ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή Αρχαία Αθήνα ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Ελένης Σμυρνή, Αγγελικής Στεφανίδη, Κωνσταντίνας Τσίντζηρα, Μελίνας Φιλίππου & Χρυσούλας Χριστοδουλέα Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Σύντομη ιστορία Η Αθήνα είναι μία πόλη με μακραίωνη ιστορία. Κατά τη διάρκεια των αιώνων ήρθε σε σύγκρουση με τους Πέρσες, με σπουδαιότερες τις μάχες στον Μαραθώνα (490 π.Χ), στη Σαλαμίνα (480 π.Χ) και στις Πλαταιές (479 π.Χ). Κατά τη διάρκεια του πολέμου η Αθήνα εξελίχθηκε σε μεγάλη ηγεμονική δύναμη. Πενήντα χρόνια μετά ξέσπασε ένας εμφύλιος πόλεμος, ο Πελοποννησιακός, ανάμεσα στην Αθήνα και στη Σπάρτη. Στη συνέχεια η Αθήνα ήρθε σε σύγκρουση με το Φίλιππο Β΄ και τους Μακεδόνες. Μετά τη μάχη στη Χαιρώνεια η Αθήνα υποτάχθηκε στη Μακεδονία.
Καθημερινή ζωή Αθηναίων Οι γυναίκες στην αρχαία Αθήνα, έμεναν κυρίως κλεισμένες στο σπίτι, με κύριες ασχολίες την ανατροφή των παιδιών τους και την επίβλεψη των δούλων. Άλλες ασχολίες ήταν τα υφαντά, το πλέξιμο και η περιποίηση των εαυτών τους. Αντίθετα οι άνδρες περνούσαν αρκετές ώρες έξω από το σπίτι τους, κάνοντας βόλτες στην αγορά και σε άλλα μέρη, με τη συνοδεία φίλων συζητώντας φιλοσοφικά ζητήματα.
Γάμος στην αρχαία Αθήνα Το τελετουργικό του γάμου συντελείται σε τρείς φάσεις :τα «προαύλια», «τον κυρίως γάμο» και «τα επαύλια». Την προηγουμένη του γάμου τελούνται λοιπόν τα «προαύλια», τα οποία ξεκινούν με θυσίες. Ο κυρίως γάμος περιλαμβάνει θυσίες στην οικογενειακή εστία, το γαμήλιο συμπόσιο και τη γαμήλια πομπή . Την επομένη του γάμου ο πατέρας της νύφης και οι συγγενείς σχηματίζουν πομπή, της οποίας ηγείται κρατώντας λαμπάδα παιδί ντυμένο στα λευκά, έπεται κανηφόρος και μετά οι υπόλοιποι που φέρουν, υπό τους ήχους του αυλού, τα «επαύλια»
Τα δικαιώματα των γυναικών Οι γυναίκες στην Αρχαία Αθήνα, μπορούσαν να συμμετέχουν στις θρησκευτικές γιορτές της πόλης, όπως ήταν τα Παναθήναια και τα θεσμοφόρια (γιορτή της θεάς Δήμητρας). Άλλη μία συμβολή των γυναικών στη δημόσια ζωή ήταν το ιερατικό αξίωμα που ασκούσαν στα πλαίσια της λατρείας των γυναικείων θεοτήτων. Αυτά που έπρεπε να κάνουν ήταν να επιβλέπουν και να διευθύνουν τις λατρευτικές τελετές, όπως τις προσευχές και τις προσφορές και να προστατεύουν την ιερή περιουσία. Οι γυναίκες δεν είχαν δικαίωμα εγγραφής στους καταλόγους των πολιτών. Επιπλέον δεν είχαν δικαίωμα κατοχής εγγείου ιδιοκτησίας επομένως ούτε κληρονομιάς, το οποίο αποτελούσε βασικό κριτήριο για την ιδιότητα του πολίτη. Ακόμη δεν είχαν τη δυνατότητα άσκησης δικαιοπραξιών.
Ποιος διάλεγε τον σύζυγο ; Η περιορισμένη στο στενό πλαίσιο του γυναικωνίτη Αθηναία κοπέλα δεν έχει ευκαιρίες να συναναστρέφεται νέους, τουλάχιστον μέχρι τα τέλη του 5ου αιώνα, έτσι Ο κανόνας θέλει τον «κύριο» της κόρης , τον πατέρα, αδελφό ή άλλο αρσενικό νόμιμο κηδεμόνα, να επιλέγει τον μέλλοντα σύζυγό της.
Ποιες αρμοδιότητες είχε ο άνδρας μέσα στο γάμο; Βασική αρμοδιότητα του άνδρα ήταν να συνεισφέρει στο ταμείο του σπιτιού. Στην συνέχεια ήταν υπεύθυνος για εξωτερικές δουλειές όπως όργωμα, βόσκημα, σπορά , φύτεμα κ.α. Επίσης ήταν αυτός που έπρεπε να φροντίζει για τις προμήθειες του σπιτιού. Ωστόσο κύριος ρόλος του ζευγαριού ήταν να τεκνοποιήσει ,δημιουργώντας έτσι γηροκόμους .
Ποιες αρμοδιότητες είχε η γυναίκα μέσα στο γάμο ; Ποιες αρμοδιότητες είχε η γυναίκα μέσα στο γάμο ; Η γυναίκα με την είσοδό της στο σπίτι , καταθέτει στο κοινό ταμείο, ό,τι έφερε. Στην συνέχεια οι αρμοδιότητές της περιορίζονταν στο σπίτι , και ήταν η παραγωγή ρούχων από μαλλί, ανατροφή των παιδιών τους , παραλαβή των προμηθειών που έρχονται από έξω καθώς και η επιτήρηση των δούλων .
Πώς ήταν η ιδανική γυναίκα; Η ιδανική γυναίκα στην αρχαία Αθήνα , ήταν η γυναίκα που ήταν πιστή στον άντρα της , έκανε το καλύτερο για την ανατροφή των παιδιών της και εκτελούσε άριστα τις αρμοδιότητες της, ενώ ταυτόχρονα ήταν πάντα περιποιημένη .