ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ
Επιστημονικά ρεύματα - ρόλος Η/Υ
Ο υπολογιστής ως δάσκαλος Μετά το 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο, Κυρίαρχα επιστημονικά παραδείγματα: συμπεριφορισμός ως προς τη μάθηση – δομισμός ως προς τη γλώσσα (από το φωνολογικό επίπεδο ως την πρόταση), Παραγωγή γραπτού λόγου: προετοιμασία – γράψιμο – επανεξέταση τελικού προϊόντος (θεωρία τριών σταδίων), Λογισμικό: προγράμματα εξάσκησης (drill and practice ) και προγράμματα διδασκαλίας (tutorials), Επιστημονικό ρεύμα: Computer Aided Language Learning (CALL).
Ο υπολογιστής ως μέσο εργασίας Δεκαετία του ΄80, Επιδράσεις του κινήματος το γράψιμο είναι μια δυναμική διαδικασία και των εξελίξεων στη γλωσσολογία: κοινωνική διάσταση της γλώσσας και επικοινωνιακή προσέγγισή της, Προγράμματα επεξεργασίας κειμένου, τοπικά δίκτυα επικοινωνίας, Υπερκείμενο, Διαδίκτυο (δεκαετία του ΄90 κ.έ.), Επιπλέον, α. λογισμικά ως περιβάλλον στήριξης του γράφοντος μαθητή, β. λογισμικά προσομοίωσης καθημερινών πρακτικών, γ. Σώματα Κειμένων και ηλεκτρονικά λεξικά, Επιστημονικό ρεύμα: Computers and Composition, Ανοιχτά αναλυτικά προγράμματα.
Ο υπολογιστής ως μέσο πρακτικής γραμματισμού και οι πολυγραμματισμοί Στις μέρες μας, Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο επικοινωνίας, στη γλώσσα, στο περιεχόμενο και τη διδασκαλία του γραμματισμού (τεχνολογικός γραμματισμός: Technological Literacy), Νέα κειμενική πραγματικότητα: α. Διαδίκτυο: υπερκείμενα, δικτυογλώσσα (netlish), αλλαγές στη διαδικασία σύνθεσης ενός κειμένου και β. πολυτροπικότητα, Επιστημονικό ρεύμα: New Technology and Literacy Education.
Κείμενο & Πολυτροπικότητα Ως κείμενο σήμερα η γλωσσολογία, οι θεωρίες της λογοτεχνίας αλλά και η εκπαιδευτική γλωσσολογία θεωρούν μια σύνθετη ποικιλία κοινωνικών καταστάσεων ή συμβάντων: γραπτά κείμενα και αφίσες, video-clips και κινηματογραφικές ταινίες, σχολικά μαθήματα και πολιτικοί λόγοι, θεατρικές παραστάσεις ή θεατρικά δρώμενα κ.ά.
Κείμενο & Πολυτροπικότητα Πολυτροπικότητα (multimodality): Τα μηνύματα ενός κειμένου μεταδίδονται μέσω ποικίλων αλληλοσυμπληρούμενων σημειωτικών τρόπων: εικόνα, ήχος, βίντεο, χειρονομίες, κινήσεις... (Kress & Van Leeuwen, 1996).
Πολυτροπικό κείμενο στο σχολείο Πολυτροπικό κείμενο στο σχολείο Το σχολείο οφείλει να ασχοληθεί με τη συστηματική διδασκαλία και ανάλυση των πολυτροπικών κειμένων. Στο σχολείο διδάσκονται πλέον διαρκώς, ούτως ή άλλως, πολυτροπικά «κείμενα».
Βιβλιογραφία για το πολυτροπικό κείμενο Βιβλιογραφία για το πολυτροπικό κείμενο Kress G. and van Leeuwen, T. (1996), Reading images: the grammar of visual design, Routledge, London and N. York Χοντολίδου, Ε. (1999), ΄΄Εισαγωγή στην έννοια της πολυτροπικότητας΄΄, στο Γλωσσικός Υπολογιστής, Ηλ. διεύθυνση: http://www.komvos.edu.gr, Σύνδεσμοι Περιοδικό, Τόμος 1/1999, Θεματικές στήλες Kress, G. (2000), ΄΄Σχεδιασμός του γλωσσικού προγράμματος σπουδών με βάση το μέλλον΄΄, στο Γλωσσικός Υπολογιστής, Ηλ. διεύθυνση: http://www.komvos.edu.gr, Σύνδεσμοι Περιοδικό, Τόμος 2/2000, Προγράμματα σπουδών Van Leeuwen, T. (1999), Speech, music, sound, London: Macmillan Kress G. and van Leeuwen, T. (2001), Multimodal Discourse, London: Arnold
Μια πολυτροπική θεωρία της επικοινωνίας Μια πολυτροπική θεωρία της επικοινωνίας Kress G. and van Leeuwen, T. (2001), Multimodal Discourse, London: Arnold Δ. Κουτσογιάννης, Η πολυτροπική θεωρία της επικοινωνίας ως εργαλείο για την αξιολόγηση εκπαιδευτικού λογισμικού, σ. 88
ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ ΤΠΕ - ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΓΛΩΣΣΑΣ