Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ Βία είναι το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιο άτομο ή ομάδα προσπαθούν.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ Βία είναι το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιο άτομο ή ομάδα προσπαθούν."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ

2

3 Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ Βία είναι το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιο άτομο ή ομάδα προσπαθούν με ποικίλους τρόπους καταναγκασμού στο σωματικό, ψυχοπνευματικό, οικονομικό, κοινωνικό ή άλλο επίπεδο να επιβάλουν τη θέλησή τους και να στερήσουν από άλλους την ελευθερία τους ή να τους επηρεάσουν προς ίδιον όφελος ή και για άλλους λόγους. Πολλές φορές μάλιστα η βία χρησιμοποιείται και ως μέσο για την επίτευξη 'καλών' σκοπών, επιβεβαιώνοντας έτσι το ρητό: ο σκοπός αγιάζει τα μέσα

4 ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΘYΤΗ 1. Εκφοβιστής λόγω εκτόνωσης εσωτερικών ψυχικών συγκρούσεων που τον τυραννούν 2. Εκφοβιστής λόγω ανακούφισης του αφόρητου συναισθήματος της αναξιότητας που νιώθει 3. Μετά τη βία νιώθει πιο ανάξιος 4. Είναι σωματικά ογκώδης 5. Είναι κακός μαθητής ΠΡΟΦΙΛ ΤΟΥ ΘΥΜΑΤΟΣ 1. Δεν είναι σωματικά ογκώδης 2. Είναι καλός μαθητής 3. Είναι ευαίσθητος και συμπονετικός 4. Είναι ντροπαλός 5. Έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση 6. Έχει σωματική ανωμαλία 7. Ανήκει σε μειονοτική ομάδα

5 ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ 1. Ψυχικά νοσήματα 2. Κακό οικογενειακό περιβάλλον 3. Ανεπάρκεια στην ασχολία των γονέων με τα παιδιά 4. Ανεπάρκεια εκπαιδευτικού συστήματος 5. Διάδοση φημών 6. Εκβιασμοί 7. Απειλές 8. Περιθωριοποίηση 9. Ψυχολογική πίεση Ο σχολικός εκφοβισμός δεν είναι ούτε θέμα βιολογίας ούτε θέμα κοινωνικού συστήματος. τα αίτια του σχολικού εκφοβισμού μπορούν να αναζητηθούν: στο περιβάλλον του σπιτιού. στο σχολείο και την ομάδα των συνομηλίκων. στην γειτονιά.

6 “Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ BULLYING” Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και 9 χρόνια μετά, το 1987, σε πολλά επιστημονικά περιοδικά εμφανίζεται ο σχετικός όρος “bullying”. Ενώ σαν φαινόμενο επισημαίνεται και καταγράφεται τη δεκαετία του 1970, δεν θα πρέπει να θεωρηθεί ότι εμφανίζεται και τότε. Εξάλλου αποτελεί μια ακόμη έκφραση της βίαιης συμπεριφοράς η οποία υπάρχει με τη γέννηση του ανθρώπου.

7 ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΟΥΛΙΓΚΑΝΙΣΜΟΥ : Ο χουλιγκανισμός λέγεται ότι ξεκίνησε στην Αγγλία στα τέλη το 19 ου αιώνα, όταν άνθρωποι που χαρακτηρίζονταν σκληροί προκαλούσαν αναταραχές.Τη δεκαετία του 1960 ο χουλιγκανισμός έγινε πολύ σοβαρό πρόβλημα. Αυτό οδήγησε την Αγγλική Κυβέρνηση να φτιάξει έναν νόμο ο οποίος απαγόρευε την είσοδο αυτών των ατόμων στους αγωνιστικούς χώρους επίσης η αστυνομία θα συλλάμβανε όποιον φίλαθλο που έμοιαζε με χούλιγκαν ή φορούσε φθηνά ρούχα με αποτέλεσμα οι χούλιγκανς να αλλάξουν στιλ στα ρούχα και να φορούν ακριβά και επώνυμα ρούχα. Οι Άγγλοι και οι Γερμανοί οπαδοί είχαν μια μακροχρόνια αντιπαλότητα που κορυφώθηκε στα τέλη του 1980 με αποτέλεσμα να έχουν την χειρότερη φήμη μέχρι τα τέλη του 1990.

8 Προφίλ του Χούλιγκαν: Όταν μιλάμε για τους χούλιγκαν στο μυαλό μας έρχεται και μία συγκεκριμένη τυπική εικόνα για αυτούς. Συνήθως μιλάμε για οπλισμένους κουκουλοφόρους με ρόπαλα ή ακόμα μαχαίρια και στιλέτα.Τα ρούχα τους και σε γενικές γραμμές, το ντύσιμό τους είναι ελαφρώς ατημέλητο καθώς κατά κανόνα είναι άνεργοι ή ανήκουν στην μεσαία τάξη. Παρόλα αυτά όμως δεν είναι λίγες οι φορές κατά τις οποίες οι χούλιγκανς είναι καλοντυμένοι.

9 Συνέπειες χουλιγκανισμού: Πολλές είναι οι συνέπειες που μπορεί πολύ εύκολα να διακρίνει κάποιος. Αρχικά διασύρεται το ποδόσφαιρο και γενικότερα ο αθλητισμός από τα επεισόδια που δημιουργούνται. Στη συνέχεια υπονομεύεται ο πολιτισμός, εφόσον ο αθλητισμός είναι κομμάτι του πολιτισμού. Παράλληλα διώχνει τους νέους από το άθλημα, αφού οι περισσότεροι δεν θέλουν να συμμετέχουν στα έκτροπα. Επιπλέον μια συνέπεια εξίσου σημαντική με τις προηγούμενες είναι αυτή των πολύνεκρων τραγωδιών. Ζωντανό παράδειγμα αποτελεί το επεισόδιο στο Χέυζελ που είχε εκατομμύρια νεκρούς. Από τις αρχές της δεκαετίας του '80 και μέχρι σήμερα στην Ελλάδα πέντε οπαδοί έχουν χάσει άδικα και χωρίς λόγο την ζωή τους σε επεισόδια.

10 Τρόποι Αντιμετώπισης: Σε πολλές χώρες πάρθηκαν μέτρα για την αντιμετώπιση του χουλιγκανισμού. Τα ισχύοντα μέτρα στην Ελλάδα είναι: Η απομάκρυνση των ταραξιών. Η καλλιέργεια αθλητικού πνεύματος – ευγενούς άμιλλας. Η ψήφιση νομοσχεδίου για την πάταξη της βίας. Αυστηρές ποινές στους ταραξίες. Τιμωρία των ομάδων με αγωνιστικές κεκλεισμένων των θυρών

11 Αιτίες που δημιουργούν τη βία στα Γήπεδα Καθημερινά βλέπουμε διάφορα κρούσματα βίας σε όλα τα γήπεδα της Ελλάδας. Τα αίτια είναι διάφορα και οι απόψεις πάρα πολλές. Σύμφωνα με πρόσφατες δηλώσεις ενός μέτοχου ποδοσφαιρικής ΠΑΕ υποστήριξε πως για την βία στα γήπεδα οι τελευταίοι που φταίνε είναι οι οπαδοί, καθώς οι βασικοί υπαίτιοι είναι οι παράγοντες που δυναμιτίζουν τα πάθη με δηλώσεις και συμπεριφορές. Επίσης υποστηρίζει ότι μεγάλη ευθύνη έχουν οι αθλητικές και μη εποπτικές αρχές και η πολιτεία που αφήνει αυτούς τους ανθρώπους ατιμώρητους. Επιπλέον ποδοσφαιριστής ελληνικής ομάδας ο οποίος έζησε τρομερά επεισόδια σε αγώνα που αγωνιζόταν δήλωσε: «Η κατάσταση είναι εκτός ελέγχου και δεν θα αλλάξει. Οι ζωές μας είναι σε κίνδυνο και είναι πολύ οδυνηρό να μιλάμε για αυτό. Το παράξενο είναι πως έχουμε συνηθίσει αυτή την πραγματικότητα. Οι εισβολή οπαδών στους αγωνιστικούς χώρους είναι αρκετά συχνό φαινόμενο. Η χώρα μας διανύει μια περίοδο μεγάλης οικονομικής δυσπραγίας και οι άνθρωποι ψάχνουν ένα μέσο για να μπορέσουν να εκτονωθούν. Αυτό θα μπορούσε να εξηγήσει αυτήν την κατάσταση. Εμείς λέμε όχι στη βία στα γήπεδα και είμαστε εδώ για να ξαναγυρίσει ο αθλητισμός όπως τον γνωρίσαμε εμείς οι βετεράνοι, εμείς οι παλαιότεροι αλλά και τα σημερινά παιδιά». Επίσης ο πρόεδρος της Δημοκρατίας δήλωσε: «πρέπει όλοι εμείς που αγαπάμε τον αθλητισμό, εμείς που αγαπάμε τις αρετές και τα ιδανικά του αθλητισμού να συστρατευθούμε στη μάχη εναντίον της βίας στα γήπεδα».

12 Παράγοντες που συμβάλουν στα επεισόδια: Αν και το αθλητικό ιδεώδες είναι παγκόσμια αποδεκτό, τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρούνται φαινόμενα φανατισμού και βίας στους αθλητικούς χώρους. α) Ο κύριος παράγοντας που συμβάλλει στα επεισόδια είναι η εμπορευματοποίηση του αθλητισμού, η οποία καλλιεργεί την επιδίωξη της νίκης με κάθε μέσο, οξύνει τον ανταγωνισμό και δυναμιτίζει το κλίμα των αθλητικών συναντήσεων. β) Η ανοχή και υπόθαλψη του φανατισμού από τους παράγοντες που διοικούν τα σωματεία ενθαρρύνουν την «οπαδοποίηση» των φιλάθλων και την εκδήλωση βίαιων συμπεριφορών στους αθλητικούς χώρους γ) Οι συνεχείς αναπόδεικτες καταγγελίες για ευνοϊκές διαιτησίες έχουν δηλητηριάσει πλέον κάθε Έλληνα φίλαθλο που πηγαίνει στο γήπεδο πρώτα για να αποδοκιμάσει τον διαιτητή και μετά να υποστηρίξει την ομάδα του. δ) Οι πιεστικές συνθήκες ζωής, κυρίως στις μεγαλουπόλεις, η ανεργία και τα γενικότερα προβλήματα, που συνιστούν τη σκληρή σημερινή πραγματικότητα και προκαλούν τη δυσαρέσκεια και την αντίδραση των νέων, η οποία συχνά διοχετεύεται σε αντικοινωνικές πράξεις, καθώς επίσης και η έλλειψη ισχυρής πολιτικής βούλησης και η ελαστικότητα στην εφαρμογή των νόμων που ενθαρρύνουν την παραβατική και αξιόποινη συμπεριφορά. ε) Ο χουλιγκανισμός πλέον έχει γίνει τρόπος ζωής για πολλούς νέους στη χώρα μας.

13 Επεισόδια και Κρούσματα βίας στα Γήπεδα: Απρίλιος 1993: Πλέι οφ μπάσκετ, Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός στη Γλυφάδα. Άγριες συμπλοκές και μαχαιρώματα στην πλατεία της Γλυφάδας, με δεκάδες τραυματίες κι έναν νεκρό, το νεαρό οπαδό του Παναθηναϊκού Καρνέζη. Απρίλιος 1994/Απρίλιος 1995: Η βία δεν γνωρίζει τόπους και σύνορα. Το Τελ Αβίβ (1994) και η Σαραγόσα (1995), στο φάιναλ φορ του μπάσκετ, έγιναν πεδίο άγριων μαχών και συγκρούσεων, μεταξύ οπαδών του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού. Σημείωση : αυτά έγιναν στο εξωτερικό. Σκεφτείτε λίγο τι σημαίνει αυτό. Μάιος 1995: Ο διαιτητής Μπάκας πρώτα δέχθηκε επίθεση από παίκτες της ΑΕΚ στον τελικό Κυπέλλου, όταν σφύριξε στο 120' πέναλτι υπέρ του Παναθηναϊκού, και 10 μέρες μετά του επιτέθηκαν ξανά άγνωστοι (;). Σεπτέμβριος 2001: ΠΑΟΚ - Παρί Σεν Ζερμέν για το Κύπελλο ΟΥΕΦΑ, οπαδοί του ΠΑΟΚ έκαψαν την Τούμπα, το ματς διακόπηκε στο 45' (στο 0-3) και η καμπάνα της ΟΥΕΦΑ ήταν διετής αποκλεισμός από όλες τις ευρωπαϊκές διοργανώσεις. Ιανουάριος 2005: Πανιώνιος-Ολυμπιακός στη Ν. Σμύρνη, ο αγώνας δεν ξεκίνησε ποτέ. Προηγήθηκαν άγριες συμπλοκές οπαδών στις κερκίδες, αφαιρέθηκαν βαθμοί, που ξαναδόθηκαν διότι το παιχνίδι αποφασίστηκε να διεξαχθεί ένα μήνα μετά! Νοέμβριος 2005: Οπαδοί της ΑΕΚ τα κάνουν γης μαδιάμ στη Λιβαδειά. Σπάνε και καίνε αυτοκίνητα, μεταξύ άλλων και τα βαν του σταθμού Alpha. Η Αστυνομία, ως συνήθως, παρακολουθεί διακριτικά. Κι όταν επεμβαίνει κάνει χρήση δακρυγόνων.

14 Επεισόδια και Κρούσματα βίας στα Γήπεδα: Συνολικός απολογισμός : 3 νεκροί και εκατοντάδες τραυματίες. Πολλοί από σας μπορεί να σκέφτεστε ότι ο αριθμός των θυμάτων είναι μικρός, αλλά πίσω από έναν νεκρό κρύβεται μια ολόκληρη οικογένεια που τον θρηνεί ακόμα και 20 χρόνια μετά τον θάνατό του. Γιατί να ξεσπάσει ένας άνθρωπος με τέτοιο τρόπο ; Ποιες καταστάσεις τον οδηγούν εκεί ; Είναι απλό. Η απόγνωση τον τυφλώνει και τον αναγκάζει να χτυπήσει, να κάψει, να καταστρέψει, να σκοτώσει. Η έξαρση του χουλιγκανισμού δυσφημεί την Ελλάδα, απομακρύνει τον κόσμο από τα γήπεδα ενώ παράλληλα καταστρέφει κυριολεκτικά τον αθλητισμό και το ομαδικό πνεύμα. Πλέον δεν μπορεί να πάει στο γήπεδο χωρίς φόβο και άγχος. Η κατάσταση έχει εκτροχιαστεί, κινδυνεύουν ζωές. Σήμερα ίσως είναι η ζωή του γείτονα, της γυναίκας του και του αγέννητου παιδιού τους. Αύριο όμως...

15 Μέτρα Πρόληψης: Να υπάρχει αντικειμενικότητα και όχι αδικίες σε βάρος των λεγόμενων μικρών ομάδων. Στην περίπτωση εισβολής φιλάθλων στο γήπεδο να γίνεται άμεσα διακοπή του αγώνα σε βάρος της ομάδας της οποίας οι φίλαθλοι εισέβαλαν. Επίσης θα πρέπει να αφαιρούνται βαθμοί από τις ομάδες. Εντός του γηπέδου υπεύθυνοι για την ομαλή διεξαγωγή του αγώνα να είναι οι σύλλογοι των ομάδων. Εκτός γηπέδου ο έλεγχος να πραγματοποιείται από την Αστυνομία. Επιπλέον, το υλικό από τα βίντεο του κάθε αγώνα να μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τις Αρχές που διεξάγουν τις έρευνες σε περίπτωση επεισοδίων ως αποδεικτικά στοιχεία. Ένα άλλο μέτρο είναι η πραγματοποίηση σύσκεψης πριν από κάθε αγώνα έτσι ώστε να μελετάται ο βαθμός της επικινδυνότητας στο γήπεδο και να καθορίζεται ο αριθμός των αστυνομικών και των επιτηρητών καθώς και να γίνεται συνολικός έλεγχος του σταδίου. Να εφαρμόζονται οι ποινές από την πειθαρχική επιτροπή της ΕΠΟ. Επιπρόσθετα καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί συζήτηση στη Βουλή για το θέμα της βίας στα γήπεδα στην οποία θα εκφραστούν οι απόψεις όλων των πολιτικών δυνάμεων με σκοπό την εξεύρεση κοινής συνισταμένης.

16 Μέτρα Πρόληψης: Αυστηρή εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας από την Πολιτεία. Επιπλέον αυτοί που παρανομούν (παράγοντες, οπαδοί κ.λπ.), να τιμωρούνται χωρίς επιείκεια ή διακρίσεις. Άτομα που συλλαμβάνονται για πράξεις βίας, δεν θα τους επιτρέπεται να παρακολουθούν αγώνες, για κάποιο διάστημα αρχικά. Θα δίνουν το παρόν στο Αστυνομικό Τμήμα, μέχρι λήξης του αγώνα. Στη συνέχεια οι σύνδεσμοι οπαδών θα εποπτεύονται αυστηρά και θα πραγματοποιείται σύλληψη των ενόχων και απαγόρευση εισόδου τους σε αγώνες. Απαγόρευση μετακίνησης οπαδών σε γήπεδα που δεν εγγυώνται ασφάλεια και διαχωρισμό φιλάθλων. Βελτίωση των εγκαταστάσεων των γηπέδων καθώς και εφαρμογή της ποινής «κεκλεισμένων των θυρών». Ένα καλό μέτρο πρόληψης της βίας στα γήπεδα θα ήταν και η εφαρμογή της ποινής σε ουδέτερο γήπεδο.

17 Υποχρεώσεις Αστυνομίας: Η αστυνομία από την πλευρά της, ως φορέας του επίσημου κοινωνικού ελέγχου προσπαθεί να καταπολεμήσει τη βία στα γήπεδα μέσω του σχεδιασμού και εφαρμογής των εξής μέτρων: 1. Την ίδρυση Γραφείων Πρόληψης Οργανωμένης Αθλητικής Βίας στις Διευθύνσεις Ασφαλείας Αττικής και Θεσσαλονίκης. 2. Δύο από τα πιο σημαντικά μέτρα για την πρόληψη και καταπολέμηση της βίας στα γήπεδα είναι η εγκατάσταση και η λειτουργία ηλεκτρονικών συστημάτων εποπτείας αθλητικών εγκαταστάσεων (κάμερες) και η εφαρμογή ηλεκτρονικού συστήματος για την έκδοση, διάθεση και έλεγχο της διακίνησης των ονομαστικών - αριθμημένων εισιτηρίων των αγώνων του επαγγελματικού αθλητισμού και κάρτα φιλάθλου. Προβλέπεται μάλιστα η εκπαίδευση του αστυνομικού προσωπικού στη χρήση και λειτουργία των ηλεκτρονικών συστημάτων εποπτείας αθλητικών εγκαταστάσεων.

18 ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ ΚΑΙ BIA Τι είναι βία; Είναι κάθε συμπεριφορά ή συστηματική πολιτική συμπεριφοράς που χρησιμοποιείται για να εξαναγκάσει, να κυριαρχήσει ή να απομονώσει το θύμα. Eίναι κάθε σωματική, ψυχολογική και λεκτική κακοποίηση ανθρώπου που δημιουργεί σωματικό ή και ψυχικό πόνο ή και πληγές, Είναι η χρήση κάθε μορφής εξουσίας που επιβάλλεται στο άλλο άτομο για τη διατήρηση του ελέγχου της σχέσης και της συμπεριφοράς του θύματος.

19 Μορφές βίας: Σωματική βία Απομόνωση Ψυχολογική βία Συναισθηματική βία Λεκτική βία Απειλές, εκφοβισμοί, εκβιασμοί Εξαναγκασμός Οικονομική βία – Εκμετάλλευση Συμπεριφορές παρενόχλησης Καταστροφή περιουσίας

20 ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΡΑΤΣΙΣΜΟΣ Ο ρατσισμός (racism) είναι το δόγμα που αναπτύσσεται με σύνδεσμο συγκεκριμένα γνωρίσματα (εθνικά, θρησκευτικά, πολιτιστικά κ.λπ.) προκειμένου να αναγάγει μια ομάδα (κοινωνική, φυλετική, θρησκευτική), ως υπέρτερη άφωνοι ρατσιστές πιστεύουν, σε βιολογικές διαφορές μεταξύ των φυλών βάσει των οποίων και προσδιορίζουν αυτές σε ανώτερες και κατώτερες. Έτσι με την θεωρία αυτή υποστηρίζουν ότι η φυλή με συγκεκριμένα (ανώτερα) εξωτερικά ή ανθρωπολογικά χαρακτηριστικά, έχει το δικαίωμα να θεωρεί εαυτόν της ανώτερη από τις άλλες.

21 ΜΟΡΦΕΣ ΡΑΤΣΙΣΜΟY Φυλετικός Κοινωνικός σε άτομα ή ομάδες πολιτική ιδεολογία, πνευματικό επίπεδο, οικονομική κατάσταση, απέναντι στις γυναίκες, στα άτομα με ειδικές ανάγκες, στις μειονότητες Θρησκευτικά (δόγματα)

22 ΑΙΤΙΑ ΡΑΤΣΙΣΜΟΥ Πνευματικά Ηθικά Ψυχολογικά Κοινωνικά Οικονομικά Εθνικιστικά Πολιτικά

23 ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ Πολιτικές - Αποσταθεροποίηση από την παραβίαση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την έλλειψη αξιοκρατίας. - Εύκολη χειραγώγηση των θυμάτων του ρατσισμού. - Υπονομεύει το κύρος των δημοκρατικών θεσμών και προετοιμάζει το έδαφος για την εμφάνιση αυταρχικών καθεστώτων. Οικονομικές - Εκμετάλλευση των αδυνάτων από τους δυνατούς. - Ο αποκλεισμός ατόμων ή ομάδων στερεί τη συνεισφορά τους από τους υπόλοιπους.

24 Κοινωνικές -Κοινωνική ανισότητα και δυσλειτουργία: -Διογκώνονται τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα, υποσκάπτεται η κοινωνική συνοχή και διαχωρίζονται οι άνθρωποι σε προνομιούχους και μη, με ανάλογες συνέπειες στη μόρφωση, και στην επαγγελματική σταδιοδρομία. - Καλλιέργεια ανταγωνιστικού πνεύματος και εμφάνιση κοινωνικών προβλημάτων (βία, τρομοκρατία, εγκληματικότητα, πόλεμοι) -Επικράτηση του δίκαιου του ισχυρότερου - Εμφάνιση ομάδων κοινωνικού περιθωρίου, δημιουργούνται συνθήκες «γκέτο» για πολλές κοινωνικές ομάδες και άθλιες συνθήκες διαβίωσης. Πνευματικές - Προσήλωση σε στερεότυπα και αντιλήψεις, δογματικός τρόπος σκέψης. - Έλλειψη ανθρωπιστικού πνεύματος.

25 Ψυχολογικές - απαισιοδοξία και απογοήτευση όσων αντιμετωπίζονται ρατσιστικά - αβεβαιότητα και ανασφάλεια, που οδηγούν στο άγχος και στην απαισιοδοξία - επιθετική έκφραση ή εγκληματική συμπεριφορά (έκφραση και αναπαραγωγή της βίας) - φόβος και ανασφάλεια στο κοινωνικό σύνολο. Ηθικές - έλλειψη αξιών, αρχών και ιδανικών - προβολή του ατομικού συμφέροντος, εκμετάλλευση των συνανθρώπων και εξόντωση των αντιπάλων.

26 ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ Άτομο - Ευαισθησία - κατανόηση, ανεκτικότητα, σεβασμός στο διαφορετικό. - Αυτοκριτική για να οδηγηθούμε στην αυτογνωσία και να συνειδητοποιήσουμε την ισοτιμία με τους άλλους. - Διάλογος, άνοιγμα προς το συνάνθρωπο, σεμνότητα, περιορισμός έπαρσης και αλαζονείας. - Κοινωνική συνείδηση, αλληλεγγύη, βαθιά αίσθηση ανθρωπιάς. - Απαλλαγή από προκαταλήψεις και εμπάθεια. - Επιστροφή στις αξίες του μέτρου, της δημοκρατίας, του ανθρωπισμού που μας ανυψώνουν ηθικοπνευματικά και να μας υπενθυμίζουν τη χαμένη μας ευαισθησία.

27 Οικογένεια - Καλλιέργεια σεβασμού προς το διαφορετικό. - Απαλλαγή από προκαταλήψεις και στερεότυπα - Μετάδοση αξιών και υψηλού ήθους. - Διάλογος με τα παιδιά με σκοπό τη μύηση στην ιδέα των πολυπολιτισμικών κοινωνιών. - Προσωπικό παράδειγμα γονέων με υπεύθυνη ανθρωπιστική συμπεριφορά και κοινωνική συνείδηση, γιατί τα παιδιά μιμούνται τη στάση των γονέων.

28 Σχολείο - Ανθρωπιστική παιδεία – απαλλαγή του σχολείου και ιδιαίτερα του λυκείου από το μανδύα του προπαρασκευαστικού σταδίου για το πανεπιστήμιο. - Καταλυτικός ο ρόλος του δασκάλου που μπορεί να εμπνεύσει τους μαθητές και να τους προσανατολίσει προς τα υψηλά ανθρωπιστικά ιδεώδη της ισοτιμίας, της συναδέλφωσης και της ουσιαστικής δημοκρατίας. - Πολιτιστικές εκδηλώσεις στο σχολείο με θέμα την υγιή αντιμετώπιση των προσφύγων και των μεταναστών και την καταπολέμηση του ρατσισμού κοινωνικού ή φυλετικού που αναβιώνει σήμερα.

29 ΜΜΕ - Εκπομπές με αντιρατσιστικό περιεχόμενο. - Συζητήσεις με πνευματικούς ανθρώπους για το νοσηρό φαινόμενο του ρατσισμού. - Ποιοτικός έλεγχος των εκπομπών ώστε να μην αναπαράγονται φαινόμενα κοινωνικού ρατσισμού. - Να μη διογκώνουν τα γεγονότα και να μην καλλιεργούν πνεύμα ξενοφοβίας και ρατσισμού. Κράτος - Κατάλληλο ήθος πολιτικής ηγεσίας, ώστε να μην καλλιεργούν οι ίδιοι οι ηγέτες ρατσιστικές τάσεις στους πολίτες. - Ενίσχυση κράτους πρόνοιας – ίσες ευκαιρίες πρόσβασης σε παιδεία, περίθαλψη, ασφάλιση. Ίσες ευκαιρίες για συμμετοχή των πολιτών στα κοινά. - Εξασφάλιση καλών συνθηκών εργασίας με πνεύμα ισοτιμίας για όλους τους πολίτες.

30 Να φέρεστε στους άλλους όπως θα σας άρεσε να σας φέρονται, άσχετα με την εμφάνιση και τον πολιτισμό τους. Να μην τους κρίνετε πριν τους γνωρίσετε μονό και μονό από την εμφάνιση τους.. Δεν θα μπορούσαμε να ήμασταν όλοι οι ίδιοι γιατί τότε ο κόσμος θα ήταν μονότονος και απαίσιος.

31 ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΒΙΑ

32 Τι είναι κακοποίηση; Κακοποίηση είναι μία βίαιη και επιθετική συμπεριφορά ή ενέργεια που δημιουργεί βλάβη, τραύμα, πόνο, φόβο, απειλή, αίσθημα δυσαρέσκειας, δυσφορίας, αποστροφής ή ενοχής και έχει αρνητική επίδραση στο άτομο που τη δέχεται.

33 Τι είναι η σεξουαλική κακοποίηση; Σεξουαλική κακοποίηση είναι οποιουδήποτε τύπου επαφή ενός ενηλίκου με ένα παιδί με στόχο τη σεξουαλική ικανοποίηση του ενηλίκου, ο οποίος έχει πάντα την αποκλειστική ευθύνη γιατί τα παιδιά δεν είναι δυνατόν να συγκατατεθούν σε οποιαδήποτε τέτοια ενέργεια.

34 Ποιοι είναι συνήθως οι δράστες της σεξουαλικής κακοποίησης; Συνήθως είναι άτομα του οικογενειακού, φιλικού και κοινωνικού περιβάλλοντος του παιδιού. ‘Aτομα που έχουν επαφές με το παιδί και σχέση εξουσίας μαζί του, ώστε να εξασφαλίσουν τη σιωπή του. ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΑΝΗΛΙΚΩΝ

35 Πώς μπορούμε να καταλάβουμε αν ένα παιδί έχει γίνει θύμα σεξουαλικής κακοποίησης; Παίρνουμε σοβαρά υπόψη τις εκμυστηρεύσεις του και τις εξετάζουμε με βοήθεια ειδικού. Ανησυχούμε με την αλλαγή συμπεριφοράς του π.χ. αύξηση επιθετικότητας, εσωστρέφεια, ενδιαφέρον για το σεξ κ.α. Εξετάζουμε τους λόγους παλινδρόμησης σε προηγούμενες συμπεριφορές όπως ενούρηση και εγκόπρηση ενός παιδιού που είχε μεγαλώσει και έλεγχε τις συμπεριφορές αυτές. Ελέγχουμε τον τρόπο που απέκτησε γνώση για το σεξ μεγαλύτερη από την ηλικία του. Προβληματιζόμαστε με τη συμπεριφορά του αν είναι ξαφνικά πολύ ενοχική και εκφράζεται είτε με συστολή και σιωπή είτε με πολλή προθυμία και κολακεία.

36 Πώς αντιμετωπίζεται ένα θύμα σεξουαλικής κακοποίησης και ποιες είναι οι επιπτώσεις αν το παιδί δεν βοηθηθεί;  Με τη βοήθεια ειδικών του σώματος και της ψυχής θα ανιχνευθεί η ακριβής φύση και ο βαθμός της κακοποίησης και το παιδί θα δεχθεί υποστήριξη και θεραπεία για να ξεπεράσει την τραυματική εμπειρία.  Στην περίπτωση που το παιδί δεν επικοινωνήσει με οποιονδήποτε τρόπο το συμβάν και οι δικοί του δεν το αντιληφθούν, μένει με φοβερά αισθήματα ενοχής, άγχους, κατάθλιψης, μειονεξίας, σοβαρά ψυχικά τραύματα που έχουν αρνητικές επιπτώσεις σε όλες τις εκδηλώσεις της προσωπικότητας και του χαρακτήρα του καθώς και στη φυσιολογική σεξουαλική του ζωή. Πολλά θύματα αποκτούν εξαρτήσεις από ουσίες και αντικοινωνική συμπεριφορά ή φτάνουν ακόμη και στην αυτοκτονία.

37 Πώς μπορούμε να προλάβουμε τη σεξουαλική κακοποίηση των παιδιών; Θα πρέπει τόσο οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να είναι ενήμεροι ώστε να προστατεύουν τα παιδιά, όσο και τα ίδια τα παιδιά να γνωρίζουν το σώμα τους και τη λειτουργία του και τους πιθανούς κινδύνους που τα απειλούν για να προφυλάσσονται.

38 Τι πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς;  Το παιδί πάνω από τα τρία χρόνια του πρέπει να γνωρίζει τα μέρη του σώματός του, το όνομά τους και τη λειτουργία τους. Μιλάμε γι’ αυτά με την πρώτη κατάλληλη ευκαιρία και ανάλογα με την ηλικία. Το παιδί πρέπει να γνωρίζει να λέει «όχι» σε οποιονδήποτε προσπαθεί να το αγγίξει ενώ το ίδιο δεν θέλει. Το σώμα του παιδιού του ανήκει και πρέπει να απαιτεί σεβασμό από τους άλλους σε αυτό. Το παιδί πρέπει να σέβεται τους ενήλικες αλλά να μην συγκατατίθεται σε ό,τι του ζητούν, αν αυτό το ενοχλεί και το τρομάζει ή δεν το έχει διδαχθεί από τους ίδιους τους γονείς του. Δεν αφήνουμε το παιδί μόνο του, ή με κάποιον που δεν γνωρίζουμε καλά για πολλές ώρες και χωρίς διακριτική παρακολούθηση. Ενθαρρύνουμε το παιδί σε ανοιχτή και ειλικρινή επικοινωνία μαζί μας ώστε να μπορεί να μας εκμυστηρευθεί ότι του συμβαίνει, ακόμη κι αν αισθάνεται (συν-)ενοχή. Ακούμε πάντα προσεκτικά ό,τι μας λέει και δεν εκφραζόμαστε αρνητικά ή απορριπτικά αλλά το διερευνούμε. Αν του δείξουμε ότι δεν το πιστεύουμε, δεν θα μας ξαναεμπιστευθεί. Ελέγχουμε τους λόγους που κάνουν το παιδί να μην θέλει να μείνει με κάποιον ή που τον αποστρέφεται. Γνωρίζουμε πάντα τους φίλους και τους ανθρώπους που είναι κοντά του. Επιβλέπουμε το παιδί όταν πλοηγείται στο διαδίκτυο ή χρησιμοποιεί τον υπολογιστεί του.

39 Τι πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά; Το σώμα μου και το μυαλό μου είναι δικά μου. Οι άλλοι, μικροί και μεγάλοι, πρέπει να σέβονται το δικαίωμά μου αυτό. Μπορώ να πω «όχι» σε κάποιον που θέλει να με αγγίξει ενώ εγώ δεν το επιθυμώ. Πρέπει να λέω «όχι» σε κάθε συμπεριφορά που με κάνει να ανησυχώ, να φοβάμαι ή να νιώθω μπερδεμένος/η. Τρέχω μακριά από όποιον με κάνει να φοβηθώ. Λέω πάντα στους γονείς μου – και στους δύο ή στον ένα από τους δύο ό,τι μου συμβαίνει κυρίως αν με κάνει να νιώθω άσχημα. Οι γονείς μου και οι δικοί μου άνθρωποι γνωρίζουν πάντα που βρίσκονται και με ποιον. Δεν πηγαίνω ποτέ κάπου όπου δεν γνωρίζω και αν μου συμβεί κάτι δεν θα ξέρω πώς να βοηθήσω. Δεν ακολουθώ ποτέ αγνώστους και δεν πλησιάζω περισσότερο από όσο πρέπει αυτοκίνητα με ανθρώπους που δεν γνωρίζω. Βρίσκω πάντα κάποιον που να μπορώ να του έχω εμπιστοσύνη για να με βοηθήσει, όπως οι δάσκαλοί μου. Γνωρίζω τον αριθμό για να τηλεφωνήσω από παντού και χωρίς χρήματα και να ζητήσω βοήθεια, συμβουλή και υποστήριξη.

40 ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗ ΙΔΙΟΥ ΦΥΛΟΥ

41  Επισκόπηση σεξουαλικής βίας που βασίζεται στο ίδιο φύλο Η σεξουαλική βία και η βία που βασίζεται στο φύλο αποτελεί παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αυτού του είδους η βία διαιωνίζει στερεότυπα σχετικά με τους ρόλους των δύο φύλων, τα οποία στερούν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια από τα άτομα και στιγματίζουν την ανθρώπινη εξέλιξη. Η συντριπτική πλειοψηφία των θυμάτων / επιζώντων σεξουαλικής βίας ή βίας που βασίζεται στο φύλο είναι γυναίκες και κορίτσια. Η σεξουαλική βία και η βία που βασίζεται στο φύλο περιλαμβάνει πολύ περισσότερα από μια επίθεση ή ένα βιασμό. Μολονότι μπορεί να προκύψει σε ευρύτερα κοινωνικά πλαίσια, έχει κυρίως τις ρίζες της σε ατομικές συμπεριφορές πού ανέχονται τη βία μέσα στην οικογένεια, την κοινωνία και το Κράτος. Τα πραγματικά αίτια και αποτελέσματά της θα πρέπει να εντοπιστούν πριν από το σχεδιασμό προγραμμάτων για την πρόληψη και αντιμετώπιση αυτών των μορφών βίας. Η Υ.Α. έχει την εντολή του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών να παρέχει διεθνή προστασία στους πρόσφυγες. Δεδομένου ότι συνεργάζεται με τα Κράτη, μοιράζεται κατά κάποιον τρόπο την ευθύνη για τη διασφάλιση της προστασίας των προσφύγων από φαινόμενα σεξουαλικής βίας ή βίας που βασίζεται στο φύλο.

42 Λίγα Λόγια για τη Σεξουαλική Βία και τη Βία που Βασίζεται στο Φύλο Εκτιμάται ότι, σε παγκόσμιο επίπεδο, ένα 40 με 70 % των φόνων γυναικών διαπράττονται από πρόσωπα του στενού περιβάλλοντος, συχνά στο πλαίσιο μιας σχέσης κατά την οποία ο θύτης κακοποιεί το θύμα. Ανά τον κόσμο, τουλάχιστον μια στις τρεις γυναίκες έχει πέσει θύμα ξυλοδαρμού, βιασμού, ή άλλου είδους κακοποίησης στην ζωή της. Από το 1995 ως το 2000, το εμπόριο ανθρώπινης ζωής αυξήθηκε σχεδόν κατά 50% παγκοσμίως, ενώ σύμφωνα με το Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης (IOM), γύρω στα 2 εκατομμύρια γυναίκες περνούν παράνομα τα σύνορα κάθε χρόνο. Περισσότερες από 90 εκατομμύρια Αφρικανές γυναίκες και κορίτσια έχουν πέσει θύματα ακρωτηριασμού των γεννητικών τους οργάνων. Τουλάχιστον 60 εκατομμύρια κορίτσια διαφόρων εθνοτήτων, στην Ασία κυρίως, τα οποία υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν στη ζωή, έχουν χαθεί, ως αποτέλεσμα των εκτρώσεων μετά από επιλογή φύλου, της θανάτωσης βρεφών ή της εγκατάλειψης. Τα τελευταία χρόνια και λόγω των πολέμων, καταγράφηκαν μαζικοί βιασμοί στη Βοσνία, την Καμπότζη, τη Λιβερία, το Περού, τη Σομαλία και την Ουγκάντα. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις μιας ομάδας συλλογής πληροφοριών της Ε.Ε., περισσότερες από 20,000 μουσουλμάνες έπεσαν θύματα βιασμού κατά την διάρκεια του πολέμου στην Βοσνία. Το 94% των οικογενειών που εκτοπίστηκαν από τις εστίες τους στη Σιέρα Λεόνε, ανέφεραν περιστατικά σεξουαλικής επίθεσης, συμπεριλαμβανομένων αυτών του βιασμού, του βασανισμού και της σεξουαλικής δουλείας. Τουλάχιστον , ίσως ακόμα και , γυναίκες έπεσαν θύματα βιασμού κατά την διάρκεια της γενοκτονίας του 1994 στη Ρουάντα.

43 Η βία συνήθως χειροτερεύει με το χρόνο. Η θύτης συχνά απολογείται, ζητάει συγνώμη.. υπόσχεται ότι θα αλλάξει.. μετά την κακοποίηση, δίνοντας έτσι ψεύτικες ελπίδες ότι "θα" σταματήσει η κακοποίηση. Είναι πιθανό το θύμα να βιώνει κάποιες από τις ακόλουθες συνέπειες της κακοποίησης : "φταίω εγώ", τραυματισμοί, βραχυπρόθεσμα και χρόνια προβλήματα υγείας, προβλήματα στον ύπνο, συνέχεια στην άμυνα, κοινωνική απομόνωση (και εκούσια - withdrawal) έλλειψη αυτοπεποίθησης, χαμηλή αυτοεκτίμηση, άγχος, κατάθλιψη, απελπισία, σοκ, άρνηση και αποξένωση. Οι στατιστικός (όπου αυτές υπάρχουν) δείχνουν ότι τα ποσοστά αναφερόμενης κακοποίησης σε ομοφυλόφιλα ζευγάρια είναι τα ίδια με τα ποσοστά των ετεροφυλόφιλων ζευγαριών (περίπου ένα κάθε πέντε ζευγάρια).

44 Τα καταφύγια για κακοποιημένες γυναίκες (όταν υπάρχουν !), μπορεί να μην είναι αρκετά ευαισθητοποιημένα στην πιθανότητα κακοποίησης από το ίδιο φύλο. Θεωρητικά τα καταφύγια είναι ανοιχτά σε όλες τις γυναίκες, άρα τα θύματα κακοποίησης από άτομα του ίδιου φύλου δεν θα νοιώθουν ασφαλή εκεί.. εφόσον η γυναίκα που τις κακοποιεί μπορεί επίσης να έχει πρόσβαση στο καταφύγιο! Οι ομοφυλόφιλοι άνδρες που αντιμετωπίζουν κακοποίηση έχουν ακόμα λιγότερα μέρη να αναζητήσουν βοήθεια, εφόσον δεν υπάρχουν ασφαλή καταφύγια για αυτούς. Στις λεσβιακές και στις ομοφυλόφιλες σχέσεις μπορεί να υπάρχουν πρόσθετοι φόβοι: απώλειας της σχέσης που επιβεβαιώνει το σεξουαλικό τους προσανατολισμό, φόβοι ότι δεν θα τις πιστέψουν για την κακοποίηση, φόβοι απώλειας φίλων κι υποστηρικτών, και μέσα στις λεσβιακές κι ομοφυλόφιλες κοινότητες.

45  Μία γυναίκα υφίσταται σεξουαλική κακοποίηση όταν αναγκάζεται να κάνει σεξ παρά τη θέλησή της ή να κάνει με τρόπο που δεν επιθυμεί ή της ασκείται βία κατά τη διάρκεια της επαφής. Η σεξουαλική παρενόχληση, ο βιασμός, η ασέλγεια κ.λπ. είναι μορφές σεξουαλικής κακοποίησης, που δύσκολα μια γυναίκα ομολογεί ή ζητά βοήθεια. Κι αυτό γιατί συνήθως νιώθει ενοχή, ντροπή και φόβο, ενώ ο κοινωνικός περίγυρος μπορεί να τη στιγματίσει αντί να τη στηρίξει.

46 Ποιος κακοποιεί ; Τα άτομα που κακοποιούν σεξουαλικά τις γυναίκες δεν είναι ξένοι. Η κακοποίηση μπορεί να συμβεί ακόμα και από τη νηπιακή ηλικία. Τις περισσότερες φορές είναι ο σύζυγος, κάποιος συγγενής, ένας οικογενειακός φίλος, ο γείτονας, κάποιος από το σχολείο ή την παρέα. Ορισμένες φορές μπορεί να είναι ο αδελφός ή κάποιος φίλος του. Η σεξουαλική κακοποίηση πραγματοποιείται συνήθως από άντρες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι σε περιπτώσεις όπου ο βιαστής είναι μέλος της οικογένειας ή ανήκει στο συγγενικό περιβάλλον, οι καταγγελίες αγγίζουν μόλις το 1%!

47 Σωματικές συνέπειες  Οι σωματικές συνέπειες της σεξουαλικής κακοποίησης μπορεί να περιλαμβάνουν μόλυνση από τον ιό HIV, σεξουαλικά μεταδιδόμενα νοσήματα, εγκυμοσύνη, αποβολή ενός υπάρχοντα εμβρύου, έκτρωση, εμμηνορροϊκές διαταραχές, σοκ, μούδιασμα, σοβαροί κοιλιακοί πόνοι και σαν αποτέλεσμα ψυχολογικού τραύματος. Γυναίκες και κορίτσια που έχουν υποστεί ακραίες μορφές ακρωτηριασμού των γεννητικών οργάνων τους, μπορεί να υποφέρουν από εκτεταμένους τραυματισμούς αν τα εξωτερικά γεννητικά τους όργανα ξανανοίξουν από ένα αιχμηρό αντικείμενο ή από την βία της διείσδυσης.

48  Η αναφορά του βιασμού, όσο και αν πρόκειται για κάτι δύσκολο, είναι ο μοναδικός τρόπος να συλληφθεί ο βιαστής και να σωθεί το επόμενο θύμα. Γι’ αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι αστυνομικοί, γιατροί και νοσηλευτές παρέχουν βοήθεια και συμπαράσταση. Ο γιατρός εξετάζει και ελέγχει μήπως έχει μεταδοθεί κάποιο αφροδίσιο νόσημα, αλλά και για να θεμελιώσει ότι πράγματι υπήρξε βιασμός. Το θύμα του βιασμού δεν πρέπει ν’ αλλάξει ρούχα, να κάνει μπάνιο ή να βουρτσίσει τα δόντια του μετά το γεγονός.

49 ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΠΑΡΕΝΟΧΛΗΣΗ Βιασμός… μια πράξη ερωτικού εξαναγκασμού προς το αντίθετο φύλo, μια πράξη που τα τελευταία χρόνια βρίσκεται σε έξαρση καθώς όλο και περισσότερα περιστατικά καταγράφονται καθημερινά σε ολόκληρο τον πλανήτη …. Στη χώρα μας 1 στα 8 κορίτσια και ένα στα 10 αγόρια βιάζονται και συνολικά 5000 βιασμοί διαπράττονται κάθε χρόνο όπου ΜΟΝΟ το 6% ακολουθεί την νομική οδό.

50 Μια πράξη λοιπόν που ακόμη κι αν διαρκέσει λίγα δευτερόλεπτα, είναι ικανή να σκοτώσει μια ψυχή του βιασθέντος…. Ικανή να ισοπεδώσει κάθε αξιοπρέπεια, κάθε αθωότητα, κάθε ελευθέρια οποιαδήποτε θέληση για τη ζωή και για την επίτευξη των ονείρων.Όλα αυτά εξαφανίζονται δια μαγείας όταν ένας άνθρωπος κακοποιείται σεξουαλικά και τη θέση τους καταλαμβάνουν:ο φόβος, η ντροπή, η απελπισία, η κοινωνική αποστασιοποίηση, συναισθηματική αποκοπή, υπερδιέγερση (κρίσεις πανικού, υπερβολικός εκνευρισμός). Ένα κακοποιημένο άτομο λοιπόν,αρχίζει να βυθίζεται όλο και πιο πολύ στην απόγνωση, έτσι αναζητεί τρόπους και μέσα, ώστε να ξεφύγει από όλο αυτό το μαρτύριο που βιώνει….

51 Όλοι οι άνθρωποι στις ώρες ανάπαυσης,βλέπουν όνειρα, άλλοτε χαρούμενα,άλλοτε πιο θλιβερά…Ένα θύμα βιασμού βλέπει μόνο βασανιστικά, ονειρεύεται κάθε μέρα και για μεγάλο χρονικό διάστημα το βιαστή του,να επαναλαμβάνει συνεχώς τις ίδιες βάρβαρες κινήσεις……. Ένα θύμα βιασμού είναι 26 φορές πιο πιθανό να κάνει χρήση ναρκωτικών ουσιών μετά την επίθεση θέλοντας να ηρεμήσει ψυχικά και πνευματικά βρίσκει παρηγοριά στα ναρκωτικά..

52 Παιδική κακοποίηση ● Το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης πρόκειται για ένα ζήτημα, οι συνέπειες του οποίου έχουν διάρκεια και επηρεάζουν και τη μετέπειτα ζωή του παιδιού, μετατρέποντάς το σε έναν ενήλικα που αντιμετωπίζει δυσκολίες σε διάφορες σημαντικές πτυχές της ζωής του. Δημιουργεί άτομα με έντονα προβλήματα στις προσωπικές τους σχέσεις, τα οποία δυσκολεύονται να αγαπήσουν και να εμπιστευτούν, έχουν τάση προς καταχρήσεις, εμφανίζουν αγχώδεις διαταραχές, προβλήματα προσαρμοστικότητας και κατάθλιψη. Επίσης, οι άνθρωποι που υπέστησαν κακοποίηση όταν ήταν παιδιά ενδέχεται να προβούν οι ίδιοι σε κακοποίηση παιδιών όταν ενηλικιωθούν.

53 Κύριες μορφές της παιδικής κακοποίησης και παραμέλησης των παιδιών: ● Σωματική κακοποίηση ● Ψυχολογική κακοποίηση ● Παραμέληση ● Σεξουαλική παραβίαση – Αιμομιξία

54 Λόγοι ύπαρξης Για χρόνια οι μελέτες εστιάζονταν στην ψυχοπαθολογία του γονέα για να εξηγήσουν το πρόβλημα. Σήμερα όμως αναγνωρίζουμε πως η κακοποίηση παιδιού από τους γονείς του είναι το αποτέλεσμα αλληλεπίδρασης πολλών παραγόντων που σχετίζονται, όχι μόνο με τους γονείς, αλλά και με τη δυσλειτουργία της οικογένειας και με κοινωνικο- οικονομικούς παράγοντες.

55 Μπορεί να χαρακτηρίζονται από – Σοβαρές ψυχικές δυσκολίες – Περιορισμένες νοητικές ικανότητες. – Σημαντική δυσκολία να ελέγχουν τον εαυτό τους και τις παρορμήσεις τους (κυρίως τις επιθετικές). – Συναίσθημα βαθιάς ανεπάρκειας για το γονεϊκό τους ρόλο και για την εικόνα του εαυτού τους γενικότερα. – Έντονες (ναρκισσιστικές) ανάγκες για εξάρτηση και προσοχή από τους άλλους, τις οποίες τείνουν να καλύπτουν χρησιμοποιώντας τα παιδιά τους ως πηγή φροντίδας. Έτσι, τα παιδιά τους αναλαμβάνουν να στηρίζουν τους γονείς, παραμελώντας τις δικές τους φυσιολογικές ανάγκες για φροντίδα και εξάρτηση (το λεγόμενο σύνδρομο «γονεοποιημένου παιδιού»). – Κακές σχέσεις με τους δικούς τους γονείς. Οι περισσότεροι γονείς που κακοποιούν έχουν υπάρξει θύματα ή μάρτυρες βίαιων σκηνών μέσα στις δικές τους οικογένειες.

56 ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ● Σε οικογένειες που εκδηλώνεται παιδική σωματική κακοποίηση υπάρχουν συχνά διαταραγμένες σχέσεις ανάμεσα στους γονείς (π.χ. μονογονεϊκές οικογένειες, μητέρες που δεν στηρίζονται επαρκώς οικονομικά και συναισθηματικά από το σύζυγο), στους γονείς και το παιδί και ανάμεσα στους γονείς και την εκτεταμένη οικογένεια (παππούδες και άλλους συγγενείς). Επίσης, οι οικογένειες αυτές είναι συνήθως κοινωνικά απομονωμένες, χωρίς βοήθεια από γείτονες, φίλους ή άλλα κοινοτικά πλαίσια στήριξης.

57 Ψυχιατρικά – Ψυχολογικά χαρακτηριστικά του κακοποιημένου παιδιού. ● Μειωμένη ικανότητα για ευχαρίστηση ● Σοβαρές διαταραχές συμπεριφοράς ● Μειωμένη αυτοεκτίμηση ● Απόσυρση ● Εναντιωματική συμπεριφορά ● Μεγάλη διεγερσιμότητα ● Ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή ● Ψευδοενήλικη συμπεριφορά ● Μαθησιακές δυσκολίες

58 ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ Το Χαμόγελο του παιδιού είναι εθελοντικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που λειτουργεί στην Ελλάδα, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και την αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων τους. Η δράση του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη φιλοξενία παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο, την τηλεφωνική υποστήριξή τους, προγράμματα συμβουλευτικής και κοινωνικής ένταξής του, την ενίσχυση οικογενειών που τελούν σε ένδεια, καθώς και τη διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης ή πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων. Το Χαμόγελο του παιδιού είναι εθελοντικός, μη κερδοσκοπικός οργανισμός που λειτουργεί στην Ελλάδα, με στόχο την προάσπιση των δικαιωμάτων των παιδιών και την αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων τους. Η δράση του περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη φιλοξενία παιδιών που βρίσκονται σε κίνδυνο, την τηλεφωνική υποστήριξή τους, προγράμματα συμβουλευτικής και κοινωνικής ένταξής του, την ενίσχυση οικογενειών που τελούν σε ένδεια, καθώς και τη διοργάνωση εκστρατειών ενημέρωσης ή πολιτιστικών και αθλητικών εκδηλώσεων.

59 «Το Χαμόγελο του Παιδιού» σαν σκοπό έχει να βρίσκεται καθημερινά δίπλα σε κάθε παιδί που κινδυνεύει. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το 2011 στην Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή Για τα Παιδιά SOS 1056 καταγράψαμε: ● 431 καταγγελίες για κακοποίηση ανηλίκων, ● 109 αιτήματα φιλοξενίας παιδιών σε κίνδυνο, ● κλήσεις για παιδιά σε κίνδυνο. ● Η Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή για τα Παιδιά SOS 1056 λειτουργεί 24 ώρες τη μέρα, 7 ημέρες την εβδομάδα, είναι δωρεάν και ανώνυμη, στελεχωμένη από κοινωνικούς λειτουργούς και ψυχολόγους.

60 Η «ΕΛΙΖΑ – Εταιρία κατά της Κακοποίησης του Παιδιού» ιδρύθηκε το 2008, με σκοπό την προστασία, τη θεραπεία και την αποκατάσταση παιδιών που έχουν πέσει ή κινδυνεύουν να πέσουν θύματα κακοποίησης. Ο Οργανισμός έχει ιδρύσει ξενώνα φιλοξενίας παιδιών- θυμάτων κακοποίησης, σε συνεργασία με τα Παιδικά Χωριά SOS. Συγκεκριμένα, η εταιρεία αυτή ανέλαβε την οργάνωση εκπαιδευτικής εκστρατείας με τίτλο «Σήμερα! Όχι Αύριο» και σκοπό την ενημέρωση του κοινού αναφορικά με το φαινόμενο της παιδικής κακοποίησης. Η εκστρατεία περιλαμβάνει την παραγωγή και την προβολή ραδιοτηλεοπτικών διαφημιστικών μηνυμάτων,

61 την παραγωγή ενημερωτικού υλικού, τη δημιουργία ιστοσελίδας και τη διοργάνωση εκπαιδευτικής ημερίδας. Χρηματοδοτείται με σκοπό τον σχεδιασμό και την υλοποίηση εκπαιδευτικής εκστρατείας κατά της παιδικής κακοποίησης.

62 ΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ● Τα παιδιά πρέπει να προστατεύονται από κάθε μορφή βίας, προσβολής, παραμέλησης, εγκατάλειψης, σωματικής, ψυχολογικής, πνευματικής ή σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης, όσο βρίσκονται στην ευθύνη των γονιών ή των κηδεμόνων τους ή άλλων προσώπων στα οποία αυτοί τα έχουν εμπιστευθεί. ● Είναι υποχρέωση της Πολιτείας να προστατεύει τα παιδιά από κάθε μορφή σεξουαλικής βίας και εκμετάλλευσης, όπως ο εξαναγκασμός σε σεξουαλική δραστηριότητα, η πορνεία και η πορνογραφία.

63 ● Τα παιδιά πρέπει να προστατεύονται από την οικονομική εκμετάλλευση και οποιαδήποτε επικίνδυνη εργασία μπορεί να βάλει σε κίνδυνο την εκπαίδευση, την υγεία ή την ανάπτυξή τους. Η Πολιτεία πρέπει να ρυθμίζει, σύμφωνα με τις διεθνείς συμβάσεις, τα κατώτατα όρια ηλικίας, τα ωράρια και τις συνθήκες εργασίας για ανηλίκους όπως και την επιβολή ποινών σε όσους τα παραβιάζουν. ● Τα παιδιά πρέπει να προστατεύονται από την παράνομη χρήση ναρκωτικών ουσιών αλλά και να μη χρησιμοποιούνται στην παραγωγή και τη διακίνησή τους.

64 ● Τα κράτη παίρνουν όλα τα κατάλληλα μέτρα για να εμποδίσουν τις απαγωγές, την πώληση και το δουλεμπόριο των παιδιών. ● Τα παιδιά πρέπει να προστατεύονται από οποιαδήποτε άλλη μορφή εκμετάλλευσης που μπορεί να βλάπτει την ευημερία τους. ● Κανένα παιδί δεν πρέπει να υποβάλλεται σε βασανιστήρια ή άλλη απάνθρωπη ή εξευτελιστική τιμωρία. Η θανατική ποινή και η ισόβια φυλάκιση απαγορεύεται να επιβάλλονται σε παιδιά. Η σύλληψη και κράτηση ανηλίκων πρέπει να είναι σύμφωνη με το νόμο, να έχει την ελάχιστη δυνατή χρονική διάρκεια και να ανταποκρίνεται στην ανάγκες της ηλικίας τους.

65 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΣ ● Απειλητικά μηνύματα ● Απειλητικά τηλεφωνήματα ● Απειλητικά ● Απειλητικές συνομιλίες ● Όλα αυτά αποτελούν μέρος ηλεκτρονικού εκφοβισμού με αποτέλεσμα τα αρνητικά που πολλές φορές οδηγούν σε φυλάκιση. ●

66 ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ● ● ● Kakopoihsh ● E%B4%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BA%CE%B1%CE%B A%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83%CE %B7 ●

67 ΟΠΟΙΟΟΟΟΠΟΙΟΟΟ Οι μαθητές του Α2: Νάνος Ν., Ντούζα Αλντι, Παζαράκου Ελ., Παπακωνσταντίνου Β., Παρασκευόπουλος Α.,Πατσαούρας Δημ., Πετράι Αγγελ., Σαμπανάι Ελτον, Σαμπάνη Δημ., Σίσκου Αν., Σταμούλη Χριστίνα, Τάσση Φλώρα, Τζεβελέκου Φανή, Τσιώτα Αθ., Τσόκα Παν., Χοτζάι Ηλ., Χριστοφόρου Βιολ., Χυσένι Τζέσ., Χυσένι Τζορτζίνα.


Κατέβασμα ppt "Η ΒΙΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ. Η ΒΙΑ ΣΤΑ ΓΗΠΕΔΑ ΚΑΙ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΒΙΑΣ Βία είναι το φαινόμενο κατά το οποίο κάποιο άτομο ή ομάδα προσπαθούν."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google