Πανεπιστημίου Αιγαίου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Αμπαλάκης Στέλιος Διδακτική Αμπαλάκης Στέλιος
Advertisements

Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Κόλλιας Αναστάσιος – Μπελίτσου Νατάσσα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προς την αποτελεσματικότητα της βιβλιοθεραπείας Μαρίνα Λουάρη Μαρίτα Παπαρούση.
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 4ΕΤΩΝ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ
Φιλοθέη-Ψυχικό 2013 Διαδικασία Αυτοαξιολόγησης στη Σχολική Μονάδα
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Εκπαιδευτικοι εν δρασει νεα πολυτροπικη διδακτικη
Ενότητα 2.2. Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ Επιμορφώτρια:
Soft skills = προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες Δέκα προσωπικά χαρακτηριστικά και ικανότητες που αναπτύσσονται κατά την εφαρμογή ενός προγράμματος.
Αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού Έργου στη Δ.Ε.
Δραστηριότητες προσομοίωσης
1 ο ΠΕΚ Θεσσαλονίκης Σύγχρονες διδακτικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη κριτικής-δημιουργικής σκέψης Προετοιμασία μαθήματος με.
5ο ΕΙΔΙΚΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Αξιολόγηση στη φυσική αγωγή
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ
Δημιουργία θετικής ατμόσφαιρας μάθησης Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης & Αυτοδιοίκησης Περιφερειακό Ινστιτούτο Επιμόρφωσης Θεσσαλονίκης Παπαδόπουλος Πάρης.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
Λειτουργία και Δυναμική της ομάδας
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της.
Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΩΝ ΓΟΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ: ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ Λεωνίδας Κυριακίδης Τμήμα Επιστημών της Αγωγής,
Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.) στη διδασκαλία γνωστικών αντικειμένων Σαΐτης Θανάσης, δάσκαλος.
Δύσκολες Συμπεριφορές στο Σχολείο.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΑΠΟ ΕΝΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΟ ΑΜΦΙΘΕΑΤΡΟ ΣΕ ΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΟΔΕΥΟΝΤΑΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΠΟΪΔΡΥΜΑΤΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Πρακτικές Οδηγίες Εκπαίδευσης στην Κοινωνικοποίηση… Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ΕΙΡΗΝΗ.
Το τρίπτυχο της συνεργασίας: οι ομάδες που πλαισιώνουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες Δρ. ΕΙΡΗΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ Σχολική Ψυχολόγος Αν. Προϊσταμένη.
ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΤΠΕ) Εύη Μακρή - Μ.
 Λαμβάνουν υπόψη τις πολιτισμικές και κοινωνικές συνθήκες μάθησης.  Έχουν επιρροές από ανθρωπολογία και κοινωνική ψυχολογία  Ενδιαφέρονται για τις.
Αναπτύσσοντας, κινητοποιώντας και βελτιώνοντας δεξιότητες: η εφαρμογή μαθησιακού προγράμματος σε ομάδα τμήματος του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Ηρακλείου.
Συνεργασία Εκπαιδευτικών και Γονέων
Σχολικός εκφοβισμός Δούκας Αλβανός Med,
… ένα σχολείο για όλους… μαθητές, γονείς, κοινότητα Ευγενία Νιάκα: Σχολική Σύμβουλος Περιφερειακή Υπεύθυνη Συντονισμού του Προγράμματος ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Αποτελεσματικότητα της σχολικής μονάδας: ο ρόλος του διευθυντή Μαργαρίτα Χριστοφορίδου 14 Μαρτίου 2013.
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΕΣ και ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Άντρη Μιχαήλ (Διευθύντρια Δημοτικού Σχολείου)
ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Εύη Μακρή-Μπότσαρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας
Μάθημα: Ιστορία και πολιτισμός Ιστορία και πολιτισμός στην εκπαίδευση Etta R. Hollins Κεφάλαιο 8: Μετασχηματισμός της επαγγελματικής πρακτικής Διδάσκον:Α.Ανδρέου.
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Παιδαγωγική σχέση Ρόλος εκπαιδευτικού: Να βοηθήσει τους μαθητές να μεταβούν από την ανωριμότητα στην ωριμότητα, από την άγνοια στη γνώση, από την αδυναμία.
«Διαχείριση απώλειας και πένθους στο σχολείο» Συμβουλευτική ψυχολόγος
Εργασία σε ομάδες.
Μη τυπική εκπαίδευση: ο εκπαιδευτικός, ο μαθητής, η επίσκεψη, το μουσείο Μάθημα 7 Αντιλήψεις εκπαιδευτικών για την μη τυπική εκπαίδευση ΠΔΜ.
Ο ΔΙΑΚΡΙΤΟΣ ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ
Ραχήλ Μαρτίδου Σχ. Σύμβουλος 37ης Εκπαιδευτικής Περιφέρειας
Δραματική Τέχνη στην Εκπαίδευση και Επιστήμες της Αγωγής
Εναλλακτικές εφαρμογές αξιολόγησης
Εξελικτικές Μαθησιακές Δυσκολίες
33o Δημοτικό Σχολείο Πάτρας Παιδαγωγική συνάντηση: «Δε φοβάμαι στο σχολείο» Εκπαιδευτική έρευνα Οι γονείς του 33ου Δημοτικού Σχολείου εκφράζουν τις απόψεις.
Στο Σχολείο μας, παράλληλα με τις εκπαιδευτικές διαδικασίες, λειτουργούν οι ακόλουθες Ομάδες: - Μουσική Ομάδα, - Θεατρική Ομάδα, - Κινηματογραφική.
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΟΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ α’
Γενική Εκτίμηση (άπαξ)
Αξιολόγηση της διδασκαλίας – Αναστοχασμός του εκπαιδευτικού
Διαφοροποιημένη διδασκαλία και εναλλακτική αξιολόγηση
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΙΣΜΟ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Πανεπιστημίου Αιγαίου Ο επικοινωνιακός ρόλος των διευθυντών σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Θεωρητικές και πρακτικές προσεγγίσεις Παναγιώτης Ι. Σταμάτης Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου

Γιατί πήρες αυτούς τους βαθμούς; Γιατί έβαλες αυτούς τους βαθμούς; 1975 2015 Γιατί πήρες αυτούς τους βαθμούς; Γιατί έβαλες αυτούς τους βαθμούς; Υπάρχει πρόβλημα;

Ποιοι εκπαιδευτικοί θεωρούνται σήμερα «καλοί» ή «κακοί»; Ποιο ρόλο παίζει η επικοινωνία στις σύγχρονες εκπαιδευτικές και διοικητικές συνθήκες , στο «κλίμα» των σχολικών μονάδων; Πώς οι διευθυντές σχολικών μονάδων Π.Ε. θα μπορούσαν να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα παρόμοιες καταστάσεις;

ΔΑΣΚΑΛΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΜΕΤΑΔΙΔΕΙ/ΜΕΤΑΦΕΡΕΙ /ΜΕΤΑΛΑΜΠΑΔΕΥΕΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΕΠΕΞΗΓΕΙ / ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ / ΕΞΑΣΚΕΙ

ΜΑΘΗΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΑΡΑΚΙΝΕΙ / ΠΡΟΤΡΕΠΕΙ / ΕΝΘΑΡΡΥΝΕΙ / ΚΑΘΟΔΗΓΕΙ / ΥΠΟΣΤΗΡΙΖΕΙ / ΔΙΑΠΡΑΓΜΑΤΕΥΕΤΑΙ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΕΝΕΡΓΑ / ΕΝΔΙΑΦΕΡΕΤΑΙ / ΕΡΕΥΝΑ / ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΕΙ… ΔΑΣΚΑΛΟΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ (ΓΝΩΣΤΙΚΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ & ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΣΗΣ) ΠΡΟΣΚΤΑ ΔΙΝΕΤΑΙ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ: ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ

ΜΑΘΗΤΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ… ΔΙΝΕΤΑΙ ΕΜΦΑΣΗ ΣΤΟ ΚΛΙΜΑ ΤΗΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΔΙΑΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ: ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ Ή ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ ΜΑΘΗΤΗΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΘΕΡΜΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΨΥΧΡΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΚΑΛΟΣ ΚΑΚΟΣ ΠΡΟΣΙΤΟΣ ΑΠΡΟΣΙΤΟΣ ΕΝΘΑΡΡΥΝΤΙΚΟΣ ΑΠΟΘΑΡΡΥΝΤΙΚΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΑΥΤΑΡΧΙΚΟΣ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ ΑΔΙΑΦΟΡΟΣ ΕΚΔΗΛΩΤΙΚΟΣ ΒΛΟΣΥΡΟΣ ΟΜΙΛΗΤΙΚΟΣ ΟΛΙΓΟΜΙΛΗΤΟΣ ΘΕΡΜΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΨΥΧΡΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΟΣ ΑΝΕΚΦΡΑΣΤΟΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΚΟΙΝΩΝΗΤΟΣ ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΑΓΕΝΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΣ ΜΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΜΟΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΩΝ ΑΝΙΑΡΟΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ… ΜΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΣ… ΑΜΕΣΟΣ ΜΗ ΑΜΕΣΟΣ ΟΙΚΟΔΟΜΕΙ

Ποιος θα μπορούσε να είναι ο επικοινωνιακός ρόλος των διευθυντών σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με τη βελτίωση της διοικητικής ή διδακτικής αποτελεσματικότητας;

Διαπροσωπική επικοινωνία στην εκπαιδευτική κοινότητα

Ενδοομαδική επικοινωνία στη σχολική κοινότητα

Οργανωσιακή επικοινωνία στην εκπαιδευτική κοινότητα: ιεράρχηση της επικοινωνιακής διαδικασίας… καθοδική, ανοδική, διαγώνια και οριζόντια επικοινωνία, δηλ. προς πάσα κατεύθυνση!

Μορφές επικοινωνίας που αναπτύσσονται στη σχολική μονάδα και επηρεάζουν τη λειτουργία της

Σχέσεις επικοινωνίας που αναπτύσσονται στη σχολική μονάδα και επηρεάζουν τη λειτουργία της

Οι διευθυντές και οι διευθύντριες «επικοινωνιακοί κόμβοι» της σχολικής μονάδας… Πώς αντιμετωπίζονται διεθνώς τα ζητήματα επικοινωνίας στην σύγχρονη εκπαίδευση;

Εκπαιδευτική Επικοινωνία ή Επικοινωνία στην Εκπαίδευση Εξετάζει τις μορφές επικοινωνίας που εκδηλώνονται στη σχολική μονάδα ή στην τάξη και τις τεχνικές ανάπτυξης δεξιοτήτων για αποτελεσματικότερη επικοινωνία Παιδαγωγική επικοινωνία (communication pedagogy): αναφέρεται στη διδασκαλία μαθητών με στόχο τη βελτίωση των επικοινωνιακών τους δεξιοτήτων με την εφαρμογή κατάλληλων μεθόδων (communication competencies) Αναπτυξιακή επικοινωνία (developmental communication): αναφέρεται στην ανάπτυξη της επικοινωνιακής ικανότητας του ανθρώπου (communication skills) Διδακτική επικοινωνία (instructional communication): αναφέρεται στον τρόπο που οι εκπαιδευτικοί αξιοποιούν τις τεχνικές επικοινωνίας στη διδασκαλία τους (use of communication)

Παιδαγωγική-διδακτική επικοινωνία Κάθε επικοινωνιακή διαδικασία δεν μπορεί να χαρακτηριστεί ως «παιδαγωγική ή διδακτική», αν δεν πραγματώνεται στο πλαίσιο της διαπαιδαγώγησης κι αν δεν εμφανίζονται ορισμένα χαρακτηριστικά όπως: 1. Αμεσότητα και η σύναψη διαπροσωπικών, επικοινωνιακών σχέσεων 2. Ανάπτυξη παιδαγωγικού κλίματος στην τάξη ή τη σχολική μονάδα 3. Ανάπτυξη παιδαγωγικών αλληλεπιδράσεων, με στόχο την άμβλυνση επικοινωνιακών αδυναμιών 4. Καθοδήγηση των παιδαγωγούμενων από τον/την παιδαγωγό, με απώ-τερο στόχο την ανάπτυξη μιας κατά το δυνατόν επικοινωνιακά συμμετρικής σχέσης. 5. Βελτίωση της διοικητικής ή διδακτικής αποτελεσματικότητας με αξιοποίηση επικοινωνιακών μεθόδων και ισόρροπη ανάπτυξη της νοημοσύνης εκπαιδευτικών και μαθητών (γνωστικής, συναισθηματικής, πνευματικής ).

Στο πλαίσιο εφαρμογής βασικών αρχών της Παιδαγωγικής- Διδακτικής Επικοινωνίας, οι διευθυντές πρέπει γενικότερα να αξιο-ποιούν αποτελεσματικές δεξιότητες επικοινωνίας, καλλιεργώντας μεταξύ άλλων μορφές: Συναισθηματικής Επικοινωνίας, δηλ. να αξιοποιούν ό,τι κινεί το ενδιαφέρον των συνομιλητών και αυξάνει τη διάθεσή τους για συνεργασία, με σεβασμό στη συναισθηματική τους κατάσταση, Μη Λεκτικής Επικοινωνίας, δηλ. να χαμογελούν συχνά, να κοιτάζουν με βλέμμα που δηλώνει ενδιαφέρον, να χρησιμοποιούν κατάλληλες εκφράσεις προσώπου ανάλογες με την περίσταση, να προσέχουν τη στάση του σώματος και να ελέγχουν τον τόνο της φωνής τους. Όλα αυτά συμβάλλουν θετικά στη διαμόρφωση του επικοινωνιακού κλίματος του σχολείου, Αντανακλαστικής Επικοινωνίας, δηλ. να βοηθούν τους επικοι-νωνιακά αδύναμους συνομιλητές, αξιοποιώντας κάθε πρόσφορο μέσο επίτευξης αποτελεσματικής επικοινωνίας και ενεργητικής ακρόασης μεταξύ τους, Χιούμορ, ώστε να δημιουργείται οικειότητα, περιορίζοντας το φόβο και αυξάνοντας την επικοινωνιακή διάθεση, Χρήση σύγχρονων, τεχνολογικών μέσων, όπου είναι απαραίτητο, με στόχο την πλέρια διάχυση κάθε πληροφορίας (ενημέρωση).

Οι διευθυντές λαμβάνοντας υπόψη ότι… … η επικοινωνία αποτελεί διαδικασία αλληλεπίδρα-σης κατά την οποία εκπαιδευτικοί και μαθητές, αναπτύσσοντας ένα δυναμικό και ευμετάβλητο πλαίσιο που αλλάζει ανάλογα με τις διαθέσεις, τα ενδιαφέροντα, τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις στάσεις και τις συμπεριφορές τους, συνδιαμορ-φώνουν συνθήκες αποτελεσματικής συνεννόησης μέσα στην τάξη, οι οποίες αντανακλούν στις ακαδημαϊκές επιδόσεις των μαθητών και παράλληλα στο σχολικό κλίμα, … οφείλουν να εστιάζουν το ενδιαφέρον τους… - στην επικοινωνιακή δυναμική μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών - στις διδακτικές μεθόδους για πιο αποτελεσματική επικοινωνία στην τάξη - στην επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών - στην επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και γονέων - στην επικοινωνία μεταξύ σχολείου, εκπαιδευτικών φορέων και τοπικής κοινωνίας … συνεπώς διαθέτουν έναν εξαιρετικά πολυδιά-στατο και κομβικό επικοινωνιακό ρόλο.

Στο πλαίσιο του επικοινωνιακού τους ρόλου, οι διευθυντές και οι διευθύντριες θα μπορούσαν π.χ. να αναρωτηθούν: Πώς μπορώ να προσελκύω το ενδιαφέρον των συνομιλητών μου; Τι θα έπρεπε να αναμένω μετά την εκπομπή κάθε μηνύματός μου; Κατανόησαν οι συνομιλητές μου (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς κ.ά.) αυτά που τους είπα, με τον τρόπο που εκφράστηκα; Ποιες μπορεί να είναι οι αντιδράσεις των συνομιλητών μου στον τρόπο (στυλ) που επιλέγω να επικοινωνήσω μαζί τους; Τι κλίμα επικοινωνίας θα ήθελα να δημιουργηθεί στο σχολείο μου; Ποιες επικοινωνιακές πρακτικές οφείλω να ενθαρρύνω προς πάσα κατεύθυνση;

Μερικοί διευθυντές, μολονότι μπορεί να είναι επικοινωνιακά χαρισματικοί, έμπειροι ή ακαδημαϊκά καταρτισμένοι, δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά, επειδή διαθέτουν περιορισμένες επικοινωνιακές δεξιότητες ή εσφαλμένη αυτοεικόνα. «Καλός» διευθυντής δεν σημαίνει μόνο ή πάντα «καλός» ομιλητής… Οι διευθυντές και οι διευθύντριες… … πρέπει να επικοινωνούν αποτελεσματικά με όλα τα μέλη της σχο-λικής κοινότητας, να παρακινούν σε συνεργασίες τους εκπαιδευτικούς και να συμβάλλουν καταλυτικά στη βελτίωση του σχολικού κλίματος, προλαμβάνοντας ή διευθετώντας ήπια τις συγκρούσεις κάθε μορφής. … πρέπει να χρησιμοποιούν κατάλληλο λεξιλόγιο, να προσέχουν τα λόγια τους, να μιλάνε πάντα ευγενικά, ήρεμα και να μη φωνάζουν, … πρέπει να κοιτάζουν τους συνομιλητές τους, όταν τους απευθύ-νονται, να μιλάνε αργά και να επαναλαμβάνουν όσα λένε, εάν χρειάζεται, ειδικά όταν απευθύνονται σε παιδιά ή άπειρους ενήλικες, … πρέπει να ενθαρρύνουν τους συνομιλητές τους να ζητάνε διευκρινίσεις για ό,τι δεν κατάλαβαν από όσα είπαν.

Η αναποτελεσματική διαχείριση των επικοινωνιακών δεδομένων και καταστάσεων στη σχολική μονάδα θα μπορούσε να κάνει το διευθυντή ή τη διευθύντρια να μοιάζει … Διευθυντής/τρια στην αρχή της μέρας… Διευθυντής/τρια στο τέλος της μέρας…

Πανεπιστημίου Αιγαίου Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή και το χρόνο σας… Αναμένω τις ερωτήσεις σας... Παναγιώτης Ι. Σταμάτης Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου