Ο ρόλος του Ψυχολόγου στη διάγνωση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών: Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
TO ΠΑΙΔΙ ΜΕ ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Τα αδέλφια παιδιών με γενετικά προβλήματα Παντελής Κοντογιάννης Παιδοψυχολόγος-Οικογενειακός Σύμβουλος ΕΛΕΠΑΠ Αθήνας.
Μαθητής με π.ο. στο σχολείο μας. Τα κομμάτια του πάζλ.
Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
Σχολική Ετοιμότητα Πρώιμη Διάγνωση Μαθησιακών Δυσκολιών
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
«Εξαρτήσεις…τις χρειάζομαι;»
Εργοθεραπευτική Παρέμβαση σε Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
ΑΝΑΔΥΟΜΕΝΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ Η ανάδυση της ανάγνωσης και της γραφής: έννοια και σύγχρονες απόψεις Ευφημία Τάφα Καθηγήτρια Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης.
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ- ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
Εταιρία Ψυχοκοινωνικής Υγείας του Παιδιού και του Εφήβου
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες/ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Η. Ε. Κουρκούτας.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Ψ447 ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ. ΠΙΘΑΝΕΣ ΑΙΤΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΝΟΗΤΙΚΗ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΜΕΙΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΕΣ ΑΝΑΠΗΡΙΕΣ.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΚΑΙ ΜΑΘΗΣΗ:
Αδρενολευκοδυστροφία (ALD)
Η διάγνωση της δυσλεξίας
Ψυχιατρικές Διαταραχές και Υ π οστηριζόμενη Εργασία.
Ψυχοκοινωνικά χαρακτηριστικά παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες: παρεμβάσεις στο πλαίσιο της τάξης Η. Ε. Κουρκούτας.
Μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Ορισμός της Αναπτυξιακής Δυσαριθμησίας
Ένταξη /ενσωμάτωση παιδιών με ιδιαιτερότητες
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 : ΤΙ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΣΤΟ ΜΥΑΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ ΜΟΥ;
Χαρακτηριστικά παιδιών αυτιστικού φάσματος
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΜΕΛΕΤΗΣ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ
Bullying Τρόποι Πρόληψης και Αντιμετώπισης
Ανάπτυξη Μια συνεχής, δυναμική διαδικασία. Σταδιακή απόκτηση δεξιοτήτων, οι οποίες επιτρέπουν τη μετάβαση από την εξάρτηση στην αυτονομία. Βιολογικές και.
ΘΕΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ
Αικ. Μαριδάκη-Κασσωτάκη Καθηγήτρια Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
Μνήμη Η ικανότητα αποθήκευσης και ανάσυρσης πληροφοριών στη διάρκεια του χρόνου Μια πολύπλοκη και δυναμική διαδικασία, ποικιλόμορφη και συναισθηματικά.
Μαθησιακές Δυσκολίες Μάθημα: Εισαγωγή στην Επιστήμη της Ειδικής Αγωγής Διδάσκουσα: Β. Λαμπροπούλου.
Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες και Γνωστικές Δυσχέρειες Διάκριση δυσκολιών Γενικές (όλη τη μαθησιακή διαδικασία) Ειδικές (ανάγνωση, γραφή,μαθηματικά) Είδος.
Συχνότητα και κατηγορίες των μαθησιακών δυσκολιών.
ΣΟΥΤΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΑΘΛΗΤΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Διαφοροποιημένη Διδασκαλία για Παιδιά με Αναπηρίες.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Στόχος του μαθήματος είναι να γνωρίσουν οι φοιτητές την Ειδική Αγωγή και να εξοικειωθούν με τις ποικίλες εκπαιδευτικές προσαρμογές που απαιτούνται σε κάθε.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Τ.Ε.Ι. Αθήνας Σχολή Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας « ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ» Διδάσκουσα: Δρ. Ειρήνη Κατσαμά.
O ΌΡΟΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΉΘΗΚΕ ΑΡΧΙΚΆ, ΓΙΑ ΆΤΟΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΎΝΤΑΝ ΣΤΟ ΧΏΡΟ ΤΗΣ ΨΥΧΙΚΉΣ ΥΓΕΊΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΥΝΈΧΕΙΑ ΣΥΝΔΈΘΗΚΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΕΠΆΓΓΕΛΜΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΎ,
Συμβουλευτική ΑμΕΑ Άτομα με Ειδικές Ανάγκες ή Αναπηρία; Άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές & Κοινωνικές Ανάγκες.
Γλωσσικά Ζητήματα: Δεξιότητες και Προγράμματα Μελέτης
Μάθηση σημαίνει τροποποίηση συμπεριφοράς & σχηματισμό συνηθειών
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΡΟΥΣΗ – ΒΕΡΓΟΥ, PhD Ψυχολόγος
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
MEΘΟΔΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΔΚΣ
ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Οι διαταραχές όρασης Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
Δρ. Νικόλαος Τσιγγίλης Σχολικός Σύμβουλος Δ/θμιας Εκπ/σης Πέλλας
Παιδαγωγικά Ενότητα ΣΤ: Διαχείριση Σχολικής Τάξης Ζαχαρούλα Σμυρναίου
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
«Παιδιά με Σωματικές Αναπηρίες & Δυσκολίες Προσαρμογής»
«Παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες & Διαταραχές Λόγου»
ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΠΑΡΑΛΥΣΗ Κ. Ασωνίτου. ΟΡΙΣΜΟΣ Εγκεφαλική παράλυση είναι μια μόνιμη αλλά μεταβλητή διαταραχή της κινητικότητας και των στάσεων του σώματος,
ΕΙΔΙΚΕΣ ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ
Αναπτυξιακές διαταραχές μάθησης/ειδικές μαθησιακές δυσκολίες
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ο ρόλος του Ψυχολόγου στη διάγνωση των Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών: Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τετάρτη, 01-04-2015

Ορισμοί Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών H δυσλεξία είναι μια διαταραχή με νευρολογική βάση, συχνά κληρονομική, η οποία εμποδίζει την κατάκτηση της γλώσσας. Διαφέρει σε σοβαρότητα από άτομο σε άτομο και εκδηλώνεται με δυσκολίες στην αντίληψη και έκφραση της γλώσσας, ιδιαίτερα στη φωνολογική επεξεργασία, στην ανάγνωση και στη γραφή, στην ορθογραφία και μερικές φορές στην αριθμητική. Η δυσλεξία δεν είναι αποτέλεσμα έλλειψης κινήτρων και δεν περιλαμβάνει μαθησιακά προβλήματα που οφειλονται σε οπτικές, ακουστικές ή κινητικές αναπηρίες, σε νοητική υστέρηση, σε σοβαρές συναισθηματικές δυσκολίες ή σε περιβαλλοντική αποστέρηση. Διεθνής Εταιρεία Δυσλεξίας (IDA)

Ορισμοί Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών Για να διαγνωσθεί ένα άτομο με δυσλεξία πρέπει να υστερεί στην ανάγνωση και την ορθογραφία, να έχει μέση ή ανώτερη νοημοσύνη, επαρκείς ευκαιρίες για να μάθει να διαβάζει και να γράφει, να μην έχει αισθητηριακές ή σοβαρές νευρολογικές βλάβες, ούτε ακόμα ψυχιατρικά ή σοβαρά συναισθηματικά προβλήματα (Αναστασίου, 1998. Beech, 1994. Rack, 1994. Snowling, 2000).

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 1. Νευροαισθητηριακοί Προβλήματα όρασης Προβλήματα ακοής Νευρολογικές παθήσεις (παραπληγία, ημιπληγία, εγκεφαλική παράλυση, διαταραχή συντονισμού των κινήσεων, επιληψία κτλ)

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 2. Νοητικό δυναμικό Μέσος Δείκτη Νοημοσύνης (IQ). Απόκλιση μεταξύ της «δυναμικότητας για σχολική επιτυχία», που υποτίθεται ότι αντιπροσωπεύει το IQ, και της τρέχουσας σχολικής απόδοσης του μαθητή. Η απόκλιση αυτή αποτελεί ένδειξη και όχι απόδειξη. Μπορεί να οφείλεται και σε άλλους παράγοντες, όπως: α) μια χρονικά παρατεταμένη ασθένεια που προκαλεί πολλές απουσίες του παιδιού σε μια κρίσιμη τάξη, β) η έλλειψη επαρκών ευκαιριών για μάθηση, γ) η ανεπαρκής ή η ακατάλληλη διδασκαλία.

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 2. Νοητικό δυναμικό Γι’ αυτό στη διαγνωστική διαδικασία πρωτεύουσα σημασία έχουν: α) το «ατομικό» και «οικογενειακό» ιστορικό του παιδιού, β) το σχολικό ιστορικό του παιδιού, και γ) οι τρέχουσες πληροφορίες για τη σχολική του επίδοση, την καθημερινή απόδοσή του στη σχολική τάξη, την ανταπόκρισή του στη διδασκαλία και την αλληλεπίδρασή του με όλο το «σχολικό σύστημα» (εκπαιδευτικοί, συμμαθητές, συμπεριφορά και διάδραση εντός και εκτός σχολικής τάξης).

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 2. Νοητικό δυναμικό WISC-ΙΙΙ, το οποίο αποτελεί διεθνώς το πιο αναγνωρισμένο πολυθεματικό τεστ που δίνει τρεις IQ δείκτες: Λεκτικό: ακουστικο-λεκτική δίοδο επικοινωνίας Πρακτικό: οπτικο-κινητική δίοδο επικοινωνίας Γενικό: γενική νοητική λειτουργικότητα Ανάλυση του ενδο-ατομικού προφίλ δεξιοτήτων

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 3. Συναισθηματικοί Οι Συμπεριφορικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες είναι μια έννοια ομπρέλα που αφορά ένα εύρος από πολύπλοκες και χρόνιες δυσκολίες που βιώνουν αρκετά παιδιά και έφηβοι Οι μαθησιακές δυσκολίες και οι συναισθηματικές δυσκολίες βρίσκονται συνήθως σε μια αμφίδρομη σχέση.

Διαφοροδιαγνωστικοί παράγοντες: 3. Συναισθηματικοί Υπερκινητικότητα και διάσπαση προσοχής Ανωριμότητα στις κοινωνικές δεξιότητες ή έλλειψη αυτών Άγχος ή γενικευμένο άγχος Κατάθλιψη, μελαγχολία Σχολική φοβία Κοινωνική απομόνωση Επίμονος ή περιπλεγμένος θρήνος μετά από κάποια απώλεια Σημαντικά συμβάντα ζωής που επηρεάζουν τη συναισθηματική εξέλιξη του παιδιού (διαζύγιο ή σύγκρουση γονέων, παραμέληση ή αδιαφορία ή ασταθής πειθαρχία-οριοθέτηση, πολλές μετακινήσεις, σοβαρές ασθένειες των παιδιών ή των γονιών τους)

Σύνδεση μάθησης - συναισθήματος Το συναίσθημα επηρεάζει νόηση, γνωστική επεξεργασία, μάθηση Πλάτωνας: η μάθηση έχει μια συναισθηματική βάση Πρόσφατα οι νευροεπιστήμονες έχουν αρχίσει να αποκαλύπτουν την βιολογική αλληλεπίδραση μεταξύ μάθησης και συναισθήματος.

Σύνδεση μάθησης - συναισθήματος Τρία μεγάλα δίκτυα σχετίζονται με τη μάθηση (Rose & Strangeman, 2007). Αναγνωριστικό δίκτυο: προσλαμβάνει αισθητηριακές πληροφορίες από το περιβάλλον και τις μετατρέπει σε γνώση. Αναγνωρίζει και κατηγοριοποιεί ό, τι βλέπουν, ακούν και διαβάζουν οι μαθητές. Στρατηγικό δίκτυο: σχεδιάζει και συντονίζει την στοχο-κατευθυνόμενη δράση. Συναισθηματικό δίκτυο: εμπλέκεται στις συναισθηματικές διαστάσεις της μάθησης, όπως το ενδιαφέρον, τα κίνητρα και το στρες.

Σύνδεση μάθησης - συναισθήματος Συναισθηματικό δίκτυο Αναγνωριστικό δίκτυο Στρατηγικό δίκτυο

Σύνδεση μάθησης - συναισθήματος Το συναισθηματικό δίκτυο αποτελείται από ένα σετ δομών στο κέντρο του εγκεφάλου γνωστό ως το λιμβικό σύστημα. Το λιμβικό σύστημα όμως συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με περιοχές του εγκεφάλου που εμπλέκονται με τη γνωστική επεξεργασία (LeDoux, 2000).

Σύνδεση μάθησης - συναισθήματος Το λιμβικό σύστημα έχει περιγραφεί ως ένας διακόπτης στη μάθηση. Εάν το λιμβικό σύστημα μεταφράσει μία πληροφορία ως θετική, ο διακόπτης ανοίγει. Όταν η μετάφραση της πληροφορίας είναι αρνητική, ο διακόπτης κλείνει και η σκέψη και η μάθηση καταστέλλονται.Το συναίσθημα λοιπόν διαμορφώνει και διαμορφώνεται από τη γνωστική επεξεργασία.

Συνοψίζοντας... Διάγνωση το δυνατόν νωρίτερα Έμφαση στην κατάλληλη παρέμβαση Ιδιαίτερη προσοχή στα συναισθήματα των παιδιών Η προφορική εξέταση δεν είναι πανάκεια

Πηγές http://www.edc.uoc.gr/ptde/ptde/anounc/b_tomeas/diat/Anastasiou_DiagnosticAppr.pdf http://www.ygeiaonline.gr/index.php?option=com_content&view=article&id=6329:ep&catid=162:child-psychology http://www2.media.uoa.gr/davou/imageup/06_Mathisi_stin_efiveia.pdf http://www.priorygroup.com/besd/ebd-education http://www.eda-info.eu/ http://www.dyslexia-goneis.gr/ http://eida.org/ http://www.bdadyslexia.org.uk/ http://www.american-dyslexia-association.com/ http://www.cyprusdyslexia.com Brain Research, Learning and Emotions: implications for education research, policy and practice, CHRISTINA HINTΟΝ, KOJI MIYAMOTO & BRUNO DELLA-CHIESA, European Journal of Education, Vol. 43, No. 1, 2008 The International Book of Dyslexia: A Guide to Practice and Resources Ian Smythe,John Everatt,Robin Salter

ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΠΟΛΥ…  http://4myfiles.wordpress.com  epanagiotidou@yahoo.com