Ισλάμ – Μωάμεθ Μωαμεθανισμός Ισλάμ – Μωάμεθ Μωαμεθανισμός Επιμέλεια Ψαλιδάκης Ηρακλής
Πίνακας περιεχομένων: Γενικά για τον ισλαμισμό Η κατάσταση πριν τον Μωάμεθ Ο Μωάμεθ και το έργο του Βασικά χαρακτηριστικά τής διδασκαλίας του Μωάμεθ Αποσπάσματα από το κοράνι
Γενικά για τον ισλαμισμό Ισλάμ που είναι αραβική λέξη σημαίνει υποταγή. Για τους μουσουλμάνους σημαίνει υποταγή στο θεό. Όσοι αποδέχονται τη θρησκεία του Ισλάμ ονομάζονται Μουσλίμ εξ’ ου και Μουσουλμάνοι και Μουσουλμανισμός. Επίσης οι οπαδοί του Μωάμεθ λέγονται Μωαμεθανοί και Μωαμεθανισμός
Η κατάσταση πριν τον Μωάμεθ Η θρησκεία του Ισλάμ γεννήθηκε στις Αραβικές ερήμους. Πριν τον Μωάμεθ στην Αραβία υπήρχαν πολλές φυλές με πολλές αντιθέσεις και ήταν ειδωλολατρικές, δηλαδή λάτρευαν κυρίως δέντρα, πηγές, και ποιο πολύ τις πέτρες. Μερικοί πίστευαν πως είχαν πέσει από τον ουρανό θεωρώντας τις ιερές σαν και αυτή στη Μέκκα με την ονομασία λίθος του Κααμπά οπού συνέρρεαν πολλοί Άραβες για προσκύνημα. Ο άνθρωπος που ένωσε τους Άραβες που ήταν στην αρχή προφήτης και μετά πολιτικός ηγέτης, ήταν ο Μωάμεθ.
Ο Μωάμεθ και το έργο του. Γεννάται το 570μχ. στη Μέκκα της Σαουδικής Αραβίας και πεθαίνει στις 8 Ιουνίου 632μχ. στη Μεδίνα, πόλη κοντά στη Μέκκα. Καταγόταν από φτωχή οικογένεια, μένει πολύ νωρίς ορφανός και δουλεύει σαν οδηγός καμηλών στα καραβάνια που μετέφεραν προϊόντα από την Άπω Ανατολή προς τη Μεσόγειο. Αυτά τα καραβάνια ανήκαν σε μια πλούσια χήρα την οποία παντρεύεται με το καιρό και γίνεται πλούσιος.
Από παιδί είχε ένα ιδιόρρυθμο συναισθηματικό κόσμο που τον βασάνιζε πολλές φορές και τον έκαναν να φτάνει σε στιγμές απελπισίας και νευρικών κρίσεων ιδιαίτερα μετά από τις επαφές του με άλλα μέλη των καραβανιών κυρίως Ιουδαίους η Χριστιανούς η Ζωροάστρες αντλώντας όμως παράλληλα γνώση και εμπειρία από τα διαφορετικά ακούσματα από τις επαφές εκείνες.
Στα 40 του χρόνια αποφασίζει να εκδηλώσει τις απόψεις του δημόσια αρχικά σαν ταπεινός κήρυκας της ηθικής. Οι συμπατριώτες του στη Μέκκα τον κυνηγούν και φεύγει έτσι και πάει στη γειτονική Μεδίνα όπου κηρύττει κάνοντας πολλούς οπαδούς οι οποίοι μάλιστα αλλάζουν και το όνομα της πόλης τους και από Αιθρίβη την ονομάζουν Μεδίνα (η πόλη του προφήτη).
Με αυτούς τους οπαδούς επιστρέφει λίγο μετά στη Μέκκα καταστρέφει τα είδωλα και κάθε υπόλειμμα πολυθεϊσμού και κηρύσσει τη λατρεία ενός μόνο θεού (του Αλλάχ) και την πόλη ιερή. Από τότε αρχίζουν και καταγράφονται τα κηρύγματα αποτελώντας έτσι το κοράνι. Που παίρνει την τελική του μορφή γύρω στο 650μχ
Η νέα Θρησκεία ονομάστηκε Ισλάμ και ο ίδιος αναγνωρίζεται προφήτης του θεού. Ο Μωάμεθ δεν ήταν επιστήμονας και δεν έκανε κανένα σύστημα νομών αλλά μονό με διατάγματα ικανοποιούσε της ανάγκες της στιγμής και τη λύση κάθε ανάγκης την δικαιολογούσε ως νέα αποκάλυψη του Αλλάχ. Όταν δηλαδή κάποτε ήθελε να παντρευτεί την γυναικά του θετού το παιδιού Ζαϊντ, είπε πώς αυτό του το είπε ο Αλλάχ στον ύπνο του και όλοι το δεχτήκαν μάλιστα με θρησκευτικό δέος.
Βασικά χαρακτηριστικά τής διδασκαλίας του Μωάμεθ Κύριο χαρακτηριστικό της διδασκαλίας του Μωάμεθ είναι η τέλεια εξάρτηση του ανθρώπου από το θεό και η τυφλή υπακοή στο θέλημα του. Βάση της θρησκείας του είναι η ύπαρξη ενός μόνο θεού του Αλλάχ και απόστολος αυτού είναι ο Μωάμεθ ο Μωυσής και ο Ιησούς Χριστός αναγνωρίζονται ως προφήτες αλλά ο πιο μεγάλος από αυτούς είναι ο Μωάμεθ. Δήλωνε ότι η διδασκαλία του είναι μια γνήσια αποκατάσταση της θρησκείας του Αβραάμ την οποία είχαν διαφθείρει Χριστιανοί και Ιουδαίοι. Αντί της σκληρές εκδικήσεις αίματος τις (vendettes) που επικρατούσαν πριν αυτός διδάσκει στο λαό του ειρήνη, αγάπη και αυτοέλεγχο.
Τερματίζει τη συνήθεια που είχαν μερικές φυλές να θάβουν ζωντανά νεογέννητα κορίτσια και επιχρίει να περιορίσει την πολυγαμία και ελαττώνει έτσι των αριθμό των νομίμων γυναικών σε 4 αφήνοντας όμως για των εαυτό του περισσότερη ελευθερία έχοντας 12. Δίνει επίσης κατευθύνσεις σχετικά με την προσευχή και την νηστεία όπως: όταν προσεύχεται κανείς πρέπει να βλέπει προς τη Μέκκα και σαν περίοδος μεγάλης νηστείας ορίζεται ο ένατος μήνας που ονομάζεται Ramadan (ραμαζάνι) ενώ η παρασκευή καθιερώνεται σαν μέρα αργίας.
Απαγορεύεται η χρήση αίματος, κρασιού, χοιρινού κρέατος και κρέατος ζώων που πέθαναν από φυσικό θάνατο. Απαγορεύεται η χαρτοπαιξία. Η πίστη στους αγγέλους και στον διάβολο είναι αναγκαστική ενώ ο παράδεισος, η κόλαση, η ανάσταση και η Δευτέρα παρουσία έχουν υλιστικά στοιχεία. Ο Μωάμεθ επίσης συμπεριλαμβάνει στη διδασκαλία του το έλεος του θεού την μετάνοια των αμαρτωλών και τη δικαίωση αυτού που κάνει καλές πράξεις.
Αποσπάσματα από το κοράνι Ο θεός (ο Αλλάχ) Είναι ο μονός αναλλοίωτος. Ούτε κόπωση, ούτε νυσταγμός τον πιάνει ποτέ. Όλα πάνω στον ουρανό και στη γη ανήκουν σε αυτόν. Αυτός ξέρει παρελθόντα και μέλλοντα αλλά κανείς δεν εννοεί από την σοφία του, εκτός μονό εκείνο το οποίο τον ακάλυπτη (κεφ. Β, 256). Δεν υπάρχει κανείς άνθρωπος που η θέση του να μην είναι προκαθορισμένη από τον Αλλάχ είτε στην κόλαση είτε στον παράδεισο (αυτό είναι το περίφημο κισμέτ δηλαδή το πεπρωμένο ή η μοίρα που πιστεύουν οι μουσουλμάνοι). Η ζωή μας είναι εφήμερη και θα γίνει ανάσταση ψυχών και σωμάτων. Μονό ο Αλλάχ γνωρίζει ποτέ θα γίνει αυτό. Πάντως θα αργήσει και μέχρι να γίνει οι ψυχές θα κοιμούνται.
Υπάρχει κόλαση και παράδεισος λόγω τον διαφόρων ειδών αμαρτημάτων υπάρχουν επτά διαμερίσματα στη κόλαση και ανάλογα με το είδος της αμαρτήματος σου μπαίνεις και στο ανάλογο διαμέρισμα.
Ο φτωχός θα μπει στον ουρανό 500 χρόνια νωρίτερα από τον πλούσιο Ο φτωχός θα μπει στον ουρανό 500 χρόνια νωρίτερα από τον πλούσιο. Ο παράδεισος Βρίσκεται στον έβδομο ουρανό. Είναι ένας μεγάλος κήπος με ωραίους ποταμούς που ισκιώνεται από πελώρια δένδρα. Στους κήπους αυτούς οι πιστοί θα κατοικήσουν και θα αναπαύονται πάνω σε χρυσοΰφαντες πολυθρόνες, θα υπηρετούνται από όμορφους νέους και θα τρώνε τους καρπούς των δένδρων εκεί θα υπάρχουν ρυάκια με γάλα, μέλι και κρασί. Οι δίκαιοι θα μπορούν να πιούν κρασί πράγμα που απαγορεύεται στη γη, μέσα σε αργυρά κύπελα χωρίς να ζαλίζονται (κεφ. ΟΗ ,35).
Ο κάθε πιστός παίρνει 72 όμορφες γυναίκες που ούτε ο χρόνος ούτε η κόπωση θα μπορούν να αλλάξουν την ομορφιά τους και την ευτυχία και απόλαυση των συντρόφων τους. Οι νεκροί θα αναστηθούν και θα υποχρεωθούν να διαβούν μια επικίνδυνη γέφυρα που κρέμεται πάνω από την άβυσσο. Οι κακοί θα πέσουν στην κόλαση, ενώ οι καλοί θα φτάσουν στο παράδεισο οπού θα γεύονται κάθε είδους λιχουδιά…
Καταγγέλλονται οι κερδοσκόποι και ο εργοδότης να πληρώνει τον εργαζόμενο πριν ο ιδρώτας του στεγνώσει (β,257-Γ,130). Όλοι οι υγιείς άνδρες πρέπει να παίρνουν μέρος στους ιερούς πολέμους. Ο Αλλάχ αγαπά αυτούς που πολεμούν για αυτόν. Να μην αρχίζουν πρώτοι των πόλεμο αλλά αν οι άλλοι κάμουν αυτόν να ορμίσουν και να τους σκοτώσουν (Β,187). Σπαθιά του Μωάμεθ
Τέλος ο Μωάμεθ διακηρύττει, τρις είναι οι καλύτερες πράξεις μας: Τέλος ο Μωάμεθ διακηρύττει, τρις είναι οι καλύτερες πράξεις μας: Η προσευχή μας που μας φέρνει στα μισά του δρόμου για τον Αλλάχ, η νηστεία που μας οδηγεί στην πόρτα του σπιτιού του και η ελεημοσύνη που μας βάζει μέσα σ’αυτό.