Η προαγωγή της δημιουργικότητας μέσα από την Οικιακή Οικονομία Παρουσίαση στο συνέδριο ΚΕΣΕΑ-ΤΠΕ21.1.2009.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διδακτικές στρατηγικές Oδηγίες για βέλτιστες συνθήκες μάθησης Gagné.
Advertisements

Φιλοσοφία Ενσωμάτωσης των ΤΠΕ
Εκπαιδευτικό λογισμικό Δέγγλερη Σοφία ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ.
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΜΕΣΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ.
Ισορροπημένη διατροφή
Α΄ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΠΑΦΟΥ (ΝΕΟΦΥΤΕΙΟ)
ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΔΙΚΤΥΟ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΠΡΟΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΦΑΣΕΙΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ Προσδιορισμός του διδακτικού στόχου, των κριτηρίων και των στοιχείων της αξιολόγησης Επιλογή της τεχνικής Ερμηνεία των πληροφοριών Αποτύπωση.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
«Ενδυναμώνοντας την Παιδαγωγική Αυτονομία
Γνωστικά εργαλεία είναι: οι εκπαιδευτικές εφαρμογές των Τ. Π. Ε
Θέματα Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Φυσική Άσκηση & Υγεία»
Συνεργατική τέχνη, αφήγηση και συμπεριληπτική εκπαίδευση
Ενότητα Σύγχρονες θεωρίες στη Διδακτική – δημιουργία πλαισίου εκπ/κών σεναρίων / δραστηριοτήτων / διδακτικού υλικού με τη διαμεσολάβηση των ΤΠΕ.
Τα μυστικα της υγειασ… για μικρουσ μαθητεσ
Σενάρια διδασκαλίας ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ.
Learning to Learn Το σχέδιο αυτό χρηματοδοτήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η παρούσα δημοσίευση(ανακοίνωση) δεσμεύει μόνο τον συντάκτη.
Πρόταση αποτελεσματικής μαθησιακής διαδικασίας για το μάθημα : Προγραμματιστικά εργαλεία για το διαδίκτυο. Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΤΙΚΗ ΗΜΕΡΙΔΑ Dr. ΜΗΤΣΙΟΥ ΓΛΥΚΕΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ- ΝΕΥΡΟΨΥΧΟΛΟΓΟΣ.
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ Σταδιοποίηση της διδασκαλίας Δέγγλερη Σοφία.
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Το νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα του ελληνικού Νηπιαγωγείου
Όψεις της Πραγματικότητας Ερευνητική Εργασία Α΄ τάξης Γενικό Λύκειο Σπήλιου Μελέτη Περίπτωσης με αποτελεσματικές πρακτικές.
Μέθοδος Project Μια εναλλακτική μορφή διδασκαλίας απέναντι στην παραδοσιακή, στο μάθημα της Έκφρασης-΄Εκθεσης. Προσανατολισμός: Ανθρωπιστικός - Παιδοκεντρικός.
ΨΗΦΙΑΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ
ΒΙΩΜΑΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΓΥΜΝΑΣΙΟ.
Οικονομία - Επιχειρηματικότητα , στη Β/θμια εκπαίδευση Επιστημονική Υπεύθυνη ‘Εργου ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΝΕΩΝ Δρ. Θεοχαρούλα Μαγουλά
Δεύτερη συνάντηση Μάχιμων Εκπαιδευτικών ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ.
Γιατί οι Ερευνητικές Εργασίες (ΕΕ) είναι καινοτομία;
Σωματείο « Επιχειρηματικότητα» Νέων. ΣΕΝ/ JA Greece ΚΕΣΥΠ Ηλιούπολης.
Revelation Natural Art. εργαλείο γραφικών γενικής χρήσης με πολλαπλές σχεδιαστικές δυνατότητες δυνατότητες δημιουργικής γραφής σύνθεσης πρωτότυπων ιστοριών.
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ συστηματική και μεθοδευμένη δραστηριότητα κατά την οποία ο δάσκαλος αποσκοπεί να επιδράσει, σύμφωνα με ορισμένους σκοπούς και χρησιμοποιώντας.
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 11: Διδακτική των Τεχνικών Μαθημάτων. Η Πληροφορική στην Τεχνική Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής.
Δρ. Χατζηπαντελή Αθανασία
ΑΠΟ ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ…ΜΕΧΡΙ ΤΟΝ «ΔΙΑΛΟΓΟ»
Στέκομαι, περπατώ…φρενάρω
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΜΟΥΣΕΙΑΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ Αρχές οργάνωσης εκπαιδευτικού προγράμματος.
Κοιτώντας το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας στο δημοτικό σχολείο, με ‘άλλο μάτι’! Μια προσπάθεια για αναβάθμιση του θέματος (Τομέας: Τροφές /Διατροφή)
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Πρακτική Άσκηση σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ενότητα 6: Ρεαλιστικά μαθηματικά και μοντελοποίηση Γιώργος Ψυχάρης Σχολή Θετικών επιστημών Τμήμα.
Κώστας Θεριανός, Δρ. Επιστημών της Αγωγής Το σχέδιο δράσης (project) και η σύνδεση του με την Επαγγελματική Συμβουλευτική.
Παναγιώτης Γ. Μουσταΐρας Δρ Κοινωνιολογίας της εκπαίδευσης
ΔιαφοροπΟΙηση στην ΤΑξη
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
ΕΕΕΕΚ ΛΙΒΑΔΕΙΑΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Άποψη πρόσοψης Point Ν. Κόσμου
Ενότητα 3.3 Web 2.0 στην εκπαίδευση: Wiki ePortfolios, Mahara
Ειρήνη Πετράκη Δασκάλα – Πυρήνας ΤΠΕ Μάρτιος, 2011
«Η ανάπτυξη της τριαρχικής νοημοσύνης»
Δημιουργία σεναρίου.
Εισαγωγή στο πρόγραμμα Mascil
Ταξινόμηση του SCHIRO Ακαδημαϊκή θεωρία ΑΠ
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΑΣ
Τ.Π.Ε. Επιμόρφωση Β1 Επιπέδου
Πορεία Διδασκαλίας-Στάδια Διδασκαλίας
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Εισηγητής: Msc Νίκος Νίκας
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
Αναλυτικό Πρόγραμμα Προσχολικής Αγωής
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
Project.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Η προαγωγή της δημιουργικότητας μέσα από την Οικιακή Οικονομία Παρουσίαση στο συνέδριο ΚΕΣΕΑ-ΤΠΕ

Βασικές αρχές της δημιουργικότητας Η δημιουργικότητα: Διδάσκεται, καλλιεργείται και αναπτύσσεται, αλλά απαιτεί κίνητρο, επιμονή και συνεχή πρακτική (Fisher, 1990). Οι γνώσεις και οι δεξιότητες είναι απαραίτητες της προϋποθέσεις (Beetlestone, 1998;Boden, 2001).

Όταν συμμετέχει κανείς σε διάφορες δημιουργικές δραστηριότητες και διαδικασίες τότε το ‘δημιουργικό του δυναμικό’ καλλιεργείται και αναπτύσσεται.(Joubert, 2001) Xρειάζεται χρόνος και προσπάθεια σε οποιοδήποτε τομέα, για να γίνει πρόοδος (‘creative difference’).

H δημιουργικότητα σχετίζεται με το ‘making’, τη διαδικασία που εφοδιάζει τα παιδιά με γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις σε όλα τα επίπεδα (McIntyre, 1999). Οι δημιουργικοί άνθρωποι συνδυάζουν σε μεγάλο βαθμό τις πρακτικές δεξιότητες με τις νοητικές όπως το να φαντάζονται και να εκφράζουν τις ιδέες τους, για να δημιουργήσουν κάτι νέο (Beetlestone, 1998).

Η δημιουργικότητα εφαρμόζεται σε όλα τα θέματα κι όχι απλά στις τέχνες όπως πιστεύαμε παλιά (Lucas, 2001). Το να είναι κανείς δημιουργικός μπορεί να διδαχθεί και να καλλιεργηθεί, αν μετακινηθεί το ‘κέντρο βάρους’ του εκπαιδευτικού μας συστήματος από το ‘τι πρέπει να ξέρουμε στο τι πρέπει να μπορούμε να κάνουμε με τη γνώση’ (Seltzer and Bentley, 1999: 25).

H Οικιακή Οικονομία και η σχέση της με τη δημιουργικότητα Ο γενικός σκοπός του μαθήματος σύμφωνα με το ΑΠ είναι να βοηθήσει τους μαθητές να αποκτήσουν τις αναγκαίες γνώσεις, να αναπτύξουν δεξιότητες και να καλλιεργήσουν στάσεις σε θέματα που αφορούν την προσωπική, οικογενειακή και κοινωνική ζωή ώστε να καταστούν αυτόνομα και παραγωγικά μέλη της κοινωνίας.

Το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας: Έχει ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Είναι μάθημα ευρύτερης αγωγής υγείας (ψυχικής, σωματικής, πνευματικής). Καλλιεργεί την κριτική σκέψη για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινής ζωής.

Καλλιεργεί δεξιότητες. Αναπτύσσει την υπευθυνότητα, την πρωτοβουλία, την αυτενέργεια, τη φαντασία, την περιέργεια (ικανότητες σχετικές με τη δημιουργικότητα). Αναπτύσσει δεξιότητες οργάνωσης και αξιολόγησης της εργασίας. Προωθεί τις συνεργασίες σε ευρωπαϊκό επίπεδο με την αξιοποίηση ειδικών Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων.

Για να επιτευχθούν οι πιο πάνω στόχοι, τα μαθήματα γίνονται τόσο σε θεωρητικό, διερευνητικό επίπεδο όσο και σε πρακτικό – εργαστηριακό επίπεδο. Δημιουργείται πρόσφορο κλίμα, ενθαρρύνοντας στάσεις και συμπεριφορές οι οποίες ενισχύουν ένα φιλικό περιβάλλον για τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Όλα τα πολυθέσια σχολεία διαθέτουν το δικό τους εξοπλισμένο εργαστήριο. Εφαρμόζεται η ομαδοκεντρική οργάνωση της τάξης, η συνεργατική μάθηση, η εποπτικοποίηση του μαθήματος.

Προωθούνται μαθητοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας – μάθησης που προάγουν τη δημιουργικότητα (π.χ. λύση προβλήματος, ανακάλυψη, διαφοροποίηση της διδασκαλίας – μάθησης, διεπιστημονική προσέγγιση της γνώσης κλπ.). Αξιοποιούνται τα σύγχρονα μέσα διδασκαλίας όπως ο ΗΥ.

Παραδείγματα δημιουργικών εργασιών Ετοίμασε ένα δίπτυχο με το οποίο να πείθεις τους συμμαθητές σου… Παρουσίασε με όποιο τρόπο θέλεις την ωφελιμότητά του… Φτιάξε μια διαφήμιση για… Ρώτησε τη γιαγιά σου να μάθεις πώς…και φτιάξε …

Ετοίμασε τη δική σου ετικέτα για ένα συσκευασμένο προϊόν με… Κάνε μια έρευνα για να μάθεις τι τρώνε σε άλλες χώρες π.χ. το Πάσχα.

Επέλεξε τροφές από τις 4 βασικές ομάδες τροφών και σχεδίασε το δικό σου γεύμα κλπ. Ντύσε τις φιγούρες με π.χ. στολές από άλλες χώρες. Φτιάξε πρωτότυπες κατασκευές με υφάσματα όπως: υφαντά με διάφορα άχρηστα υλικά, λειτουργικές θήκες, υφασματογραφίες.

Κάνε διάλογο, παντομίμα ή δραματοποίηση με θέμα... π.χ τα φρούτα. Κάνε ένα project με θέμα… π.χ το ψωμί. Φτιάξε ένα δικό σου παιχνίδι με θέμα… Κάνε μια δική σου συσκευασία με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες, που να είναι ελκυστική στην αγορά.

Είναι η μαγειρική δημιουργία; Μαγειρική είναι η ΄τέχνη’ με την οποία κάνουμε το φαγητό να αλλάζει μορφή, να γίνεται πιο ελκυστικό και ορεκτικό. Διαθέτει λοιπόν πτυχές που συμπεριλαμβάνουν τη δημιουργικότητα. ‘Η προετοιμασία του φαγητού θεωρείτο ανέκαθεν ως μια έκφραση προσωπικής δημιουργίας΄ (Fieldhouse,1992), σε προσωπικό ή επαγγελματικό επίπεδο.

Οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν ‘ένα νέο πιάτο το ίδιο σημαντικό όπως ένα νέο ποίημα΄και η δημιουργικότητα των μαγείρων εκτιμείτο ιδιαίτερα. Οι δε Ρωμαίοι εκτιμούσαν τους ασυνήθιστους και περίπλοκους τρόπους προετοιμασίας του φαγητού.

Παραδείγματα δημιουργικής μαγειρικής Να αλλάξουν συνταγές όπως να κάνουν παραλλαγές σε κέικ. Να δημιουργήσουν τη δική τους σαλάτα, ώστε να είναι πλήρες πιάτο, με υγιεινό dressing. Να φτιάξουν τη δική τους φρουτοσαλάτα, που να έχει ποικιλία σε φρούτα, πολυχρωμία, ξεχωριστό άρωμα και κάτι ξεχωριστό! Να φτιάξουν ένα σάντουιτς που να είναι ασυνήθιστο, νόστιμο και ολοκληρωμένο ως ‘πιάτο’. Να του δώσουν όνομα και να το συμπεριλάβουν στο μενού μιας καφετέριας ή τσαγερί. Να δημιουργήσουν ένα μενού για μια ψαροταβέρνα.

Να ετοιμάσουν μια συνταγή για υγιεινή πίτσα (να είναι από ζύμη ολικής άλεσης, με λίγα ως καθόλου αλλαντικά, μπόλικα λαχανικά, σάλτσα ντομάτας, τυριά με χαμηλά λιπαρά) και να την εφαρμόσουν. Να ετοιμάσουν πιάτα με όσπρια που να ανήκουν στην ‘υψηλή’ κουζίνα. Να αξιοποιήσουν άλλες κουλτούρες, αναφορικά με την τροφή, για την τροποποίηση παρασκευασμάτων. Να αναβιώσουν το φαγητό ιστορικά. Να παρουσιάσουν με δημιουργικό τρόπο (σερβίρουν) το ‘πιάτο’ που θα φτιάξουν.

«Δημιουργικότητα: το αναγκαίο μέσο για οικονομική, κοινωνική και προσωπική ανάπτυξη. Αναγκαία στην εκπαίδευση γιατί οι άνθρωποι πρέπει να είναι ικανοί, δημιουργικοί, εφευρετικοί να κάνουν νέα πράγματα κι όχι απλά να επαναλαμβάνουν ότι έχουν κάνει οι άλλες γενιές» (Fisher, 1990; Jeffrey and Craft, 2001).

Βιβλιογραφία Beetlestone, F. (1998) Creative children, imaginative teaching, Open University Press: Buckingham Boden, A.M(2001) ‘Creativity and Knowledge’ In: Craft, A; Jeffrey, B. and Leibling, M. (Eds) (2001) Creativity in education, Continuum: London Fieldhouse, P. (1992) Food and Nutrition, Customs and Culture, Chapman and Hall: London Fisher, R. (1990) Teaching children to think, Stanley and Thornes: GB

Jeffrey,B. and Craft, A.(2001) ‘The Universalisation of Creativity’ In Craft,A.; Jeffrey, B. and Leibling, M. (Eds) Creativity in Education, Continuum:London Joubert, M. (2001) “The Art of Creative Teaching” In Craft,A.; Jeffrey, B. and Leibling, M. (Eds) Creativity in Education, Continuum:London Craft,A.; Jeffrey, B. and Leibling, M. (Eds) Creativity in Education, Continuum:London Lucas, B.(2001) “Creative Teaching, Teaching Creativity and Creative Learning” In:Craft,A.; Jeffrey, B. and Leibling, M. (Eds) Creativity in Education, Continuum:London McIntyre, I. (1999) “Why making matters”, CRAFTS N157:65-66 Seltzer,K. and Bentley, T. (1999) The Creative Age: Knowledge and skills for the new economy, Demos: London