Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ - ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ-ΧΩΡΟΤΑΞΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης για την Εφαρμογή της Πολεοδομικής Πολιτικής στην Ελλάδα ΤΑΝΙΑ ΒΕΖΥΡΙΑΝΝΙΔΟΥ ΑΡΧΙΤΕΚΤΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ 4 ΜΑΙΟΥ 2017

2 Το Σύνταγμα της Ελλάδας
Ορίζει τρεις μορφές λειτουργίας για την οργάνωση του κράτους (άρθρο 26) Tη νομοθετική Την εκτελεστική και Τη δικαστική Η εφαρμογή τους ασκείται από διάφορα κρατικά όργανα. Η νομοθετική λειτουργία υπέρκειται των δύο άλλων.

3 Λειτουργίες του κράτους
Λειτουργίες του κράτους Νομοθετική Εκτελεστική Δικαστική

4 Για την εφαρμογή του Συντάγματος θεσπίζονται νόμοι.
Για την εφαρμογή του Συντάγματος θεσπίζονται νόμοι. 4 4

5 Το Σύνταγμα της Ελλάδας
ευνοεί την πολυνομία, διότι επιτρέπει : στη Βουλή την ψήφιση πληθώρας νόμων (επειγόντων & κατεπειγόντων), νόμων –πλαισίων κ.α., στην κυβέρνηση την έκδοση ενός πρακτικά απεριόριστου αριθμού Πράξεων Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) και στη Διοίκηση την έκδοση πληθώρας κανονιστικών πράξεων με ειδική εξουσιοδότηση νόμου.

6 Πολυνομία Κυριαρχεί σε πολλούς τομείς της δημόσιας πολιτικής, κυρίως όμως: στη φορολογική πολιτική, στην πολεοδομική πολιτική στην περιβαλλοντική πολιτική και στην πολιτική των κοινωνικών ασφαλίσεων και ειδικότερα των συντάξεων. την 15ετία ( ) θεσπίστηκαν συνολικά νόμοι, όπου περίπου οι μισοί, δηλαδή 749, αποτελούν «καθαρή» εθνική παραγωγή - κατά μέσον όρο 50 νόμοι τον χρόνο, ενώ οι υπόλοιποι κυρώσεις διεθνών συμβάσεων ή συμφωνιών (έρευνα του Αν. Καθηγητή ΕΚΠΑ Δημ. Σωτηρόπουλο και του υπ. Διδάκτορα του ΕΚΠΑ Λ. Χριστόπουλο για τη Διανέοσις , 7/2016) Το πλήθος και η λεπτολογία των νόμων είναι απόδειξη του ότι η πόλη κακοδιοικείται Ισοκράτης

7 Για την εφαρμογή των νόμων απαιτείται η θεσμοθέτηση κανονιστικών ρυθμίσεων όπως η έκδοση Προεδρικών Διαταγμάτων (ΠΔ) ή Υπουργικών Αποφάσεων (ΥΑ). 7 7

8 Πολυνομία και κακονομία
Από το 2001 μέχρι το 2015 εκδόθηκαν Προεδρικά Διατάγματα (ΠΔ), δηλαδή η αναλογία είναι 5 ΠΔ ανά 1 Νόμο, λαμβάνοντας υπόψη τη νομοθεσία, εξαιρουμένων των κυρώσεων διεθνών συμβάσεων και συμφωνιών (έρευνα του Αν. Καθηγητή ΕΚΠΑ Δημ. Σωτηρόπουλο και του υπ. Διδάκτορα του ΕΚΠΑ Λ. Χριστόπουλο για τη Διανέοσις , 7/2016) Η πολυνομία προκαλεί κακονομία, και το ανάποδο. Όταν υπάρχουν υπερβολικά πολλοί νόμοι, αναπόφευκτα εμφανίζονται αντιφάσεις, και όταν οι νόμοι είναι αντικρουόμενοι ή ασαφείς, αναπόφευκτα χρειάζονται νέοι ρυθμιστικοί κανόνες για να τους αποσαφηνίσουν. Περισσότεροι νόμοι, λιγότερη δικαιοσύνη. Κικέρων,  π.Χ., Ρωμαίος ρήτορας & πολιτικός Όσο πληθαίνουν οι νόμοι, πολλαπλασιάζονται οι παράνομοι Λάο Τσε, 6ος αιώνας π.Χ., Κινέζος φιλόσοφος

9 Πολυνομία και κακονομία
Άμεσες επιπτώσεις στην δημόσια διοίκηση, τη δικαιοσύνη και την οικονομία. Τα αίτια πολλά, τα κυριότερα τρία. 1. η πολιτική κουλτούρα της χώρας. Όλοι οι υπουργοί θέλουν να περάσουν νόμους, για να δείξουν ότι παράγουν έργο. Ειδικά σε περιόδους πολιτικής πόλωσης η τάση αυτή είναι πολύ έντονη. Ολόκληρο το πολιτικό μας σύστημα βασίζεται στην διατήρηση μίας ακατάσχετης παραγωγής δυσλειτουργικών νόμων . 2. η κουλτούρα της δημόσιας διοίκησης, στην οποία κυριαρχεί μια τυπολατρία που οδηγεί και σε υπερβολική ρυθμιστική παραγωγή. Για να γίνει οτιδήποτε στο ελληνικό δημόσιο πρέπει να είναι επακριβώς προβλεπόμενο από κάποια κανονιστική πράξη. 3. ο τρόπος λειτουργίας του κοινοβουλίου ως απλού επικυρωτή των αποφάσεων της κυβέρνησης, με την απουσία αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου και αξιολόγησης της παραγωγής ρυθμίσεων, αλλά και το ίδιο το Σύνταγμα που υποκινεί το νομικό πληθωρισμό. (έρευνα του Αν. Καθηγητή ΕΚΠΑ Δημ. Σωτηρόπουλο και τον υπ. Διδάκτορα του ΕΚΠΑ Λ. Χριστόπουλο για τη Διανόεσις , 2016)

10 Πολυνομία και κακονομία
Συνέπειες Διόγκωση της γραφειοκρατίας, Κακή λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης Πελατειακή σχέση κράτους-πολίτη, Δυσχέρεια και καθυστέρηση στην υλοποίηση μεταρρυθμίσεων ή αλλαγών Διόγκωση των υποθέσεων στα δικαστήρια και καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης Αντικρουόμενες διατάξεις και νομικά κενά που προκαλούν ανασφάλεια δικαίου.

11 Σύνταγμα της Ελλάδας για θέματα
χωροταξίας-πολεοδομίας-περιβάλλοντος -ανάπτυξης άρθρο 24 παρ. 1 : αποτελεί υποχρέωση του Κράτους και δικαίωμα του καθενός η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος, στο πλαίσιο της αρχής της αειφορίας. παρ.2 : υπάγεται στη ρυθμιστική αρμοδιότητα και τον έλεγχο του Kράτους η χωροταξική αναδιάρθρωση της Xώρας, η διαμόρφωση, η ανάπτυξη, η πολεοδόμηση και η επέκταση των πόλεων και των οικιστικών γενικά περιοχών, με σκοπό να εξυπηρετείται η λειτουργικότητα και η ανάπτυξη των οικισμών και να εξασφαλίζονται οι καλύτεροι δυνατοί όροι διαβίωσης. άρθρο 106 παρ. 1: Το Kράτος προγραμματίζει και συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη Xώρα, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει την οικονομική ανάπτυξη όλων των τομέων της εθνικής οικονομίας. άρθρo 17 παρ. 1 η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του κράτους , τα δικαιώματα όμως που απορρέουν από αυτή δεν μπορούν να ασκούνται σε βάρος του γενικού συμφέροντος 11 11

12 Βασικοί Νόμοι που αναφέρονται : Α. στον πολεοδομικό σχεδιασμό και
Α. στον πολεοδομικό σχεδιασμό και Β. στην πολεοδομική εφαρμογή 1 Ν.Δ. 23 «Περί σχεδίων πόλεων, κωμών και συνοικισμών του Κράτους και οικοδομής αυτών.» ΓΟΚ 55- ΓΟΚ 73 1003/71(απαλλοτρίωση με αντάλλαγμα-επεμβατική πολεοδομία δηλ. ενεργός πολεοδομία και αστικός αναδασμός). Ν.947/79 «περί οικιστικών περιοχών» ΠΔ 78 για τους παραδοσιακούς οικισμούς ΠΔ 78,85 για την εκτός σχεδίου δόμηση Ν.1337/83 «για τον πολεοδομικό σχεδιασμό» Ν. 1515/85 & Ν.4277/14 (Νέο Ρυθμιστικό Αθήνας-Αττικής) 1561/85 (Ρυθμιστικό Θεσ/κης) και Ν.1577/85-Ν.2831/2000 (ΓΟΚ ) ΠΔ 87 για τις χρήσεις γης Ν.2508/97«Βιώσιμη Οικιστική Ανάπτυξη των Πόλεων & Οικισμών της Χώρας» Ν. 2742/99 «Χωροταξικός σχεδιασμός και αειφόρος ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» ΠΔ/ «Κώδικας Βασικής Πολεοδομικής Νομοθεσίας»

13 Βασικοί Νόμοι που αναφέρονται : Α. στον πολεοδομικό σχεδιασμό και
Β. στην πολεοδομική εφαρμογή 2 Ν.3044/2002"Μεταφορά συντελεστή δόμησης " (άρθρο 10 αντισυνταγματική η εκχώρηση αρμοδιοτήτων πολεοδομικού σχεδιασμού σε Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, Γενικούς Γραμματείς Περιφέρειας, Νομάρχες ) Ν.4014 /2011«Περιβαλλοντική αδειοδότηση έργων και δραστηριοτήτων, ρύθμιση αυθαιρέτων σε συνάρτηση με δημιουργία περιβαλλοντικού ισοζυγίου και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Περιβάλλοντος.» Ν. 4030/2011 «Νέος τρόπος έκδοσης αδειών δόµησης, ελέγχου κατασκευών και λοιπές διατάξεις» (η εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας επεκτάθηκε και εκτός οργάνων της διοίκησης με το θεσμό του ελεγκτή δόμησης) Ν.4067/2012 (Νέος Οικοδομικός Κανονισμός) Ν.4178/2013 «Αντιμετώπιση της αυθαίρετης δόμησης –Περιβαλλοντικό Ισοζύγιο και άλλες διατάξεις» Ν.4258/2014 «Διαδικασία οριοθέτησης και ρυθμίσεις θεμάτων για τα υδατορέματα-ρυθμίσεις πολεοδομικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις» Ν.4269/14«Χωροταξική και Πολεοδομική Μεταρρύθμιση –Βιώσιμη Ανάπτυξη» Ν.4280/14''Περιβαλλοντική αναβάθμιση και ιδιωτική πολεοδόμηση - Βιώσιμη ανάπτυξη οικισμών - Ρυθμίσεις δασικής νομοθεσίας και άλλες διατάξεις'' Ν.4315/2014 «Πράξεις εισφοράς σε γη και χρήμα –Ρυμοτομικές απαλλοτριώσεις και άλλες διατάξεις» Ν.4447/16«Χωρικός Σχεδιασμός –Βιώσιμη Ανάπτυξη και άλλες διατάξεις»

14 Οικονομική κρίση στην Ελλάδα και παραγωγή πολεοδομικών νόμων
Ένα ευρύ φάσμα μεταρρυθμίσεων σημειώθηκε την περίοδο από το 2010 (είσοδος της χώρας στο μνημόνιο) έως σήμερα. Από το (ν. 3894/10 για Fast Track επενδύσεις) μέχρι το 2015 το ΥΠΕΚΑ έχει εκδώσει 31 νόμους και πάνω από 150 κανονιστικές ρυθμίσεις (244% αύξηση σε σχέση με την περίοδο μόλις 9 νόμοι από το ΥΠΕΚΑ) (Μέλισσας, plpr2015) Αξίζει να σημειωθεί ότι o νέος ν. 4269/14 για τον χωρικό σχεδιασμό (ο οποίος είχε 3 χρόνια προετοιμασίας) αντικαταστάθηκε στα δύο χρόνια ισχύος του από τον ν.4447/16, χωρίς να έχει τεθεί ουσιαστικά σε εφαρμογή.

15 Για την αποτελεσματική εφαρμογή των νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων απαιτείται η παροχή διευκρινιστικών εγκύκλιων οδηγιών από το ΥΠΕΝ. 15

16 Εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας
Η πληθώρα ασαφειών στην πολεοδομική νομοθεσία 1. δημιουργεί : αστάθεια και δυσλειτουργία στο διοικητικό μηχανισμό γραφειοκρατία διαπλοκή καθυστέρηση και ανασφάλεια στον διοικούμενο. 2. διευκολύνει την αύξηση της αυθαίρετης δόμησης, που οδηγεί κατ‘ επέκταση στην υποβάθμιση του φυσικού και δομημένου περιβάλλοντος.

17 Το Σύνταγμα της Ελλάδας για την οργάνωση της Διοίκησης
Το Σύνταγμα της Ελλάδας για την οργάνωση της Διοίκησης άρθρο 101 παρ. 1 : Η διοίκηση του κράτους οργανώνεται σύμφωνα με το αποκεντρωμένο σύστημα Παρ. 2 Τα περιφερειακά όργανα του κράτους έχουν γενική αποφασιστική αρμοδιότητα για τις υποθέσεις της περιφέρειας τους. Τα κεντρικά όργανα του κράτους έχουν τη γενική κατεύθυνση, το συντονισμό και τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των περιφερειακών οργάνων. άρθρο 102 Η διοίκηση των τοπικών υποθέσεων ανήκει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης α΄ και β΄ βαθμού. 17 17

18 Διοικητικό Σύστημα –Πρόγραμμα Καλλικράτης
Η βασική καινοτομία του προγράμματος ήταν η μεταβίβαση σημαντικών αρμοδιοτήτων από την κεντρική διοίκηση προς τους ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού, δημιουργώντας συνθήκες σχεδιασμού κι εφαρμογής περιφερειακής πολιτικής από κάτω προς τα πάνω(bottom-up). Στην πράξη απέτυχε διότι η κεντρική διοίκηση εξακολουθεί να διατηρεί κύριο ρυθμιστικό και συντονιστικό ρόλο με αυστηρή από πάνω προς τα κάτω (top-down) ιεραρχία εξουσιών και αρμοδιοτήτων (ΠΔ 100/2014-Οργανόγραμμα ΥΠΕΚΑ). Σημαντικό μειονέκτημα ήταν η αδυναμία διάθεσης πόρων από το κεντρικό κράτος στους Δήμους και η συνακόλουθη αδυναμία προσλήψεων καταρτισμένων στελεχών για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης. Π.χ. Η υποχρέωση δημιουργίας στις έδρες των Καλλικράτειων Δήμων των Υπηρεσιών Δόμησης, δεν έχει υλοποιηθεί έως σήμερα(6 χρόνια μετά). Πρωτίστως όμως, η οικονομική κρίση αναχαίτισε την αποτελεσματικότητα της μεταρρύθμισης.

19 Διοικητικό Σύστημα –Πρόγραμμα Καλλικράτης

20 Συνέργεια Διοικητικών Δομών (Πρ. Καλλικράτης) και Χωρικών Αρμοδιοτήτων
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΙ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΕΠΙΤΕΛΙΚΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΚΑΙ ΚΑΝΟΝΩΝ ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΤΙΚΟΣ- επίλυση προβλημάτων-υποκείμενου σχεδιασμού ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΠΥΡΑΜΙΔΑ Ν.3852/2010 ΔΙΠΕΧΩΣΧ Αποκεντρωμένων Διοικήσεων:7 ΥΔΟΜ Δήμων :325 (στην πραγματικότητα πολύ λιγότεροι , ούτε 100) Περιφερειών:13 ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ 20

21 ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ ΠΟΥ ΕIXAN ΩΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ ΤΗΝ ΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ Υ.Χ.Ο.Π. (1980) Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. (1985) Υ.Π.Ε.Κ.Α. (2009) Υ.Π.Α.Π.ΕΝ. (2015) Υ.Π.ΕΝ. (2015)

22 1.ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
ΠΔ 100/2014 ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ Υ.Π.Ε.Κ.Α. 1.ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ (για πρώτη φορά) 2.ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ

23 Οργανογράμματα Υπηρεσιών που έχουν ως Αρμοδιότητα τον Σχεδιασμό
και την Εφαρμογή της Πολεοδομικής Πολιτικής 1.ΥΠΕΝ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ (2014) 2.α. Διεύθυνση Πολεοδομικού Σχεδιασμού και Τράπεζας Γης, 2.β. Διεύθυνση Αρχιτεκτονικής, Οικοδομικών Κανονισμών και Αδειοδοτήσεων, 2.γ.Διεύθυνση Τοπογραφικών Εφαρμογών και Γεωχωρικών Πληροφοριών, 2.δ. Διεύθυνση Έργων Αστικών Αναπλάσεων. 2. ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ(2010) ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΗΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ (1989) 3.ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ(2010) ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ 4.ΔΗΜΟΙ ΥΔΟΜ-ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΑΣ(2010) ΤΜΗΜΑ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ

24 Αρμοδιότητες Υπουργείου
Σύμφωνα με το νέο Οργανισμό του ΥΠΕΚΑ (100/2014), το Υπουργείο έχει επιτελικό και συντονιστικό χαρακτήρα στα θέματα που αφορούν: τον ολοκληρωμένο χωροταξικό σχεδιασμό εθνικού, περιφερειακού και τοπικού επιπέδου, τον πολεοδομικό σχεδιασμό και τη διατήρηση της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, Γι΄ αυτό τον λόγο έχει δημιουργήσει στον ιστότοπο του ΥΠΕΚΑ στην ενότητα της αρχικής ιστοσελίδας υπό τον τίτλο άμεση πρόσβαση , θεματική ενότητα «Ενημέρωση Υπηρεσιών Δόμησης και ΠΕΧΩΣΧ» όπου αναρτώνται πράξεις του Υπουργείου (έγγραφα, εγκύκλιοι, υπουργικές αποφάσεις κ.α.) γενικού ενδιαφέροντος πολεοδομικού περιεχομένου, με στόχο των κατά περίπτωση θεμάτων κατά ενιαίο τρόπο σε όλη την Επικράτεια. Παράλληλα όλες οι πράξεις πολεοδομικού σχεδιασμού γίνονται με ΠΔ (εγκύκλιος 6/06 του ΥΠΕΧΩΔΕ- απ. Ολομέλειας ΣτΕ 3661/ εκτός από τις εντοπισμένες τροποποιήσεις( με απόφαση Περιφερειάρχη)

25 Αρμοδιότητες Αποκεντρωμένης Διοίκησης
Γενική Διεύθυνση Χωροταξικής και Περιβαλλοντικής Πολιτικής Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Τμήμα Πολεοδομικού Σχεδιασμού κι Εφαρμογών (ακολουθείται το οργανόγραμμα 1989 ) Π.Δ.404/89 αναδιάρθρωση των περιφερειακών υπηρεσιών του ΥΠΕΧΩΔΕ σε 13 Δ/νσεις Περ/ντος& Χωρ/ξίας Έκτοτε αντιγράφουν το Δ/γμα αυτό (άρθρο 280 παρ. ιι13 του ν.3852/2010) Αρμοδιότητες Περιφέρειας (2010-Καλλικράτης) Γενική Διεύθυνση Αναπτυξιακού Προγραμματισμού Τμήμα Χωρικού Σχεδιασμού (άρθρο 186 παρ. στ ν.3852/2010) Αρμοδιότητες Δήμων (2010-Καλλικράτης) Υπηρεσίες Δόμησης (ΥΔΟΜ) Τμήμα χωρικού Σχεδιασμού

26 ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης για την εφαρμογή της Πολεοδομικής Πολιτικής ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ Απαντάει , είτε στη ΔΙΠΕΧΩΣΧ της Αποκεντρωμένης είτε μέσω του ιστότοπου με μορφή εγγράφων, εγκυκλίων κλπ ως γενική οδηγία. ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΚΑΙ ΧΩΡΙΚΟΥ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΜΕΝΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ Στην περίπτωση που δεν μπορεί να απαντήσει, διαβιβάζει το ερώτημα στο Υπουργείο για την τελική γνωμοδότηση. ΔΗΜΟΙ Η ΥΔΟΜ-(2010) έχει ως αρμοδιότητα την εφαρμογή της πολεοδομικής νομοθεσίας. Στη περίπτωση που ανακύψει κάποιο πρόβλημα, η ΥΔΟΜ , θέτει ερώτημα προς την ΔΙΠΕΧΩΣΧ της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με αιτιολογημένη άποψη

27 1ο παράδειγμα Χρήσεις γης
1ο παράδειγμα Χρήσεις γης Οι Υπηρεσίες Δόμησης(ΥΔΟΜ) των Δήμων έχουν την αρμοδιότητα χορήγησης βεβαιώσεων χρήσεων γης που ισχύουν στους Δήμους τους. Παράδειγμα στο Δήμο Κομοτηνής : Σύμφωνα με το ΠΔ/87, σε περιοχή αμιγούς κατοικίας, στα καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών που εξυπηρετούν τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων της περιοχής, δεν εμπεριέχονται αρκετές χρήσεις όπως π.χ. το κομμωτήριο κ.α. Υπήρξε περίπτωση στην πόλη της Κομοτηνής όπου, όταν ζητήθηκε χορήγηση άδειας λειτουργίας κομμωτηρίου σε περιοχή αμιγούς κατοικίας , σύμφωνα με το Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, υπήρξε αδυναμία χορήγησης βεβαίωσης χρήσεων γης από την ΥΔΟΜ και εν συνεχεία αδυναμία επίλυσης του θέματος από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση διότι, δεν προβλέπεται η εν λόγω χρήση του κομμωτηρίου στην περιοχή αμιγούς κατοικίας. Τουναντίον επιτρέπονται ιδιωτικές κλινικές στην περιοχή αμιγούς κατοικίας (άρθρο 11 παρ.12 του ν.2052/92). .

28 2ο Παράδειγμα ως προς την εφαρμογή του ΝΟΚ
2ο Παράδειγμα ως προς την εφαρμογή του ΝΟΚ Παράδειγμα στο Δήμο Ορεστιάδας Σε ερώτημα πολίτη προς την ΥΔΟΜ για την μετατροπή πόρτας σε παράθυρο στην εξωτερική όψη κτιρίου η ΥΔΟΜ απήντησε ορθώς ότι απαιτείται άδεια δόμησης σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ.1 του ν.4067/2012 . Εν συνεχεία ερώτημα υποβλήθηκε προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση προκειμένου να το διαβιβάσει στο Υπουργείο για να εξετάσει τη δυνατότητα ένταξης της αναφερόμενης περίπτωσης στις εργασίες μικρής κλίμακας του άρθρου 4 παρ. 2 του ν.4067/2012 . Η απάντηση εκκρεμεί περισσότερο από ένα χρόνο. Κρίνεται πλέον αναγκαίο να περάσουμε από την ιεραρχική ακαμψία της δημόσιας διοίκησης σε μια νέα πιο ευέλικτη μορφή στη Δημόσια Διοίκηση και Αυτοδιοίκηση ώστε να αντιμετωπίζονται τέτοιας μορφής καθημερινά προβλήματα με κύριο στόχο την εξυπηρέτηση του πολίτη και του επενδυτή.

29 Συμπεράσματα (1) Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης για την εφαρμογή της πολεοδομικής πολιτικής στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από: υπερσυγκέντρωση εξουσιών- αρμοδιοτήτων στην κεντρική διοίκηση με συνέπεια τη διόγκωση της γραφειοκρατίας, την κακή λειτουργία αλλά και την αδυναμία της κεντρικής διοίκησης στην επίλυση του τεράστιου όγκου υποθέσεων. οι δήμοι έχουν μόνο την αρμοδιότητα εφαρμογής των πολεοδομικών σχεδίων, κανονισμών κι όχι έγκρισης ή και ερμηνείας αυτών Έλλειψη πολιτικής βούλησης για τον έλεγχο του διοικητικού μηχανισμού σε όλες τις βαθμίδες διοίκησης Δημιουργία πελατειακής σχέσης μεταξύ κράτους-πολίτη (σε όλες τις βαθμίδες της διοίκησης) Τα δικαστήρια (κυρίως το ΣτΕ) αποτελούν τον βασικό ρυθμιστή του διοικητικού ελέγχου. Ωστόσο η διόγκωση των υποθέσεων στα δικαστήρια δημιουργεί τεράστια καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης

30 Συμπεράσματα (2) Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης για την εφαρμογή της πολεοδομικής πολιτικής στην Ελλάδα χαρακτηρίζεται από: αδυναμία ευελιξίας στην επίλυση καθημερινών πολεοδομικών προβλημάτων που ταλαιπωρούν τον πολίτη από τα κατώτερα επίπεδα διοίκησης (αποκεντρωμένη διοίκηση- περιφέρειες- δήμοι) έλλειψη κατάλληλων στελεχών, κυρίως εξειδικευμένων στο πολεοδομικό δίκαιο νομικών. Γιατί άραγε οι ελεγκτικές αρχές όπως ο Συνήγορος του πολίτη ή οι επιθεωρητές δημόσιας διοίκησης να στελεχώνονται με υψηλού επιπέδου ειδικούς επιστήμονες, κυρίως νομικούς με εξειδίκευση στο πολεοδομικό δίκαιο και δεν γίνεται το ίδιο και στις υπηρεσιακές δομές πολεοδομίας-χωροταξίας που εφαρμόζουν τους πολεοδομικούς κανόνες ώστε να επιλύονται ταχύτερα και ορθότερα τα προβλήματα που ανακύπτουν από την εφαρμογή της ιδιαίτερα απαιτητικής και πολύπλοκης πολεοδομικής νομοθεσίας; Γιατί να υπάρχει αυτή η έντονη διαφορετικότητα και ανισότητα μεταξύ ελεγκτών και ελεγχομένων; Εξυπηρετείται έτσι καλύτερα ο πολίτης ;

31 Otto von Bismarck, 1815-1898 , Γερμανός καγκελάριος
Αντί επιλόγου Με κακούς νόμους και καλούς δημόσιους λειτουργούς είναι ακόμα δυνατόν να κυβερνήσεις. Με κακούς δημόσιους λειτουργούς όμως, ούτε οι καλύτεροι νόμοι δεν μπορούν να βοηθήσουν. Otto von Bismarck, , Γερμανός καγκελάριος


Κατέβασμα ppt "Το Διοικητικό Σύστημα Οργάνωσης"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google