα την Αραμαϊκή γλώσσα. Η Αραμαϊκή γλώσσα ανήκει στον σημιτικό κλάδο και προ της χριστιανικής περιόδου ομιλείτο σε όλο το έδαφος μεταξύ Μεσογείου, αρμενικών βουνών και Κουρδιστάν. Ήταν η ομιλούμενη από τον Ιησού και τους μαθητές του γλώσσα. Στα ψηλά και απότομα βράχια, που μοιάζουν να συνθλίβουν τη Μααλούλα, οι χριστιανοί έχουν χαράξει τεράστιους σταυρούς, ενώ οι εκκλησίες είναι πολύ περισσότερες από τα τζαμιά. Είναι εντυπωσιακό πώς μέσα σε ένα φαράγγι, μόλις 56 χιλιόμετρα από τη σύγχρονη Δαμασκό, συνυπάρχουν ακόμα σπουδαίοι αρχαίοι πολιτισμοί και γλώσσες.
Οι εκκλησίες των ελληνορθόδοξων στη Συρία είναι όμοιες με εκείνες της Ελλάδας, σε βαθμό που ένας Έλληνας επισκέπτης θα μπορούσε να ξεχαστεί προς στιγμή και να νομίσει πως βρίσκεται στην πατρίδα του και όχι στην καρδιά της Αραβίας. Οι ψαλμωδίες είναι βυζαντινές, ίδιες απολύτως με αυτές που ακούγονται στις ελληνικές εκκλησίες, με μόνη τη διαφορά ότι εκφωνούνται στην αραβική γλώσσα. Καθώς τα αραβικά είναι εύηχα αποτελεί μοναδική απόλαυση ο συνδυασμός τους με τη βυζαντινή υμνολογία. Στους γάμους και τα βαφτίσια οι εκκλησίες γεμίζουν με καλοντυμένους πιστούς, που μοιάζουν να έχουν βγει από τη σύγχρονη νεοελληνική πραγματικότητα Ω π ως και στην Ελλάδα, οι καλεσμένοι π ετούν ρύζι στους νεονύμφους, οι ιερείς βουτούν με ορμή στην κολυμ π ήθρα τα μωρά π ου βα π τίζουν, οι μητέρες του γαμ π ρού και της νύφης κανονίζουν όλες τις λε π τομέρειες με π ερισσή φροντίδα και άμιλλα μεταξύ τους
Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου στη Συρία οι φανατικοί ισλαμιστές έχουν εισβάλλει βίαια σε πόλεις και χωριά και έχουν σφαγιάσει χριστιανούς. Στη Μααλούλα εισβάλλουν κατά διαστήματα και την αιματοκυλούν μέχρι να καταφθάσει ο συριακός στρατός και να τους εκδιώξει. Στη Σεντνάγια έχουν εισβάλει στο μοναστήρι της Παναγίας και έχουν πάρει ομήρους μερικές μοναχές. Στο Χαλέπι οι χριστιανοί δίνουν καθημερινά μάχες σώμα με σώμα για να διασώσουν τα σπίτια και τις εκκλησίες τους. Οι ονειρεμένες πολυεθνικές και πολυθρησκευτικές πόλεις της Συρίας έχουν μετατραπεί σε σωρούς ερειπίων. Οι χριστιανοί κάτοικοί τους σφαγιάζονται μέσα στην ίδια την πατρίδα τους, παρόλο που αποτελούν τους πιο αρχαίους κατοίκους της Συρίας. Όταν οι Άραβες κατέκτησαν τη Μέση Ανατολή βρήκαν εκεί τους χριστιανούς, οι οποίοι είναι αυτόχθονες, χωρίς να έχουν μετοικήσει από αλλού.
ΠΗΓΕΣ antexoun-kai-upomenoun antexoun-kai-upomenoun anatinaxe-hristianiki-ekklisia-stin-eparhia-hasaka-tis-surias/ anatinaxe-hristianiki-ekklisia-stin-eparhia-hasaka-tis-surias/