ΣΙΑΜΕΤΗ ΦΩΤΕΙΝΗ ΜΑΘΗΜΑ : Λαϊκοί πολιτισμοί και σύνορα στα Βαλκάνια ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ : Ευάγγελος Γρ. Αυδίκος
ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΓΡ. ΑΥΔΙΚΟΣ Πετρωτά Έβρου και περιοχή Μάλκο Γραντίστε νότιας Βουλγαρίας : η επανάκτηση της κοινής μνήμης
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Γεννήθηκε στην Πρέβεζα, με καταγωγή από το Συρράκο. Πήρε το πτυχίο του κλασικού τμήματος της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και υπηρέτησε στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εκπόνησε τη διατριβή του στο τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (1992). Υπηρετεί ως Καθηγητής Λαογραφίας στο Τμήμα Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Διετέλεσε πρόεδρος του τμήματος ( ) και διευθυντής του Τομέα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας. Έχει λάβει μέρος σε πολλά συνέδρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό ( Ριο ντε Τζανέιρο, Άνκορατζ Αλάσκας, Κωνσταντινούπολη, Σόφια, κ. λπ.). Άρθρα του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά και ξένα περιοδικά (Journal of American Folklore).
Χώρος : είναι η υλική έκφανση του εθνικού κράτους. Ο White αναλύει το χώρο ως συστατικό στοιχείο για τη διαμόρφωση της ταυτότητας και της εθνικής συνείδησης υπογραμμίζοντας ότι αποτελείται από φυσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. ΕΘΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ Χρόνος : προμηθεύει τα συστατικά που διαμορφώνουν την εθνική συνείδηση.
ΤΟ ΣΥΝΟΡΟ 1/3 Λειτουργεί σαν μια διαχωριστική γραμμή που διχοτομεί τα εθνικά κράτη αλλά και ως « ταμείο της εθνικής μνήμης ». Μετασχηματίζει το άγνωστο σε γνωστό. Μεταμορφώνει το οικείο σε ξένο, ανοίκειο. Ορίζει τη σχέση με την ετερότητα. Συμπυκνώνει όλα τα αρνητικά συναισθήματα προς αυτούς που βρίσκονται έξω από την εθνική εδαφικότητα.
ΤΟ ΣΥΝΟΡΟ 2/3 Θεωρείται εγγυητής της διαφοράς. Είναι αναγκαία συνθήκη για τη δημιουργία της μεθοριακότητας. Υπηρετεί τη δημιουργία εδαφικών και εθνικών δίπολων που βασίζονται στη δαιμονοποίηση του άλλου. Γίνεται η υλική έκφανση της φαντασιακής ενότητας του έθνους. Είναι οδοδείκτης της εθνικής εδαφικότητας.
ΤΟ ΣΥΝΟΡΟ 3/3 Αναλαμβάνει να συνοψίσει την αντικειμενική οριοθέτηση μιας ομάδας. Οριοθετεί και επιβάλλει την ομογενοποίηση της εντός των συνόρων πολιτισμικής ετερογένειας. Είναι μια υλική αποτύπωση της ιδέας του εθνικού κράτους στο χώρο.
ΕΔΑΦΙΚΟΤΗΤΑ 1/2 Ο White αναλύει το χώρο ως συστατικό στοιχείο για τη διαμόρφωση της ταυτότητας και της εθνικής συνείδησης υπογραμμίζοντας ότι αποτελείται από φυσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Θεωρεί την εδαφικότητας, ως αναπόσπαστο στοιχείο της ιδέας του έθνους που ορίζεται στα εθνικά κράτη από το σύνορο. Η εδαφικότητα νοηματοδοτείται διαφορετικά στα διάφορα πολιτικά συστήματα.
ΕΔΑΦΙΚΟΤΗΤΑ 2/2 Για τον Freud το ανοίκειο είναι κάτι γνωστό, οικείο που αποξενώθηκε με τον καιρό και έγινε ανοίκειο. Αυτός ο ορισμός μας βοηθάει στη οριοθέτηση των εθνικών κρατών γύρω από το δίπολο εμείς και οι άλλοι. Το δίπολο αυτό αποτελούσε συστατικό στοιχείο για την τεκμηρίωση της εδαφικότητας και τη σύνδεσή της με την πολιτισμική ομοιογένεια και την εθνική συνείδηση. Η υπεράσπιση της εδαφικότητας απειλούσε την ακεραιότητα του εθνικού κράτους. Δηλαδή υπήρχε η διάκριση ανάμεσα στο ιερό ( εθνική εδαφικότητα ) και το μιαρό ( την εδαφικότητα πέραν των συνόρων ).
ΠΕΤΡΩΤΑ
ΜΑΛΚΟ ΓΚΡΑΝΤΙΣΤΕ ΚΑΙ ΣΛΙΒΕΝΓ K ΡΑΝΤ
ΧΑΡΤΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ ΜΕΤΑ ΤΗ ΣΥΝΘΗΚΗ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ 1878
ΜΠΑΪΝΤΟΥΣΚΑ
ΓΛΕΝΤΙ Το γλέντι ήταν η μορφή τελετουργοποίησης της διαδικασίας ανάκτησης της κοινής μνήμης. Στο φαντασιακό επίπεδο είναι ένα συμβολικό χωριό όπου οι Βούλγαροι προσαρμόζονται σε μια ενότητα που οργανώνεται γύρω από τις νέες εξουσιακές δομές. Αρχικά οι Βούλγαροι είναι για τους Πετρωτιώτες οι οικείοι ξένοι. Με το γλέντι επικυρώνεται η νέα σχέση και οι Βούλγαροι γίνονται πια δεκτοί γιατί κατέρρευσε το πολιτικό καθεστώς που τους νοηματοδοτούσε ως τέρατα. Έτσι τους δέχονται στο πλαίσιο της φιλοξενίας.
ΠΕΤΡΙΝΗ ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟ ΜΟΥΣΤΑΦΑ ΠΑΣΑ 15 ΟΣ ΑΙ. ( ΣΗΜΕΡΑ ΣΒΙΛΕΝΓΚΡΑΝΤ )