ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΓΩΓΗΣ ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ (αφήγηση παραμυθιών, ιστοριών) ΣΥΖΗΤΗΣΗ Η΄ΕΡΩΤHΜΑΤΙΚΗ (ερωτήσεις –απαντήσεις) ΣΥΖΗΤΗΣΗ Η΄ΕΡΩΤHΜΑΤΙΚΗ (ερωτήσεις –απαντήσεις) ΠΕΙΡΑΜΑ ΠΕΙΡΑΜΑ ΕΠΙΔΕΙΞΗ –ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ (δραστηριότητες που σχετίζονται με την γνωριμία του παιδιού με το περιβάλλον) ΕΠΙΔΕΙΞΗ –ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ (δραστηριότητες που σχετίζονται με την γνωριμία του παιδιού με το περιβάλλον)
ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ Ισότιμη συμμετοχή Ισότιμη συμμετοχή Διακριτική παρουσία του παιδαγωγού Διακριτική παρουσία του παιδαγωγού Ελευθερία στην σκέψη, την έκφραση και τον λόγο Ελευθερία στην σκέψη, την έκφραση και τον λόγο Αποφυγή διδακτισμού Αποφυγή διδακτισμού
ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗ ΜΕΘΟΔΟΣ ΑΤΟΜΙΚΗ Η’ ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΑΤΟΜΙΚΗ Η’ ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΜΙΚΡΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΕ ΜΙΚΡΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΚΙΝΗΣΗ-ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΚΙΝΗΣΗ-ΠΑΙΧΝΙΔΙ
ΑΡΧΕΣ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΥΤΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΥΤΕΝΕΡΓΕΙΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΠΑΙΔΟΚΕΝΤΡΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΉΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΞΕΛΙΚΤΙΚΉΣ ΑΓΩΓΗΣ Συγκεκριμένο στο αφηρημένο Συγκεκριμένο στο αφηρημένο Γνωστό στο άγνωστο Γνωστό στο άγνωστο Κοντινό στο μακρυνό Κοντινό στο μακρυνό Απλό στο σύνθετο Απλό στο σύνθετο Εύκολο στο δύσκολο Εύκολο στο δύσκολο
ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΟΣΥΣΧΕΤΙΣΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΛΛΗΛΟΣΥΣΧΕΤΙΣΗΣ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΩΔΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΟΥ ΠΑΙΧΝΙΩΔΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΤΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΞΑΤΟΜΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΜΗΣ ΚΑΙ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ-ΧΡΟΝΟΥ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ
ΤΑ ΜΕΣΑ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΒΙΒΛΙΟ ΒΙΒΛΙΟ ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΕΔΡΟΜΕΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΚΑΙ ΕΔΡΟΜΕΣ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑ
Η διαθεματικότητα στο πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου μπορεί να υλοποιηθεί 1. Με την ανάπτυξη διαθεματικών δραστηριοτήτων που προτείνει το πρόγραμμα σχεδιασμού και ανάπτυξης δραστηριοτήτων 2. Με την εφαρμογή σχεδίων εργασίας, τα οποία αποτελούν προωθημένη μορφή διαθεματικότητας και μπορούν να υλοποιήσουν με φυσικό και αβίαστο τρόπο διαθεματικές προεκτάσεις.
Στη θεματική προσέγγιση καθώς και στα σχέδια εργασίας οι μαθησιακοί στόχοι του προγράμματος σχεδιάζονται και αναπτύσσονται σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Η διαφορά ανάμεσά τους έγκειται στο κατά πόσο το θέμα αναδύεται από τα παιδιά ή τον εκπαιδευτικό. Στη θεματική προσέγγιση η νηπιαγωγός προσχεδιάζει τη δραστηριότητα με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, προετοιμάζει το υποστηρικτικό υλικό και διαμορφώνει κατάλληλα το χώρο για την ανάπτυξή της. Στη θεματική προσέγγιση καθώς και στα σχέδια εργασίας οι μαθησιακοί στόχοι του προγράμματος σχεδιάζονται και αναπτύσσονται σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Η διαφορά ανάμεσά τους έγκειται στο κατά πόσο το θέμα αναδύεται από τα παιδιά ή τον εκπαιδευτικό. Στη θεματική προσέγγιση η νηπιαγωγός προσχεδιάζει τη δραστηριότητα με συγκεκριμένη χρονική διάρκεια, προετοιμάζει το υποστηρικτικό υλικό και διαμορφώνει κατάλληλα το χώρο για την ανάπτυξή της.
Το σχέδιο εργασίας αναδύεται από τα ίδια τα παιδιά με την αόρατη παρουσία της νηπιαγωγού για μια χρονική περίοδο που προσδιορίζεται από τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Το σχέδιο εργασίας αναδύεται από τα ίδια τα παιδιά με την αόρατη παρουσία της νηπιαγωγού για μια χρονική περίοδο που προσδιορίζεται από τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Αξίζει να τονιστεί πως η αξιολόγηση θεωρείται καθοριστική για το σωστό προγραμματισμό του όλου έργου του εκπαιδευτικού. Αξίζει να τονιστεί πως η αξιολόγηση θεωρείται καθοριστική για το σωστό προγραμματισμό του όλου έργου του εκπαιδευτικού. Ακολουθεί τα τρία γνωστά στάδια, αρχική, σταδιακή, τελική και γίνεται σε σχέση με τον ατομικό ρυθμό ανάπτυξης του κάθε παιδιού και την ανάπτυξη της ομάδας. Ακολουθεί τα τρία γνωστά στάδια, αρχική, σταδιακή, τελική και γίνεται σε σχέση με τον ατομικό ρυθμό ανάπτυξης του κάθε παιδιού και την ανάπτυξη της ομάδας.
Η μελέτη δε του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος πρέπει να συνδέεται άρρηκτα με τα βιώματα των παιδιών καθώς και με τη μαθησιακή διαδικασία γνωστικών αντικειμένων που ενδιαφέρουν τα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα τα ίδια επιλέγουν τους τρόπους, τα υλικά και τα μέσα για τη μελέτη ποικίλων θεμάτων από διάφορες γνωστικές περιοχές. Η μελέτη δε του κοινωνικού και φυσικού περιβάλλοντος πρέπει να συνδέεται άρρηκτα με τα βιώματα των παιδιών καθώς και με τη μαθησιακή διαδικασία γνωστικών αντικειμένων που ενδιαφέρουν τα παιδιά, ενώ ταυτόχρονα τα ίδια επιλέγουν τους τρόπους, τα υλικά και τα μέσα για τη μελέτη ποικίλων θεμάτων από διάφορες γνωστικές περιοχές.