Βυζαντινά Μονοπάτια. Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
8. Οι διάδοχοι του Μέγα Κωνσταντίνου Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε
Advertisements

ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΙΑΚΩΒΟΣ Ο ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΙΟΣ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ ΜΕ ΜΗ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ.
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
ΤΟ ΜΥΣΤΗΡΙΟ ΤΗΣ ΙΕΡΟΣΥΝΗΣ
Η θρησκευτική και πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Θε5: διάσπαση και αντιπαλότητα στις θρησκείες
ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΠΟΙΜΑΝΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΑΣ ΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ Α.Π.Θ.
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
Τρεισ ιεραρχεσ Γιάννη Τζωρτζίνα Γιασλακιώτη Σίλια.
Η ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
4ο Δημοτικό Σχολείο Βέροιας Μάρτιος 2012
Η κατάκτηση της ελληνικής χερσονήσου
Το Σχίσμα του 1054: Ένα γεγονός βαθιάς οδύνης
8. Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΠΙΣΗΜΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Μονή Κύκκου.
Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία: Β΄ Βατικανή Σύνοδος
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ.
17. Τα σχίσματα τραυματίζουν την ενότητα των χριστιανών
ΕΡΓΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ
Ορθόδοξες Εκκλησίες, Ορθόδοξη διασπορά, Ορθόδοξα κέντρα
Γιάννης Χατζημιχαήλ Ε΄ Τάξη
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Ο Μέγας Βασίλειος.
Θεματική ενότητα 1: Δομή της εκκλησίας Βαρθολομαίος Κωνσταντινουπόλεως Αναστασία Τάπαρη Γ’3.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ.
Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Θρησκευτικά Γ1 Νίκος Γιαννιός Δ.Ε. :7.
παναγια παμμακαριστοσ
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Η Α' Αγία Σοφία θεμελιώθηκε από τον Μεγάλο Κωνσταντίνο αλλά οικοδομήθηκε από το γιο του Κωνστάντιο ( ). Τα εγκαίνιά της έγιναν το 346.
Κύριλλος και Μεθόδιος. Οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος ήταν αδέλφια, μοναχοί, με μεγάλη ιεραποστολική δράση. Σε αυτούς αποδίδεται ο εκχριστιανισμός των.
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
ΑΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Η πάλη της ορθοδοξίας με τις αιρέσεις και την αρχαία θρησκεία
Ο Χριστιανισμός στην Συρία Του Αλκιβιάδη Κασκαρέλη.
Παιχνίδι γνώσεων 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας Α΄ Λυκείου Δρ Ιωάννα Κομνηνού (ΠΕ01)
Επιμέλεια: Όλγα Κλάδη Γ2 Θρησκευτικά Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης.
12. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της Ορθοδοξίας
Πρότυπο Γυμνάσιο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης
Η ιστορία της Εκκλησίας και η μελέτη της
Οι Εκκλησίες του κόσμου
Η ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ
Συνέπειες της Β’ Βατικανής Συνόδου
Η διάδοση του Χριστιανισμού στους Μοραβούς και τους Βουλγάρους
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Η Β’ Βατικανή σύνοδος και οι συνέπειες
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
ΚΟΡΩΝΗ.
Από την κρίση της βυζαντινής Αυτοκρατορίας στην οθωμανική κυριαρχία
Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου ή αλλιώς Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανής και Πάσης Κύπρου είναι ο Επίσκοπος της Αρχιεπισκοπής Κύπρου και Προκαθήμενος της Εκκλησίας.
Θρησκευτικά Θ.Ε. 4, Κ.9 Ομάδα: Ο Παχύς.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ
Βυζάντιο Νέα Ρώμη-Κωνσταντινούπολη Άλωση 1204 Άλωση 1453
1ο Πειραματικό δημοτικό 12\Θ
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
«Οι Τρεις Ιεράρχες μιλούν για την ειρήνη και τον πόλεμο»
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
21. Το Βυζάντιο εκχριστιανίζει τους Σλάβους
ΒΕΡΓΑΔΗΣ ΧΑΡΗΣ Β2 Υπευθυνος Καθηγητης: Γ. Καπετανάκης
Αγία Σοφία Γιώργος Καρανάσιος Ε ο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Θεσ/νίκης.
H ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΑΙ Η ΜΕΛΕΤΗ ΤΗΣ
3. Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων
Οι Τρεις Ιεράρχες Οι Τρεις Ιεράρχες ήταν από τους πιο φωτισμένους ανθρώπους της εποχής τους: είναι οι προστάτες μαθητών και δασκάλων στα σχολεία γιορτάζεται.
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΦΙΞΗ ΤΟΥ ΟΘΩΝΑ (1833) ΕΩΣ ΤΗΝ 3η ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 1843
Ο Χριστιανισμός επίσημη θρησκεία. Κεφ. 8 ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2011.
Η θρησκευτική και η πολιτική οργάνωση των Ελλήνων. ΟΥΡΔΑΣ ΙΩΑΝΝΗΣ 2013.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Βυζαντινά Μονοπάτια

Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή Ορθόδοξο Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως ή απλά Οικουμενικ ὸ ν Πατριαρχείον είναι η ονομασία της Αρχιεπισκοπής Κωνσταντινουπόλεως - Νέας Ρώμης. Υφίσταται ως η πρώτη στην τάξη μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών και φέρει το ιστορικό προνόμιο της απόδοσης αυτοκεφαλιών στις τοπικές εκκλησιαστικές διοικήσεις.

 Το οικουμενικό Πατριαρχείο ή μεγάλη του Χριστού εκκλησία είναι ένα από τα αρχαιότερα κέντρα της χριστιανικής πατροπαράδοτης εκκλησίας. Ιδρύθηκε ως «επισκοπή Βυζαντίου» από τον Απόστολο Ανδρέα. Πρώτος επίσκοπος τοποθετήθηκε από τον Απόστολο Ανδρέα ο Στάχυς, ακολουθούμενος από 24 άλλους επισκόπους, με τελευταίο τον άγιο Μητροφάνη.

 Ο πατριάρχης του 4 ου αιώνα, Γρηγόριος ο Θεολόγος, παρείχε ανεκτίμητη υπηρεσία στην χριστιανική εκκλησία ενάντια στην πρώτη μεγάλη αίρεση, τον Αρειανισμό. Διαδραμάτισε επίσης βασικό ρόλο στην υιοθέτηση από την εκκλησία του δόγματος της πλήρους θεότητας του Αγίου Πνεύματος και της ομοουσιότητας του με τον Πατέρα και τον Υιό.

 Σημαντική υπήρξε και η πατριαρχεία του Ιωάννη του Χρυσόστομου με το ασκητικό ήθος που απέκτησε ως μοναχός στην Αντιόχεια άσκησε δριμύ έλεγχο ενάντια στους αιρετικούς και στηλίτευσε τον προκλητικό βίο των ευγενών στην πρωτεύουσα της αυτοκρατορίας. Δεν δίστασε ακόμα να συγκρουστεί και με την βασιλική εξουσία όταν αυτό χρειάστηκε.

 Η δεύτερη οικουμενική σύνοδος το 381 μ.Χ. αναγνώρισε την έδρα της Κωνσταντινουπόλεως ως πατριαρχείο και της έδωσε την δεύτερη θέση στη πρεσβεία, ενώ η 4 η οικουμενική σύνοδος της Χαλκηδόνας το 451 μ.Χ. την κατέστησε ως πρωτόθρονη εκκλησία της Ανατολής και της έδωσε τα πρωτεία μετά την Ρώμη.

 Ο Φώτιος ο Α’ ο Μέγας που θεωρείται ο μέγιστος όλων των Βυζαντινών πατριαρχών κατέλαβε τον πατριαρχικό θρόνο της Κων/πολης το 858. Ήταν εξαίρετος γνώστης και διδάσκαλος της αρχαίας ελληνικής λογοτεχνίας και της φιλοσοφίας καθώς επίσης και της χριστιανικής θεολογίας.

 Κατά τους πρώτους δυο ή τρεις αιώνες της Τουρκοκρατίας το οικουμενικό πατριαρχείο και γενικότερα η εκκλησία ήταν ο κύριος πνευματικός χειραγωγός και το μόνο νομικά συντεταγμένο σώμα του ελληνορθόδοξου κόσμου. Από την πλευρά αυτήν η ιστορία του Πατριαρχείου Κων/πόλεως και της ορθόδοξης εκκλησίας γενικότερα, αποτελεί εξαιρετικής σπουδαιότητας τμήμα της ελληνικής ιστορίας και της ιστορίας των λαών που βρέθηκαν κάτω από την πνευματική του καθοδήγηση και επιρροή.

 Η ηγετική αυτή θέση του Πατριαρχείου και το εκκλησιαστικό γενικά καθεστώς που επικράτησε σε όλη την διάρκεια της Τουρκοκρατίας θεμελιώθηκε σχεδόν αμέσως μετά την Άλωση, όταν ο σουλτάνος Μεχμέτ Β’ ο πορθητής αποφάσισε να ανασυστήσει το οικουμενικό πατριαρχείο, να αναγνωρίσει σ’ αυτό τα λεγόμενα προνόμια και να επιλέξει ως πατριάρχη τον Γεννάδιο Σχολάριο.

 Πρέπει να επομνησθεί εδώ ότι μετά την φυγή του ενωτικού Πατριάρχη Γρηγορίου Γ’ στη Ρώμη, το 1450, δεν εκλέχθηκε διάδοχος του, ενώ ο πατριαρχικός ναός της Αγίας Σοφίας, η «Μεγάλη Εκκλησία», θεωρείται βεβηλωμένη μετά την ενωτική λειτουργία του που εκτέλεσε εκεί στις 12 Δεκεμβρίου το 1452 ο Έλληνας Καρδινάλιος Ισίδωρος.

 Κάποιος Αθανάσιος που αναφερόταν ως ο τελευταίος πριν από την Άλωση πατριάρχης Κων/πόλεως αποδείχθηκε πρόσωπο ανύπαρκτο. Ώστε κατά την πολιορκία και την Άλωση της Πόλης και ως το τέλος του 1453 δεν υπήρξε ούτε πατριάρχης, ούτε πατριαρχική αυλή, ούτε πατριαρχικός ναός.

 Σήμερα πάντως μετά την πρόσφατη έκδοση των λόγων του Θεόδωρου Αγαλλιανού ξέρουμε ότι εκείνοι που εισηγήθηκαν στον σουλτάνο την ανασύσταση του Πατριαρχείου ήταν οι Έλληνες άρχοντες και συνεργάτες του σουλτάνου Θωμάς Καταβοληνός και Δημήτριος Απόκαυκος ο Κυρίτζης.

Το 1556 όταν ανέβηκε στον πατριαρχικό θρόνο ο Ιωάκαβ, πήρε μαζί του στην Πόλη τον Ζυγομαλί. Και οι δυο τους είναι ιδρυτές του πρώτου Πατριαρχικού σχολείου

 Δύο κυρίως ήταν τα γεγονότα που επέδρασαν στην εσωτερική ζωή του Πατριαρχείου και της ανατολικής εκκλησίας γενικότερα κατά τη δεύτερη αυτή περίοδο της Τουρκοκρατίας Α) Η διαρκώς αυξανόμενη ανάμιξη και επιρροή του λαϊκού στοιχείου, ιδίως των Φαναριωτών, στα εκκλησιαστικά πράγματα και Β) η μείωση του ηγετικού ρόλου της εκκλησίας εξαιτίας των «κοσμικών» ιδεών του Διαφώτισμου εισρέουν ραγδαία στον ελληνικό χώρο κατά τις τελευταίες ιδίως δεκαετίες του 18 ου και τις πρώτες του 19 ου αι.

 Σταθμό στη διοικητική ιστορία του Πατριαρχείου αποτελει η έκδοση του φαρμανίου το 1741, με το οποίο η πατριαρχική εκλογή εξαρτήθηκε από την «καλή μαρτυρία» των 5 αυτών γερόντων για τον υποψήφιο πατριάρχη. Τότε άρχισε η περίοδος του λεγόμενου Γεροντισμού, που λειτούργησε ως το 1860.

 Εν τω μεταξύ στους 5 γέροντες προστέθηκαν άλλοι 3 (Λέρκων, Καισαρείας και Εφέσου). Νεότερο σουλτανικό διάταγμα, που εκδόθηκε το 1763 μετά από εισήγηση του πατριάρχη Σαμουήλ Χαντζερή, προέβλεπε τη διαίρεση της πατριαρχικής σφραγίδας σε 4 μέρη, από τα οποία τα 3 θα δίδονταν σε ισόρυθμους συνοδικούς γέροντες.

 Η δύναμη των γερόντων ενισχύθηκε τότε τόσο, ώστε όχι σπάνια ανέβαιναν αληθινοί τυραννίσκοι όχι μόνο έναντι του πατριάρχη αλλά και έναντι των άλλων αρχιερέων οι οποίοι, για τον λόγο αυτό, αποκίνησαν αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες κατά του Γεροντισμού. Αλλά και πατριάρχες με ισχυρή προσωπικότητα έρχονταν συχνά σε ρήξη με την σύνοδο ή φρόντιζαν να εξουδετερώνουν ή να κρατούν υπό έλεγχο τη δύναμή τους.

Ο Γρηγόριος Ε΄ ( Απριλίου 1821) διετέλεσε τρεις φορές Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως, ( , και ). Αναγνωρίστηκε εθνομάρτυρας, ενώ η Ορθόδοξη Εκκλησία τον ανακήρυξε άγιο τιμώντας την μνήμη του στις 10 Απριλίου, ημέρα του απαγχονισμού του.

-Ιστορία του Ελληνικού Έθνους (1 ος, 2 ος και 3 ος τόμος, εκδοτική Αθηνών)