Μια μελέτη περίπτωσης σχετικά με την ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης των λογιστικών φύλλων στο γυμνάσιο Μ. Παρίση & Β. Κόμης {parisima, 4o.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Ανάπτυξη, εφαρμογή και αξιολόγηση εκπαιδευτικού σεναρίου Νότα Σεφερλή
Advertisements

Α. Αναλυτικό Α’ Γυμνασίου
ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΣΗΣ «Εξερευνώντας τα τρίγωνα»
Η δομή του μαθήματος των μαθηματικών στο σύγχρονο ΤΕΙ Σάλτας Βασίλειος, Τσιάντος Βασίλειος Γενικό Τμήμα Θετικών Επιστημών ΤΕΙ Καβάλας.
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΜΕΘΟΔΟΙ ΕΠΙΚΥΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ  Εκπαιδευτικό Κεφάλαιο 9.2 Μέθοδοι και εργαλεία για την επικύρωση των δεξιοτήτων.
Διδακτικά οφέλη από τη χρήση του διαδραστικού πίνακα στην τάξη
Εκτέλεση Αλγορίθμων σε ψευδογλώσσα
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία Ο υπολογιστής ως γνωστικό εργαλείο Γνωστικά εργαλεία θεωρούνται οι εφαρμογές που έχουν δημιουργηθεί με σκοπό να.
Διδακτική Μεθοδολογία του Λογισμικού Ιστορίας
Ασύγχρονη Τηλεκπαίδευση
Μερικά ακόμη παραδείγματα
Τίτλος εκπαιδευτικής δραστηριότητας: «Ασφαλής πλοήγηση στο Διαδίκτυο» Όνομα Εκπαιδευτικού: Μιχαηλίδης Θανάσης Σχολείο: Δ.Σ. Ερατεινού-Πετροπηγής- Ποντολιβάδου.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Σοφοκλής A. Σωτηρίου ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση Πάτρα, 28 Μαρτίου 2003 Χρησιμοποιώντας το.
Εν. 2.4 Γενικού Μέρους Εν. 6.5 & 6.6 Ειδικού Μέρους Το εκπαιδευτικό σενάριο Νότα Σεφερλή
Βασίλης Κόμης Αναπληρωτής Καθηγητής
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ
2. Μορφή και οργάνωση του μαθήματος
Η Διδασκαλία των ΤΠΕ στα Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ
Σενάριο.
Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Πληροφορικής.
Η Πληροφορική και ο Πληροφορικός στο Δημοτικό Σχολείο του αύριο
Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία Ιστορικό Ιδρυσης Το Μάρτη του 1918, μία ομάδα μαθηματικών αποφάσισε να δημιουργήσει την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία, με.
Διδακτικά σενάρια.
Οι ΤΠΕ στην εκπ/κή διδακτική διαδικασία
Σχεδίαση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων με την αξιοποίηση των ΤΠΕ Οι ΤΠΕ χαρακτηρίζονται ως μέσο αναδιομόρφωσης της εκπ/κής πρακτικής. Μέσο συμπληρωματικό.
Μια φορα κι eναν καιρο στο Διαδικτυο…
Τάξεις στις οποίες απευθύνεται: Β Γυμνασίου
Πώς η προσωπικότητα επηρεάζει τη μάθηση σε συνεργατικές δραστηριότητες με τη χρήση wikis; Π. Αλτανοπούλου, Ν. Τσέλιος Ερευνητική Ομάδα «ΤΠΕ στην Εκπαίδευση»
Η ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΤΑΞΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΝΟΣ PROJECT.
ΕΥΔΟΞΟΣ Διδάσκοντας Δικτυακά Φυσικές Επιστήμες στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση με ένα Ρομποτικό Τηλεσκόπιο Ανδρικόπουλος Νικόλαος ΕΛΛΗΝΟΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΑΓΩΓΗ 2ο.
ΟΙ ΤΠΕ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΜΙΑ ΠΡΩΤΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΣΑΡΑΝΤΟΣ ΨΥΧΑΡΗΣ
Μ. Παρίση, Β. Κόμης, Ν. Τσέλιος {parisima, Ερευνητική Ομάδα « ΤΠΕ στην Εκπαίδευση » Εργαστήριο Διδακτικής Θετικών.
Αναπτύσσοντας δεξιότητες αναζήτησης στον Παγκόσμιο Ιστό: Η χρήση των WebQuests webquest.
1 Η ΧΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΕΡΙΛΗΨΕΩΝ ΣΤΗΝ XML ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΜΑΘΗΜΑ : ΨΗΦΙΑΚΕΣ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ επιμέλεια : ΡΑΜΜΑ ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΑΘΗΝΑ 2007 Ιόνιο Πανεπιστήμιο Τμήμα Αρχειονομίας –
Διδακτική Πληροφορικής
Διδακτική Πληροφορικής Ενότητα 3: Η Πληροφορική στην Εκπαίδευση. Διδάσκων: Γεώργιος Σούλτης, Επίκουρος Καθηγητής. Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής, Τεχνολογικής.
Κοινωνικές και Οικονομικές Διαστάσεις της Διατροφής των παιδιών στο Σχολείο Στ’ Τάξη του 7 ου Δημοτικού Σχολείου Καρδίτσας.
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου Πανεπιστήμιο Πατρών, Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης & της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Προγραμματισμός και οργάνωση διδακτέας ύλης, εκπόνηση σχεδίου μαθήματος 1.
Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών και Διδακτική Πράξη Διδάσκουσα Πόταρη Δ. Καρατράσογλου Αθανασία Δ
ΚΑΤΑΝΟΩ ΤΙΣ ΜΕΤΑΒΛΗΤΕΣ ΜΕ ΤΗ ΒΟΗΘΕΙΑ ΤΟΥ SCRATCH Χρήστος Μανώλης, Πληροφορικός ΠΕ 19 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ / ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ 2015 Ομάδα ανάπτυξης 6 ο εσπερινό ΕΠΑΛ Θεσσαλονίκης.
Ένα εννοιολογικό πλαίσιο για τη Διδακτική της Πληροφορικής.
Διδακτική της Πληροφορικής Ορολογία
Τα καινοτόμα χαρακτηριστικά του Διαδικτύου και η ευρεία του αποδοχή από τις νεαρές ηλικίες καλλιέργησαν την ιδέα της αξιοποίησής του ως ένα εργαλείο στην.
Παραδείγματα Διδάσκουσα: Ζαχαρούλα Σμυρναίου,
Διδακτική της Πληροφορικής
Παραπομπές και Δομή.
Δημοτικά Σχολεία με ΕΑΕΠ, Σ Παπαπέτρου
Βιολογία Γυμνασίου.
Επεξεργασία Κειμένου Διδακτική προσέγγιση των λογισμικών γενικής χρήσης Ζωγραφική Λογιστικά φύλλα Βάσεις δεδομένων.
ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ
ΜΑΘΗΜΑ: «ΣΧΕΔΙΑΣΗ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ»
Αναστασία Γεωργιάδου Σχολική Σύμβουλος ΠΕ04
«Διδακτικές Διαδρομές στο Σημερινό Σχολείο»
Workshops Εισηγητής: Παλιούρας Αριστείδης
ΣΧΕΔΙΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ( PROJECT)
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΚΩΝ ΣΤΙΣ ΤΠΕ
Εφαρμογή Μεθοδολογίας ICONIX
1η περΙοδος επιμΟρφωσης Β1 επιπΕδου Τ.Π.Ε., ΜΑΪος – ΙοΥνιος 2017
Δραστηριότητες και μικροσενάρια
Νατάσσα Κυριακοπούλου & Στέλλα Βοσνιάδου
2Ο ΓΕΛ ΙΛΙΟΥ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ Ι
Εκπαιδευτικο Σενάριο (Σχέδιο Εργασίας)
ΠΑΚΕ Δυτικής Ελλάδας – Πελοποννήσου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Μια μελέτη περίπτωσης σχετικά με την ανάπτυξη δεξιοτήτων χρήσης των λογιστικών φύλλων στο γυμνάσιο Μ. Παρίση & Β. Κόμης {parisima, 4o Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτική της Πληροφορικής Μαρτίου 2008 Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία, Πανεπιστήμιο Πατρών

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Πλάνο παρουσίασης Πλαίσιο της έρευνας Σκοπός της έρευνας Μέθοδος Ανάλυση των αποτελεσμάτων Συμπεράσματα Μελλοντικές προεκτάσεις 2

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Πλαίσιο της έρευνας (1) Σχετικές έρευνες ◦ διαφορετικές χρήσεις που πραγματοποιούν οι χρήστες κατά την ενασχόλησή τους με δραστηριότητες οργανωμένες με λογιστικά φύλλα, ◦ λάθη που πραγματοποιούν οι χρήστες των λογιστικών φύλλων και οι κίνδυνοι που πιθανόν να ενέχουν τα λάθη αυτά. 3

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Πλαίσιο της έρευνας (2) Πλαίσιο της έρευνας (2) Tα λογιστικά φύλλα βρίσκουν εφαρμογή σε πολλές δραστηριότητες μέσα στην σχολική τάξη (Baker & Sudgen, 2003). Οι χρήστες των λογιστικών φύλλων ανεξάρτητα από το βαθμό εμπειρίας πραγματοποιούν λάθη (Kruck, 2005). Γνωρίζουμε πολύ λίγα σχετικά με τους τύπους των λαθών που γίνονται συνήθως (Kay, 2005).

Πλαίσιο της έρευνας (3) Τα λάθη που γίνονται σε ένα λογιστικό φύλλο θα πρέπει να εξετάζονται σε διάφορα επίπεδα (Panko & Halverson, 1996). Μια λεπτομερής κατηγοριοποίηση που αφορά τα λάθη που δημιουργούνται στα λογιστικά φύλλα είτε από τον χρήστη είτε από το λογισμικό έχει γίνει από τους Rajalingham et al. (2001).

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Σκοπός της έρευνας ο προσδιορισμός των δεξιοτήτων που έχουν αποκτήσει οι μαθητές στη χρήση των λογιστικών φύλλων μετά το τέλος της διδασκαλίας του συγκεκριμένου διδακτικού αντικειμένου σύμφωνα με το ΑΠΣ της Πληροφορικής για τη Β΄ γυμνασίου 6

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Μέθοδος της έρευνας Πρόκειται για μια μελέτη περίπτωσης στην οποία συμμετείχαν δέκα τυχαία επιλεγμένοι από τον καθηγητή πληροφορικής μαθητές της Β΄ γυμνασίου. Για τη συλλογή των δεδομένων εφαρμόστηκε το πρωτόκολλο των «ομιλούντων υποκειμένων» (think aloud protocol). 7

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Η Διαδικασία (1) Η ερευνητική διαδικασία διενεργήθηκε στο Πειραματικό Γυμνάσιο Ανθούπολης Πατρών και διήρκησε 2 μέρες: 6 μαθητές την πρώτη μέρα και 4 την επόμενη. Η δοκιμασία του κάθε μαθητή διήρκησε λεπτά. Κατά την ερευνητική διαδικασία οι μαθητές χρησιμοποιούν ο καθένας ξεχωριστά το λογισμικό Excel για να επιλύσουν οχτώ δραστηριότητες με την παρουσία βοηθού. 8

Η Διαδικασία (2) Οι δραστηριότητες αυτές επιλέχθηκαν από ένα πλήθος δραστηριοτήτων που έχουν προταθεί στα πλαίσια του προγράμματος DidaΤαb (ευρωπαϊκό ερευνητικό πρόγραμμα για τη μελέτη της χρήσης των λογιστικών φύλλων στο σχολείο). Η ερευνήτρια, καθόλη τη διάρκεια της διαδικασίας, τους έθετε ερωτήματα με σκοπό να δηλώνουν τις σκέψεις τους.

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Τα εργαλεία που χρησιμοποιήθηκαν Υλοποίηση της διαδικασίας ◦ φύλλα εργασίας οργανωμένα σε λογιστικά φύλλα που περιελάμβαναν τις οχτώ δραστηριότητες  χαρτί και μολύβι για να κρατήσουν οι μαθητές σημειώσεις, Συλλογή των δεδομένων ◦ το λογισμικό Camtasia για τη σύλληψη της οθόνης, ◦ μια βιντεοκάμερα για την βιντεοσκόπηση της διαδικασίας και Ανάλυση των δεδομένων ◦ το λογισμικό ActivityLens για την ανάλυση της αλληλεπίδρασης των μαθητών με το λογιστικό φύλλο και την ανάλυση των διαλόγων τους με την ερευνήτρια. 10

Το λογισμικό «ActivityLens» 4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής "

Ανάλυση των δεδομένων - τυπολογίες 1. Καταγραφή στο περιβάλλον του ActivityLens των διαλόγους που αναπτύχθηκαν ανάμεσα στους μαθητές και τη βοηθό και των ενεργειών που πραγματοποίησαν για την επίτευξη των δραστηριοτήτων. 2. Ορισμός τυπολογιών που περιγράφουν : την εμφάνιση μιας δεξιότητας, την εμφάνιση ενός λάθους και συγκεκριμένες ενέργειες που ενδεχομένως θα είχαν νόημα για την ανάλυση των δεδομένων. 12

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Η κωδικοποίηση των δεδομένων Πίνακας 1: Δεξιότητες ικανότητας χρήσης λογιστικού φύλλου (DIDATAB, 2006 )

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Ανάλυση των αποτελεσμάτων (1) Δραστηριότητα 1 η (Μορφοποίηση περιεχομένου ενός κελιού- αφορά την εμφάνιση του περιεχομένου του - μετατροπή ημερομηνίας σε αριθμό): μικρός αριθμός μαθητών καταφέρνει να ολοκληρώσει την πρώτη δραστηριότητα. Δραστηριότητα 2η (σύνταξη τύπου με σχετικές αναφορές) και Δραστηριότητα 3η (σύνταξη τύπου με ποσοστό) : Σχεδόν όλοι οι μαθητές καταφέρνουν να ολοκληρώσουν τη 2η και 3η δραστηριότητα. Δραστηριότητα 4η (μήνυμα σφάλματος #ΤΙΜΗ): Σχεδόν όλοι οι μαθητές κατανοούν το λόγο εμφάνισης του μηνύματος σφάλματος. Δραστηριότητα 5η (σύνταξη τύπων και λειτουργία αυτόματης επανεγγραφής): Μόνο δύο από τους δέκα μαθητές ολοκληρώνουν σωστά και τα δυο ερωτήματα της δραστηριότητας. 14

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Ανάλυση των αποτελεσμάτων (2) Δραστηριότητα 6η (χρήση της λειτουργίας της αυτόματης επανεγγραφής) : Τρεις μαθητές από τους δέκα καταφέρνουν να επανεγγράψουν σε στήλη τις ημερομηνίες ενός μήνα. Δραστηριότητα 7η (συνάρτηση if και σύνταξη τύπου) : Μόνο δύο μαθητές ολοκληρώνουν σωστά και τα δυο ερωτήματα της δραστηριότητας, Δραστηριότητα 8η (ταξινόμηση δεδομένων ενός πίνακα) : Στη δραστηριότητα 8, ένας μεγάλος αριθμός μαθητών (επτά από τους δέκα) είναι ικανός να ταξινομήσει σωστά τα δεδομένα ενός πίνακα.

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Ανάλυση των αποτελεσμάτων (3) Στο γράφημα 1 παρουσιάζεται για κάθε δραστηριότητα ο αριθμός των μαθητών που την ολοκλήρωσαν επιτυχώς. Σχήμα 1: Αριθμός μαθητών που ολοκληρώνουν τους στόχους ανά δραστηριότητα

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Συμπεράσματα (1) Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου δεν κατέχουν όλες τις δεξιότητες που σχετίζονται με τη χρήση των λογιστικών φύλλων, σύμφωνα με τους στόχους του ΑΠΣ της Πληροφορικής. Οι δεξιότητες που τελικά φαίνεται να κατέχουν είναι αυτές που απαιτούν απλούς χειρισμούς του λογιστικού φύλλου, ◦ δηλαδή κυρίως δεξιότητες χαμηλού επιπέδου.

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Συμπεράσματα (2) Ειδικότερα οι δεξιότητες που κατέχουν οι μαθητές σε μεγάλο βαθμό είναι: Ειδικότερα οι δεξιότητες που κατέχουν οι μαθητές σε μεγάλο βαθμό είναι: ◦ η δεξιότητα σχετικά με το χειρισμό των δεδομένων ενός λογιστικού φύλλου ◦ και η δεξιότητα σχετικά με τη γραφή απλών τύπων. Αντίθετα, μικρός αριθμός μαθητών δείχνει να κατέχει τη δεξιότητα σχετικά με: Αντίθετα, μικρός αριθμός μαθητών δείχνει να κατέχει τη δεξιότητα σχετικά με: ◦ τη μορφοποίηση του περιεχομένου των κελιών ◦ και τη λειτουργία της αυτόματης επανεγγραφής. 18

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Μελλοντικές προεκτάσεις Κρίνεται απαραίτητη η περαιτέρω διερεύνηση μιας σειράς ερωτημάτων: Τα ερωτήματα αυτά σχετίζονται με το εάν υπάρχει άμεση σχέση ανάμεσα στις δεξιότητες που εμφανίζουν οι μαθητές και τα λάθη που κάνουν ο αριθμός εμφάνισης των λαθών επηρεάζει ή όχι την κατάκτηση της ενδεχόμενα αντίστοιχης δεξιότητας καθώς και με το εάν υπάρχει κάποια σχέση ανάμεσα στην ύπαρξη υπολογιστή στο σπίτι με την εμφάνιση ή όχι ορισμένων δεξιοτήτων.

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Βιβλιογραφία (1) Baker, J.E. & Sugden, J.S. (2003). Spreadsheets in Education: the first 25 Years, Electronic journal of spreadsheets in education, Vol 1, No 1, pp Kay, R. (2005). The role of errors in learning computer software, Computers & Education, Elsevier, Available on line at Le Tableur : Évaluation des Compétences, (2006), ένα τεχνικό έγγραφο στα π λαίσια του « Project DIDATAB ». Rajalingham, Κ., Chadwick, D. R., & Knight. Β. (2001). Classification of Spreadsheet Errors, Symp. of the European Spreadsheet Risks Interest Group (EuSpRIG). Kruck, S.E. (2005). Testing spreadsheet accuracy theory, Information and Software Technology.

4o Συνέδριο " Διδακτική Πληροφορικής " Βιβλιογραφία (2) Panko, R. R., & Halverson, R. P. (1996). Spreadsheets on Trial: A survey of Research on Spreadsheet Risks, Proceedings of the 29th Annual Hawai International Conference on System Sciences, Maui, Hawaii, January 4-7. Nielson, J., Clemmensen, T., & Yssing, C. (2002). Getting access to what goes on in people’s heads? Reflection on think-aloud technique, NordiCHI, October, pp Βιβλίο μαθητή Β΄ Τάξη 1 ου Κύκλου (2004), Χρήση Η / Υ Excel, Οργανισμός Εκδόσεως Διδακτικών Βιβλίων, Αθήνα. Κόμης, Β. (2004). Εισαγωγή στις εκ π αιδευτικές εφαρμογές των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και των Ε π ικοινωνιών, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών Αθήνα,