Φιλοτελισμός, ένα πρόγραμμα πολιτιστικών θεμάτων που δουλέψαμε στο 14ο Νηπιαγωγείο Δράμας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2010-2011 ΟΙ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΙ Γεωργιαδου Αγγελική Πεκτέσογλου Αναστασία Διάρκεια προγράμματος 3μήνες (Δεκέμβριος 2010-Φεβρουάριος 2011)
ΦΙΛΟΤΕΛΙΣΜΟΣ Μέσα από το πρόγραμμα Φιλοτελισμός, με οδηγό το θεό Ερμή (πρώτο ελληνικό γραμματόσημο) ταξιδέψαμε στην αρχαία Ελλάδα, επισκεφτήκαμε τον Όλυμπο, γνωρίσαμε τους αρχαίους θεούς και« ανακαλύψαμε» το δίσκο της Φαιστού ψάχνοντας να βρούμε πώς επικοινωνούσαν οι άνθρωποι από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα. Μάθαμε με ποιο τρόπο ταξιδεύουν τα γράμματα και επικοινωνήσαμε με άλλα νηπιαγωγεία (Καστελόριζο, Λευκάδα) καθώς και με περσινή μας συμμαθήτρια που μετακόμισε στα Τρίκαλα.
Δουλέψαμε τους τομείς του νέου αναλυτικού προγράμματος :α) εμπλουτίσαμε τον προφορικό λόγο των παιδιών με νέες λέξεις,γράψαμε γράμματα ,λύσαμε ακροστιχίδες και σταυρόλεξα (γλώσσα), β) ομαδοποιήσαμε, αντιστοιχήσαμε, μετρήσαμε γραμματόσημα ,μάθαμε για τη χρηματική τους αξία και κάναμε απλές μαθηματικές πράξεις (μαθηματικά) γ) ταξιδέψαμε στο χάρτη και γνωρίσαμε περιοχές της Ελλάδας μας που απεικονίζονται σε γραμματόσημα (γεωγραφία), δ) ζωγραφίσαμε, κατασκευάσαμε, φτιάξαμε κολλάζ (εικαστικά) ε) επισκεφτήκαμε το ταχυδρομείο και το αρχαιολογικό μουσείο (γνωριμία των παιδιών με κοινωνικούς φορείς), ε) μέσα από τα γραμματόσημα γνωρίσαμε ζώα και φυτά του τόπου μας (φυσική ιστορία) καθώς και παραδοσιακές στολές (πολιτισμός). Ακόμα παίξαμε κουκλοθέατρο το έργο «Η πονηρή αλεπού παραβιάζει προσωπικά δεδομένα ανοίγοντας κρυφά το γράμμα της γιαγιάς» μια ιστορία που αυτοσχεδιάσαμε με τα παιδιά. Κατά την περιήγηση μας στην Αρχαία Ελλάδα ο θεός Έρμης (αγγελιοφόρος των θεών) μας οδήγησε στην Ακρόπολη όπου μάλωναν ο Ποσειδώνας με την Αθηνά για το ποιος θα δώσει το όνομα του στην Αθήνα. Διαβάσαμε το μύθο και δραματοποιήσαμε την ιστορία κατασκευάζοντας κουστούμια και σκηνικά (θεατρική αγωγή).
Παρακάτω θα δείτε κάποιες από τις δραστηριότητες που έγιναν μέσα στην τάξη κατά τη διάρκεια του προγράμματος. Δυστυχώς η απώλεια κάποιων φωτογραφιών από τη μηχανή μας δεν μας επιτρέπει να δούμε υλικό από τη δραματοποίηση, το κουκλοθέατρο και κάποιες ακόμα δραστηριότητες.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε από την ανάγκη μας να στείλουμε ένα γράμμα στον Άγιο-Βασίλη
Το γράμμα μας ταξίδεψε και το πήρε ο Αι – Βασίλης από τον ταχυδρόμο.
Το γράμμα που γράψαμε στους γονείς μας για να μας βοηθήσουν να μάθουμε περισσότερα για τα γραμματόσημα. Φτιάχνουμε φακέλους για να τα βάλουμε μέσα, γράφοντας τον αποστολέα (παιδί) και τον παραλήπτη (γονέα).
Το ταξίδι που κάνει το γράμμα μας για να φτάσει στον Αϊ Βασίλη.
«Η περιπέτεια του γραμματόσημου» «Η περιπέτεια του γραμματόσημου». Ο δρόμος που ακολουθεί το γράμμα για να φτάσει από τον αποστολέα στον παραλήπτη.
Επίσκεψη στο ταχυδρομείο.
Από την επίσκεψη μας στο ταχυδρομείο.
Τα παιδιά μελετούν τα άλμπουμ γραμματοσήμων που φέραμε στην τάξη.
Γινόμαστε «γιατροί» γραμματοσήμων μαθαίνοντας πώς να ξεκολλάμε σωστά τα γραμματόσημα για τη συλλογή μας.
Σχέδιο εργασίας για το πώς ταξιδεύουν τα γράμματα (μέσα επικοινωνίας).
Εντοπίζουμε πάνω στο χάρτη τις περιοχές που εικονίζονται στα γραμματόσημα.
Ταξιδεύουμε με διάφορα μεταφορικά μέσα στο χάρτη (αεροπλάνο, καράβι, αυτοκίνητο, μηχανή) ψάχνοντας να βρούμε περιοχές που απεικονίζονται στα γραμματόσημα ( Πάρος , Ρόδος κ.α. ), πως μπορούνε τα γράμματα μας να φτάσουν εκεί και συγκρίνουμε αποστάσεις.
Παίζουμε παιχνίδια μιμούμενοι μέσα μεταφοράς.
Μαθαίνουμε με ποιους τρόπους επικοινωνούσαν οι άνθρωποι από τα παλιά χρόνια μέχρι σήμερα.
Φτιάχνουμε το δίσκο της Φαιστού, το πρώτο δείγμα γραφής από την αρχαιότητα.
Σχεδιάζοντας το δίσκο της Φαιστού.
Ο θεός Ερμής μας συστήνει τους υπόλοιπους θεούς του Ολύμπου.
Είναι οι θεοί του Ολύμπου όσες και οι θεές (αντιστοίχηση)
Αντιστοίχηση
Φτιάξαμε επιτραπέζιο παιχνίδι με γραμματόσημα που απεικονίζουν φάρους
Φτιάχνουμε κολλάζ με γραμματόσημα.
Το κολλάζ με τα γραμματόσημα γίνεται παρουσιολόγιο.
Φιλοτεχνούμε το δικό μας γραμματόσημο Φιλοτεχνούμε το δικό μας γραμματόσημο. Φτιάχνουμε κάρτες με τη λέξη φιλοτελιστής.
Οι φάκελοι που φτιάξαμε για να στείλουμε ταχυδρομικώς τις ευχές μας για τη γιορτή της μητέρας.
Τα παιδιά ετοιμάζουν τους φακέλους τους για να στείλουν γράμμα στη μαμά τους.
Το γράμμα για τη μαμά.
Η απάντηση στα γράμματα που στείλαμε στο Καστελόριζο και στα Τρίκαλα.
Η απάντησή μας από τους φίλους μας στη Λευκάδα.
Το γράμμα από τη Λευκάδα
Λέξεις με τις οποίες πλουτίσαμε το λεξιλόγιο μας.
Βρίσκουμε λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη φίλος.
Ακροστιχίδες που συμπληρώσαμε με τα παιδιά.
Αναγνωρίζουμε τους θεούς που παριστάνουν τα γραμματόσημα.
Από την επίσκεψή μας στο μουσείο.
Πάμε μουσείο, παρατηρούμε και δημιουργούμε.
Φτιάχνουμε αγγεία και αγάλματα
Τα παιδιά φτιάχνουν αγγεία και παίζουν συμμετέχοντας σε «συμπόσια» .